ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2007 року м. Київ
Колегія суддів
Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого - Сіроша М.В., суддів - Васильченко Н.В., Гордійчук М.П., Матолича С.В., Леонтович К.Г., при секретарі Мельник I.М., за участі представника відповідача Тімакіної Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Олександрійської санітарно - епідеміологічної станції на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 20 липня 2005 року у справі за позовом Державної інспекції з контролю за цінами у Кіровоградській області до Олександрійської санітарно - епідеміологічної станції про стягнення,-
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 20 липня 2005 року було задоволено вимоги Державної інспекції з контролю за цінами у Кіровоградській області до Олександрійської санітарно - епідеміологічної станції про стягнення 115 175,61 грн. фінансових санкцій за порушення державної дисципліни цін, та відмовлено у задоволенні зустрічного позову про визнання нечинним рішення №57 від 27.09.04р. про застосування фінансових санкцій за порушення державної дисципліни цін.
В основу зазначеного судового рішення покладено посилання на приписи статті 35 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" ( 4004-12 ) (4004-12) та пункту 1.4 Iнструкції про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України та Міністерства фінансів України від 03.12.2001 № 298/519 ( z1047-01 ) (z1047-01) , мотивовано неправомірним наданням відповідачем за первісним позовом послуг з проведення бактеріологічних досліджень при періодичному медичному оглядові працівників декретованих професій на платній основі, оскільки з огляду на Перелік робіт і послуг у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, які виконуються і надаються за плату, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.10.2002 № 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п) (далі - Постанова № 1544), та Перелік платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров'я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 № 1138 ( 1138-96-п ) (1138-96-п) (далі - Постанова № 1138), Санепідемстанція як орган санітарно-епідеміологічної служби не може бути суб'єктом надання названих платних послуг. Крім того, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2003 № 1351 "Про затвердження тарифів (прейскурантів) на роботи і послуги, що виконуються і надаються за плату установами та закладами державної санітарно-епідеміологічної служби" ( 1351-2003-п ) (1351-2003-п) (далі - Постанова № 1351) фіксовані тарифи враховують обов'язкові платежі, у тому числі й податок на додану вартість, в зв'язку з чим завищення відповідачем за первісним позовом таких тарифів на суму цього податку є неправомірним.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням суду першої інстанції Кіровоградська санітарно - епідеміологічна станція звернулася з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Кіровоградської області від 20 липня 2005 року та прийняти рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю - доповідача, розглянувши доводи скаржника та вивчивши матеріали справи колегія суддів доходить висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції у справі встановлено, що в ході проведеної Iнспекцією перевірки дотримання Санепідемстанцією дисципліни ціноутворення при формуванні цін та тарифів на платні послуги за 2002-2003 роки та I квартал 2004 року було виявлено :
необгрунтоване завищення затверджених Постановою № 1351 ( 1351-2003-п ) (1351-2003-п) тарифів на відповідні послуги на 20 % шляхом включення до вартості цих послуг податку на додану вартість, внаслідок чого відповідачем за первісним позовом було одержано 10651 грн. додаткової виручки;
факт порушення Санепідемстанцією Постанови № 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п) шляхом надання платних послуг з проведення бактеріологічних досліджень при періодичному медичному оглядові працівників декретованих професій, тобто послуг, надання яких не передбачено названим нормативно-правовим актом, на загальну суму 27740,87 грн.;
- виявлене правопорушення зафіксовано в акті перевірки від 13.04.2004 № 489;
- за наслідками зазначеної перевірки Iнспекцією прийнято рішення від 27.09.2004 № 57 про застосування до відповідача за первісним позовом економічних санкцій, а саме: вилучення в доход державного бюджету 38391,87 грн. необгрунтовано одержаної виручки та 76783,74 грн. штрафу.
Стаття 35 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" ( 4004-12 ) (4004-12) визначає джерела фінансового та майнового забезпечення державної санітарно-епідеміологічної служби. Передбачає можливість виконання робіт та надання послуг за плату і встановлює перелік таких робіт та послуг у сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя. При цьому вказуються конкретні види робіт та послуг, які виконуються за плату та надається право Кабінету Міністрів України визначити перелік інших платних видів робіт і послуг.
