ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2015 року м. Київ К/800/11010/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів:Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Гончар Л.Я.
провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою ОСОБА_4, до якої приєднались ОСОБА_5 та ОСОБА_6, на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2011 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року у справі № 2а-1513/10/1570 за позовом ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_4 до Ренійського районного управління юстиції Одеської області, треті особи: ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання неправомірними дій та скасування наказу,
ВСТАНОВИЛА:
У вересні 2009 року позивачі звернулись з позовом до Ренійського районного управління юстиції Одеської області, треті особи: ОСОБА_7, ОСОБА_8 в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просив:
- визнати неправомірними дії, пов'язані з реєстрацією змін керівного складу ГО "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану", проведеної на підставі заяви гр. ОСОБА_7;
- визнати неправомірною бездіяльність у зв'язку з неприйняттям рішення щодо реєстрації змін керівного складу ГО "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану", на підставі заяви гр. ОСОБА_6 і рішення звітно-виборчої конференції ГО "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану" від 18.07.2009 р.;
- зобов'язати зареєструвати зміни керівного складу ГО "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану" на підставі заяви гр. ОСОБА_6 і рішення звітно-виборчої конференції ГО "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану" від 18.07.2009 р.;
- визнати неправомірним та скасувати наказ Ренійського районного управління юстиції Одеської області № 20-о/д від 10.06.2009 р.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року, в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з постановою Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2011 року та ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року, ОСОБА_4 звернувся з касаційною скаргою, до якої приєднались ОСОБА_5 та ОСОБА_6, у якій просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанції, та ухвалити нове про задоволення позову, посилаючись на те, що при прийнятті зазначених судових рішень було порушено норми матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 29.03.1994 р. Ренійською районною державною адміністрацією зареєстровано Громадську організацію "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану".
05.06.2009 р. до Ренійського районного управління юстиції Одеської області надійшла заява голови "Ренійської районної спілки ветеранів Афганістану" ОСОБА_7 щодо внесення змін у реєстраційні документи у зв'язку з переобранням керівника Спілки. Разом із заявою, було додано протокол конференції "Ренійської районної спілки ветеранів Афганістану" від 16.05.2009 р. та список учасників вищевказаної конференції.
Наказом Ренійського районного управління юстиції від 10.06.2009 р. № 20-о/д, на підставі висновку правової експертизи інформацію щодо внесення змін до складу керівних органів Спілки взято до відома.
22.07.2009 р. до відповідача надійшов лист від ОСОБА_6, як голови Спілки, з проханням внести зміни у реєстр об'єднань громадян у зв'язку з переобранням його керівником Спілки. До листа додано протокол звітно-виборчої конференції Спілки від 18.07.2009 р.
21.08.2009 р. листом № 01-442 відповідач відмовив ОСОБА_6 у реєстрації змін у складі керівних органів Спілки у зв'язку з їх невідповідністю вимогам статуту.
Відмовляючи в задоволенні позову, суди виходили з наступного.
Відповідно до Положення про Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, мм. Києві та Севастополі та Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні управління юстиції, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 14.02.2007 № 47/5 (z0124-07) , а також Закону України "Про об'єднання громадян" (2460-12) , Положення про порядок легалізації об'єднань громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 р. N 140 (140-93-п) , територіальні органи юстиції уповноважені проводити легалізацію об'єднань громадян та здійснювати контроль за їх діяльністю.
Відповідно до пункту 3, 6 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.12.2006 № 92/5 (z1287-06) , районні управління юстиції приймають рішення про взяття до відома інформації про зміну керівних органів об'єднання громадян.
Пунктом 3.2. Регламенту передбачено, що Мін'юст (територіальний орган) може вимагати від заявника подання (надіслання) відповідних реєстраційних карток у день подання документів або наступного (робочого) дня після дня прийняття рішення Мін'юстом (територіальним органом) про державну реєстрацію (легалізацію) організації, реєстрацію змін до статуту, узяття до відома змін до статутних документів (складу керівних органів) тощо відповідно до законодавства.
Форма № 4, яка додається до Регламенту, не передбачає скріплення її печаткою громадської організації, вона скріплюється печаткою відповідного управління юстиції.
У відповідності до п.3.8. Статуту Спілки, членство в Спілці може бути припинене внаслідок особистої письмової заяви до первинної (місцевої) організації, виключення з членів Спілки за дії несумісні з її Статутом.
Судами встановлено, що ОСОБА_7 є одним із засновників Ренійської районної спілки ветеранів Афганістану та був тривалий час головою цієї Спілки.
Враховуючи те, ОСОБА_7 надав до управління юстиції передбачену законом інформацію, а також не припиняв членство у Спілці в порядку, передбаченому вимогами чинного законодавства та Статутом Спілки, колегія суддів погоджується з висновками судів, що внесення змін до керівного складу було проведено відповідно до вимог чинного законодавства.
Що стосується вимоги про визнання неправомірною бездіяльність відповідача у зв'язку з відмовою у реєстрації змін керівного складу ГО "Ренійська районна спілка ветеранів Афганістану" на підставі заяви гр. ОСОБА_6, колегія суддів зазначає наступне.
Пунктом 5.4. статуту Спілки визначено, що Конференція вважається правочинною, якщо делегатів на неї обрали 3/4 загальної чисельності організацій, що проводять Конференцію і для участі у роботі Конференції зареєструвалось не менше 3/4 обраних делегатів, є правочинною, якщо в їх роботі беруть участь не менше 1/2 членів організації.
Відповідно до п.5.5 Голова та Правління обираються Конференцією не більше ніж на 4 роки.
Так, судами встановлено, до листа ОСОБА_6 від 22.07.2009 р. додано протокол звітно-виборчої Конференції Спілки від 18.07.2009 р. Однак, надані відомості не відповідали вимогам п.5.4. Статуту, оскільки на вказаній конференції були присутні 23 члени Спілки та 12 заяв про делегування повноважень.
Крім того, Голову Ренійської районної спілки ветеранів Афганістану ОСОБА_5 було обрано 07.02.2005 р. Тобто, згідно з п.5.5. термін його повноважень закінчився 07.02.2009 р., що свідчить про відсутність повноважень ОСОБА_5 як Голови Спілки на момент проведення звітно-виборчої Конференції Спілки від 18.07.2009 р.
З урахуванням встановлених обставин справи, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення позову, а також визнання дій відповідача неправомірними.
За таких обставин, судова колегія вважає, що судом першої та апеляційної інстанцій повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовані до них норми матеріального права. Доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують.
Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу ОСОБА_4, до якої приєднались ОСОБА_5 та ОСОБА_6, відхилити, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2011 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2012 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235- 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: