ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
                         IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     17 жовтня 2007 року м. Київ
 
                          Колегія суддів
 
         Вищого адміністративного суду України в складі:
 
     Головуючого  -  Сіроша  М.В.,  суддів  -  Васильченко   Н.В.,
Гордійчук М.П.,  Матолича  С.В.,  Леонтович  К.Г.,  при  секретарі
Мельник I.М., за участі представника відповідача  Тімакіної  Л.В.,
розглянувши  у  відкритому  судовому  засіданні  касаційну  скаргу
Олександрійської санітарно - епідеміологічної станції  на  рішення
Господарського суду Кіровоградської області від 20 липня 2005 року
у справі за позовом Державної інспекції з  контролю  за  цінами  у
Кіровоградській   області   до   Олександрійської   санітарно    -
епідеміологічної станції про стягнення,-
 
                           ВСТАНОВИЛА:
 
     Рішенням Господарського суду Кіровоградської області  від  20
липня 2005 року  було  задоволено  вимоги  Державної  інспекції  з
контролю за цінами у Кіровоградській області  до  Олександрійської
санітарно - епідеміологічної станції про стягнення 115 175,61 грн.
фінансових санкцій  за  порушення  державної  дисципліни  цін,  та
відмовлено у задоволенні зустрічного позову про визнання  нечинним
рішення №57 від 27.09.04р. про застосування фінансових санкцій  за
порушення державної дисципліни цін.
 
     В основу зазначеного судового рішення покладено посилання  на
приписи статті 35 Закону України "Про забезпечення санітарного  та
епідеміологічного благополуччя населення"  ( 4004-12 ) (4004-12)
          та  пункту
1.4 Iнструкції про порядок застосування економічних та  фінансових
(штрафних)  санкцій  органами  державного  контролю   за   цінами,
затвердженої  наказом   Міністерства   економіки   та   з   питань
європейської інтеграції України та Міністерства  фінансів  України
від 03.12.2001 № 298/519  ( z1047-01 ) (z1047-01)
        ,  мотивовано  неправомірним
наданням відповідачем за первісним  позовом  послуг  з  проведення
бактеріологічних досліджень при  періодичному  медичному  оглядові
працівників декретованих професій на платній  основі,  оскільки  з
огляду на Перелік робіт і послуг у сфері забезпечення  санітарного
та  епідемічного  благополуччя  населення,   які   виконуються   і
надаються за плату,  затверджений  постановою  Кабінету  Міністрів
України від 15.10.2002 № 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п)
         (далі - Постанова  №
1544),  та  Перелік  платних  послуг,  які  можуть  надаватися   в
державних та комунальних закладах охорони здоров'я, вищих медичних
навчальних закладах та науково-дослідних  установах,  затверджений
постановою  Кабінету  Міністрів  України  від  17.09.1996  №  1138
( 1138-96-п ) (1138-96-п)
         (далі - Постанова № 1138), Санепідемстанція як орган
санітарно-епідеміологічної служби не може бути  суб'єктом  надання
названих  платних  послуг.  Крім  того,   затверджені   постановою
Кабінету Міністрів України від 27.08.2003 № 1351 "Про затвердження
тарифів (прейскурантів) на роботи  і  послуги,  що  виконуються  і
надаються   за   плату   установами   та    закладами    державної
санітарно-епідеміологічної   служби"   ( 1351-2003-п ) (1351-2003-п)
           (далі   -
Постанова № 1351) фіксовані тарифи враховують обов'язкові платежі,
у тому числі й  податок  на  додану  вартість,  в  зв'язку  з  чим
завищення відповідачем за первісним позовом таких тарифів на  суму
цього податку є неправомірним.
 
     Не погоджуючись з зазначеним рішенням суду  першої  інстанції
Кіровоградська санітарно - епідеміологічна  станція  звернулася  з
касаційною   скаргою,   у   якій   просить    скасувати    рішення
Господарського суду Кіровоградської області від 20 липня 2005 року
та прийняти рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
 
     Заслухавши суддю - доповідача, розглянувши  доводи  скаржника
та вивчивши матеріали справи колегія суддів доходить висновку,  що
касаційна  скарга  підлягає  частковому  задоволенню,  виходячи  з
наступного.
 
