ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 жовтня 2015 року м. Київ К/9991/36226/12
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Карася О.В. (головуючого), Олендера І.Я., Рибченка А.О.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Дочірньої компанії "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз Україна" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2012 по справі № 2а-17428/11/2670
за позовом Дочірньої компанії "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз Україна"
до Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції
про визнання протиправними дій та скасування податкової вимоги, -
В С Т А Н О В И В:
Дочірня компанія звернулась до суду з позовом про скасування податкової вимоги від 21.09.2011 № 15 та визнання протиправними дій Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції в особі Новосанжарського відділення по її винесенню.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.01.2012 позов задоволено, визнано протиправними дії Державної податкової інспекції по винесенню податкової вимоги від 21.09.2011 № 15, в решті позову відмовлено в повному .
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2012 рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог скасовано та у задоволенні позову відмовлено, в решті рішення залишено без змін.
Не погодившись із судовим рішенням апеляційної інстанції, позивач до Вищого адміністративного суду України подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить зазначене судове рішення скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У поданих запереченнях на скаргу відповідач просить її відхилити з мотивів необґрунтованості.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді, перевіривши повноту встановлених обставин справи та правильність їх юридичної оцінки судами, Вищий адміністративний суд України не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем винесено податкову вимогу від 21.09.2011 № 15, якою визначено, що станом на 21.09.2011 сума податкового боргу Дочірньої компанії за узгодженим грошовим зобов'язанням за основним платежем з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення становить 359 000,96 грн.
Крім того, судами також встановлено, що станом на 16.01.2012 року, у зв'язку із самостійним погашенням податкового боргу та відсутністю у позивача податкового боргу, податкова вимога від 21.09.2011 № 15 відкликана (довідка від 18.01.2012 № 145/10/10-016).
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що Новосанжарське відділення Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції не визначено чинним законодавством України як орган державної податкової служби та яке не є юридичною особою, а тому у останнього були відсутні повноваження для винесення оскаржуваної вимоги.
Водночас, апеляційний суд, скасовуючи судове рішення першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що Новосанжарське відділення є структурним підрозділом Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції та забезпечує виконання функцій, покладених на органи державної податкової служби чинним законодавством на території Новосанжарського району, а враховуючи, що позивач на момент винесення оскаржуваної податкової вимоги мав заборгованість то відповідно і дії контролюючого органу щодо винесення податкової вимоги є правомірними та обґрунтованими.
Так, відповідно до п. 59.1 ст. 59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до пп. 60.1.1 п. 60.1 ст. 60 Податкового кодексу України податкова вимога вважається відкликаною, якщо сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" до системи органів державної податкової служби належать: Державна податкова адміністрація України, спеціалізовані державні податкові інспекції, державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах.
Державна податкова адміністрація України залежно від кількості платників податків та інших місцевих умов може утворювати міжрайонні (на два і більше районів), спеціалізовані (на дві і більше областей для роботи з окремими категоріями платників), об'єднані (на місто і район) державні податкові інспекції та у їх складі відповідні підрозділи податкової міліції.
Новосанжарське відділення Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції утворене згідно наказу Державної податкової адміністрації в Полтавській області від 17.03.1998 № 79 "Щодо програми створення об'єднаних державних податкових інспекцій", а наказом Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції від 05.07.2011 № 692 затверджено Положення про Новосанжарське відділення Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції.
Відповідно до п. 1.1 зазначеного Положення Новосанжарське відділення утворено на базі ліквідованої державної податкової інспекції для забезпечення виконання функцій, покладених на органи державної податкової служби чинним законодавством на території Новосанжарського району. Новосанжарське відділення є структурним підрозділом Полтавської МДПІ без права юридичної особи (п. 1.2).
Згідно із п. 1.3 зазначеного Положення для обслуговування платників податків Новосанжарське відділення використовує печатку та штампи Полтавської МДПІ та у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР) , Законом України "Про державну податкову службу в Україні" (509-12) , Податковим кодексом України (2755-17) та іншими законами України (п. 4).
Відповідно до п. 2.1 Положення основним завданням Новосанжарського відділення є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства і забезпечення реалізації єдиної державної податкової політики на території Новосанжарського району, а відповідно до п. 3.1 та п. 3.6 Положення здійснює забезпечення обліку платників податків, правильності обчислення і своєчасності надходження платежів, контроль за погашенням податкового боргу платниками податків.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи Дочірня компанія взята на облік як платник окремих податків в Новосанжарському відділенні Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції. Дочірня компанія є платником податків, зокрема, платником рентної плати за нафту, природний газ та газовий конденсат, що видобуваються в Україні, подає до Новосанжарського відділення податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин, що находяться на ділянках Зачепилівського родовища та Ливенської площі Новосанжарського району Полтавської області.
Таким чином, враховуючи, що позивач мав заборгованість з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, суд погоджується з обґрунтованим висновком суду апеляційної інстанції, що при винесенні оскаржуваної податкової вимоги від 21.09.2011 Новосанжарське відділення Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції діяло на підставі, межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.
Щодо податкової вимоги від 21.09.2011 № 77, якою визначено, що станом на 21.09.2011 загальна сума податкового боргу позивача на вказану дату становить 6 031 293,91 грн., та на яку посилається позивач у касаційній скарзі, то як вбачається з матеріалів справи (а.с. 83, 84) сума боргу за вказаною вимогою виникла на підставі поданих позивачем інших податкових розрахунків з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, що находяться на інших ділянках Полтавської області, зокрема Копилівській площі, Східно - Полтавському, Абазівському, Семенцівському родовищах.
За таких обставин переглянуте судове рішення апеляційної інстанції у справі відповідає приписам чинного законодавства, а доводи касаційної скарги визнаються непереконливими.
Керуючись ст. ст. 160, 167, 210 - 231 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , суд, -
У Х В А Л И В:
Касаційну скаргу Дочірньої компанії "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз Україна" відхилити.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2012 по справі № 2а-17428/11/2670 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, у строк та в порядку, визначеними ст. ст. 237- 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий
Судді
О.В. Карась
І.Я. Олендер
А.О. Рибченко