ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2015 року м. Київ К/800/15161/14
К/800/13187/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів: Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Маслія В.І.
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційними скаргами Товариства з обмеженою відповідальністю "Парк-логістик" та Київської обласної митниці на постановою Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2011 р. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р. у справі № 2а-2368/11/1070 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Парк-логістик" до Київської обласної митниці, Головного управління Державного казначейства України у Київській області, за участю Прокуратури Київської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИЛА:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Парк-Логістик" звернулось з позовом, в якому просило:
- скасування рішення про визначення митної вартості товарів від 29.10.2010 р. № 125000006/2010/413440/1;
- зобов'язання прийняти декларацію митної вартості, надану позивачем, відповідно до якої митна вартість товару визначена за цінами договору щодо товарів, які імпортуються в розмірі 20562,49 Євро або в перерахунку по курсу НБУ 226323,47 грн.;
- стягнення з Державного бюджету України суму надмірно сплачених податків і зборів у розмірі 364 601,07 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії Митниці щодо самостійного визначення митної вартості за 6-м (резервним) методом, є протиправними, оскільки в порушення вимог ст. 266 Митного Кодексу України відповідачем неправомірно та необґрунтовано застосовано 6-й (резервний) метод визначення митної вартості товару, а також необґрунтовано витребувано у позивача додаткові документи щодо підтвердження митної вартості товару.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2011 р. в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2012 р. постанову Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2011 р. скасовано. Прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено частково. Скасовано рішення про визначення митної вартості товарів від 29.10.2010 р. № 125000006/2010/413440/1. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 листопада 2013 року постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2012 року в частині відмови в задоволені позовних вимог про стягнення з Державного бюджету України суми надмірно сплачених податків і зборів у розмірі 364 601,07 грн. - скасовано, в цій частині справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції. В іншій частині постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2012 р. залишено без змін.
За наслідками нового апеляційного розгляду постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р. постанову Київського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2011 року скасовано. Прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково. Рішення Київської обласної митниці про визначення митної вартості № 125000006/2010/413440/1 від 29 жовтня 2010 року скасовано. В задоволенні іншій частини позову відмовлено.
На постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р. надійшла касаційна скарга Київської обласної митниці, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про її скасування та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Парк-Логістик" також подано касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про скасування постанови Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2011 р. та постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р., та прийняття нового рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Як вже було зазначеного вище, ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 листопада 2013 року постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2012 року в частині відмови в задоволені позовних вимог про стягнення з Державного бюджету України суми надмірно сплачених податків і зборів у розмірі 364 601,07 грн. - скасовано, в цій частині справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції. В іншій частині постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2012 р. залишено без змін.
Таким чином, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2012 р. в частині скасування рішення Київської обласної митниці про визначення митної вартості № 125000006/2010/413440/1 від 29 жовтня 2010 року ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 листопада 2013 року залишено без змін. Отже, по позовні вимозі щодо оскарження рішення Київської обласної митниці про визначення митної вартості № 125000006/2010/413440/1 від 29 жовтня 2010 року судами прийнято остаточне рішення.
За наслідками нового апеляційного розгляду в описовій та мотивувальній частині постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р. зазначено, що суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необґрунтованість позовних в частині стягнення з Державного бюджету України суми надмірно сплачених податків і зборів у розмірі 364 601,07 грн.
Колегія суддів погоджується з також позицією суду апеляційної інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до частини шостої статті 264 Митного кодексу України від 17.11.2002 р. (далі - МК України (4495-17) ) у разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у місячний термін з дня прийняття рішення, у порядку, передбаченому законодавством.
Так, саме Порядок повернення визначає процедуру повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, у тому числі у випадках, зазначених у статті 264 МК України.
Відповідно до абзаців першого, другого пункту 1, пунктів 2, 3, 4 розділу ІІІ
Порядку повернення для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.
Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу (далі Відділ) для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи (далі Висновок про повернення), форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України.
Разом з тим взаємовідносини митних органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилкових та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, регламентувалися Порядком взаємодії.
Відповідно до пункту 2 вказаного Порядку повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів здійснюється на підставі висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації. Зазначений висновок оформляється відповідно до заяви платника, яка подається до митного органу, що здійснював оформлення митної декларації.
Згідно з пунктом 7 Порядку взаємодії на підставі отриманого Висновку про повернення відповідний орган Державного казначейства України готує платіжні документи на перерахування коштів з рахунку з обліку доходів державного бюджету на рахунок, зазначений у Висновку про повернення, та протягом п'яти робочих днів від дати отримання Висновку про повернення здійснює повернення коштів з бюджету.
З урахуванням зазначеного колегія суддів вважає, що законодавством відповідно до частини шостої статті 264 МК України визначено механізм повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу чи помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, а тому на підставі аналізу наведених вище норм права дійшла такого правового висновку.
У разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 15 квітня 2014 року (справа № 21-29а14) та у постановах від 12 листопада 2014 року.
Таким чином, колегія суддів погоджується з судом апеляційної інстанції стосовно відмови в задоволенні позовних вимог про стягнення з Державного бюджету України суми надмірно сплачених податків і зборів у розмірі 364 601,07 грн.
Між тим, в резолютивній частині постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р. зазначено:
"Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Парк-Логістик"- задовольнити частково.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2011 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Парк-логістик" до Київської обласної митниці, Головного управління Державного казначейства України у Київській області, за участю Прокуратури Київської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Рішення Київської обласної митниці про визначення митної вартості № 125000006/2010/413440/1 від 29 жовтня 2010 року скасувати.
В задоволенні іншій частини позову відмовити.".
Колегія суддів приходить до висновку, про необхідність зміни резолютивної частини постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р., оскільки по позовній вимозі щодо оскарження рішення Київської обласної митниці про визначення митної вартості № 125000006/2010/413440/1 від 29 жовтня 2010 року судами вже було прийнято остаточне рішення.
На новий апеляційний розгляд було відправлено справу лише в частині позовних вимог про стягнення з Державного бюджету України суми надмірно сплачених податків і зборів.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 224, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Київської обласної митниці залишити без задоволення.
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Парк-логістик" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.02.2014 р. змінити, виклавши резолютивну частину в такій редакції:
"В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Парк-логістик" до Київської обласної митниці, Головного управління Державного казначейства України у Київській області, за участю Прокуратури Київської області про стягнення з Державного бюджету України суму надмірно сплачених податків і зборів у розмірі 364 601,07 грн. - відмовити".
постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235- 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді