№№ К-22002/06, 22127/06
                ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
     01010, м. Київ, вул. Московська, 8
 
                           У Х В А Л А
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
     20.03.2007р.
     Вищий адміністративний суд України у складі:
     головуючого-судді   Брайка А. I.,
     суддів    Голубєвої Г. К.,
     Маринчак Н. Є.,
     Рибченка А. О.,
     Федорова М. О.,
     секретар судового засідання - Міненко О. М.,
     розглянувши касаційні скарги Державної податкової інспекції в
Надвірнянському районі  Iвано-Франківської  області  та  Державної
податкової адміністрації України
     на постанову Господарського суду міста Києва від 21.12.2005р.
та  ухвалу  Київського  апеляційного   господарського   суду   від
14.04.2006р. у справі № 32/521
     за позовом Відкритого акціонерного  товариства  "Укрнафта"  в
особі нафтогазовидобувного управління "Надвірнанафтогаз"
     до:
     1) Державної податкової адміністрації України,
     2) Державної податкової інспекції  в  Надвірнянському  районі
Iвано-Франківської області
     про   визнання   недійсними    та    скасування    податкових
повідомлень-рішень та рішення про результати розгляду скарги,
     за участю представників:
     позивача - Дубчак С. Є,
     відповідача-1 - не з'явились,
     відповідача-2 - Гаврилюк М. М., Iльків I. Д.,  Струс  А.  Я.,
Паньків Т. С.,
 
                            встановив:
     Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" подано позов,  з
урахуванням заяви про збільшення  позовних  вимог,  про:  визнання
недійсними    та    скасування    податкових    повідомлень-рішень
Надвірнянської  об'єднаної  державної   податкової   інспекції   в
Iвано-Франківській  області  (правонаступником  якої  є   Державна
податкова інспекція в  Надвірнянському  районі  Iвано-Франківській
області) про визначення позивачу суми податкового  зобов'язання  з
рентної плати  за  природний  газ,  а  саме:  №  0000282301/0  від
15.04.2005р., № 0000282301/1 від 25.06.2005р., № 0000282301/2  від
19.07.2005р.,  № 0000282301/3 від 30.09.2005р. в розмірі 4 674 884
грн. 40 коп., в т. ч. 2 337 442 грн. 20 коп. основного платежу і 2
337 442 грн. 20 коп. штрафних (фінансових) санкцій, № 0000612301/2
від 19.07.2005р., № 0000612301/3 від 30.09.2005р.  в  розмірі  653
554 грн. 80 коп., в т. ч. 326 777 грн. 40 коп. основного платежу і
326 777 грн.  40  коп.  штрафних  (фінансових)  санкцій;  визнання
недійсним та скасування рішення Державної податкової адміністрації
України від 21.09.2005р. № 9103/6/25-0115 про результати  розгляду
повторних скарг.
     Постановою Господарського суду міста Києва від  21.12.2005р.,
залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного  господарського
суду  від  14.04.2006р.,  у  справі  №  32/521  позов   задоволено
повністю;  визнано   недійсними   податкові   повідомлення-рішення
Надвірнянської  об'єднаної  державної   податкової   інспекції   в
Iвано-Франківській області  №  0000282301/0  від  15.04.2005р.,  №
0000282301/1 від 25.06.2005р., № 0000282301/2 від  19.07.2005р.,  №
0000282301/3 від 30.09.2005р., № 0000612301/2 від 19.07.2005р.,  №
0000612301/3 від 30.09.2005р.; визнано недійсним рішення Державної
податкової   адміністрації    України    від    21.09.2005р.     №
9103/6/25-0115 про результати розгляду скарг.
     Судові рішення мотивовані тим, що рентна плата відповідно  до
Законів України "Про Державний бюджет на 2003  рік"  ( 380-15 ) (380-15)
          ,
"Про Державний бюджет України на 2004 рік" ( 1344-15 ) (1344-15)
         , Постанови
Кабінету Міністрів України № 256 від 22.03.2001р.  ( 256-2001-п ) (256-2001-п)
        ,
Указу Президента України "Про встановлення рентної плати за  нафту
і природний газ, що видобувається в Україні"  від  21.12.1994р.  №
785/94 ( 785/94 ) (785/94)
         підлягала нарахуванню  лише  за  природний  газ,
який  видобувається   в   Україні,   відповідає   вимогам   якості
встановленими національними технічними умовами та  стандартами,  є
продукцією готовою до використання,  тоді  як  газліфтний  газ  не
видобувається, є продуктом виділення та  переробки,  в  первинному
стані не споживається.
