ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"14" травня 2015 р. м. Київ К/800/62874/13
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів : Логвиненко А.О. (доповідач), Гончар Л.Я., Донець О.Є.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2013 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.11.2013 р. у справі
за позовом Харківської митниці Міндоходів
до відповідача Державної фінансової інспекції в Харківській області
з участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору :
1. Управління державної казначейської служби України в Дзержинському районі м. Харкова
2. Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Центренергобуд"
3. Публічне акціонерне товариство "Південспецбуд"
4. Державне підприємство "Дирекція з капітального будівництва та реконструкції міжнародного аеропорту "Донецьк"
5. Східне державне підприємство геодезії, картографії, кадастру та геоінформатики
6. ОСОБА_3
про визнання протиправною та скасування вимоги, -
В С Т А Н О В И В :
7.03.2013 р. до суду надійшов позов Харківської митниці (далі Митниця) про визнання протиправною та скасування пункту 1 вимоги Державної фінансової інспекції в Харківській області (далі Фінінспекція). Свої вимоги позивач мотивував тим, що за наслідками проведеної ревізії Фінінспекція направила Митниці вимогу із зобов'язанням вчинити дії по усуненню порушень вимог законодавства. Вважаючи, що висновки, викладені в акті та вимозі щодо наявності порушень в діяльності Митниці є помилковими, позивач просив задовольнити позов.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2013 р., залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.11.2013 р., позов задоволено : визнано протиправним та скасовано вимогу в частині зобов'язання позивача забезпечити відшкодування та повернення зайво використаних коштів.
Не погодившись з судовими рішеннями, Фінінспекція звернулась з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила їх скасувати та направити справу на новий судовий розгляд. При цьому скаржник зазначив, що суди дійшли передчасного висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо скасування вимоги.
У своїх запереченнях позивач вважає що судові рішення є законними та обґрунтованими.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за наслідками проведеної Фінінспекцією ревізії складено акт від 17.01.2013 р. та направлено в адресу позивача вимогу № 061-15/1832 від 18.02.2013 р. в якій позивачу запропоновано здійснити дії по усуненню виявлених під час перевірки порушень.
Зокрема, в пунктах 1 та 2 вимоги Фінінспекція зобов'язала Митницю здійснити дії з відшкодування до державного бюджету зайво використані кошти в сумі 1484501,07 гр. та забезпечити повернення зайво використаних коштів на рахунок позивача в сумі 11398,7 гр.
Таким чином, відповідачем було встановлено, що внаслідок діяльності Митниці було завдано збитки та визначено їх розмір.
Відповідно до частини другої статті 244-2 КАС України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
В своїй постанові від 25.11.2014 року у справі № 21-442а14 Верховний Суд України зазначив наступне :
"Верховний Суд України вирішував питання про усунення розбіжностей наведених норм права та у рішенні від 15 квітня 2014 року (справа N 21-40а14) зазначив таке.
Згідно з Положенням Держфінінспекція є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Держфінінспекція відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальність винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства; звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів '…' (підпункт 4 пункту 4 Положення).
Відповідно до пункту 6 Положення Держфінінспекція для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; при виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Положенням також установлено, що у разі якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів Держфінінспекція має право звернутися до суду в інтересах держави.
Зазначені норми кореспондуються з положеннями пункту 7 статті 10 Закону N 2939-XII, згідно з якими державній контрольно-ревізійній службі надано право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. На підставі наведеного колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку про наявність в органу державного фінансового контролю права заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.
У порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.
У справі, яка розглядається, Інспекція пред'явила вимогу від 1 лютого 2012 року N 01-18/0178 про усунення порушень, виявлених під час ревізії Центру зайнятості.
При цьому оскаржувана вимога Інспекції вказує на виявлені збитки та їхній розмір.
Зважаючи на те, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною".
За таких обставин адміністративний позов Митниці про скасування вимоги № 061-15/1832 від 18.02.2013 р., яка стосуються відшкодування завданих збитків задоволенню не підлягає, оскільки правильність визначення цих збитків може бути перевірена виключно в межах справи за позовом Фінінспекції або підконтрольної установи про стягнення завданих збитків.
Згідно зі статтею 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Керуючись статтями 222, 223, 229, 230, 232, 254 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Харківській області задовольнити.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2013 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.11.2013 р. скасувати.
В задоволенні адміністративного позову Харківської митниці Міндоходів відмовити.
постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, передбаченому ст. 235- 244 КАС України.
Судді
А.О. Логвиненко
Л.Я. Гончар
О.Є. Донець