ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"06" червня 2012 р. м. Київ К/9991/83834/11
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого -Черпака Ю.К.,
суддів: Веденяпіна О.А., Зайця В.С.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області про визнання дій неправомірними та стягнення недоотриманої допомоги по догляду за дитиною,
за касаційною скаргою Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на постанову Золочівського районного суду Львівської області від 29 грудня 2009 року та ухвалу Апеляційного суду Львівської області від 10 червня 2010 року,
встановив:
У травні 2009 року ОСОБА_1 пред'явила позов до Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області про визнання неправомірними дій щодо невиплати та відмови у перерахунку державної допомоги при народженні дитини -ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, та допомоги по догляду за дітьми -ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_2, і ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, до досягнення ними трирічного віку, зобов'язання нарахувати і виплатити недоотриману суму допомоги при народженні дитини в розмірі 1308,40 грн. та допомогу по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку - ОСОБА_3 за період з 9 липня по 15 жовтня 2007 року і ОСОБА_2 за період з 9 липня 2007 року по 1 березня 2009 року в розмірі 8272,81 грн.
Позов обґрунтувала тим, що відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) вона, як мати малолітніх ОСОБА_2 і ОСОБА_3., має право на допомогу при народженні другої дитини у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження дитини, та допомогу по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Проте відповідач не здійснював належні нарахування і виплати.
Постановою Золочівського районного суду Львівської області від 29 грудня 2009 року, залишеною без зміни ухвалою Апеляційного суду Львівської області від 10 червня 2010 року, позов задоволено частково: визнано протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області та зобов'язано провести нарахування і виплату ОСОБА_1 щомісячної державної допомоги по догляду за ОСОБА_3 до досягнення ним трирічного віку відповідно до статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" за період з 9 липня по 15 жовтня 2007 року, а також допомоги по догляду за ОСОБА_2. до досягнення нею трирічного віку за період з 9 липня по 31 грудня 2007 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області просить скасувати судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. Посилається на те, що Управління є бюджетною організацією і соціальні виплати проводить відповідно до законів України про Державний бюджет України на відповідний рік та тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є матір'ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, і ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, та перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області як незастрахована особа в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування. За період з 9 липня 2007 року по 1 березня 2009 року позивач щомісячно отримувала допомогу по догляду за дітьми в розмірах від 107,73 грн. до130 грн. на кожну дитину та отримала 8500 грн. допомоги при народженні другої дитини -ОСОБА_2
Відповідно до статті 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (в редакції Закону України від 25.03.2005 р. № 2505-IV (2505-15) ) допомога при народженні дитини надається у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження дитини. Виплата допомоги здійснюється одноразово у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта - протягом наступних 12 місяців у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною першою статті 15 цього Закону (в редакції Закону України від 21.11.1992 р. № 2811-ХII (2811-12) ) допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Пунктом 14 статті 71, статтею 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" зупинено на 2007 рік дію статті 12 і частини першої статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та передбачено, що допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку здійснюється у таких розмірах:
допомога при народженні дитини - у розмірі 8500 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово при народженні дитини в сумі 3400 гривень, решта - протягом наступних 12 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 (v0a6p710-07) зупинення дії статті 12 і частини першої статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" на 2007 рік, передбачене пунктом 14 статті 71, та положення абзацу третього частини другої статті 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними).
Відповідно до частини другої статті 150, частини другої статті 152 Конституції України рішення Конституційного Суду України є обов'язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені; закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Таким чином, з 9 липня 2007 року відновлено дію статті 12 і частини першої статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", у зв'язку з чим відповідач повинен був виплатити позивачу у встановлених цим Законом (2811-12) розмірах допомогу при народженні дитини, а також допомогу по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку за період з 9 липня по 31 грудня 2007 року.
Відтак, як правильно зазначили суди попередніх інстанцій, право на перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку ОСОБА_1 має на сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, з 9 липня по 15 жовтня 2007 року, і на доньку ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, з 9 липня по 31 грудня 2007 року.
Разом з тим, судові рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог про нарахування і виплату допомоги при народженні дитини підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову в цій частині.
Стосовно виплати державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за 2008-2009 роки, то Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) частину першу статті 15 та пункт 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) викладено в новій редакції, за якою допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 1 січня 2008 року надається у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Остання редакція статті 15 і пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) неконституційною не визнавалась, тому відповідач у 2008-2009 роках правомірно виплачував на користь ОСОБА_1 державну допомогу в розмірі, встановленому цим Законом в редакції Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) .
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 223, статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Керуючись статтями 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив:
Касаційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області задовольнити частково.
Постанову Золочівського районного суду Львівської області від 29 грудня 2009 року та ухвалу Апеляційного суду Львівської області від 10 червня 2010 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог про нарахування і виплату допомоги при народженні дитини скасувати та ухвалити в цій частині нове рішення, яким зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області провести нарахування і виплату ОСОБА_1 державної допомоги при народженні дитини -ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до статті 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" з урахуванням виплачених сум.
В решті судові рішення залишити без зміни.
постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, може бути переглянута Верховним Судом України з підстав і в порядку, встановлених статтями 237- 244 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий Черпак Ю.К. Судді: Веденяпін О.А. Заяць В.С.