ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23.04.2015 р. м. Київ К/800/1552/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
суддів: Мороз Л.Л.,
Горбатюка С.А.,
Шведа Е.А.,
розглянула у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства "УПТК" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2013 року у справі за позовом Приватного підприємства "УПТК" до Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради про зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
Приватне підприємство "УПТК" звернулось до Приморського районного суду м. Одеси з адміністративним позовом до Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради про зобов'язання зобов'язання передати до Одеської міської ради матеріали щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельних ділянок ПП "УПТК" із підготовленим та завізованим Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради проектом Рішення Одеської міської ради "Щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП "УПТК".
Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 18.06.2012 року позов задоволено. Зобов'язано Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради передати до Одеської міської ради матеріали щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельних ділянок приватного підприємства "УПТК", які розташовані за адресою: вулиця Краснослобідська, буд.1/9 та буд.1/10 у м. Одесі, із підготовленим та завізованим Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради проектом Рішення Одеської міської ради "Щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП "УПТК" за адресою: м. Одеса, вул. Краснослобідська, буд.1/9 та буд.1/10".
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2013 року скасовано постанову Приморського районного суду м. Одеси від 18.06.2012 року. Прийнято нову постанову, якою у позові відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Приватне підприємство "УПТК" подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з наступних підстав.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що Приватне підприємство "УПТК" є юридичною особою, що має на своєму балансі нерухоме майно-будівлі цеху РМЦ-1 загальною площею 152,5 кв.м., розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Краснослобідська, буд.1/9, та цеху РМЦ-2 загальною площею 397,3 кв.м., розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Краснослобідська, буд.1/10.
29 квітня 2004 року ПП "УПТК" звернулося до відповідача із заявою № 68 про видачу правовстановлюючих документів на земельні ділянки.
Разом з листом від 18.05.2004 року № 87 позивач надав додаткові документи для оформлення відводу земельної ділянки.
У березні 2005 року межі відведення земельних ділянок погоджені Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради та КП "Одеспроект" у відповідному плані-схемі.
28 березня 2005 року видано Висновок № 136/6017 Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради про можливість надання в оренду ПП "УПТК" земельної ділянки під об'єктом: будівлями виробничих цехів РМЦ-1 та РМЦ-2.
Відповідно до змісту Висновку № 136/6017 Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради погодило можливість надання ПП "УПТК" земельних ділянок згідно з погодженими межами (за планом-схемою) із раніше наданих земель Одеській суконній фабриці (рішенням міського виконкому № 669 від 04.06.47р.) в довготривалу оренду підприємством УПТК - терміном до 15 років.
Відповідно до доручення відповідача № 2069 від 29.08.2006 року та на підставі укладеного договору від 03.12.2007 року № 132/07-юр про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки землевпорядні роботи в інтересах та за рахунок позивача складалися комунальним підприємством "Земельно-кадастрове бюро при Управлінні земельних ресурсів".
Згідно з пунктом 1.1 договору від 03.12.2007 року № 132/07-юр про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки КП "Земельно-кадастрове бюро при Управлінні земельних ресурсів" прийняло на себе зобов'язання виконати з дотриманням вимог законодавства України комплекс геодезичних та проектно-пошукових робіт з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої по вулиці Краснослобідська, буд. 1/9 та буд. 1/10 у м. Одесі.
В ході виконання договору КП "Земельно-кадастрове бюро при Управлінні земельних ресурсів" двічі складало та направляло до відповідача підготовчі матеріали для розробки проекту землеустрою з метою підготовки відповідачем проекту рішення Одеської міської ради про надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок ПП "УПТК", але Управління двічі повертало підготовчі матеріали для розробки проекту землеустрою на адресу розробника, із зауваженнями та вказівками щодо їх доопрацювання.
Вбачаючи неналежне виконання договору з боку КП "Земельно-кадастрове бюро при Управлінні земельних ресурсів", позивач звернувся до господарського суду Одеської області із позовною заявою до цього суб'єкта господарювання, зазначивши Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради третьою особою, із вимогами про зобов'язання виконати в натурі обов'язки за договором.
