ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"04" вересня 2013 р. м. Київ К/9991/73111/11
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: Мироненка О.В., Сороки М.О., Чумаченко Т.А., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2010 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2011 року у справі за позовом ОСОБА_4 до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и л а:
ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2010 року позов задоволено частково.
Визнано дії УДАІ ГУМВС України в Одеській області щодо вилучення у ОСОБА_4 легкового автомобіля седан марки МІTSUBISHI (модель LANCER, рік випуску 1991, колір червоний, шасі (кузов, рама, коляска) № к. НОМЕР_2, об'єм двигуна 1299 куб.см, реєстраційний номер НОМЕР_1), зареєстрованого РЕВ 1-го МРВ ДАІ ГУМВС України в Одеській області 08 вересня 2006 року, та документів для його експлуатації неправомірними.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2011 року постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2010 року залишено без змін.
Не погоджуючись з постановленими у справі рішеннями судів, управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій в частині задоволення позовних вимог.
У зв'язку з відсутністю клопотань усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд касаційної скарги проводиться в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді щодо обставин, необхідних для ухвалення рішення судом касаційної інстанції, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин у справі та застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню за таких підстав.
Судами встановлено, що 20 березня 2010 року ОСОБА_6 видана довіреність ОСОБА_4 на право експлуатувати і розпоряджатися (продавати, обмінювати, заставляти, здавати в оренду тощо) автомобілем - легковим седаном марки MITSUBISHI, модель LANCER, рік випуску 1991, колір червоний, шасі (кузов, рама, коляска) № к. НОМЕР_2, об'єм двигуна 1299 куб.см, реєстраційний номер НОМЕР_1), зареєстрованим РЕВ 1-го МРВ ДАІ ГУМВС України в Одеській області 08 вересня 2006 року.
29 червня 2010 року у відношенні позивача інспектором РВ ВДАІ м. Одеси винесена постанова ВН № 076912 про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 121-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за експлуатацію водієм транспортного засобу, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, в якій зазначено, що номер кузова автомобіля знищено, внаслідок чого автомобіль було вилучено та розміщено на штрафний майданчик.
02 липня 2010 року Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз проведено повторне дослідження автомобіля, за висновками якого на кузові автомобіля MITSUBISHI LANCER, здійснювали роботи в результаті чого кузов зібраний з двох частин. Безпосередньо номер кузову нанесений за технологією заводу виробника, ознак змін не має. Маркування двигуна здійснено за технологією заводу-виробника, ознак змін не має.
08 липня 2010 року старшим о/у СКР Київського РВ ОМУ ГУМВС України в Одеській області за результатами перевірки матеріалів, наданих працівниками ДАІ винесена постанова про відмову в порушенні у відношенні позивача кримінальної справи за статтею 290 Кримінального кодексу України за відсутністю складу злочину та повернуті позивачу вилучені раніше водійське посвідчення та генеральна довіреність на автомобіль.
21 липня 2010 року позивач звернувся до відповідача із заявою про повернення йому тимчасово затриманого автомобіля, проте в поверненні автомобіля йому було відмовлено з посиланням на те, що даний автомобіль знятий з державної реєстрації, а його номерні знаки, свідоцтво про реєстрацію, талон про проходження державного технічного огляду знищені.
Постановою Новоодеського районного суду Миколаївської області від 01 вересня 2010 року постанова інспектора РВ ВДАІ м. Одеси ВН № 076912 від 29 червня 2010 року визнана незаконною та скасована.
При цьому свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу і талон про проходження державного технічного огляду позивачу повернуті не були.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи частково позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що підстави для заборони експлуатації автомобіля та для вилучення талона про проходження державного технічного огляду транспортного засобу у відповідача були відсутні.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з таким висновком судів з огляду на таке.
Відповідно до статті 32 Закону України "Про дорожній рух" переобладнання транспортних засобів, тобто зміна типу або марки (моделі), призначення чи параметрів конструкції транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, шляхом установки кабіни, кузова чи їх деталей, спеціального обладнання і номерних агрегатів, не передбачених нормативно-технічною документацією на даний транспортний засіб, повинно відповідати правилам, нормативам і стандартам України.
