ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                              УХВАЛА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     11 жовтня 2007 року м. Київ
 
     Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
 
     головуючого судді-доповідача Усенко Є.А.,
 
     суддів:  Бившевої  Л.I.,  Костенка   М.I.,   Маринчак   Н.Є.,
Шипуліної Т.М.
 
     при секретарі Iльченко О.М.
 
     розглянувши у відкритому судовому засіданні
 
     касаційну скаргу Генічеської міжрайонної державної податкової
інспекції
 
     на ухвалу Запорізького апеляційного господарського  суду  від
15.03.2006 р.
 
     у справі  №  1/287-ПН-А-05  господарського  суду  Херсонської
області
 
     за  позовом  Сільськогосподарського  товариства  з  обмеженою
відповідальністю "Покровське"
 
     до Генічеської міжрайонної державної податкової інспекції
 
     про зобов'язання списати безнадійний податковий борг
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
     Постановою  господарського  суду  Херсонської   області   від
01.12.2005   р.,   залишеною   без   змін   ухвалою   Запорізького
апеляційного господарського суду від  15.03.2006  р.,  позов  ГТОВ
"Покровське" до Генічеської МДПI про спонукання до вчинення дій по
списанню безнадійного податкового боргу з прибуткового  податку  в
сумі 220559,37 грн.  задоволено  в  частині  вимог  щодо  списання
безнадійного податкового боргу з прибуткового податку  з  громадян
станом на 01.05.2004 р. в сумі 214288,37 грн.
 
     В  задоволенні  позову  в  іншій   частині   позовних   вимог
відмовлено.
 
     Судові  рішення  вмотивовані  тим,  що  податковий   борг   з
прибуткового податку з громадян в сумі 214288,37 грн., який  виник
у позивача станом  на  01.05.2004  р.,  знаходиться  в  причинному
зв'язку  з  обставинами   непереборної   сили   /   форс-мажорними
обставинами   /,   наявність    яких    підтверджена    висновками
Торгово-промислової  палати  України,   а   саме:   несприятливими
агрометеорологічними умовами  /  засуха,  заморозки  /  в  квітні,
травні, липні 2002 року, взимку  2002-2003  років,  травні-вересні
2003 року, квітні 2004  року,  що  призвели  до  загибелі  посівів
зернових культур на  площах  позивача,  згідно  з  підпунктом  "г"
підпункту 18.2.1 пункту 18.2 ст. 18 Закону  України  "Про  порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
          підлягає  списанню,  як
безнадійний.
 
     В  касаційній  скарзі  Генічеська  МДПI   просить   скасувати
ухвалені у справі  судові  рішення  судів  першої  та  апеляційної
інстанцій та постановити нове рішення про  відмову  в  задоволенні
позову,  посилаючись  на  порушення  судами  попередніх  інстанцій
пункту 2.1 ст. 2, підпункту  16.3.2  пункту  16.3  ст.  16  Закону
України  "Про  податок  з  доходів  фізичних   осіб"   ( 889-15 ) (889-15)
        ,
підпункту 18.2.1 пункту 18.2 ст.18  Закону  України  "Про  порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        , пункту 22 ст.73  Закону
України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" від  23.12.2004
р. № 2285-IУ ( 2285-15 ) (2285-15)
        .
 
     Заперечуючи проти касаційної скарги, позивач просить залишити
скаргу без задоволення, вважаючи скаргу безпідставною.
 
     Перевіривши  правильність  застосування  судами   першої   та
апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального  права,
юридичної  оцінки   обставин   справи,   колегія   суддів   Вищого
адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна
скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Судом  встановлено,  що  за   висновком   Генічеської   МДПI,
викладеним    у    акті    перевірки    від    10.04.2005     року
№11/23-29-1/30874909, за СТОВ "Покровське"  станом  на  01.03.2005
року обліковується недоїмка з прибуткового податку з  громадян  та
податку з доходів фізичних осіб у сумі 246,972,00 грн.
 
