ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"04" вересня 2013 р. м. Київ К/9991/70779/12
( Додатково див. ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду (rs26544448) )
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: Мироненка О.В., Сороки М.О., Чумаченко Т.А., розглянувши в порядку попереднього розгляду касаційну скаргу Східної митниці на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2012 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Юніол" до Східної митниці про визнання незаконним та скасування рішення про визначення коду товару, -
в с т а н о в и л а:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Юніол" звернулось до суду з позовом до Східної митниці про визнання незаконним та скасування рішення про визначення коду товару.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2012 року позов задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення про визначення коду товару № КТ-700-1740-11 від 22 липня 2011 року.
Стягнуто з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Юніол" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 0 (нуль) гривень 37 коп.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2012 року постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2012 року залишено без змін.
Не погоджуючись з постановленими у справі рішеннями судів, Східна митниця звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та постановити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Заслухавши доповідь судді щодо обставин, необхідних для ухвалення рішення судом касаційної інстанції, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин у справі та застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню за таких підстав.
Судами встановлено, що між товариством з обмеженою відповідальністю "Юніол" та компанією ТОО "Аккерт Казахстан" 17 лютого 2011 року було укладено контракт
№ АК-11-01, відповідно до умов якого продавець зобов'язався поставити нафтопродукти походження Республіки Казахстан, у кількості, за ціною та якістю, встановлених у додаткових угодах, що підписуються у межах та на умовах зазначеного контракту. Після надходження товару у травні 2011 року на виконання умов контракту товариство з обмеженою відповідальністю "Юніоіл" подло до Східної митниці заяву № 1/3-2 від 04.05.2011 р. про надання дозволу на випуск товарів у вільний обіг за тимчасовою декларацією. В заяві зазначено, що підставою для оформлення тимчасової декларації позивач зазначив виникнення спірного питання при класифікації товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), при цьому підприємство зобов'язується протягом 30 днів подати митному органу вантажну митну декларацію заповнену у звичайному порядку і передбачені законодавством документи, а також надати відомості, що потрібні для здійснення митного контролю та митного оформлення зазначених вище товарів.
Позивачем 10 травня 2011 року зазначений товар був пред'явлений до митного оформлення за тимчасовою декларацією № 700000012/2011/005587. Згідно з графою 31 зазначеної декларації до митного оформлення пред'явлений товар, визначений позивачем як: важкий дистилят - назва ДСТУ 38.101656-2005 "Паливо технічне побутове. Технічні умови", що використовується для специфічних процесів переробки (перегонка при атмосферному тиску) для отримання лігроїно-газойлевої фракції, згідно з постійним технологічним регламентом ТР36102947.003.2011. У кількості 116.22 т. Температура палива + 15° С. Обводненність -відсутня. Механічні домішки - відсутні. Вміст водорозчинних кислот та лугів - відсутній. Випробування на мідній пластині - витримує. Вміст сірки - 0,27 мас. %. Щільність за 20 гр. С- 0,8190 г/см3. Температура спалаху у закритому тиглі 11 гр. С. Кінематична в'язкість при температурі 20 гр. С - 2,94 мм2/с (сСт). Фракційний склад: 10% переганяється за температури 160 гр. С; до 90% переганяється за температури 318 гр. С (кінець перегонки). Торгівельна марка: відсутня. Виробник: ТОО "EN-GIN PRODUCTION". Країна виробництва: (КZ) Казахстан.
В графі 33 вантажної митної декларації визначений код товару згідно з УКТЗЕД -
2710 19 51 00. Крім інших, до зазначеної декларації позивачем додані паспорт якості на нафтопродукт - паливо пічне побутове № 052 від 19 квітня 2011 року та сертифікат відповідності серії ВВ, що виданий державним підприємством "Донецькстандартметрологія" (зареєстрований в реєстрі за №UA1.029.0055403-11) терміном дії з 05 травня 2011 року
по 25 травня 2011 року, яким встановлено відповідність товару - паливо пічне побутове поставленого за контрактом АК 11- 01 від 17 лютого 2011 року (з/н Ж0936971 від 19 квітня 2011 року, паспорт 052 від 19 квітня 2011 року) вимогам ДСТУ 320.00149943.010-98 Паливо пічне побутове. ТУ п. 3.2.
