ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                              УХВАЛА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     21 травня 2007 року м. Київ
 
     Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
 
     головуючого судді-доповідача Усенко Є.А.,
 
     суддів:  Бившевої  Л.I.,  Костенка   М.I.,   Маринчак   Н.Є.,
Шипуліної Т.М.
     розглянувши у попередньому судовому засіданні
 
     касаційну   скаргу   Балаклійської   міжрайонної    державної
податкової інспекції у Харківській області
 
     на постанову Харківського  апеляційного  господарського  суду
від 02.08.2005р.
 
     у  справі  №  А-27/138-05  господарського  суду   Харківської
області
 
     за   позовом   товариства   з   обмеженою    відповідальністю
"Балагропромсервіс"
 
     до Балаклійської міжрайонної державної податкової інспекції у
Харківській області
 
     про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
     Рішенням  господарського  суду   Харківського   області   від
07.06.2005р.,   залишеним   без   змін   постановою   Харківського
апеляційного  господарського  суду  від  02.08.2005р.,   позов   з
урахуванням заяви від 10.05.2005р. про збільшення  позовних  вимог
задоволено:  визнані  недійсними  податкові   повідомлення-рішення
Балаклійської  МДПI  у  Харківській  області  від  17.03.2005р.  №
0001762301/0 про визначення  ТОВ  "Балагропромсервіс"  податкового
зобов'язання за платежем з єдиного  податку  з  юридичних  осіб  у
загальній сумі 3 615,00 грн. /2 410,00 грн. - основний  платіж,  1
205,00 грн. - штрафні санкції/; від  17.03.2005р.  №  0001742301/0
про визначення  цьому  ж  товариству  податкового  зобов'язання  з
податку на додану вартість у  загальній  сумі  3  832,50  грн.  /2
555,00 грн. - основний платіж, 1 277,00 грн. - штрафні  санкції  /
та  №  0001752301/0  про  завищення  бюджетного  відшкодування   з
зазначеного платежу за жовтень 2004 року у сумі  19  700,00  грн.;
від  17.03.2005р.   №   0001792301/0   про   визначення   позивачу
податкового  зобов'язання  зі  збору  за  спеціальне  використання
водних ресурсів у сумі 32,70 грн. основного платежу та 170,00 грн.
штрафних санкцій; від 17.03.2005р. № 0001802301/0  про  визначення
позивачу податкового зобов'язання за платежем із штрафних  санкцій
у сумі 10 347,65 грн., накладених  на  підставі  підпункту  17.1.3
пункту 17.1  статті  17  Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         за порушення встановленого  порядку
застосування реєстраторів розрахункових операцій.
 
     Судові  рішення  в  частині  позовних  вимог   про   визнання
недійсним  податкового  повідомлення-рішення  від  17.03.2005р.  №
0001762301/0 вмотивовані посиланням на наявні в матеріалах  справи
рішення засновників ТОВ  "Балагропромсервіс"  від  26.02.2002  р.,
протокол зборів учасників товариства  №  4  від  26.02.2002р.  про
збільшення статутного фонду позивача на 40 200,00 грн. та підпункт
1.22.1 пункту 1.22 статті  1  Закону  України  "Про  оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
        , пункти 1, 3 Указу  Президента
України "Про спрощену систему оподаткування, обліку  та  звітності
суб'єктів малого підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
         , якими спростовується
висновок податкової інспекції про те, що  спрямовані  засновниками
товариства грошові кошти у сумі 40 200,00  грн.  згідно  платіжних
доручень від 26.02.2002р. №№  39,  774  на  збільшення  статутного
фонду позивача до  реєстрації  04.02.2005р.  відповідних  змін  до
статуту, є наданням товариству безповоротної фінансової  допомоги;
щодо  висновку  судів   про   безпідставне   визначення   позивачу
податкового зобов'язання з ПДВ у загальній сумі 3 832,50  грн.  та
зменшення в картці особового рахунку бюджетного  відшкодування  за
жовтень  2004  року  у  сумі  19  700,00   грн.   судові   рішення
обгрунтовані наявністю у позивача  встановленої  підпунктом  6.2.6
пункту  6.2  статті  6  Закону  України  "Про  податок  на  додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         та пунктом 5.1 Закону України "Про порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
          правової  підстави  для
коригування податкових  зобов'язань  з  ПДВ  в  сторону  зменшення
шляхом застосування нульової ставки замість ставки 20% до операцій
з продажу переробним підприємствам молока  та  м'яса  живою  вагою
незалежно від тієї обставини, що оподаткування податком на  додану
вартість  за  нульовою  ставкою  не  передбачено  ні   договорами,
укладеними  з  Вовчанським  та  Харківським  м'ясокомбінатами,  як
переробними підприємствами,  ні  виписаними  на  користь  останніх
податковими накладними, та тим, що підставами для ведення окремого
обліку з продажу та  придбання  товарів,  робіт,  послуг  підпункт
7.2.8 пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про  податок  на  додану
вартість"   ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
           визначає   здійснення   операцій,   що
підлягають оподаткуванню за ставкою 20 відсотків та звільнених від
оподаткування, та операцій, вартість яких не включається до складу
валових витрат виробництва /обігу/ або  не  підлягає  амортизації,
тоді  як  позивач  здійснював  операції,  що  оподатковуються   за
нульовою ставкою; задовольняючи позов в частині визнання недійсним
податкового повідомлення-рішення від 17.03.2005р. №  0001792301/0,
суд виходив з того, що позивач не є платником збору за  спеціальне
використання водних ресурсів як в силу пункту 6  Указу  Президента
України "Про спрощену систему оподаткування, обліку  та  звітності
суб'єктів малого підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
         ,  так  і  виходячи  з
фактичних обставин справи, відповідно до яких позивачем договір на
постачання води не укладався ні  з  орендодавцем  приміщення  /ВАТ
"Вербівське/,  ні  з  будь-якою   водопостачальною   організацією;
встановивши   в   судовому   процесі   факт   ненадання   позивачу
вмотивованої  відповіді  на  скаргу  ТОВ  "Балагропромсервіс"   на
податкове повідомлення-рішення від 17.03.2005р. №  0001802301/0  у
встановлений підпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статті 5  Закону  України
"Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків   перед
бюджетами та державними цільовими  фондами"  ( 2181-14 ) (2181-14)
          строк  в
порядку  адміністративного  узгодження  податкового  зобов'язання,
суди  дійшли  висновку,  що  така   скарга   позивача   вважається
задоволеною на користь платника податку, у зв'язку з чим зазначене
податкове повідомлення-рішення є недійсним в силу закону.
 
     В  касаційній  скарзі  Балаклійська  МДПI  просить  скасувати
постановлені у справі судові рішення та прийняти нове рішення  про
відмову в задоволенні  позову,  посилаючись  на  порушення  судами
першої   та   апеляційної   інстанцій   норм   матеріального    та
процесуального права.
 
     Заслухавши     доповідь     судді-доповідача,     перевіривши
правильність  застосування  судами   попередніх   інстанцій   норм
матеріального та процесуального права, юридичної  оцінки  обставин
справи,  колегія  суддів  Вищого  адміністративного  суду  України
приходить до висновку, що касаційну скаргу слід відхилити з  таких
підстав.
 
     Відповідно до положень пункту 1 Указу Президента України "Про
спрощену систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів
малого підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
          об'єктом  оподаткування  єдиним
податком у суб'єкта підприємницької діяльності-юридичної  особи  є
виручка від реалізації продукції /товарів, робіт,  послуг/,  тобто
сума, фактично отримана суб'єктом  підприємницької  діяльності  на
розрахунковий рахунок або (та) в касу  за  здійснення  операцій  з
продажу продукції (товарів, робіт, послуг). /
 
     За змістом наведеної норми єдиним джерелом грошових коштів  в
цілях  оподаткування  єдиним   податком   виступає   виручка   від
реалізації продукції /товарів, робіт, послуг/.
 
     Оскільки внесення на розрахунковий рахунок позивача  грошових
коштів у розмірі 40 200,00 грн. мало на меті збільшення статутного
фонду позивача на  зазначену  суму,  що  підтверджується  рішенням
засновників ТОВ "Балагропромсервіс" від 26.02.2002 р.,  протоколом
зборів учасників  товариства  №  4  від  26.02.2002р.,  платіжними
дорученнями від 26.02.2002р. №  39,  774  з  призначенням  платежу
"додатковий  внесок  до  статутного  фонду",   судами   попередніх
інстанцій правильно встановлено, що висновок контролюючого органу,
викладений    в    акті    перевірки    від     15.03.2005р.     №
189/23-104-31834411, про заниження товариством єдиного податку  на
суму  2  410,00  грн.  є  таким,  що  не  відповідає   правильному
застосуванню вищевказаної норми матеріального права.
 