     Судом першої  інстанції  у  справі  встановлено,  що  в  ході
проведеної  Iнспекцією  перевірки   дотримання   Санепідемстанцією
дисципліни ціноутворення при формуванні цін та тарифів  на  платні
послуги за 2002-2003 роки та I квартал 2004 року було виявлено :
 
     необгрунтоване  завищення  затверджених  Постановою  №   1351
( 1351-2003-п ) (1351-2003-п)
         тарифів на  відповідні  послуги  на  20  %  шляхом
включення до вартості  цих  послуг  податку  на  додану  вартість,
внаслідок чого відповідачем за  первісним  позовом  було  одержано
10651 грн. додаткової виручки;
 
     факт   порушення   Санепідемстанцією   Постанови    №    1544
( 1544-2002-п ) (1544-2002-п)
          шляхом  надання  платних  послуг   з   проведення
бактеріологічних досліджень при  періодичному  медичному  оглядові
працівників декретованих професій, тобто послуг, надання  яких  не
передбачено названим нормативно-правовим актом, на  загальну  суму
27740,87 грн.;
 
     - виявлене правопорушення зафіксовано в  акті  перевірки  від
13.04.2004 № 489;
 
     - за  наслідками  зазначеної  перевірки  Iнспекцією  прийнято
рішення від 27.09.2004 № 57 про  застосування  до  відповідача  за
первісним позовом економічних санкцій, а саме: вилучення  в  доход
державного бюджету 38391,87 грн. необгрунтовано одержаної  виручки
та 76783,74 грн. штрафу.
 
     Стаття 35 Закону України  "Про  забезпечення  санітарного  та
епідемічного благополуччя населення" ( 4004-12 ) (4004-12)
         визначає  джерела
фінансового     та      майнового      забезпечення      державної
санітарно-епідеміологічної служби. Передбачає можливість виконання
робіт та надання послуг за плату і встановлює перелік таких  робіт
та послуг у сфері забезпечення  санітарного  та  епідеміологічного
благополуччя. При цьому вказуються конкретні види робіт та послуг,
які виконуються за плату та  надається  право  Кабінету  Міністрів
України визначити перелік інших платних видів робіт і послуг.
 
     Кабінет Міністрів України постановою від 15 жовтня 2002  року
№ 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п)
         затвердив Перелік робіт і  послуг  у  сфері
забезпечення санітарно-епідеміологічного  благополуччя  населення,
які виконуються і надаються за плату. Вказаний перелік є вичерпним
і, до  внесення  змін,  не  містив  в  собі  послуг  з  проведення
бактеріологічних  досліджень  при  періодичному  медичному  огляді
працівників декретованих професій.
 
     Зміни до  Переліку  у  частині  доповнення  його  зазначеними
послугами внесено постановою Кабінету  Міністрів  України  від  11
травня 2006 року № 662 ( 662-2006-п ) (662-2006-п)
        .
 
     Отже, Санепідемстанція  як  орган  санітарно-епідеміологічної
служби не може бути суб'єктом надання платних послуг з  проведення
бактеріологічних  досліджень  при  періодичному  медичному  огляді
працівників декретованих професій.
 
     Крім того кошти, отримані від  виконання  робіт  і  послуг  у
сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного  благополуччя,
повинні  бути  перераховані  закладами  санітарно-епідеміологічної
служби  до  спеціального  фонду  державного   бюджету,   з   якого
здійснюється фінансування органів, установ  і  закладів  державної
санітарно-епідеміологічної служби,  а  не  використані  на  власні
потреби суб'єктом надання послуг.
 
     Таким чином є  вірним  висновок  суду  першої  інстанції  про
порушення Санепідемстанцією  вимог  Постанови  Кабінету  Міністрів
України № 1544 ( 1544-2002-п ) (1544-2002-п)
         шляхом  надання  платних  послуг  з
проведення бактеріологічних досліджень при періодичному  медичному
оглядові працівників декретованих професій.
 
     Однак  в  частині  необгрунтованого  завищення   затверджених
Постановою № 1351 ( 1351-2003-п ) (1351-2003-п)
         тарифів на відповідні послуги на
20 % шляхом включення до вартості цих  послуг  податку  на  додану
вартість колегія суддів відзначає наступне.
 
     Статтею  6  Закону  України  "Про   ціни   і   ціноутворення"
( 507-12 ) (507-12)
         передбачено, що в народному господарстві застосовуються
вільні ціни і тарифи, державні фіксовані  та  регульовані  ціни  і
тарифи. Відповідно ж до статті 7 цього Закону вільні ціни і тарифи
встановлюються  на  всі  види  продукції,  товарів  і  послуг,  за
винятком тих, по яких  здійснюється  державне  регулювання  цін  і
тарифів.
 