Східною митницею в ході проведення митного оформлення товару були відібрані проби для дослідження їх в Центральному митному управлінні лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби з метою визначення хімічного та фізичного складу, інших якісних характеристик товару з метою його однозначної ідентифікації для цілей класифікації згідно з вимогами УКТЗЕД. На вирішення експерта були поставлені наступні запитання:
1) визначити хімічний склад наданих зразків із зазначенням відсоткового вмісту кожного компоненту та його властивостей; 2) чи складається зразок головним чином зі змішаних ненасичених вуглеводнів? Визначити співвідношення ароматичних та неароматичних складових; 3) чи являють собою зразки суміш вуглеводнів з вмістом нафтових фракцій понад 70%, якщо так, чи в якості основного компоненту; 4) визначити чи відноситься зразок до важких дистилятів /газойлів/ палива рідкого або інших класів нафтопродуктів, описаних у п. 1 Додаткових приміток до групи 27 згідно УКТЗЕД. Встановити фракційний склад зразку; 5) чи належать зразки товарів до видів рідкого палива природного забарвлення; 6) визначити кінематичну в'язкість при температурі 50 С, колориметричну характеристику К.; 7) встановити чи можливе застосування зразків товару для "специфічних процесів переробки" у розумінні додатково примітки 5 до групи 27 згідно з УКТЗЕД для одержання інших товарних продуктів; 8) за результатами опрацювання ТУ визначити якому саме "специфічному процесі переробки" (згідно п.п. а) -р) додаткової примітки 5 до групи 27 та додаткових пояснень до додаткової примітки 5 згідно УКТЗЕД) відповідає викладений процес виробництва; 9) зазначити інші відомості про зразки, що можуть вплинути на класифікацію товару згідно з УКТЗЕД за наявності; 10) відповідність заявленого опису товару у графі 31 фактичним характеристикам товару.
Центральним митним управлінням лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби складено висновок № 12.1-829 від 23 травня 2011 року, відповідно до якого неможливо визначити відсотковий вміст нафтопродуктів (насичені/ненасичені), вид рідкого палива природного забарвлення, а також природу походження органічних сполук (мінеральні або синтетичні) у зв'язку із відсутністю належної методики та обладнання.
За наслідком проведених експертних досліджень відібрану відповідачем пробу з маркуванням "Паливо пічне побутове" ідентифіковано як суміш аліфатичних вуглеводнів встановлено, що 14 об.% проби (включаючи втрати 1об.%) переганяється при 250° С, 65 об. % проби (включаючи втрати 1 об.%) переганяється при 350° С, залишок 1 об% проби, визначений вміст сірки
0,5439 мас.%. температура спалаху проби в закритому тиглі становить +66 +/-0,5° С; кінематична в'язкість при температурі 50° С становить 3,14 10 -6 мм /С, колориметрична характеристика К становить 0,5 одиниць. Отримані результати лабораторних досліджень проби за визначеними показниками "фракційний склад", "температура спалаху в закритому тиглі" та "масова частка сірки" не відповідають опису товару зазначеному в графі 31 ВМД №. 700000012/201/005587 та наданому паспорті якості № 052 від 19 квітня 2011 року (за паспортом якості 90 об.% переганяється при температурі не вище 3180 С, фактично 90 об.% переганяється при 407° С, температура спалаху в закритому тиглі: заявлено - 110° С, фактично -66° С, масова частка сірки: заявлено 0,27 мас.%, фактично 0,5439 мас.%).
Зазначений висновок разом із пакетом супровідних документів до декларації направлений відповідачем до відділу номенклатури та класифікації товарів митниці для подальшого вирішення питання класифікації товару пред'явленого до митного оформлення за ТД
№ 700000012/201/005587.