     Фактичною  підставою  для  визначення  позивачу   податкового
зобов'язання з податку на додану вартість за 2003,  2004  роки  та
зменшення бюджетного відшкодування за жовтень 2004 року у  спірних
сумах слугував  висновок  контролюючого  органу  про  неправомірну
зміну  позивачем   ставки   20   відсотків   на   нульову   ставку
оподаткування податком  на  додану  вартість  операцій  з  продажу
переробним  підприємствам  молока  та   м'яса   живою   вагою   та
відтворення в податковому обліку  операцій  з  продажу  переробним
підприємствам  продукції  не  власного  виробництва  на  пільгових
умовах,  тобто  включення   до   показників   окремої   податкової
декларації /скороченої/ обсягів  реалізації  всієї  продукції,  як
власного виробництва, так і придбаної у постачальників.
 
     Відповідно до підпункту 6.2.6  пункту  6.2  статті  6  Закону
України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         в  редакції
Закону, що діяла в  момент  виникнення  спірного  правовідношення,
податок за нульовою ставкою обчислюється щодо операцій  з  продажу
переробним   підприємствам   молока   та   м'яса    живою    вагою
сільськогосподарськими товаровиробниками  всіх  форм  власності  і
господарювання.
 
     З матеріалів справи вбачається, що факт здійснення  позивачем
операцій з продажу переробним підприємствам молока та м'яса  живою
вагою сторонами не заперечується.
 
     Право на уточнення показників  своєї  фінансово-господарської
діяльності надано  платнику  податку  нормами  пункту  5.1  Закону
України "Про порядок погашення платників податків перед  бюджетами
та  державними  цільовими  фондами"  ( 2181-14 ) (2181-14)
           ,   при   цьому
застереження  щодо  зміни  ставки  оподаткування  дана  норма   не
містить.
 
     Враховуючи викладене, висновок судів про наявність у позивача
законних підстав для коригування податкових зобов'язань  з  ПДВ  в
сторону зменшення в  результаті  зміни  ставки  оподаткування  цим
податком слід визнати обгрунтованим.
 
     Довід податкового органу про  те,  що  сплачений  переробними
підприємствами  в  ціні  придбання  продукції  податок  на  додану
вартість  не   повернутий   цим   підприємствам,   не   спростовує
правильність висновку судів  першої  та  апеляційної  інстанцій  з
огляду на те, що за змістом абзаців 3  та  4  пункту  5  постанови
Кабінету Міністрів України від 12.05.1999р.  №  805  "Про  Порядок
нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих для виплати
дотацій сільськогосподарським  товаровиробникам  за  продані  ними
переробним  підприємствам  молоко   та   м'ясо   в   живій   вазі"
( 805-99-п ) (805-99-п)
          переробні  підприємства   зобов'язані   перерахувати
сільськогосподарським  товаровиробникам  суми  податку  на  додану
вартість, нараховані на  обсяги  реалізованої  готової  продукції,
виготовленої  із  сировини,  закупленої  без  податку  на   додану
вартість, у міру надходження коштів за  неї  чи  її  відвантаження
залежно від того, що раніше здійснено.
 
     Відповідно до підпункту 7.4.2  пункту  7.4  статті  7  Закону
України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         у разі коли
платник  податку  здійснює  операції  з  продажу  товарів  (робіт,
послуг),  що  звільнені  від  оподаткування  або  не  є   об'єктом
оподаткування згідно з статтями 3 та 5 цього Закону, суми податку,
сплачені (нараховані)  у  зв'язку  з  придбанням  товарів  (робіт,
послуг),  вартість  яких  відноситься  до  складу  валових  витрат
виробництва (обігу) та основних фондів і  нематеріальних  активів,
що  підлягають  амортизації,  відносяться  відповідно  до   складу
валових витрат  виробництва  (обігу)  та  на  збільшення  вартості
основних фондів і нематеріальних активів і до податкового  кредиту
не включаються.
 
     Судами попередніх  інстанцій  було  встановлено,  що  позивач
здійснював операції  з  продажу  товарів,  що  оподатковуються  за
нульовою ставкою.
 
     З огляду на це, правових підстав  для  застосування  положень
підпункту 7.4.2 зазначеної статті  у  ТОВ  "Балагропромсервіс"  не
було.
 