     Станом на 01.06.2004 року з урахуванням боргу  на  01.03.2003
року загальна сума нарахованого прибуткового  податку  з  фізичних
осіб та податку з доходів фізичних осіб складала 447.343,00 грн.
 
     Рішеннями  Генічеської  МДПI  від  26.08.2004  року  та   від
20.12.2004 року позивачу списано податковий  борг  з  прибуткового
податку з громадян в сумах 190062,00 грн. та  1783,63  грн.,  який
виник на 01.09.2003 року та на 30.10.2004 року відповідно, а також
пеню в сумі 1278,00 грн., нараховану на податковий  борг  з  цього
податку.
 
     З врахуванням сплачених  позивачем  09.08.2004  року  2000,00
грн., 20.10.2004 року та 08.12.2004 року 1660,00 грн. на погашення
податкових  зобов'язань  за  вказаним  податком  податковий   борг
позивача з цього податку на 01.06.2004 року склав 220559,37 грн.
 
     Згідно з пунктом  1.1  ст.  1  Закону  України  "Про  порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими  фондами"  ( 2181-14 ) (2181-14)
          платники  податків  -
юридичні  особи,   їх   філії,   відділення,   інші   відокремлені
підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а  також  фізичні
особи, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не
мають  такого  статусу,  на  яких  згідно  з  законами   покладено
обов'язок   утримувати   та/або   сплачувати   податки   і   збори
(обов'язкові платежі), пеню та штрафні санкції.
 
     Виходячи зі змісту статей 8 - 10 Декрету  Кабінету  Міністрів
України "Про прибутковий податок з громадян" від  26  грудня  1992
року N 13-92 ( 13-92 ) (13-92)
        , підпункт  16.3.2  пункту  16.3  статті  16
Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 22 травня
2003 року N 889-IУ ( 889-15 ) (889-15)
        , сума податку за звітний місяць, яка
підлягає  перерахуванню   до   місцевого   бюджету,   визначається
юридичною  особою  або   уповноваженим   підрозділом   самостійно,
виходячи із загальної  кількості  громадян,  які  працюють  у  цих
підрозділах, та суми виплаченого  (нарахованого)  оподатковуваного
доходу.
 
     Юридична  особа  за  своїм  місцезнаходженням,  одночасно   з
поданням документів  на  отримання  коштів  для  виплати  належних
платникам податку доходів, сплачує (перераховує)  суми  утриманого
податку   на   відповідні   розподільчі   рахунки,   відкриті    в
територіальних управліннях Державного казначейства України.
 
     Згідно з пунктом 2 ст. 19 Декрету Кабінету Міністрів  України
"Про  прибутковий  податок  з  громадян"  ( 13-92 ) (13-92)
          підприємства,
установи, організації та фізичні особи - суб'єкти  підприємницької
діяльності зобов'язані своєчасно і в повному обсязі  нараховувати,
утримувати та перераховувати до бюджету  суми  податку  з  доходів
громадян, що підлягають оподаткуванню у джерела виплати.
 
     Не утримані / утримані не повністю або несвоєчасно /, а також
не перераховані до бюджету суми податку, що підлягають  стягненню,
стягуються у безспірному порядку податковим органом з підприємств,
установ, організацій і фізичних осіб -  суб'єктів  підприємницької
діяльності, що виплачували доходи громадянам / частина  3  ст.  20
Декрету /.
 
     Відповідно до  підпункту  16.3.5  пункту  16.3  ст.16  Закону
України  "Про  податок  з  доходів   фізичних   осіб"   ( 889-15 ) (889-15)
        
відповідальність за своєчасне та повне перерахування  сум  податку
до відповідного місцевого  бюджету  несе  юридична  особа  або  її
уповноважений підрозділ, що нараховує / виплачує / оподатковуваний
доход.
 
     За визначенням пункту 1.2 ст. 1 Закону України  "Про  порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         податкове зобов'язання -
зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або  державних
цільових фондів відповідну суму коштів  у  порядку  та  у  строки,
визначені цим Законом або іншими законами України.
 
