ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"04" травня 2012 р. м. Київ К-23417/09
колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючого-судді: Юрченка В.В.,
суддів: Амєліна С.Є., Білуги С.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій неправомірними та перерахунок пенсії за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 січня 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2009 року,
в с т а н о в и л а:
У листопаді 2008 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначав, що з 1 квітня 2007 року він має право на перерахунок пенсії згідно зі статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ, оскільки постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році» від 28 березня 2007 року № 594 (594-2007-п) Міністерству оборони України дозволено здійснювати преміювання військовослужбовців понад встановлені законодавством розміри. Проте Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області відмовило в проведенні перерахунку пенсії з урахування премії, встановленої наказом Міністра оборони України «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України»від 14 квітня 2007 року №175 на підставі зазначеної постанови Кабінету Міністрів України. Позивач просив визнати його право на перерахунок пенсії з 1 квітня 2007 року з урахуванням премії (понад встановленої раніше в розмірі 33,3 %) в розмірі 90% посадового окладу, встановленої на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 (594-2007-п) та наказу Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року №175; визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області неправомірними; зобов'язати відповідача перерахувати пенсію та виплатити компенсацію за недоотриману суму пенсії за період з 1 квітня 2007 року по 31 грудня 2007 року у відповідному розмірі.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13 січня 2009 року позов ОСОБА_1 задоволено повністю. Визнано неправомірним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців, а саме з урахуванням щомісячної премії в розмірі 90%, встановленої наказом Міністра оборони України «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України»від 14 квітня 2007 року №175 на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році»від 28 березня 2007 року № 594 (594-2007-п) . Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області перерахувати пенсію ОСОБА_1 з 1 квітня 2007 року по 31 грудня 2007 року з урахуванням щомісячної премії у розмірі 90%, встановленої наказом Міністра оборони України «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України»від 14 квітня 2007 року №175 на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році»від 28 березня 2007 року № 594 (594-2007-п) .
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2009 року апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області залишено без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 січня 2009 року -без змін.
Вказуючи на допущені, на думку Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, судами неповне з'ясування обставин, які мають значення у справі, та порушення норм чинного матеріального законодавства, що призвело до неправильного вирішення даного спору, відповідач просить скасувати постановлені судами першої та апеляційної інстанцій рішення та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та перевіривши за матеріалами справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Під час розгляду справи по суті судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб» (2262-12) .
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з рішенням якого погодився апеляційний суд, виходив з положень частини 3 статті 63 Закону № 2262-ХІІ, відповідно до якої перерахунок розміру пенсії здійснюється у зв'язку із введенням нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій у розмірах, встановлених законодавством, тому у зв'язку з підвищенням премії відповідно до зазначеного наказу Міністра оборони України позивач набув право на перерахунок розміру пенсії.
Проте з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій погодитись не можна.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році» від 28 березня 2007 року № 594 (594-2007-п) Міністерству оборони України дозволено здійснювати у поточному році з 1 квітня преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад установлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
На виконання зазначеної постанови Міністр оборони України наказом «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України»від 14 квітня 2007 року № 175 встановив граничні розміри премії, яка може бути виплачена військовослужбовцям у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Аналіз змісту вищезазначених норм права свідчить про те, що премія, яку позивач просив врахувати для обчислення нового розміру пенсії, носить тимчасовий характер, виплата її, у понад установлений законодавством розмір, дозволена за наявності передбачених підстав лише в межах видатків, встановлених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році, конкретні розміри премії зазначеною постановою встановлені не були, а тому постанова Кабінету Міністрів України № 594 (594-2007-п) та наказ Міністра оборони України № 175 не можуть були підставою для перерахунку пенсії.
За правилами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Оскільки обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального права, судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись статтями 210, 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 січня 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2009 року скасувати.
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій неправомірними та перерахунок пенсії відмовити.
постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.
Головуючий
Судді
Юрченко В.В.
Амєлін С.Є.
Білуга С.В.