     Правильним є і висновок судів щодо безпідставного  визначення
позивачу  податкового  зобов'язання   зі   збору   за   спеціальне
використання  водних  ресурсів,  оскільки  платниками   збору   за
спеціальне використання водних ресурсів згідно  пункту  3  Порядку
справляння збору за спеціальне  використання  водних  ресурсів  та
збору за користування водами для потреб гідроенергетики і  водного
транспорту, затвердженого постановою  Кабінету  Міністрів  України
від 16.08.1999р. № 1494 ( 1494-99-п ) (1494-99-п)
        , є підприємства, установи та
організації незалежно від форми власності,  а  також  громадяни  -
суб'єкти  підприємницької  діяльності,  що  використовують   водні
ресурси, в той  час  як  позивач  договір  на  постачання  води  в
орендоване ним у ВАТ "Вербівське" нежитлове приміщення не укладав.
Не встановлений судом і  факт  здійснення  позивачем  спеціального
водокористування.
 
     Судом встановлено, що фактичною підставою для застосування до
позивача штрафних /фінансових/  санкцій  в  сумі  10  347,65  грн.
згідно  податкового  повідомлення-рішення   від   17.03.2005р.   №
0001802301/0 слугував висновок контролюючого органу, викладений  в
акті перевірки від 15.03.2005р., про порушення позивачем статті  1
Закону  України  "Про  застосування   реєстраторів   розрахункових
операцій у сфері  торгівлі,  громадського  харчування  та  послуг"
( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         при здійсненні 17.05.2002р. розрахунку  готівкою  на
суму 2 069,53 грн.  за  продані  будівельні  матеріали,  що  не  є
продукцією власного виробництва позивача, ВАТ "Вербівське"  згідно
накладної № 4 від 07.05.2002р. з оприбуткуванням цієї суми готівки
в касу з оформленням прибуткового касового ордеру  без  проведення
розрахунку через реєстратор розрахункових операцій.
 
     Застосовані до позивача фінансові санкції в  зазначеній  сумі
за  своєю  суттю   є   адміністративно-господарськими   санкціями,
передбаченими   статтею   238   Господарського   кодексу   України
( 436-15 ) (436-15)
        ,  оскільки  встановлені  пунктом  1  статті  17  Закону
України ""Про застосування реєстраторів розрахункових  операцій  у
сфері торгівлі, громадського харчування та послуг""  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        
за порушення встановлених пунктом 1 статті 3 цього  Закону  правил
здійснення господарської діяльності, застосовуються  уповноваженим
органом державної влади та спрямовані на припинення правопорушення
суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
 
     Згідно     статті     250     ГК      України      ( 436-15 ) (436-15)
        
адміністративно-господарські санкції можуть  бути  застосовані  до
суб'єкта господарювання протягом шести  місяців  з  дня  виявлення
порушення, але не пізніше як через один рік з  дня  порушення  цим
суб'єктом  встановлених  законодавчими  актами  правил  здійснення
господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
 
     З огляду на те, що фінансові санкції застосовані до  позивача
згідно  податкового  повідомлення-рішення   від   17.03.2005р.   №
0001802301/0 за порушення, що мало місце 17.05.2002р., тобто  поза
межами  річного  терміну  з  дня  порушення,  висновок  суду   про
недійсність   зазначеного   податкового   повідомлення-рішення   є
правильним  безвідносно  до   підстав,   з   яких   це   податкове
повідомлення-рішення визнане судом недійсним.
 
     Наведеним не спростовуються  доводи  касаційної  скарги  щодо
порушення   судами   першої   та   апеляційної   інстанцій    норм
матеріального та процесуального права.
 
     Керуючись ст.ст. 220,  220-1,  223,  224,  230,  231  Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,
 
     УХВАЛИВ :
 
     Касаційну   скаргу   Балаклійської   міжрайонної    державної
податкової  інспекції   у   Харківській   області   залишити   без
задоволення, а постанову Харківського апеляційного  господарського
суду від 02.08.2005р.- без змін.
 
     Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може
бути переглянута Верховним Судом України з підстав та  в  порядку,
передбачених   статтями    236-238    Кодексу    адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
 
 
 
     Головуючий
 
 
 
     Усенко Є.А.
 
     Судді
 
 
 
     Бившева Л.I.
 
 
 
     Костенко М.I.
 
 
 
     Маринчак Н.Є.
 
 
 
     Шипуліна Т.М.
 
 
 
     З оригіналом згідно
 
     Суддя Усенко Є.А.