ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2015 року м. Київ К/9991/13427/12
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Іваненко Я.Л., Мойсюка М.І., Тракало В.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, Військового комісаріату Автономної Республіки Крим про перерахунок пенсії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим на постанову Залізничного районного суду м. Сімферополя від 21 червня 2011 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2012 року, -
у с т а н о в и л а :
У квітні 2011 року ОСОБА_4 звернулась з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим (далі ГУ ПФУ), Військового комісаріату Автономної Республіки Крим про перерахунок пенсії в разі втрати годувальника згідно Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) (далі Закон № 2262-ХІІ (2262-12) ) з урахуванням розміру посадового окладу, встановленого наказом Міністра оборони України від 28 липня 2008 року № 377 (z0761-08) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2008 року за № 761/15452 (z0761-08) "Про затвердження схем розмірів посадових окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України" (далі наказ № 377), починаючи з 1 вересня 2008 року.
В обґрунтування позову зазначала, що має право на перерахунок пенсії з урахуванням розміру посадового окладу, встановленого наказом № 377 (z0761-08) , однак ГУ ПФУ протиправно відмовило у здійсненні такого перерахунку.
Вважаючи це порушенням своїх прав, ОСОБА_4 просила про задоволення позову.
Постановою Залізничного районного суду м. Сімферополя від 21 червня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2012 року, позов задоволено повністю, визнано протиправною бездіяльність та зобов'язано ГУ ПФУ здійснити позивачу перерахунок пенсії, починаючи з 1 вересня 2008 року, з урахуванням розміру посадового окладу, встановленого наказом № 377 (z0761-08) . Також зобов'язано Військовий комісаріат Автономної Республіки Крим видати довідку про розмір грошового забезпечення з зазначенням посадового окладу, встановленого наказом № 377 (z0761-08) .
У касаційній скарзі відповідач - ГУ ПФУ, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального і порушення норм процесуального права, просить ухвалені ними судові рішення скасувати та відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів, в межах статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку про відхилення скарги з таких підстав.
Задовольняючи позов суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, на підставі наявних у справі даних встановив і правильно виходив з того, що позивач має право на спірний перерахунок пенсії, а дії відповідачів не ґрунтуються на вимогах закону.
Судами під час розгляду справи встановлено, що позивач одержує пенсію в разі втрати годувальника як член сім'ї військовослужбовця, який звільнений з посади викладача науково-педагогічного складу військових навчальних закладів Збройних Сил України.
Позивач звернулась до відповідачів з заявами про видачу довідки про розмір грошового забезпечення її чоловіка, з урахуванням розміру посадового окладу, встановленого наказом № 377 (z0761-08) , та здійснення перерахунку пенсії з урахуванням цієї довідки, однак у задоволенні вищезазначених заяв позивачу відмовлено.
Відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у строки, встановлені частиною другою статті 51 цього Закону.
Як убачається з наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Згідно з пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (45-2008-п) , перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ (2262-12) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п) (далі постанова № 1294) передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках.
Таким чином, Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й Міністру оборони України, визначати розміри посадових окладів, тому колегія суддів дійшла висновку, що наказ № 377 (z0761-08) , яким затверджені схеми посадових окладів за основними типовими посадами керуючого та наукового складу офіцерів військово-навчальних закладів та наукових установ Збройних Сил України, є підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ, оскільки змінює розмір однієї зі складових грошового забезпечення зазначених осіб.
Таким чином, відповідачі, відмовляючи позивачу у видачі довідки про розмір грошового забезпечення, з урахуванням посадового окладу, встановленого наказом № 377 (z0761-08) , та здійсненні на її підставі перерахунку пенсії діяли всупереч вимог діючого, в період спірних правовідносин, законодавства.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 21 листопада 2014 року (справа № 21-467а14).
Враховуючи зазначене, рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають дійсним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, доводи касаційної скарги їх висновків не спростовують, такі ґрунтуються на помилковому трактуванні правових норм, а тому підстав для скасування судових рішень колегія суддів не вбачає.
За правилами статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанцій залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Не може бути скасовано правильне і справедливе рішення суду з одних лише формальних міркувань.
Керуючись статтями 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів,-
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим відхилити, а постанову Залізничного районного суду м. Сімферополя від 21 червня 2011 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 8 лютого 2012 року залишити без змін.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді: Я.Л. Іваненко М.І. Мойсюк В.В. Тракало