     Відповідно до пункту 1.3 ст. 1 цього ж Закону податковий борг
(недоїмка)  -  податкове  зобов'язання  (з  урахуванням   штрафних
санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником  податків
або узгоджене в адміністративному  чи  судовому  порядку,  але  не
сплачене у встановлений строк, а також пеня,  нарахована  на  суму
такого податкового зобов'язання.
 
     Нараховані та утримані позивачем  суми  податку  при  виплаті
доходів  громадянам  /  орендна  плата  за  земельні  ділянки   та
заробітна плата /, які,  як  встановлено  в  судовому  процесі  та
підтверджено наявними у справі  письмовими  доказами,  в  основній
питомій частці виплачені  в  натуральній  формі,  були  відтворені
позивачем у довідках форми 8-ДР та форми 1-ДФ, поданих позивачем в
установлені законом строки до податкової інспекції.
 
     З огляду на те, що  відповідно  до  наведених  правових  норм
позивач є  відповідальною  особою  за  нарахування,  утримання  та
перерахування до бюджету сум податку з доходів, які ним  виплачені
/ нараховані / фізичним особам,  не  перераховані  позивачем  суми
утриманого податку є його податковим боргом.
 
     Відповідно до вимог підпункту 18.2.1 пункту 18.2 ст.18 Закону
України "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків
перед  бюджетами  та  державними  цільовими  фондами"  ( 2181-14 ) (2181-14)
        
підлягає списанню безнадійний податковий борг, у тому числі  пеня,
нарахована на такий податковий борг, а також штрафні санкції.
 
     Під терміном "безнадійний" слід розуміти, зокрема  податковий
борг юридичних та  фізичних  осіб,  що  виник  внаслідок  обставин
непереборної  сили  (форс-мажорних  обставин)   /   підпункт   "г"
підпункту 18.2.1 /.
 
     Згідно з підпунктом 18.2.3 зазначеної статті податкові органи
здійснюють щоквартальне списання безнадійного  податкового  боргу.
Порядок  такого  списання  визначається   центральним   податковим
органом за узгодженням з Міністерством фінансів України.
 
     Відповідно до абзаців першого -  третього  пункту  2  Порядку
списання  безнадійного  податкового  боргу   платників   податків,
затвердженого наказом Державної податкової  адміністрації  України
від 14.03.2001р. N 103 ( z0016-02 ) (z0016-02)
        , зареєстрований в Міністерстві
юстиції України  10.01.2002  р.  за  N  16/6304  ( z0016-02 ) (z0016-02)
        ,  зі
змінами,  внесеними  згідно  з   наказами   Державної   податкової
адміністрації   від   20.01.2004р.   №36   ( z0098-04 ) (z0098-04)
           та   від
03.11.2004р. №629, визначення та списання безнадійного податкового
боргу  органами  державної  податкової  служби  здійснюються  щодо
податків   і   зборів   (обов'язкових   платежів),   контроль   за
своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування  яких  покладено
на відповідні контролюючі органи  згідно  з  законодавством;  усіх
видів пені та штрафних санкцій, що зараховуються до бюджетів  усіх
рівнів та державних  цільових  фондів  /  у  тому  числі  пені  та
штрафних санкцій, нарахованих за  порушення  термінів  розрахунків
під  час  здійснення   операцій   у   сфері   зовнішньоекономічної
діяльності /, а також плати / процентів /  за  наданий  податковий
кредит, які нараховані платником податків на податковий борг, який
визнано безнадійним відповідно до Закону.
 
     За визначенням пункту 3.4 зазначеного  Порядку  під  терміном
"безнадійний"  податковий  борг  слід  розуміти  податковий   борг
юридичних  або  фізичних  осіб,  що   виник   внаслідок   обставин
непереборної сили (форс-мажорні обставини, наприклад  стихія,  дія
суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна, загроза війни,
терористичний акт, блокада, революція, заколот, повстання,  масові
заворушення, громадська  демонстрація,  блискавка,  пожежа,  буря,
повінь, землетрус, нагромадження снігу або ожеледь,  вибух  тощо),
тобто не з вини платника податків, які неможливо попередити своїми
заходами за умови, що дані  обставини  безпосередньо  вплинули  на
своєчасне виконання податкових зобов'язань.
 