     Згідно зі статтею 8 Закону України "Про ціни і ціноутворення"
( 507-12 ) (507-12)
         державне регулювання цін і тарифів здійснюється  шляхом
встановлення: державних фіксованих цін (тарифів); граничних рівнів
цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін
і  тарифів  та  іншими  методами,  введеними  Кабінетом  Міністрів
України.
 
     Відповідно до  пункту  1  частини  2  статті  92  Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         виключно  законами  України  встановлюються
система оподаткування, податки і збори. Принципи побудови  системи
оподаткування в Україні,  види  податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів) до бюджетів та до державних  цільових  фондів,  а  також
права, обов'язки і відповідальність платників визначаються Законом
України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
        , яким передбачено,
що ставки, механізм справляння  податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів) і пільги щодо оподаткування можуть  встановлюватись  або
змінюватись тільки законами про оподаткування  (частина  3  статті
1).
 
     Платники податку на додану вартість, об'єкти, база та  ставки
оподаткування,  перелік  неоподатковуваних   та   звільнених   від
оподаткування операцій  тощо  визначаються  Законом  України  "Про
податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         (далі - Закон).
 
     Згідно з пунктом 3.1  Закону  операції  платників  податку  з
продажу товарів (робіт, послуг)  на  митній  території  України  є
об'єктом оподаткування.
 
     За  пунктом  6.1  Закону  об'єкти  оподаткування,   визначені
статтею 3 цього  Закону,  за  винятком  операцій,  звільнених  від
оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова  ставка
згідно з цим Законом, оподатковуються за ставкою 20 відсотків.
 
     Пунктом  4.1   статті   4   Закону   передбачено,   що   база
оподаткування  операцій  з   продажу   товарів   (робіт,   послуг)
визначається виходячи  з  їх  договірної  (контрактної)  вартості,
визначеної за  вільними  або  регульованими  цінами  (тарифами)  з
урахуванням    акцизного    збору,    ввізного     мита,     інших
загальнодержавних податків та зборів (обов'язкових)  платежів,  за
винятком податку на додану вартість, що включаються в ціну товарів
(робіт, послуг) згідно з законами України з питань  оподаткування.
До складу договірної (контрактної) вартості  включаються  будь-які
суми коштів, вартість матеріальних і  нематеріальних  активів,  що
передаються платнику  податку  безпосередньо  покупцем  або  через
будь-яку третю особу в зв'язку  з  компенсацією  вартості  товарів
(робіт, послуг), проданих  (виконаних,  наданих)  таким  платником
податку.
 
     Частиною 1 ст. 220 КАС України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          встановлено,  що
суд  касаційної  інстанції  перевіряє  правильність   застосування
судами першої  та  апеляційної  інстанцій  норм  матеріального  та
процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не  може
досліджувати  докази,  встановлювати   та   визнавати   доведеними
обставини, що не були встановлені в судовому рішенні та вирішувати
питання про достовірність того чи іншого доказу.
 
     Відповідно до роз'яснень  Пленуму  Верховного  суду  України,
викладених у пункті 1 Постанови від 29.12.1976 №  11  "Про  судове
рішення ( v0011700-76 ) (v0011700-76)
        ",  рішення  є  законним  тоді,  коли  суд,
виконавши  всі  вимоги  процесуального  законодавства  і  всебічно
перевіривши всі обставини справи, вирішив справу у відповідності з
нормами матеріального права, що підлягають застосуванню  до  даних
правовідносин.
 
     Відповідно до частини 2 статті 227  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
        
підставою для скасування судових  рішень  судів  першої  та  (або)
апеляційної  інстанцій  і  направлення  справи  на  новий  судовий
розгляд є порушення норм матеріального  чи  процесуального  права,
які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи
і не можуть бути усунені судом касаційної інстанції.
 
     Керуючись ст. ст., 220, 221, 228,  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,
колегія суддів, -
 
                            ухвалила:
 
     Касаційну     скаргу     Олександрійської     санітарно     -
епідеміологічної станції задовольнити частково.
 
     Рішення Господарського суду Кіровоградської  області  від  20
липня 2005 року скасувати, справу направити на новий розгляд.
 
     Ухвала набирає законної сили з  моменту  її  проголошення,  і
оскарженню не підлягає.
 
     Головуючий /підпис/ М.В.Сірош
 
     Судді /підпис/ Н.В.Васильченко
 
     /підпис/ М.П.Гордійчук
 
     /підпис/ К.Г.Леонтович
 
     /підпис/ С.В.Матолич
 
     З оригіналом вірно
 
     суддя Н.В.Васильченко