ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ К-34359/09
Колегія суддів
Вищого адміністративного суду України в складі:
суддів – Васильченко Н.В., Леонтович К.Г., Гордійчук М.П., Розваляєвої Т.С.,
Чалого С.Я.
провівши попередній розгляд справи за касаційною скаргою Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області на постанову Першотравневого районного суду Донецької області від 30 березня 2009 р. та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2009 р. у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області про визнання дій щодо недоплати сум грошової допомоги за дитиною до досягнення нею трирічного віку незаконними, -
в с т а н о в и л а :
Постановою Першотравневого районного суду Донецької області від 30 березня 2009 р. у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області про визнання дій щодо недоплати сум грошової допомоги за дитиною до досягнення нею трирічного віку незаконними частково задоволені позовні вимоги.
Визнано дії Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації відносно відмови сплачувати ОСОБА_2 допомогу на дитину до досягнення нею трирічного віку у розмірі не менше прожиткового мінімуму встановленого на дитину віком до 6 років за період з липня 2007 по грудень 2007 року включно –незаконними.
Стягнуто з Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації на користь ОСОБА_2 недоплачену допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з липня 2007 року по грудень 2007 року у сумі 1982, 60 грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог-відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2009 р. вищевказану постанову суду першої інстанції частково змінено в абзаці третьому резолютивної частини постанови слів "в сумі 1982,60грн."на "в сумі 1896,42грн."В іншому постанову Першотравневого районного суду Донецької області від 30 березня 2009 р. залишено без змін.
Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області звернувся з касаційною скаргою, у якій просить постанову Першотравневого районного суду Донецької області від 30 березня 2009 р. та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2009 р. скасувати та відмовити в позові. Скарга мотивована невірним застосуванням судами норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
З матеріалів справи вбачається, що після народження дитини позивач відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) отримує державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
При нарахуванні та виплаті позивачу цього виду державної допомоги у 2007 році відповідач керувався статтею 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", якою передбачено, що у 2007 році допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім’ям з дітьми" (2811-12) здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України, а також пунктом 14 статті 71 Закону України "Про держаний бюджет України на 2007 рік", яким зупинено на 2007 рік дію статті 12, частини 1 статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім’ям з дітьми" (2811-12) .
Колегія суддів звертає увагу на те, що призначення державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку передбачено статтею 3 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми"., у відповідності до статті 13 якого передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має не застрахована в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Статтею 15 (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) зазначеного закону встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Відповідно до статті 62 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік"допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років: з 01 січня –434,00 гривень, з 01 квітня –463,00 гривень, з 01 жовтня –470,00 гривень.
Пунктом 14 статті 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом, було зупинено дію статті 12, частини 1 статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) на 2007 рік.
Проте, рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року (v0a6p710-07) пункт 14 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"було визнано таким, що не відповідає Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційним).
Отже, правильним є висновок апеляційного суду про те, що задоволенню підлягають лише вимоги за період з 9 липня по грудень 2007 року.
Виходячи з наведеного, колегія суддів вважає, що вирішуючи даний спір, суд апеляційної інстанції дав правильну правову оцінку обставинам у справі, перевірив обґрунтованість вимог позивача щодо стягнення конкретних сум, відповідність їх розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, який був встановлений чинним законодавством, і дійшов обґрунтованого висновку щодо скасування (часткового скасування) постанови суду першої інстанції.
За правилами статті 224 Кодексу адміністративного судочинства суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Відповідно до ч.3 ст. 220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення. Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи допущено неправильне застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, які передбачені ст.ст. 225- 229 КАС України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу слід відхилити, оскільки судове рішення суду апеляційної інстанцій постановлене з додержанням норм матеріального та процесуального права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги висновок суду не спростовують, підстави для призначення справи до розгляду в судовому засіданні відсутні.
Керуючись ст. 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області відхилити.
Постанову Першотравневого районного суду Донецької області від 30 березня 2009 р. та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2009 р. у справі № 2-а-10-09 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, в порядку та у строки, передбачені ст.ст. 237 - 239 КАС України.
Суддя Н.В. Васильченко