     Такий     факт     непереборної     сили      підтверджується
Торгово-промисловою  палатою  України  -  про  настання   обставин
непереборної сили чи стихійного лиха на території України.
 
     Визначення сум безнадійного податкового  боргу,  що  підлягає
списанню органами державної податкової  служби,  здійснюється:  за
даними карток особових рахунків платників податків, що ведуться  в
органах державної податкової служби в  установленому  порядку,  за
станом на  день  виникнення  безнадійного  податкового  боргу;  за
даними довідки відповідного  контролюючого  органу  про  наявність
безнадійного податкового боргу  на  день  виникнення  безнадійного
податкового боргу. Днем виникнення безнадійного податкового  боргу
вважається у випадку, визначеному в пункті  3.4  цього  Порядку  (
податковий борг юридичних або фізичних осіб,  що  виник  внаслідок
обставин непереборної  сили  ),  -  наступний  день  за  граничним
терміном погашення  податкових  зобов'язань  за  період,  на  який
припадає дата, вказана в документі, що засвідчує факт непереборної
сили ( пункти 4.1 та 4.2 Порядку /.
 
     Факт настання форс-мажорних обс  тавин,  на  які  посилається
позивач як на  обставини,  що  спричинили  виникнення  податкового
боргу,  підтверджується  висновками   Торгово-промислової   палати
України від 01.08.2002 року № 3600/05-4,  згідно  якого  внаслідок
засухи в квітні-травні  2002  року  на  площах  СТОВ  "Покровське"
сталася повна загибель посівів озимої пшениці на  загальній  площі
247 га та ярового ячменю на загальній площі 35га;  від  28.11.2002
року № 6469/05-4, згідно якого  внаслідок  засухи  в  квітні-липні
2002 року на площах СТОВ  "Покровське"  відбулася  повна  загибель
посівів соняшника на площі 213га; від 20.05.2003р.  №  4827/05-04,
згідно якого в результаті несприятливих  агрометеорологічних  умов
перезимівлі озимих культур 2002-2003 років сталася повна  загибель
посівів  озимої  пшениці  на  площі  1159га;  від  12.08.2003р.  №
10644/05-4, згідно якого в результаті засухи у  травні-липні  2003
року на площах СТОВ "Покровське" сталася часткова загибель посівів
(45%) озимої пшениці на площі 301га та  озимої  пшениці  на  площі
225га, часткова загибель (35%)  ярового  ячменю  на  площі  349га,
повна загибель посівів вівса на площі 140га  та  гороху  на  площі
65га; від  04.02.2004р.  №  490/05-4,  згідно  якого  засуха,  яка
відбулася  у  серпні-вересні  2003року,  призвела   до   часткової
загибелі (70%) посівів соняшника на площі 1000га;  від  06.05.2004
р. № 1668/05-4, згідно якого внаслідок заморозків з 2 по 4  квітня
2004р. на площі 155га відбулася повна загибель посівів гірчиці.
 
     Факт загибелі посівів зернових на  площах  СТОВ  "Покровське"
підтверджені висновками комісії по  обстеженню  земельних  ділянок
сільськогосподарського призначення товариства  від  22  липня,  11
вересня 2002 року, 10 квітня, 10 липня, 27 вересня 2003 року,  від
05  квітня  2004  року,  які  затверджені  начальником  управління
сільського  господарства  та  продовольства  Генічеського   району
Херсонської області.
 
     Зазначені несприятливі  погодні  умови  Херсонською  обласною
постійною комісією  з  питань  техногенно-екологічної  безпеки  та
надзвичайних ситуацій (протоколи №12 від 30.07.2002р.,  №  18  від
11.09.2002р., №18 від 14.07.2003р., №10 від 24.04.2003р., №18  від
14.07.2003р., №26 від 17.10.2003р.), а також експертним  висновком
Головного управління з питань надзвичайних ситуацій та  у  справах
захисту  населення   від   наслідків   Чорнобильської   катастрофи
(експертний  висновок  №  04-04/490  від  30.04.2004  р.)  визнані
надзвичайною ситуацією природного характеру відповідно до постанов
Кабінету Міністрів України від 15.07.1998 року №1099 "Про  порядок
класифікації   надзвичайних   ситуацій"   ( 1099-98-п ) (1099-98-п)
           та   від
24.03.2004 року  №  368  "Про  затвердження  порядку  класифікації
надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру  за  їх
рівнями" ( 368-2004-п ) (368-2004-п)
        .
 
     Торгово-промисловою   палатою   України   підтверджено,    що
вищезазначені несприятливі погодні умови, що  спричинили  загибель
сільськогосподарських  культур  на  площах  СТОВ  "Покровське"   є
форс-мажорними обставинами відповідно до пункту 18.2 ст. 18 Закону
України "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        .
 
     Втрата СТОВ  "Покровське"  значної  частини  врожаю  зернових
культур протягом 2002 - 2004 років,  отримання  валової  продукції
менше запланованої кількості при  понесенні  витрат  на  посіви  в
повному обсязі внаслідок  несприятливих  погодно-кліматичних  умов
призвели до неможливості отримати позивачем доходи від  здійснення
господарської діяльності та сплатити до бюджету податок, з  привод
сплати якого виник спір, у вказаних періодах у сумах, встановлених
законом.
 
     Природнокліматичні    лиха,     зазначені     у     висновках
Торгово-промислової  палати  України,  є  подіями,  що  зумовлюють
згортання або зупинку поточного сільськогосподарського виробничого
циклу підприємства та внаслідок цього  завдали  позивачу  суттєвих
збитків.
 
     З урахуванням зазначених обставин суди першої та  апеляційної
інстанції дійшли обгрунтованого  висновку  про  причинний  зв'язок
податкового боргу, який виник у позивача з прибуткового податку  з
громадян та з податку з доходів фізичних осіб станом на 01.05.2004
р.  у  сумі  214288,37   грн.,   з   форс-мажорними   обставинами,
підтвердженими висновками Торгово-промислової палати  України,  та
про характер цього податкового боргу як безнадійного за  ознаками,
передбаченими підпунктом "г" підпункту 18.2.1  пункту  18.2  ст.18
Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань   платників
податків  перед  бюджетами  та   державними   цільовими   фондами"
( 2181-14 ) (2181-14)
        ,  а  відтак  і  про  наявність  законних  підстав  для
списання цього податкового боргу.
 
     Оскільки право  на  списання  зазначеного  податкового  боргу
виникло у позивача  до  набрання  чинності  Законом  України  "Про
Державний бюджет України на 2005  рік"  ( 2285-15 ) (2285-15)
        ,  запроваджене
статтею 75  цього  Закону  зупинення  дії  підпунктів  "в"  і  "г"
підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 Закону України "Про порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         на 2005 рік  не  обмежує
зазначене право позивача.
 
     Наведеним  спростовуються  доводи   касаційної   скарги   про
порушення   судами   першої   та   апеляційної   інстанцій    норм
матеріального та процесуального права.
 
     Керуючись  ст.ст.   220,   223,   224,   230,   231   Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,
 
     УХВАЛИВ:
 
     Касаційну скаргу Генічеської міжрайонної державної податкової
інспекції  залишити  без  задоволення,   а   ухвалу   Запорізького
апеляційного господарського суду від 15.03.2006р. - без змін.
 
     Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може
бути переглянута Верховним Судом України з підстав та  в  порядку,
передбачених   статтями    236-238    Кодексу    адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
 
     Головуючий підпис Усенко Є.А.
 
     Судді підпис Бившева Л.I.
 
     підпис Костенко М.I.
 
     підпис Маринчак Н.Є.
 
     підпис Шипуліна Т.М.