Східною митницею було прийнято рішення від 22 липня 2011 року про визначення коду товару NКТ-700-1740-2011, яким встановлено, що даний товар віднесено до позиції "рідке паливо (мазут)", є важким дистилятом паливом пічним побутовим та являє собою суміш аліфатичних вуглеводнів, товар класифіковано за кодом 2710 19 61 00 УКТЗЕД як рідке паливо (мазут) для інших цілей.
Не погоджуючись із таким рішенням відповідача щодо визначення коду товару, позивач оскаржив його до суду.
Задовольняючи позов, суди виходили з того, що рішення відповідача про визначення коду товару УКТЗЕД іншого, ніж заявлений позивачем, є необґрунтованим та неправомірним, оскільки відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення не враховано заявлену позивачем сферу використання товару.
Колегія суддів погоджується з таким висновком судів з огляду на таке.
Згідно з положеннями Закону України "Про митний тариф" (2371-14) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) митний тариф України - це систематизований згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності перелік ставок ввізного мита, яке справляється з товарів, що ввозяться на митну територію України.
Товарною номенклатурою Митного тарифу України є Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), яка базується на Гармонізованій системі опису та кодування товарів.
Митним тарифом України передбачено наступну деталізацію нафти або нафтопродуктів товарної групи 2710, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), крім сирих: нафта або нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід (мінералів), крім сирих; продукти, в іншому місці не зазначені, з вмістом 70 мас. % або більше нафти чи нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), причому ці нафтопродукти є основними складовими частинами продуктів; крім відпрацьованих нафтопродуктів: 1) легкі дистиляти (2710 11); 2) інші (2710 19), з яких: 2.1) середні дистиляти (товарні категорії 2710 19 11- 2710 19 29) та 2.2) важкі дистиляти (товарні категорії 2710 19 31- 2710 19 99).
Згідно з положеннями Митного тарифу "важкі дистиляти" поділяються на: 1) газойлі (товарні категорії 2701931-27101949); 2) паливо рідке (мазут) (товарні категорії 2710 19 51- 2710 19 69); 3) мастильні матеріали; інші масла та дистиляти (товарні категорії 2710 19 71-2710 19 99).
"Газойлі" (товарні категорії 2710 19 31 - 2710 19 49) означає важкі дистиляти, зазначені в пункті (d), 85 об. % яких (включаючи втрати) або більше переганяється при температурі 350° C (згідно з ГОСТ 2177-99 чи ASTM D 86) (п.е додаткової примітки товарної групи 27). Відповідно до п. f до товарної групи 27 термін "Паливо рідке" (товарні категорії 2710 19 51 - 2710 19 69) означає важкі дистиляти, зазначені в пункті (d), крім газойлів, зазначених у пункті (e), фракції яких мають колориметричні показники, визначені в таблиці відповідності числових значень колориметричної характеристики К значенням в'язкості В.
Крім цього, до товарної позиції "Паливо рідке" товарні категорії 2710 19 51 - 2710 19 69 включають лише види рідкого палива природного забарвлення. Ці товарні категорії не включають важкі дистиляти, зазначені в пункті (d), для яких неможливо встановити: відсотковий вміст кількості відігнаного продукту при температурі 250° C (згідно з ГОСТ 2177-99 чи ASTM D 86) (нульовий вихід потрібно розглядати як нульовий відсоток); кінематичну в'язкість при температурі 50° C (згідно з ГОСТ 33-82 чи ASTM D 445); або колориметричну характеристику К (згідно з ASTM D 1500).
Таким чином, судами вірно встановлено, що, згідно з висновком Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби № 12.1-829
від 23 травня 2011 року ввезений товар відноситься до позиції "рідке паливо (мазут)" товарної підгрупи "важкі дистиляти".
Митним тарифом України передбачено подальшу деталізацію товарів у межах позиції "рідке паливо (мазут)" товарної підгрупи "важкі дистиляти" (товарні категорії 2710 19 51 - 2710 19 69) в залежності від сфери використання (призначення) продуктів: 1) для проведення специфічного процесу (товарна категорія 2710 19 51 00); 2) для проведення хімічного перетворення, крім зазначеного у товарній категорії 2710 19 51 00 (товарна категорія 2710 19 55 00); 3) інші (товарні категорії 2710 19 61 00 -2710 19 69 00).
