ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2015 року м. Київ К/800/26545/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів: Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Маслія В.І.
провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014 р. у справі № 805/16644/13-а за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області до Державного агентства автомобільних доріг України третя особа Відкрите акціонерне товариство "Літос" про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся з позовом в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у невиконанні приписів абз.2 ч. 3 ст. 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" щодо прийняття протягом тридцяти днів об'єкту оренди в своє управління та зобов'язати відповідача прийняти до сфери свого управління державне майно - цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех, за актом приймання-передачі.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що між позивачем та ВАТ "Літос" укладено договір оренди № 207/97 від 01 липня 1997 року на державне майно - цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех", що знаходиться за адресою: Донецька область, Старобешевський район, село Раздольне. Рішенням Господарського суду Донецької області від 17.12.2009 року по справі № 2/210пд зобов'язано ВАТ "Літос" протягом п'ятдесяти семи днів з дня набрання рішенням законної сили повернути Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Донецькій області орендоване майно - цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех". Відповідно до приписів ст. 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі розірвання договору оренди орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві об'єкт оренди на умовах, зазначених у договорі. З метою запобігання втрати державного майна, яке входить до складу ЦМК "Кам'янодробильний цех" позивач листами від 31.07.2013 року та 19.09.2013 року звертався до Державного агентства автомобільних доріг України стосовно прийняття по факту державного майна, яке залишилось та визначити підприємство, на баланс якого буде передано вказане майно. Проте, відповіді на зазначені листи позивачем не отримано.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 23.01.2014 р. позов задоволено. Визнано бездіяльність Державного агентства автомобільних доріг України, яка полягає у невиконанні приписів абз.2 ч.3 ст. 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" щодо прийняття протягом тридцяти днів об'єкту оренди в своє управління протиправною. Зобов'язано Державне агентство автомобільних доріг України прийняти до сфери свого управління державне майно - цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех" за актом приймання-передачі протягом тридцяти днів відповідно до абз.2 ч.3 ст. 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014 р. постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23.01.2014 р. скасовано. Прийнято нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовлено.
На постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014 р. надійшла касаційна скарга Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про її скасування та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області та Відкритим акціонерним товариством "Літос" було укладено договір оренди державного майна № 207/97 від 01 липня 1997 року на державне майно - цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех", що знаходиться за адресою: Донецька область, Старобешевський район, село Раздольне.
Листом від 03.04.2009 року за № 11-06-02-03438 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області повідомило Голову правління ВАТ "Літос", що згідно зі ст. 73 Закону України "Про державний бюджет України на 2009 рік" передбачено, що передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах. При цьому, після закінчення строку дії договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов'язки, бере участь у конкурсі на отримання права оренди державного та комунального майна, на якому він матиме перевагу. Таким чином, договори оренди, строк дії яких закінчується у 2009 році, продовженими бути не можуть. З урахуванням цього, регіональне відділення розпочало процедуру повернення державного майна - цілісного майнового комплексу "Кам'янодробильний цех ".
Рішенням господарського суду Донецької області від 17.12.2009 року по справі № 2/210пд зобов'язано ВАТ "Літос" протягом п'ятдесяти семи днів з дня набрання рішенням законної сили повернути Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Донецькій області орендоване майно - цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех".
Згідно із пункту 5.7 договору оренди № 207/97 від 01 липня 1997 року орендар зобов'язаний повернути орендовано майно підприємства у належному стані з урахуванням нормального фізичного зносу та відшкодувати орендодавцеві збитки у разі погіршення стану або втрати (повною або частини) орендованого майна підприємства з вини орендаря.
Наказом Регіонального відділення від 25.04.2012 року за № 00963 було створено інвентаризаційну комісію та спільну комісію по розмежуванню та оцінці майна - цілісного майнового комплексу "Кам'янодробильний цех". За результатами проведеної інвентаризації у складі ЦМК "Кам'янодробильний цех" встановлено нестачу основних засобів у кількості 6 одиниць первісною вартість 1 343 800,37 грн., а залишковою вартістю 163 762,84 грн., в тому числі 2 одиниці колісних транспортних засобів первісною вартістю 1 134 073,02 грн. та залишковою вартістю 150 730,07 грн.
Результати інвентаризації узагальнені зведеним актом та направлені листом від 13.07.2012 року за № 11-06-02-06481 на адресу Державного агентства автомобільних доріг України. Листом від 26.07.2012 року за № 3/10-1-4-1016/10 органом управління було надіслано погоджений зведений акт.
Відповідно до акта оцінки збитків від 28.02.2013 року, які завдані державі, загальна сума збитків внаслідок розкрадання, нестачі, знищення (псування) державного майна цілісного майнового комплексу "Кам'янодробильний цех", які необхідно компенсувати державному бюджету шляхом перерахування коштів склала 426 368,48 грн.