Кабінет Міністрів України постановою від 15 жовтня 2002 року № 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п) затвердив Перелік робіт і послуг у сфері забезпечення санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, які виконуються і надаються за плату. Вказаний перелік є вичерпним і, до внесення змін, не містив в собі послуг з проведення бактеріологічних досліджень при періодичному медичному огляді працівників декретованих професій.
Зміни до Переліку у частині доповнення його зазначеними послугами внесено постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2006 року № 662 ( 662-2006-п ) (662-2006-п) .
Отже, Санепідемстанція як орган санітарно-епідеміологічної служби не може бути суб'єктом надання платних послуг з проведення бактеріологічних досліджень при періодичному медичному огляді працівників декретованих професій.
Крім того кошти, отримані від виконання робіт і послуг у сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя, повинні бути перераховані закладами санітарно-епідеміологічної служби до спеціального фонду державного бюджету, з якого здійснюється фінансування органів, установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби, а не використані на власні потреби суб'єктом надання послуг.
Таким чином є вірним висновок суду першої інстанції про порушення Санепідемстанцією вимог Постанови Кабінету Міністрів України № 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п) шляхом надання платних послуг з проведення бактеріологічних досліджень при періодичному медичному оглядові працівників декретованих професій.
Однак в частині необгрунтованого завищення затверджених Постановою № 1351 ( 1351-2003-п ) (1351-2003-п) тарифів на відповідні послуги на 20 % шляхом включення до вартості цих послуг податку на додану вартість колегія суддів відзначає наступне.
Статтею 6 Закону України "Про ціни і ціноутворення" ( 507-12 ) (507-12) передбачено, що в народному господарстві застосовуються вільні ціни і тарифи, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи. Відповідно ж до статті 7 цього Закону вільні ціни і тарифи встановлюються на всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, по яких здійснюється державне регулювання цін і тарифів.
Згідно зі статтею 8 Закону України "Про ціни і ціноутворення" ( 507-12 ) (507-12) державне регулювання цін і тарифів здійснюється шляхом встановлення: державних фіксованих цін (тарифів); граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів та іншими методами, введеними Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори. Принципи побудови системи оподаткування в Україні, види податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, а також права, обов'язки і відповідальність платників визначаються Законом України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) , яким передбачено, що ставки, механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) і пільги щодо оподаткування можуть встановлюватись або змінюватись тільки законами про оподаткування (частина 3 статті 1).
Платники податку на додану вартість, об'єкти, база та ставки оподаткування, перелік неоподатковуваних та звільнених від оподаткування операцій тощо визначаються Законом України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) (далі - Закон).
Згідно з пунктом 3.1 Закону операції платників податку з продажу товарів (робіт, послуг) на митній території України є об'єктом оподаткування.
За пунктом 6.1 Закону об'єкти оподаткування, визначені статтею 3 цього Закону, за винятком операцій, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка згідно з цим Законом, оподатковуються за ставкою 20 відсотків.
Пунктом 4.1 статті 4 Закону передбачено, що база оподаткування операцій з продажу товарів (робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними або регульованими цінами (тарифами) з урахуванням акцизного збору, ввізного мита, інших загальнодержавних податків та зборів (обов'язкових) платежів, за винятком податку на додану вартість, що включаються в ціну товарів (робіт, послуг) згідно з законами України з питань оподаткування. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв'язку з компенсацією вартості товарів (робіт, послуг), проданих (виконаних, наданих) таким платником податку.
Частиною 1 ст. 220 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15) встановлено, що суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Відповідно до роз'яснень Пленуму Верховного суду України, викладених у пункті 1 Постанови від 29.12.1976 № 11 "Про судове рішення ( v0011700-76 ) (v0011700-76) ", рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши всі обставини справи, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Відповідно до частини 2 статті 227 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15) підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм матеріального чи процесуального права, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи і не можуть бути усунені судом касаційної інстанції.
Керуючись ст. ст., 220, 221, 228, КАС України ( 2747-15 ) (2747-15) , колегія суддів, -
ухвалила:
Касаційну скаргу Олександрійської санітарно - епідеміологічної станції задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Кіровоградської області від 20 липня 2005 року скасувати, справу направити на новий розгляд.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, і оскарженню не підлягає.
Головуючий /підпис/ М.В.Сірош
Судді /підпис/ Н.В.Васильченко
/підпис/ М.П.Гордійчук
/підпис/ К.Г.Леонтович
/підпис/ С.В.Матолич
З оригіналом вірно
суддя Н.В.Васильченко