     Державна  податкова   адміністрація   України   та   Державна
податкова інспекція в  Надвірнянському  районі  Iвано-Франківської
області, не погоджуючись з вказаними  рішеннями  судів  першої  та
апеляційної інстанцій, подали касаційні скарги в яких  просять  їх
скасувати повністю та ухвалити нове рішення,  яким  в  задоволенні
позовних вимог відмовити посилаючись на  порушення  і  неправильне
застосування норм матеріального та процесуального права,  а  саме:
п. п. 17.1.3., 17.1. ст. 17 Закону України "Про порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        , п. п. 3.2.7., п. 3.2. ст. 3 Закону
України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , п.  1.31.,
ст. 1, п. 3.1. ст. 3, п. 4.1.1., 4.1. ст. 4  Закону  України  "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
        ,  п.  6  Порядку
обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати
за нафту, товарний природний газ і стабільний  газовий  конденсат,
ст. ст. 1108, 1109 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
        , ст. ст. 33, 35, 38,  43,
87 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , ст. 86 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Позивач в запереченнях на касаційні скарги  просить  залишити
їх без задоволення, а постанову суду першої  інстанції  та  ухвалу
суду апеляційної інстанції без  змін  з  посиланням  на  всебічне,
об'єктивне та повне з'ясування обставин справи, врахування доводів
та заперечень сторін, нормативних актів, які регулюють  справляння
рентної плати та прийняття законних і обгрунтованих рішень.
     Перевіривши  правильність  застосування  судами   першої   та
апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального  права,
правової оцінки обставин справи,  заслухавши  пояснення  присутніх
представників позивача та  відповідача-2,  Вищий  адміністративний
суд  України  приходить  до  висновку,  що  касаційні  скарги   не
підлягають задоволенню по слідуючим доводам та мотивам.
     Як встановлено судами  першої  та  апеляційної  інстанцій,  в
результаті проведеної планової документальної перевірки  з  питань
дотримання   вимог   податкового   та   валютного    законодавства
Нафтогазовим видобувним управлінням "Надвірнанафтогаз"  Відкритого
акціонерного  товариства  "Укрнафта"   Надвірнянською   об'єднаною
державною  податковою  інспекцією  в  Iвано-Франківській   області
виявлено заниження сум податкових зобов'язань з рентної  плати  за
природний газ з 01.07.2003р. по 30.09.2004р. на 2 337 442 грн.  20
коп. та складено акт № 119/23-00136515 від 12.04.2005р.
     15.04.2005р.  на  підставі  вказаного   акту   Надвірнянською
об'єднаною державною податковою  інспекцією  в  Iвано-Франківській
області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000282301/0 про
визначення позивачу суми податкового зобов'язання з рентної  плати
за природний газ в розмірі 4 674 884 грн. 40 коп., в т. ч.  2  337
442 грн. 20 коп. основного платежу та  2  337  442  грн.  20  коп.
штрафних (фінансових) санкцій.
     В подальшому в ході  процедури  адміністративного  оскарження
зазначеного   податкового   повідомлення-рішення    Надвірнянською
об'єднаною державною податковою  інспекцією  в  Iвано-Франківській
прийняті  податкові  повідомлення-рішення   №   0000282301/1   від
25.06.2005р., № 0000282301/2 від 19.07.2005р.,  № 0000282301/3 від
30.09.2005р. про  визначення  позивачу  податкового  зобов'язання,
аналогічного зазначеному  в  податковому  повідомленні-рішенні   №
0000282301/0  від  15.04.2005р.,  а  також  на  підставі  акту   №
119/23-00136515 від 12.04.2005р. та  рішень  Державної  податкової
адміністрації в Iвано-Франківській області  №  10573/10/25-019/131
від 14.07.2005р., Державної  податкової  адміністрації  України  №
9103/6/25-0115  від  21.09.2005р.  додатково  прийняті   податкові
повідомлення-рішення   №   0000612301/2   від   19.07.2005р.,    №
0000612301/3 від 30.09.2005р. про визначення позивачу  податкового
зобов'язання з рентної плати за природний газ в  розмірі  653  554
грн. 80 коп., в т. ч. 326 777 грн. 40 коп. основного платежу і 326
777 грн. 40 коп. штрафних (фінансових) санкцій.
     Відповідно до положень Законів України "Про Державний  бюджет
на 2003 рік" ( 380-15 ) (380-15)
         , "Про Державний бюджет  України  на  2004
рік" ( 1344-15 ) (1344-15)
         , "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         ,  "Про
нафту  і  газ"  ( 2665-14 ) (2665-14)
          ,  Указу  Президента   України   "Про
встановлення  рентної  плати  за  нафту  і   природний   газ,   що
видобувається в Україні" від 21.12.1994р. № 785/94   ( 785/94 ) (785/94)
          ,
Постанови Кабінету Міністрів  України  "Про  затвердження  Порядку
обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати
за нафту, природний газ і газовий конденсат" № 256  ( 256-2001-п ) (256-2001-п)
        
від  22.03.2001р.  рентна  плата,  як   вірно   зазначено   судами
попередніх інстанцій, підлягає нарахуванню лише за природний  газ,
який  видобувається  в   Україні,   відповідає   вимогам   якості,
встановленими національними технічними умовами та  стандартами,  є
продукцією, готовою до використання.
     Матеріалами  справи  підтверджується  використання  позивачем
видобутого   природного   газу   для   безкомпресорного    способу
експлуатації нафтових родовищ та його послідуючий облік  в  якості
газліфтного, тобто такого, що є продуктом виділення та переробки і
в первинному стані не споживається.
     Крім того, пунктами 3, 6, 8  вказаного  Порядку  (в  редакції
діючій в період перевірки) були врегульовані питання визначення та
внесення до Державного бюджету України суми рентної плати  лише  у
разі здійснення відпуску видобутого природного газу.
     Таким чином, видобутий і використаний позивачем для видобутку
нафти природний газ та отримані в результаті цього газліфтний газ,
нафтовий (попутний) газ),  не були об'єктами оподаткування рентною
платою в період перевірки, а  ведення  бухгалтерського  обліку  їх
обсягів   не   суперечить   положенням   Закону    України    "Про
бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" ( 996-14 ) (996-14)
        .
     Посилання  Державної  податкової  адміністрації   України   в
касаційній скарзі на порушення вимог ст. ст. 1108, 1109 ЦК України
( 435-15 ) (435-15)
         та ст. ст. 33, 35, 38, 43, 87 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         є
помилковим  оскільки,  відповідно,  зазначені  статті  ЦК  України
( 435-15 ) (435-15)
          регулюють  порядок  розпорядження  майновими   правами
інтелектуальної власності та розгляд  справи  в  судах  попередніх
інстанцій  здійснювався  у  порядку,  встановленому  КАС   України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     За вказаних обставин, зважаючи на відсутність  порушень  норм
матеріального та процесуального права,  висновок  про  задоволення
позову є вірним, рішення судів  першої  та  апеляційної  інстанцій
ухвалені  відповідно  вимог  чинного   законодавства,   а   вимоги
відповідачів є необгрунтованими та задоволенню не підлягають.
     Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 220, 221,  223,  224,
230, 231, 254 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        , -
 
                             ухвалив:
     1. Залишити касаційні скарги Державної податкової інспекції в
Надвірнянському районі  Iвано-Франківської  області  та  Державної
податкової адміністрації  України  без  задоволення,  а  постанову
Господарського суду  міста  Ки  єва  від  21.12.2005р.  та  ухвалу
Київського апеляційного господарського  суду  від  14.04.2006р.  у
справі № 32/521 - без змін.
     2. Ухвала набирає законної сили  з  моменту  проголошення  та
може бути оскаржена відповідно до вимог ст. ст. 235 -  237,  ч.  1
ст. 238 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Головуючий-суддя    (підпис)     Брайко А. I.
     Судді  (підпис)     Голубєва Г. К.
     (підпис)    Маринчак Н. Є.
     (підпис)    Рибченко А. О.
     (підпис)    Федоров М. О.
     З оригіналом згідно
     Суддя Вищого адміністративного
     суду України    Брайко А. I.