Отже, з даного положення вбачається, що необхідною умовою для віднесення товару до того чи іншого коду є визначення сфери його використання.
Судами, зокрема, встановлено, що при класифікації пред'явленого до митного оформлення товару у межах товарної підкатегорії 2710 19 61 00 митний орган виходив з того, що ввезений позивачем товар є паливом пічним побутовим, його відповідність вимогам ДСТУ № 320.0014994323.010-98 "Паливо пічне побутове. Технічні умови" підтверджено наданим позивачем сертифікатом відповідності, а також висновком Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби від 23 травня 2011 року
№ 12.1-829, а тому його призначення при класифікації згідно УКТЗЕД має визначатися у відповідності із положеннями зазначеного стандарту. Оскільки положення Галузевого стандарту ДСТУ № 320.0014994323.010-98 "Паливо пічне побутове. Технічні умови" розповсюджується на паливо пічне побутове, що призначене для комунально-побутових потреб, для підприємств сільського господарства, для постачання населенню, пред'явлений позивачем до митного оформлення товар має класифікуватися у межах товарної підкатегорії 2710 19 61 00 згідно УКТЗЕД як паливо рідке (мазут) призначене для інших цілей.
Відповідно до положень Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, затверджених Додатком до Закону "Про митний тариф України" (2371-14) класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється, зокрема, за такими правилами: назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого.
Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень, положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Таким чином, суди дійшли вірного висновку, що здійснена відповідачем класифікація продукту за його призначенням, встановленим виходячи з назви такого продукту та положень ДСТУ 320.00149943.010-98 "Паливо пічне побутове. Технічні умови" є помилковою.
Згідно з положеннями статті 1 Закону України "Про стандартизацію" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) технічними умовами є документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинні відповідати продукція, процеси чи послуги. Технічні умови можуть бути стандартом, частиною стандарту або окремим документом.
Отже, технічними умовами встановлюється придатність використання товару в певній сфері та за певним призначенням, однак не передбачається можливість встановлення виключного функціонального призначення товарів.
Судами встановлено, що наданий позивачем в процесі митного оформлення сертифікат відповідності свідчить про відповідність якісних характеристик ввезеного позивачем товару вимогам ДСТУ № 320.0014994323.010-98 "Паливо пічне побутове. Технічні умови" та підтверджує його придатність до використання для комунально-побутових потреб, для підприємств сільського господарства, для постачання населенню.
Разом з тим, наданий позивачем сертифікат відповідності, а також ДСТУ
№ 320.0014994323.010-98 не визначають виключного переліку сфер використання продукту та не виключають можливості використання ввезеного товару у специфічних процесах переробки.
Відповідно до висновку Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби від 18 травня 2011 року № 12.1-796 сфера застосування та призначення товару визначається його власником.
Разом з тим, згідно з наданою позивачем декларацією, ввезений товар призначений для специфічних процесів переробки (перегонка при атмосферному тиску) для отримання лігроїно-газойлевої фракції, згідно постійного технологічного регламенту ТР 36102947.003.2011., що й вплинуло на класифікацію зазначеного товару в товарній категорії 2710 19 51 00, згідно з УКТЗЕД.
Відповідно до примітки 5 у товарних позиціях 2710, 2711 і 2712 термін "специфічний процес" означає такі процеси: (a) вакуумної, атмосферно-вакуумної дистиляції; (b) вторинної перегонки з ретельним фракціонуванням; (c) крекінгу; (d) риформінгу; (e) екстракції селективними розчинниками; (f) процес, що включає всі операції: обробку концентрованою сірчаною кислотою, олеумом або сірчаним ангідридом; нейтралізацію лужними агентами; знебарвлення та очищення природними активними землями, активованим вугіллям чи бокситом; (g) полімеризації; (h) алкілування; (ij) ізомеризації; (k) знесірчення із застосуванням водню, що призводить до відновлення принаймні 85 % сірки, яка міститься в продуктах, що обробляються (згідно з ASTM D 1266-59Т) (тільки стосовно продуктів товарних категорій 2710 19 31 - 2710 19 99); (l) депарафінізації будь-яким способом, відмінним від фільтрації (тільки стосовно продуктів товарної позиції 2710); (m) обробки воднем, якщо він бере активну участь у хімічних реакціях під тиском більш як 2000 кПа і температурі більш як 250° C з використанням каталізатора (крім використання каталізаторів знесірчення) (тільки стосовно продуктів товарних категорій 2710 19 31 - 2710 19 99).
