ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2015 року Справа № 875/53/15 (№ А/800/41/15)
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді Юрченко В.П.,
суддів Бившевої Л.І.,
Голубєвої Г.К.,
секретар судового засідання Іванов Д.О.
за участю:
представника позивача Бондаря О.В.,
представника відповідача Чернюк С.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Лисичанської міської організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року у справі № 875/53/15 за позовом Лисичанської міської організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову Лисичанської міської організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови від 16 жовтня 2015 року № 452 "Про окремі питання діяльності Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області".
Суд першої інстанції дійшов висновку, що самостійно визначаючи трьох членів Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області для отримання в упаковці підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року у зв'язку з бездіяльністю територіальної виборчої комісії та швидкоплинністю виборчого процесу, Центральна виборча комісія діяла у відповідності до вимог чинного законодавства України, а тому підстави для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови відсутні.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що судом першої інстанції не надано оцінку тому факту, що Центральна виборча комісія застосувала неоднаковий підхід до суб'єктів виборчого процесу, а саме розглянула та вирішила питання бездіяльності Лисичанської міської виборчої комісії, самостійно визначивши з її складу трьох членів для отримання в упаковці підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах, проте не відреагувала на протиправні дії голови даної комісії, які полягають у порушені порядку визначення підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів закріпленого в частині 2 статті 75 Закону України "Про місцеві вибори".
У судовому засіданні представник позивача підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити в повному обсязі.
В письмових запереченнях на апеляційну скаргу та в усних поясненнях в судовому засіданні представник відповідача, посилаючись на те, що вимоги апеляційної скарги є необґрунтовані та не можуть бути задоволені, з огляду на законність постанови суду першої інстанції, просить в задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Заслухавши учасників судового процесу, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення - без змін, з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 16 жовтня 2015 року до Центральної виборчої комісії надійшла доповідна записка голови Лисичанської міської виборчої комісії Кравченко Н.І. з повідомленням про неприйняття виборчою комісією рішення щодо визначення трьох членів комісії для отримання виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах від імені територіальної виборчої комісії, що може призвести до зриву голосування з указаних місцевих виборів та порушення, передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) , виборчих прав громадян України.
На підтвердження доводів викладених у даному зверненні, головою Лисичанської міської виборчої комісії Кравченко Н.І. додано протоколи засідань даної комісії від 14 жовтня 2015 року № 15 та від 16 жовтня 2015 року № 16, які свідчать, що названа виборча комісія, всупереч положенням частини 1 статті 75 Закону України "Про місцеві вибори", рішення щодо визначення трьох членів комісії для отримання виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах від імені територіальної виборчої комісії в установлений Законом строк не прийняла.
Розглянувши вказане звернення та додані до нього матеріали, Центральна виборча комісія постановою від 16 жовтня 2015 року № 452 визначила трьох членів Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області для отримання в упаковці підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах, зобов'язала Лисичанську міську виборчу комісію Луганської області звернути увагу на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб'єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів. Також, постановила звернутися до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області, прокуратури Луганської області та надіслати їм копії доповідної записки голови Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області та доданих до неї матеріалів для перевірки викладених у них обставин та реагування відповідно до законодавства України.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо законності прийняття спірної постанови Центральної виборчої комісії від 16 жовтня 2015 року № 452 "Про окремі питання діяльності Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області" з наступних підстав.
Статтею 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" регламентовано, що до загальних повноважень Комісії віднесено забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, дотримання передбачених Конституцією (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори.
Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (пункт 1 частини першої статті 19 Закону України "Про місцеві вибори").
В силу вимог пункту 1 частини першої статті 24 Закону України "Про місцеві вибори" Комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Згідно з частиною третьою статті 19 цього ж Закону виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , цього та інших законів України.
Положеннями статті 75 Закону визначено, що територіальна виборча комісія на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за дев'ять днів до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача від імені територіальної виборчої комісії отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб'єктів подання кандидатур до складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Аналогічні приписи містяться в пункті 1.8 "Роз`яснення щодо порядку виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ для голосування у відповідних виборчих округах, їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям", затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 серпня 2015 року № 197 (v0197359-15) .
