ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2012 року м. Київ К-533/10
( Додатково див. постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду (rs7005585) )
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Рибченка А.О.
суддів: Карася О.В.
Маринчак Н.Є.
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим
на постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2009 року
у справі № 2-а-9914/08/2
за позовом ОСОБА_3
до Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим
про спонукання до виконання певних дій, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим (далі -відповідач), в якому просила визнати дії відповідача протиправними та зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим здійснити перерахунок та виплату на її користь недоотриманої з 01 січня 2006 року підвищеної пенсії в розмірі 30 відсотків від мінімальної пенсії за віком в порядку, передбаченому статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни».
ОСОБА_3 зазначила, що вона має статус дитини війни, а тому відповідно до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» має право на щомісячне підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Посилаючись на те, що таке підвищення до пенсії їй не виплачувалось, просила зобов'язати відповідача здійснити відповідні виплати.
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09 квітня 2009 року позов задоволено частково. Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим нарахувати на користь ОСОБА_3 недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу з 01 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 01 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року. В іншій частині позовних вимог в позові відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку.
Постановою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2009 року апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим залишено без задоволення. Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09 квітня 2009 року змінено. Викладено пункт другий резолютивної частини постанови в наступні редакції: «Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_3 недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу з 01 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року в розмірі 742,62 грн. та з 01 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року в розмірі 780,40 грн.». В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09 квітня 2009 року залишено без змін.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та постановити нове -про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, має статус дитини війни.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Статтею 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» дію статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» зупинено на 2007 рік.
При цьому, статтею 111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» встановлено, що у 2007 році підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, яка виплачується замість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (3551-12) ), у розмірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для учасників війни. Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року (v0a6p710-07) вказані положення Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік» (489-16) визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними).
Підпунктом 2 пункту 41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (107-17) статтю 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» викладено в новій редакції, відповідно до якої дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (3551-12) ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.
Частиною 4 статті 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачено, що учасникам війни, нагородженим орденами і медалями колишнього Союзу РСР за самовіддану працю і бездоганну військову службу в тилу в роки Великої Вітчизняної війни, пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 15 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, іншим учасникам війни - на 10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22 травня 2008 року (v010p710-08) положення пункту 41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (107-17) визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними).
Таким чином, саме з 09 липня 2007 року та з 22 травня 2008 року вихідним критерієм обрахунку підвищення пенсії дітям війни визначено мінімальний розмір пенсії за віком, який відповідно до частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлюється виходячи з визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Слід також зазначити, що згідно статей 21, 105, 162 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративний позов може містити вимоги щодо визнання незаконними рішення, дії чи бездіяльності відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, відшкодувати шкоду, заподіяну незаконним рішенням, дією або бездіяльністю. Встановивши, що відповідач порушив норми права, які регулюють спірні правовідносини, адміністративний суд повинен визнати такі дії незаконними і зобов'язати відповідача провести нарахування та виплату належних сум допомоги відповідно до закону, а не стягувати конкретні суми пенсії.
Згідно статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
При цьому, відповідно до частини 2 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, законним вважається рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
За наведених обставин та з урахуванням викладеного, колегія суддів вважає за необхідне змінити рішення суду першої інстанції та скасувати рішення суду апеляційної інстанції.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 225, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим задовольнити частково.
Постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2009 року скасувати.
Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09 квітня 2009 року змінити, виклавши пункт другий її резолютивної частини в такій редакції:
«Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі м. Сімферополя Автономної Республіки Крим здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_3 підвищення до пенсії, встановленого статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого частиною 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року».
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09 квітня 2009 року залишити без змін.
постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав і в порядку, встановленими главою 3 розділу IV Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) .
Головуючий
Судді
Рибченко А.О.
Карась О.В.
Маринчак Н.Є.