Подальша обробка воднем мастил товарних категорій 2710 19 71 - 2710 19 99, зокрема для поліпшення кольору або стабільності (наприклад, гідроочищення чи знебарвлення), не належить до специфічних процесів; (n) перегонки при атмосферному тиску за умови, що менш як 30 об. % цих продуктів (включаючи втрати) переганяється при температурі 300° C (згідно з ГОСТ 2177-99 чи ASTM D 86) (тільки стосовно продуктів товарних категорій 2710 19 51 - 2710 19 69). Якщо 30 об. % або більше (включаючи втрати) переганяється при температурі 300° C (згідно з ГОСТ 2177-99 чи ASTM D 86), то продукти, які можуть бути одержані шляхом перегонки при атмосферному тиску і належать до товарних категорій 2710 11 11 - 2710 11 90 або 2710 19 11 - 2710 19 29, підлягають обкладенню митом, передбаченим для товарів товарних категорій 2710 19 61 - 2710 19 69; (o) обробки високочастотним електричним розрядом (виключно для продуктів товарних категорій 2710 19 71 - 2710 19 99); (p) знежирювання методом фракційної кристалізації (виключно для продуктів товарної категорії 2712 90 31). За загальним визначенням перегонка за атмосферним тиском являє собою процес, в ході якого початковий продукт розділяється на складові частини (фракції) або компоненти під дією атмосферного тиску.
Таким чином, для здійснення контролю за правильністю визначення позивачем коду ввезеного товару згідно з УКТЗЕД, а отже, і віднесення до тієї чи іншої категорії, має значення встановлення можливості ідентифікації процесу виробництва суміші вуглеводнів лігроїно-газойлевої фракції, мазуту М-100, описаного в Постійному технологічному регламенті ТР 36102947.003:2011 як специфічного процесу згідно з п. n примітки 5 та можливість використання пред'явленого позивачем до митного оформлення товару в процесі перегонки за атмосферним тиском, можливість його поділу на фракції та компоненти за дією атмосферного тиску.
Як встановлено судами та вбачається із висновку Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби № 12.1-829 від 23 травня 2011 року, це питання в ході експертного дослідження не вирішувалось, а фізично-хімічні показники продукту не виключають можливості його використання у специфічному процесі переробки шляхом перегонки за атмосферним тиском. Вирішення питання про можливість використання зазначеного товару у специфічних процесах переробки та визначення певного специфічного процесу не входить до меж компетенції експерта, оскільки сфера застосування та призначення товару визначаються його власником.
Отже, суди дійшли обґрунтованого висновку про необґрунтованість та неправомірність винесеного Східною митницею рішення від 22 липня 2011 року, яким товар класифіковано за кодом 2710 19 61 00 УКТЗЕД як "важкий дистилят для інших цілей", оскільки оскаржуване рішення не містить обґрунтування класифікації товару за декларацією
№ 700000012/2011/005587, а описані у висновку Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи Держмитслужби дослідження відповідають змісту наданих позивачем до митного оформлення документів.
Виходячи з наведеного, колегія суддів вважає, що вирішуючи даний спір, суди першої та апеляційної інстанцій дали правильну правову оцінку обставинам у справі.
Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Доводи касаційної скарги не спростовують висновків, викладених у рішеннях судів попередніх інстанцій.
Постановлені у справі рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і обґрунтованими, а тому підстави для їх зміни чи скасування відсутні.
Керуючись статтями 220, 220-1, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Східної митниці залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 11 вересня 2012 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2012 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Юніол" до Східної митниці про визнання незаконним та скасування рішення про визначення коду товару - залишити без зміни.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді: