ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 травня 2008 року м. Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого - судді Фадєєвої Н.М.
Суддів - Бим М.Є., Леонтович К.Г., Чалого С.Я., Харченка В.В.
при секретарі - Турчин Д.О.
розглянувши у судовому засіданні касаційну скаргу Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація" на постанову Господарського суду Луганської області від 19.05.2006р. та ухвалу Луганського апеляційного господарського суду від 07.12.2006р. у справі за позовом Луганського обласного комунального виробничого підприємства "Фармація" до Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради та Сєвєродонецької міської ради Луганської області про визнання рішення недійсним та спонукання виконати певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
Справа №К-873/07
Доповідач Фадєєва Н.М.
17.05.2005р. Луганське обласне комунальне виробниче підприємство "Фармація" (далі по тексту – позивач, КП "Фармація") звернулось до Господарського суду Луганської області з позовом до Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради (далі по тексту – відповідач 1) та Сєвєродонецької міської ради Луганської області (далі по тексту – відповідач 2, Сєвєродонецька міськрада), в якому просить: 1) визнати недійсним рішення Сєвєродонецької міськради від 29.04.2005р. №1961 "Про умови відчуження об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Сєвєродонецька – приміщень аптек"; 2) визнати недійсною відмову Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради від 28.04.2005р. №428 у реєстрації заяв позивача щодо приватизації орендованих об’єктів нерухомості шляхом їх викупу; 3) зобов’язати відповідачів розглянути по суті заяви позивача від 15.04.2005р. на приватизацію орендованих об’єктів шляхом викупу (№№303-308).
В судовому засіданні 15.05.2006р. КП "Фармація" уточнено позовні вимоги та просить: 1) визнати недійсним рішення Сєвєродонецької міськради від 29.04.2005р. №1961 "Про умови відчуження об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Сєвєродонецька – приміщень аптек"; 2) зобов’язати відповідачів розглянути по суті заяви позивача від 15.04.2005р. на приватизацію орендованих об’єктів шляхом викупу (№№303-308).
Постановою Господарського суду Луганської області від 19.05.2006р. у справі №13/228н-ад, яка залишена без змін ухвалою Луганського апеляційного господарського суду від 07.12.2006р., у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Комунальне підприємство "Луганська обласна "Фармація" (яке є правонаступником позивача) не погоджуючись з постановою Господарського суду Луганської області від 19.05.2006р. та ухвалою Луганського апеляційного господарського суду від 07.12.2006р. у справі №13/228н-ад звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі, посилаючись на порушення норм матеріального права.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, Вищий адміністративний суд України вважає, що касаційна скарга Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація" підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що 18.04.2005р. позивач звернувся до другого відповідача з заявами від 15.04.2005р. на приватизацію шляхом викупу як орендар наступних об’єктів нерухомості: 1) не житлове вбудоване приміщення площею 159,7 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, 43; 2) не житлове вбудоване приміщення площею 137 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Леніна, 39; 3) не житлове вбудоване приміщення площею 152,2 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, 11; 4) не житлове вбудоване приміщення площею 1017,7 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк проспект Гвардійський, 65; 5) не житлове вбудоване приміщення площею 116,7 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк вул. Науки, 5; 6) не житлове вбудоване приміщення площею 52,5 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Космонавтів, 4.
28.04.2005р. Фонд комунального майна Сєвєродонецької міської ради листом № 428 відмовив в реєстрації зазначених заяв, з посиланням на неможливість реєстрації заяв позивача на приватизацію шляхом викупу зазначених об’єктів нерухомості у зв’язку з відсутністю у позивача договору оренди на спірні приміщення, недодержанням ним вимог чинного законодавства України, іншої нормативної бази та прийнятих сесійних рішень, які регламентують порядок та вимоги надання на розгляд документів, що підтверджують право на викуп орендованого майна та дозволяють визначити не конкурентний спосіб відчуження.
29.04.2005р. Сєвєродонецька міська рада прийняла рішення №1961 "Про умови відчуження об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Сєвєродонецьк - приміщення аптек", яким доручено Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради здійснити відчуження конкурентним способом одним лотом об’єктів комунальної власності, а саме: 1) не житлове вбудоване приміщення площею 159,7 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, 43; 2) не житлове вбудоване приміщення площею 137 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Леніна, 39; 3) не житлове вбудоване приміщення площею 152,2 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, 11; 4) не житлове вбудоване приміщення площею 1017,7 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк проспект Гвардійський, 65; 5) не житлове вбудоване приміщення площею 116,7 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк вул. Науки, 5; 6) не житлове вбудоване приміщення площею 52,5 кв. м., що розташоване за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Космонавтів, 4.
Суди попередніх інстанцій відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходили з того, що Фондом комунального майна Сєвєродонецької міської ради правомірно відмовлено КП "Фармація" у в реєстрації заяв від 15.04.2005р. на приватизацію шляхом викупу, оскільки позивачем не надано доказів наявності у нього права оренди спірних приміщень після 01.01.2005р.
Поряд з цим, відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України.
Відповідно до п. 48 Державної програми приватизації, затвердженої Законом України "Про Державну програму приватизації" (1723-14) продаж об’єктів групи А (до яких відносяться зазначенні вище об’єкти нерухомого майна) здійснюється відповідно до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" (2171-12) та цієї Програми.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" Фонд державного майна України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, місцеві Ради затверджують за поданням органів приватизації переліки об’єктів, які перебувають відповідно у загальнодержавній власності, власності Автономної Республіки Крим та комунальній власності і підлягають: продажу на аукціоні, за конкурсом, у тому числі з виключним застосуванням приватизаційних паперів і грошових коштів; викупу.
Частиною 4 ст. 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" передбачено, що покупці подають до відповідного органу приватизації заяву про включення підприємства до одного із зазначених у цій статті переліків об’єктів, що підлягають приватизації.
Відповідно до ч. 5 ст. 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" орган приватизації розглядає подану заяву і в разі відсутності підстав для відмови у приватизації включає підприємство до переліків, зазначених у частині першій цієї статті. Результати розгляду не пізніш як через місяць з дня подання заяви доводяться до заявника у письмовій формі. Відмова у приватизації можлива тільки у випадках, коли: особа, яка подала заяву, не може бути визнана покупцем підприємства згідно з цим Законом; є законодавчо встановлене обмеження на приватизацію цього підприємства; не затверджено переліків, передбачених частиною першою цієї статті.
Статтею 5 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" встановлено, що покупцями об’єктів малої приватизації можуть бути фізичні та юридичні особи, які визнаються покупцями відповідно до Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" (2163-12) . Не можуть бути покупцями: юридичні особи, у майні яких частка державної власності перевищує 25 відсотків; органи державної влади та органи місцевого самоврядування; працівники органів приватизації та інші особи, яким відповідно до чинного законодавства заборонено займатися підприємницькою діяльністю (крім випадків використання ними приватизаційних паперів).
Таким чином, Вищий адміністративний суд України звертає увагу на те, що Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" (2171-12) встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у приватизації – в т.ч. шляхом викупу, і відсутність права оренди приміщень, які є об’єктом приватизації до нього не включено, що судами попередніх інстанцій до уваги безпідставно не прийнято.
З урахуванням викладеного, рішення Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради від 28.04.2005р. №428 щодо відмови в реєстрації заяв позивача від 15.04.2005р. на приватизацію шляхом викупу прийнято відповідачем 1 поза межами повноважень наданих йому чинним законодавством, що є підставою для задоволення позовних вимог в частині зобов’язання Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради розглянути по суті заяви позивача від 15.04.2005р. №№303-308 на приватизацію орендованих об’єктів шляхом викупу.
Крім того, на думку судової колегії, оскільки прийняття Сєвєродонецькою міськрадою рішення від 29.04.2005р. №1961 "Про умови відчуження об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Сєвєродонецька – приміщень аптек" є похідним від рішення Фонду комунального майна Сєвєродонецької міської ради від 28.04.2005р. №428 та фактично унеможливлює захист порушених прав позивача щодо позовних вимог в частині зобов’язання розглянути по суті заяви позивача від 15.04.2005р №№303-308 на приватизацію орендованих об’єктів шляхом викупу, то рішення Сєвєродонецькою міськрадою від 29.04.2005р. №1961 "Про умови відчуження об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Сєвєродонецька – приміщень аптек" має бути визнано нечинним.
Згідно зі ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне зазначити, що судами попередніх інстанцій повно і правильно встановлено обставини у справі, але судові рішення ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Виходячи з вищевикладеного, вимоги касаційної скарги Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація" є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а постанова Господарського суду Луганської області від 19.05.2006р. та ухвала Луганського апеляційного господарського суду від 07.12.2006р. у справі №13/228н-ад підлягають скасуванню, з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 220, 221, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів –
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація" на постанову Господарського суду Луганської області від 19.05.2006р. та ухвалу Луганського апеляційного господарського суду від 07.12.2006р. у справі №13/228н-ад задовольнити.
Постанову Господарського суду Луганської області від 19.05.2006р. та ухвалу Луганського апеляційного господарського суду від 07.12.2006р. у справі №13/228н-ад скасувати.
Постановити нове рішення, яким позовні вимоги Луганського обласного комунального виробничого підприємства "Фармація" задовольнити в повному обсязі.
Визнати нечинним рішення Сєвєродонецької міської ради Луганської області від 29.04.2005р. №1961 "Про умови відчуження об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Сєвєродонецька – приміщень аптек".
Зобов’язати Фонд комунального майна Сєвєродонецької міської ради розглянути по суті заяви Луганського обласного комунального виробничого підприємства "Фармація" від 15.04.2005р. №№303-308 на приватизацію орендованих об’єктів шляхом викупу.
Постанова остаточна і оскарженню не підлягає.
Судді