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, зокрема, протоколами засідань Лисичанської міської виборчої комісії від 14 жовтня 2015 року № 15 та від 16 жовтня 2015 року № 16, указана виборча комісія, всупереч положенням статті 75 Закону України "Про місцеві вибори" рішення щодо визначення трьох членів комісії для отримання виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах від імені територіальної виборчої комісії в установлений Законом строк не прийняла.
За приписами частини 1 статті 24 Закону України "Про місцеві вибори" Центральна виборча комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.
Відповідно частини 19 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори" рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом. Територіальна виборча комісія вищого рівня, Центральна виборча комісія у такому випадку має право прийняти рішення по суті питання.
Згідно частини 9 статті 99 Закону України "Про місцеві вибори" виборча комісія вищого рівня на підставі скарги, рішення суду або з власної ініціативи може скасувати рішення виборчої комісії нижчого рівня та прийняти рішення по суті питання або зобов'язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути порушене питання.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що Центральна виборча комісія, встановивши бездіяльність Лисичанської міської виборчої комісія Луганської області, яка полягає у не вирішені питання визначення трьох членів комісії для отримання виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах по закінченню строку, встановленого частиною першою статті 75 Закону України "Про місцеві вибори", діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України, самостійно визначивши трьох членів Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області для отримання в упаковці підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах, а тому підстави для скасування оскаржуваної постанови відсутні.
Також, колегія суддів погоджується с висновками суду попередньої інстанції про безпідставність тверджень позивача про те, що відповідач мав спочатку прийняти рішення про зобов'язання територіальної виборчої комісії вчинити певні дії, а саме визначити трьох членів комісії для отримання виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах з огляду на наступне.
Згідно Рекомендації № R (80) 2 Комітету міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11 травня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Отже, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийняті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
Таким чином, Центральна виборча комісія самостійно приймаючи рішення про визначення трьох членів Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області для отримання в упаковці підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради Луганської області та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах діяла у межах власної дискреції, що визначається завданнями та функціями, покладеними на даний орган.
Щодо посилань відповідача на протиправність дій голови Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області, які полягають у порушені порядку визначення підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів закріпленого в частині 2 статті 75 Закону України "Про місцеві вибори", то вказані дії окремо не оскаржувались до ЦВК або до суду, та більш того, виборчі бюлетені вже виготовлені.
Відповідно до частини 1 статті 200 КАС України, - суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За наведених обставин та з урахуванням викладеного, колегія суддів Вищого адміністративного суду України не знаходить підстав, які могли б призвести до скасування оскаржуваного судового рішення.
Вирішуючи питання про стягнення судового збору, слід зазначає наступне.
Згідно з частиною дев'ятою статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом. Аналогічні вимоги встановлені при подані апеляційної скарги.
Ставки сплати судового збору встановлено частиною другою статті 4 Закону України "Про судовий збір", відповідно до якої за подання зокрема апеляційної скарги на рішення суду 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.
Як вбачається з матеріалів справи, заявником до апеляційної скарги не додано документу про сплату судового збору та не сплачено судовий збір на момент вирішення справи. Судом попередньої інстанції стягнено з позивача в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1218 грн. 00 коп.
Враховуючи викладене, у зв'язку з несплатою судового збору за подання апеляційної скарги на рішення суду, з позивача підлягає стягненню в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1339 грн. 80 коп.
Керуючись статтями 172, 198, 200, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України,-
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Лисичанської міської організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року - залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року по справі № 875/53/15 - залишити без змін.
Стягнути з Лисичанської міської організації партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність" (пр. Леніна, 119, кВ. 11, м. Лисичанськ, Луганська обл., 93100) на користь Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду в розмірі 1339 грн. 80 коп.
ухвала є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий
Судді:
В.П. Юрченко
Л.І. Бившева
Г.К. Голубєва