Листом від 21.03.2013 року за № 11-06-02-03209 позивачем направлено на адресу відповідача акт оцінки збитків та запропоновано прийняти державного майна зі складу ЦМК "Кам'янодробильний цех".
Постановою Господарського суду Донецької області від 13.06.2013року по справі № 27/10Б ВАТ "Літос" було визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, в ході якої Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області було визнано кредитором. При цьому, арбітражний керуючий повідомив позивача про нестачу у ВАТ "Літос" 55 одиниць основних засобів загальною вартістю 759 273,54 грн.
З метою запобігання втрати державного майна, яке входить до складу ЦМК "Кам'янодробильний цех" позивач листами від 31.07.2013 року та 19.09.2013 року звертався до Державного агентства автомобільних доріг України стосовно прийняття по факту державного майна, яке залишилось та визначити підприємство, на баланс якого буде передано вказане майно.
Державне агентство автомобільних доріг України листом від 25.09.2013 року за № 6127/2/10.1-4-1644/10 зазначило, що позивачем не було надано акт приймання-передання майна із оренди та факт повернення державного майна не було підтверджено.
За таких обставин, для прийняття подальшого рішення відносно розпорядженням державним майном, яке перебувало в оренді, необхідно здійснити процедуру повернення майна орендодавцю. Державні підприємства промислової діяльності у сфері управління Укравтодору відсутні. Передача державного майна до статутного капіталу господарського товариства (ПАТ "ДАК "Автомобільні дороги України") діючим законодавством не передбачена. Крім того, зазначеним листом Державне агентство автомобільних доріг України було запропоновано позивачу прийняти рішення щодо приватизації цього майна у порядку, визначеному чинним законодавством.
Організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, врегульовані нормами Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (2269-12) . Абзацом 2 частини 3 статті 27 Закону передбачено, що у разі, зокрема, розірвання договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу орендар за згодою орендодавця передає об'єкт оренди органу, який до укладення договору оренди здійснював повноваження з управління відповідним майном. Зазначений орган або його правонаступник зобов'язаний протягом тридцяти днів прийняти об'єкт оренди в своє управління.
Повернення орендодавцю орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств і організацій та їхніх структурних підрозділів після припинення (внаслідок закінчення строку) договору оренди, розірвання договору оренди за погодженням сторін або за рішенням суду чи арбітражного суду, врегульоване Порядком повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 07 серпня 1997 року за N 847 (z0446-97) , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 вересня 1997 року за № 446/2250 (z0446-97) .
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 420 "Про структуру управління дорожнім комплексом" (420-2000-п) у процесі реформування структури управління дорожнім комплексом були створені Адміністрації автомобільних доріг (у 2002 році перейменовані у Служби автомобільних доріг) в Автономній Республіці Крим, областях і місті Севастополі з передачею на їх баланс мережі автомобільних доріг загального користування і покладенням на них функцій замовника по утриманню та розвитку доріг.
На момент укладення договору оренди № 207/97 від 01.07.1997 цілісний майновий комплекс "Кам'янодробильний цех" був на балансі Донецького об'єднання "Облавтодор". Відповідно до п. 2 ст. 85 Господарського кодексу України, господарське товариство є власником майна, переданого йому у власність засновниками і власниками як внески.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 221 (221-2002-п) було утворено відкрите акціонерне товариство "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (на теперішній час - ПАТ "ДАК автомобільні дороги України"), до статутного капіталу якого було передане майно, підрядних державних дорожніх підприємств.
Донецьке об'єднання "Облавтодор" було реформовано в Дочірнє підприємство "Донецький облавтодор" ПАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", яке більше не перебуває у сфері управління Укравтодору відповідно до постанови Кабінету Міністрів № 1221 від 06.08.2003 "Деякі питання управління дорожнім комплексом" (1221-2003-п) .
Передача державного майна до статутного капіталу господарського товариства (ПАТ "ДАК "Автомобільні дороги України") після його створення діючим законодавством не передбачена. Тобто, підприємство - балансоутримувач на теперішній час є суб'єктом приватного права та не належить до сфери управління Укравтодору.
Згідно листа Укравтодору від 25.09.2013 № 6127/2/10.1-4-1644/10, у сфері управління Укравтодору перебувають Служби автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях і місті Севастополі, основною метою створення яких є утримання на балансі автомобільних доріг та замовлення відповідних дорожніх робіт, однак вони є неприбутковими організаціями та не можуть займатись виробничою діяльністю. Державні підприємства промислової діяльності у сфері управління Укравтодору відсутні.
Відповідно до пункту 22 Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997 № 847 (z0446-97) , у разі відсутності згоди органу управління відповідним державним майном на прийняття майна до сфери свого управління, орендодавець за поданням зазначеного органу може прийняти інше рішення щодо подальшого використання або приватизації.
Отже, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що прийняття цілісного майнового комплексу "Каменедробильний цех" до сфери управління Укравтодору є неможливим.
За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовано до них норми матеріального права.
Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області відхилити, а постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.04.2014 р. залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235- 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: