ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"07" вересня 2010 р. м. Київ К-33577/09
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
суддів – Смоковича М.І.
Бутенка В.І.
Мороз Л.Л.
Весельської Т.Ф.
Мироненка О.В. (суддя –доповідач)
провівши попередній розгляд справи за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області про визнання дій протиправними та зобов’язання здійснити перерахунок надбавки до пенсії за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області на постанову Василівського районного суду Запорізької області від 19 лютого 2009 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2009 року,
В С Т А Н О В И Л А :
У січні 2009 року позивачка звернулася в суд із позовом до Управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області про визнання дій протиправними та зобов’язання здійснити перерахунок надбавки до пенсії за 2006-2008 роки. Свої вимоги мотивує тим, що вона має статус "дитини війни"та має право на отримання соціальної допомоги в розмірі 30 % від мінімального розміру пенсії за віком. Однак, порушуючи вимоги ст. 124 Конституції України відповідачем не здійснено нарахування та виплату зазначеного підвищення до пенсії в повному обсязі
Постановою Василівського районного суду Запорізької області від 19 лютого 2009 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано дії відповідача незаконними щодо відмови у здійснені перерахунку надбавки до пенсії позивачу та зобов’язано здійснити перерахунок та виплатити позивачці надбавку до пенсії за період з 22.05.2008 року по 19.02.2009 року в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, відповідач звернувся зі скаргою до суду апеляційної інстанції щодо скасування зазначеного вище рішення.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду 09 червня 2009 року апеляційну скаргу відповідача залишено без задоволення, постанову суду першої інстанції залишено без змін.
Не погоджуючись із постановою суду першої та ухвалою суду апеляційної інстанцій, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати судові рішення, ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідь судді, дослідивши матеріали справи та перевіривши наведені в скарзі доводи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Зі справи вбачається та вірно встановлено судом, що позивач має статус "дитини війни"та має право на отримання соціальної допомоги в розмірі 30 % від мінімального розміру пенсії за віком. Однак, порушуючи вимоги ст. 124 Конституції України відповідачем не здійснено нарахування та виплату зазначеного підвищення до пенсії в повному обсязі.
Відповідно до Закону України Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік"зазначено, що пільги дітям війни, передбачені абз. 7 ст. 5 Закону України "Про соціальний захист дітей війни"запроваджуються з 1 січня 2006 року, а ст. 6, - у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету".
Вказаний Закон України "Про Державний бюджет на 2006 рік" (3235-15)
з зазначеними змінами був чинний до 31 грудня 2006 року.
У 2006 році урядом не впроваджувався порядок надання пільг, передбачений ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", а тому у відповідача не було підстав нараховувати підвищення пенсій дітям війни.
Згідно ст. 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік"дія ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни"була зупинена. Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (v0a6p710-07)
визнані такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР)
, серед них положення статті 71 Закону України "про державний бюджет на 2007 рік", щодо зупинення дії ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".
Відповідно до ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. За кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше ніж на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини.
Статтею 62 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"від 19 грудня 2006 року, що набрав чинності з 1 січня 2007 року (із змінами від 15 березня 2007 року), був затверджений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила працездатність: з 1 січня - 380 грн., з 01 квітня –406 грн. Крім цього цією статтею передбачено, що для визначення мінімальне розміру пенсії за віком відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування"з 1 жовтня 2007 р. застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, визначений абз.5 ч.1 цієї статті, збільшений на 1 відсоток, що складає відповідно 410 грн.06 коп., 415 грн. 11 коп. Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року (v010p710-08)
положення Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та внесення змін до деяких Законів України" (107-17)
щодо дітей війни, визнані неконституційними.
Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких Законів України" (107-17)
був визначений порядок нарахування підвищень до пенсій, як дітям війни, який не відповідає ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".
Відповідно до ст. 58 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких Законів України", прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність на 2008 рік затверджений у наступному розмірі з 01 січня –470 грн., з 01 квітня 481 грн., з 01 липня - 482 грн., з 01 жовтня –498 грн.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиційне значення для судів при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначеного закону (107-17)
, що визнані неконституційними, є обов’язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
Статтею 152 Конституції України передбачено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Відповідно до ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР)
.
Згідно абз.1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2002р. №121/2001 (121/2001)
, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади. Відповідно до зазначеного Положення (121/2001)
на Пенсійний фонд України покладено обов’язок по нарахуванню та виплаті доплати до пенсії, яка передбачена Законом України "Про соціальний захист дітей війни" (2195-15)
.
Відповідно до п. 15 Положення "Про Пенсійний фонд України" (121/2001)
, Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15)
рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районними управліннями пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.
Враховуючи, що держава взяла на себе обов’язок щодо виплати позивачу 30% доплати до пенсії та поклала виконання цього обов’язку на центральний орган виконавчої влади –Пенсійний фонд України, який діє через свої місцеві органи, що входять в систему його органів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів та їх виплати, суд вірно зазначив про те, що вони не виконали своїх повноважень без поважних причини.
Задовольняючи частково позов, суд вірно зазначив про те, що відповідач зобов"язаний був здійснити перерахунок та виплатити позивачці надбавку до пенсії за період з 22.05.2008 року по 19.02.2009 року в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
З огляду на викладене, постанова суду першої та ухвала суду апеляційної інстанцій відповідають обставинам справи наданим доказам та нормам процесуального права.
Доводи касаційної скарги висновки суду не спростовують.
Підстав для перегляду судового рішення з мотивів, викладених в касаційні скарзі, не вбачається.
За правилами частини 1 статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо суди не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень, то суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення-без змін.
Керуючись статтями 222, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів,-
У Х В А Л И Л А :
Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області залишити без задоволення, постанову Василівського районного суду Запорізької області від 19 лютого 2009 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2009 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі.
Смокович М.І.
Бутенко В.І.
Мороз Л.Л.
Весельська Т.Ф.
Мироненко О.В.