Господарським судом Одеської області ухвалено рішення від 21.09.2011 року по справі № 4-6/153-10-5103, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 02.11.2011 року, суд зобов'язав комунальне підприємство "Земельно-кадастрове бюро при Управлінні земельних ресурсів" виконати в натурі обов'язки за Договором № 132/07-юр від 03.12.2007 року з виконання геодезичних та проектно-вишукувальних робіт з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватного підприємства "УПТК", розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Краснослобідська, буд. 1/9 та 1/10, а саме: виконати топографо-геодезичні роботи, землевпорядні роботи з підготовчих робіт по проекту відведення упродовж двох календарних місяців з моменту набуття законної сили рішенням суду та здати роботи приватному підприємству "УПТК".
Управлінням було розглянуто повторно надані КП "Земельно-кадастрове бюро при Управлінні земельних ресурсів" матеріали щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельних ділянок ПП "УПТК".
Також відповідачем підготовлено відповідний проект рішення Одеської міської ради, що вбачається з надісланого на адресу ПП "УПТК" листа від 20.12.2011 року № 01-20/853-08.
Крім того, у цьому ж листі від 20.12.2011 року № 01-20/853-08 відповідач вказує, що для подальшого візування зазначеного проекту, відповідно до рішення Одеської міської ради від 19.10.2011 року за № 1396-VІ "Про врегулювання земельних відносин та організації землеустрою у місті Одесі", з метою запобігання втрат місцевого бюджету від несплати за землю особами, що використовують її без оформлених у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів, до моменту державної реєстрації договору оренди землі, ПП "УПТК" необхідно укласти договір на резервування (використання) місця розташування об'єкту.
Відповідно до статті 13 Конституції України, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади, органи місцевого самоврядування в межах визначених Конституцією України (254к/96-ВР) .
Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування - це право територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до статті 142 Конституції України матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме та нерухоме майно, доходи місцевого бюджету, земля, природні ресурси, що є у власності територіальної громади.
Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законодавством України приймають рішення, які обов'язкові для виконання на відповідній території.
Також в статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами.
Відповідач діє на підставі Положення "Про Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради", яке затверджене рішенням Одеської міської ради № 384-VI від 28.02.2011 року, пунктом 1.1 якого визначено, що Управління є виконавчим органом Одеської міської ради і створюється відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) .
Відповідно до пункту 1.2 цього Положення, Управління у своїй роботі керується Конституцією України (254к/96-ВР) , Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , чинним законодавством України, рішеннями Одеської міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, цим Положенням. Одним з таких рішень Одеської міської ради, яким керується у роботі відповідач є рішення Одеської міської ради від 19.10.2011 року № 1396-VІ "Про врегулювання земельних відносин та організації землеустрою у місті Одесі" (далі - рішення Одеської міської ради № 1396-VІ).
Розділ 2 Рішення Одеської міської ради № 1396-VІ регулює процедуру набуття прав на землю та встановлює обов'язкові умови для підготовки проекту рішення Одеської міської ради.
Пунктом 2.5.2 рішення Одеської міської ради № 1396-VІ передбачено, що міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради повертає підготовчі матеріали на доопрацювання у разі наявності зауважень.
Колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції відносно того, що у даному випадку дії відповідача узгоджуються з положеннями п. 2.5.2 рішення Одеської міської ради № 1396-VІ, яким, надано відповідачу право повернути підготовчі матеріали на доопрацювання у разі наявності зауважень.
У касаційній скарзі позивач зазначає, що у відповідача не було обґрунтованих зауважень, які б давали право повернути підготовчі матеріали на доопрацювання.
Проте, колегія суддів не погоджується з таким висновком, оскільки листами, адресованими приватному підприємству "УПТК", повідомлялось, що підприємству необхідно, зокрема, поновити висновок Управління архітектури та містобудування.
Як встановлено, відповідний висновок Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради був виданий 28.03.2005 року та строк його дії закінчився станом на час виникнення спірних правовідносин.
Таким чином, позовні вимоги приватного підприємства "УПТК" є необґрунтованими.
Колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції щодо відмови у задоволенні позову.
Колегія суддів вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення, оскільки рішення суду апеляційної інстанції ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують, підстави для призначення справи до розгляду в судовому засіданні відсутні.
Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи судом допущено неправильне застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, які передбачені статей 225 - 229 Кодексу адміністративного судочинства України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.
Керуючись статтями 220, 222, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Приватного підприємства "УПТК" залишити без задоволення, постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2013 року у цій справі залишити без змін.
Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді: