ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
УХВАЛА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 червня 2007 року
м. Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого
Цуркана М.I.
Суддів:
Амєліна С.Є.
Федорова О.М.
Ліпського Д.В.
Юрченка В.В.
розглянувши в порядку письмово провадження адміністративну справу за скаргою ОСОБА_1 на неправомірні дії Управління Пенсійного фонду (УПФ) України в Соснівському районі м. Черкаси, яка переглядається за касаційною скаргою УПФ України в Соснівському районі м. Черкаси на рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 18 листопада 2004 року та ухвалу апеляційного суду Черкаської області від 21 березня 2005 року
у с т а н о в и л а :
У жовтні 2045 року ОСОБА_1 оскаржив в суді відмову УПФ України в Соснівському районі м. Черкаси в перерахунку пенсії, у зв'язку з підвищенням заробітної плати судовим експертам.
Зазначав, що з 21.07.1997 року отримує пенсію призначену за правилами Закону України "Про судову експертизу" ( 4038-12 ) (4038-12) , тобто нараховану та обчислену відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12) .
Посилаючись на те, що після призначення пенсії заробітна плата судових експертів двічі підвищувалась, а УПФ відмовляється здійснити, у зв"зку з цим, перерахунок пенсії, просив такі дії визнати неправомірними та зобов"язати пенсійний орган перерахувати пенсію із заробітку працюючого експерта на відповідній посаді.
Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 18 листопада 2004 року, залишеного без змін ухвалою апеляційного суду Черкаської області від 21 березня 2005 року, скаргу задоволено.
У касаційній скарзі УПФ України в Соснівському районі м. Черкаси, з посиланням на порушення судами норм матеріального права, просить судові рішення скасувати та постановити нове, про відмову у задоволені скарги.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 працював в Черкаському обласному бюро судово-медичної експертизи та має 26 років стажу експерта.
Також встановлено, що з 21.07.1997 року йому призначена пенсія відповідно до Закону України "Про судову експертизу" ( 4038-12 ) (4038-12) , а її розмір визначений за правилами статті 37 Закону України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12) , тобто 80 відсотків суми посадового окладу з урахуванням надбавок та збільшенням за кожний повний рік роботи понад 10 років на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків посадового окладу.
Задовольнивши скаргу, суд першої інстанції, а апеляційний суд погодившись з такими висновками, виходив з того, що оскільки пенсійним фондом під час призначення пенсії її розмір був розрахований із заробітної плати ОСОБА_1 перед виходом на пенсію, то перерахунок повинен здійснюватись у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим експертам.
З такими висновками необхідно погодитись.
Відповідно до частин 1,2 статті 18 Закону України "Про судову експертизу" ( 4038-12 ) (4038-12) питання оплати праці та умови соціального захисту судових експертів визначаються Кодексом законів про працю України ( 322-08 ) (322-08) та іншими актами законодавства України, а на працівників державних спеціалізованих установ судових експертиз поширюються особливості матеріального та соціально-побутового забезпечення, передбачені Законом України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12) , якщо інше не передбачено законами України.
Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України (частина 7 статті 33 Закону "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12) ).
Відповідно до частини 2 статті 37 згаданого Закону, на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.
За змістом частини 5 статті 37 Закону, за кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати, без обмеження граничного розміру пенсії.
Закон "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12) , до доповнення його статтею 37-1, не містив положень про перерахунок пенсій у разі підвищення рівня оплати праці працюючих державних службовців.
З набранням чинності 4 лютого 2003 року зазначеного доповнення, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно здійснюється перерахунок призначених пенсій.
Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховується збір на обов"язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Таке право державних службовців є похідним від рішень Уряду України щодо підвищення плати працюючим державним службовцям.
Рішення про підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям після набрання чинності доповнень до Закону приймалися Кабінетом Міністрів України неодноразово.
Однак, такі підвищення не стосувались працівників експертних установ, оскільки затверджені у постанові від 13 грудня 1999 року №2288 (з наступними змінами) "Про впорядкування умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів" схеми посадових окладів керівних працівників, спеціалістів і службовців Секретаріату Президента України, керівних працівників Кабінету Міністрів України, керівних працівників, спеціалістів і службовців Секретаріату Кабінету Міністрів України, апарату Верховної Ради України, Рахункової палати України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, Верховної Ради, Ради міністрів, міністерств і республіканських комітетів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад, районних, районних у містах рад, сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів, а також розміри надбавок за ранги державних службовців, дипломатичні ранги та спеціальні звання згідно з додатками 1 - 49 не розповсюджені на судово-медичних експертів.
В той же час, наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров'я України від 10 вересня 2004 року № 202/452 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2004 р. за № 1129/9728 ( z1129-04 ) (z1129-04) "Про внесення змін та доповнень до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров'я України від 06.04.2001 № 161/137", на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року № 1097 ( 1097-2004-п ) (1097-2004-п) "Про підвищення з 1 вересня 2004 р. посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери", від 25 серпня 2004 року № 1093 "Про деякі питання оплати праці окремих категорій працівників установ соціального захисту населення" заробітна плата працівників бюро судово-медичної експертизи збільшена.
Оскільки на працівників державних спеціалізованих установ судових експертиз поширюються особливості матеріального та соціально-побутового забезпечення, передбачені Законом України "Про державну службу" ( 3723-12 ) (3723-12) , а заробітна плата експертів визначається відповідними центральними органами виконавчої влади, а не Урядом України, то це означає, що у разі її підвищення особи, яким пенсія призначена раніше, мають право на перерахунок пенсії із сум заробітної плати працюючого службовця відповідної посади.
Такі висновки не спростовуються доводами касаційної скарги, оскільки грунтуються на помилковому розумінні поширення особливостей пенсійного забезпечення на експертів, як на державних службовців, котрими ті не являються.
За правилами частини 1 статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15) , якщо суди не допустили порушень норм матеріального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень, то суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.
На підставі викладеного, керуючись статтями 223, 229 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15) , колегія суддів
п о с т а н о в и л а :
Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Соснівському районі м. Черкаси відхилити, а рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 18 листопада 2004 року та ухвалу апеляційного суду Черкаської області від 21 березня 2005 року, - залишити без змін.
Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, у строк та у порядку визначеними статтями 237 - 239 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15) .
Головуючий М.I. Цуркан
Судді: С.Є. Амєлін
М.О.Федоров
Д.В. Ліпський
В.В.Юрченко