Положеннями статті 37 Закону України "Про дорожній рух" встановлений вичерпний перелік обставин за яких заборонено експлуатація автомобіля, а саме: забороняється експлуатація незареєстрованих (неперереєстрованих) транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи підроблені, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерними знаками, які закріплені у не встановлених для цього місцях, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернуті чи не освітлені, а також без талона про проходження державного технічного огляду в установлений строк чи з талоном, що не належить цьому транспортному засобу, та у випадках, передбачених законодавством, без чинного на території України поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка").
Експлуатація транспортних засобів також забороняється, а талон про проходження державного технічного огляду вилучається в разі: порушення вимог щодо їх переобладнання; порушення порядку встановлення і використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв; виявлення технічних несправностей і невідповідності вимогам правил, норм та стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, а також неукомплектованості відповідно до призначення.
Згідно з пунктом 7 Порядку тимчасового вилучення посвідчення водія, талона про проходження державного технічного огляду й ліцензійної картки на транспортний засіб і їхнє повернення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 року (1086-2008-п) № 1086, талон про проходження державного технічного огляду може бути тимчасово вилучений з одночасною забороною експлуатації транспортного засобу за наявності несправностей у гальмовій системі, рульовому управлінні, тягово-зчіпному пристрої, зовнішніх світлових приладах у темну пору доби або якщо такий засіб не укомплектований відповідно до призначення чи має інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил його експлуатація забороняється, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів, або є таким, що своєчасно не пройшов державний технічний огляд.
При цьому відповідно до статті 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення транспортний засіб може бути тимчасово затримано на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше трьох днів з моменту такої затримки. Після закінчення триденного строку тимчасової затримки транспортного засобу особа має право звернутися за одержанням тимчасово затриманого транспортного засобу. Таке звернення є обов'язковим для його виконання незалежно від стадії вирішення справи про адміністративне правопорушення.
Згідно з пунктами 1, 2 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів всіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів і мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 (1388-98-п) (далі - Порядок), установлюється єдина на всій території України процедура державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, оформлення й видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Порядок є обов'язковим для всіх юридичних і фізичних осіб, що є власниками транспортних засобів, виробляють або експлуатують їх.
Відповідно до пункту 15 Порядку під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби, крім випадків вибракування їх в цілому, підлягають огляду й дослідженню з метою звірення ідентифікаційних номерів їхніх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах, визначення їхньої дійсності й проведення перевірки за Єдиним державним реєстром Державтоінспекції й автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, установлення відповідності конструкції й технічного стану транспортних засобів обов'язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України. Огляд провадиться вповноваженими працівниками підрозділів Державтоінспекції по місцю реєстрації транспортних засобів, а дослідження - фахівцями експертної служби МВС або іншими фахівцями, що мають свідоцтво про право проведення відповідного виду експертних досліджень і внесені до Реєстру атестованих судових експертів. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, уповноважений працівник підрозділу Державтоінспекції робить відповідну відмітку або складає акт технічного огляду. До зазначених документів додається висновок фахівця.
Так, судами встановлено, що при знятті позивачем автомобіля з обліку для оформлення договору купівлі-продажу він був оглянутий уповноваженим працівником ДАІ, було проведено його експертне дослідження. При цьому, ідентифікаційні номери кузова й двигуна автомобіля відповідали номерам, зазначеним у поданих реєстраційних документах, автомобіль у розшуку не перебував, невідповідності технічного стану автомобіля обов'язковим вимогам правил, норм і стандартів виявлено не було.
Крім того, проведеними експертизами установлено, що на кузові автомобіля проводились ремонтні роботи, у результаті яких кузов зібраний із двох частин, при цьому ці частини від автомобілів одного типу, марки й моделі, що відповідно до статті 32 Закону України "Про дорожній рух" переобладнанням не було, оскільки не спричинило зміни типу, марки (моделі) автомобіля або заміни деталей кузова на непередбачені для даної марки й моделі автомобіля.
Виходячи з наведеного, вірним є висновок судів попередніх інстанцій, що підстави для заборони експлуатації автомобіля та для вилучення талона про проходження державного технічного огляду транспортного засобу у відповідача були відсутні.
Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Доводи касаційної скарги не спростовують висновків, викладених у рішеннях судів попередніх інстанцій.
Постановлені у справі рішення судів є законними і обґрунтованими, а тому підстави для їх зміни чи скасування відсутні.
Керуючись статтями 220, 222, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області залишити без задоволення.
Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2010 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2011 року у справі за позовом ОСОБА_4 до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії - залишити без зміни.
Ухвала оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним Судом
України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: