ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 червня 2019 року
м. Київ
Справа № 920/344/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О. О. Мамалуй- головуючий, Н. М. Губенко, І. В. Ткач
за участю секретаря судового засідання - В.В. Шпорт,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу акціонерного товариства "Укртрансгаз"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.02.2019р.
у складі колегії суддів: І. А. Іоннікова - головуючий, Т. І. Разіна, Л. В. Чорна
та на рішення господарського суду Сумської області від 14.11.2018р.
у складі колегії суддів: В. Л. Котельницька - головуючий, О. В. Коваленко, Н. О. Спиридонова
за позовом акціонерного товариства "Укртрансгаз"
до публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Сумигаз"
про стягнення 85 330 973, 58 грн.
за участю представників учасників:
позивача: Печерний С.Л.
відповідача: Архангельська Ю.С.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі - АТ "Укртрансгаз", позивач) звернулося до господарського суду Сумської області з позовною заявою до публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Сумигаз" (далі - ПАТ "Сумигаз", відповідач) про стягнення 85 330 973,58 грн., у тому числі 61 170 147,89 грн. - заборгованість за послуги балансування обсягів природного газу, надані згідно умов договору транспортування природного газу №1512000714 від 17.12.2015р. за період січень - грудень 2016р., січень - грудень 2017р., 15 654 223,05 грн. - пеня за несвоєчасні розрахунки, 1 944 052,68 грн. - 3% річних, 6 562 549,95 грн. - інфляційні втрати, у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем договірних зобов`язань.
2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Рішенням господарського суду Сумської області від 14.11.2018р. у справі №920/344/18, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.02.2019р., в позові відмовлено.
Судові рішення мотивовані тим, що позивачем безпідставно проведено перерахунок вартості послуг з балансування обсягів природного газу у періоді січень 2016 року - грудень 2017 року та збільшено їх вартість на 20% за рахунок коефіцієнту компенсації. Негативні баланси відповідача у період з лютого 2016 року по грудень 2017 року не перевищують 5% від обсягів природного газу, фізично відібраного відповідачем з газотранспортної системи, крім жовтня 2017 року, тому при розрахунку вартості послуг балансування у вказаному періоді має бути застосований коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1.
Суди зазначають, що за період лютий - грудень 2016 року, січень - грудень 2017 року АТ "Укртрансгаз" надано послугу балансування на суму 417 142 361,50 грн., за вказаний період ПАТ "Сумигаз" сплачено 432 858 167,80 грн., отже за даний період переплата становила 15 715 806,33 грн., сума боргу, яка заявлена позивачем до стягнення 61 170 147,90 грн. є не сумою основного боргу за послугу балансування, а є сумою проведеного позивачем збільшення із застосуванням коефіцієнту 1,2 вартості послуги з балансування природного газу, яка за 2016 рік збільшилася на 35 626 024,10 грн., а у період з січня 2017 року по квітень 2017 року - на 25 544 123,80 грн.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Сумської області від 14.11.2018р. та постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.02.2019р. у даній справі та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги позивача в повному обсязі.
Скарга мотивована неправильним застосуванням судами попередніх інстанцій норм матеріального права, а саме, ст.ст. 1, 4, 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", п. 192.1 ст. 192, п. 50.1 ст. 50 Податкового кодексу України, п. п. 1, 2 гл. 3, гл. 4 р. ХІV Кодексу газотранспортної системи, ст.ст. 1, 12, 16 Закону України "Про національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та неповним з`ясуванням судами всіх обставин, що мають значення для справи.
Позивач наголошує на наявності права на здійснення ним корегувань попередньо наданих послуг.
Крім того, позивач вказує на те, що відповідач одночасно є замовником послуг транспортування виключно стосовно обсягів природного газу, які він відбирає для власного споживання, тому весь фактично спожитий/відібраний ним обсяг природного газу становить 100% обсягу небалансу, тому відсутні підстави для застосування коефіцієнту 1 замість 1,2.
4. Позиції інших учасників справи
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Сумигаз" просить відмовити позивачеві у задоволенні касаційної скарги, а судові рішення - залишити без змін.
Відповідач зазначає, що за період лютий - грудень 2016р., січень - грудень 2017 року АТ "Укртрансгаз" надано послугу балансування на суму 417 142 361,50 грн., за вказаний період ПАТ "Сумигаз" було сплачено 4732 858 167,80 грн., а отже за даний період переплата становила 15 715 806,333 грн., а сума боргу, яка заявлена позивачем до стягнення 61 170 147,90 грн. є не сумою основного боргу за послугу балансування, а є сумою проведеного позивачем збільшення із застосуванням коефіцієнту "1,2" вартості послуги з балансування природного газу.
5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій
17 грудня 2015 року між ПАТ "Укртрансгаз", змінено назву на АТ "Укртрансгаз", (оператор) та ПАТ "Сумигаз" (замовник), укладено договір транспортування природного газу №1512000714 (договір), відповідно до якого оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг.
Згідно з п. 2.2 договору послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі газотранспортної системи, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015р. №2493 (z1378-15) (далі - Кодекс ГТС), з урахуванням особливостей, передбачених цим договором.
Сторонами в п. 2.3. договору визначено послуги, які можуть бути надані замовнику за договором: - послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи; - послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій; - послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування).
У пункті 2.6 договору сторонами встановлено, що замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ у точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у договорі.
Відповідно до п. 2.7 договору оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі ГТС, приймати газ в точках входу та/або передати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів.
Згідно з п.9.1 договору у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу ГТС в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов`язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу ГТС.
Пунктом 9.2 договору сторони встановили, що вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою Вбалансування = БЦГ х К х Qбг, де БЦГ - базова ціна газу; Qбг - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування; К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1.
Відповідно до п.9.4 договору оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів.
Пунктом 9.4. договору, в редакції додаткової угоди №1 від 29.12.2017р., дія якої відповідно до її умов розповсюджується на відносини, що склалися між сторонами станом на 29.12.2016р., оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник, крім вартості послуг, вказаних в абзаці 2 цього пункту, зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів.
Оплата вартості послуг балансування оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій з державного бюджету на покриття пільг, субсидій та компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005р. №20 (20-2005-п) , у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за період лютий - грудень 2016р., січень - грудень 2017 року АТ "Укртрансгаз" надано послугу балансування на суму 417 142 361,50 грн.
Крім того, судами встановлено, що протягом 2016 - 2017 років відповідачем була сплачена заборгованість за надані послуги з балансування обсягів природного газу, як на виконання постанови Кабінету Міністрів України №20 від 11.01.2005р. (20-2005-п) , так і у січні - лютому 2018 року на виконання постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002р. (256-2002-п)
6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови
Правовідносини з транспортування природного газу та діяльність позивача як оператора газотранспортної системи врегульовані, зокрема, нормами Закону України "Про ринок природного газу" (329-19) та Кодексом газотранспортної системи. До спірних правовідносин застосовуються положення Кодексу газотранспортної системи в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України "Про ринок природного газу" транспортування природного газу здійснюється на підставі та умовах договору транспортування природного газу в порядку, передбаченому Кодексом газотранспортної системи та іншими нормативно-правовими актами.
Пунктом 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи передбачено, що:
несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу;
балансування системи - це діяльність, яка здійснюється оператором газотранспортної системи в рамках надання послуг транспортування, що полягає у врівноваженні попиту та пропозиції природного газу у газотранспортній системі, що охоплює фізичне балансування та комерційне балансування;
фізичне балансування - це заходи, що вживаються оператором газотранспортної системи для забезпечення цілісності газотранспортної системи, а саме - необхідного співвідношення обсягів природного газу, що фізично надійшли через точки входу, і обсягів природного газу, фізично відібраного з точок виходу, а комерційне балансування - діяльність оператора газотранспортної системи, що полягає у визначенні та врегулюванні небалансу, який виникає з різниці між обсягами природного газу, що надійшли через точки входу, і обсягів природного газу, відібраного через точку виходу, у розрізі замовників послуг транспортування, що здійснюється на основі даних, отриманих у процедурі алокації;
алокація - це підтвердження поділу за певний розрахунковий період фактичного обсягу (об`єму) природного газу, поданого для транспортування в точку входу або відібраного з точки виходу, між замовниками послуги транспортування, у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів), що здійснюється відповідно до вимог розділу ХІІ цього Кодексу.
Алокація - віднесення оператором газотранспортної системи обсягу природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів)) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників (в редакції Закону постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 28.04.2017р. № 615).
Згідно з п. 2 гл. 1 р. ХІV Кодексу ГТС при розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі його контрагентів (споживачів).
Відповідно до п.п. 1 - 2 гл. 3 р. ХІV Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи визначає місячний небаланс для кожного місяця як різницю між обсягом природного газу, який замовник послуг транспортування передав у точках входу і отримав з газотранспортної системи у точках виходу (у тому числі щодо власних споживачів) за цей газовий місяць. Місячний небаланс розраховується оператором газотранспортної системи до 10-го числа наступного місяця на підставі фактичних даних, одержаних у процесі алокації, яку здійснює оператор газотранспортної системи.
Пунктами 4, 7 глави 3 розділу ХІV Кодексу ГТС передбачено, що у разі негативного значення небалансу замовник послуг транспортування до 12-го числа наступного місяця: здійснює купівлю природного газу в інших замовників послуг транспортування; здійснює відбір природного газу шляхом подання оператору газосховища балансуючої номінації для врегулювання небалансу за цей газовий місяць. Місячний небаланс, який виник у замовника послуг транспортування та не був врегульований в строк до 12-го числа наступного місяця, врегульовується оператором газотранспортної системи при негативному місячному небалансі - за рахунок надання природного газу замовнику послуг транспортування в рамках послуги балансування для покриття ним неврегульованого обсягу природного газу.
Тобто, за рахунок надання послуг балансування.
Пунктом 1 глави 4 розділу ХІV Кодексу ГТС встановлено, що розрахунок вартості послуг балансування (ПБ), що були надані замовнику послуг транспортування за місяць, проводиться оператором газотранспортної системи після закінчення газового місяця на підставі даних про місячний небаланс замовника послуг транспортування.
Відповідно до п. п. 2, 3 глави 4 розділу ХІV Кодексу газотранспортної системи базова ціна газу (БЦГ) - ціна, яка формується протягом розрахункового періоду оператором газотранспортної системи на основі витрат на закупівлю природного газу, транспортування та його зберігання. Оператор газотранспортної системи визначає БЦГ щомісяця в строк до 10-го числа місяця та розміщує відповідну інформацію на своєму веб-сайті. Підставою для проведення розрахунку послуг з балансування є дані, визначені у звіті про надані послуги з транспортування.
Підставою для проведення розрахунку послуг з балансування є односторонній акт про надання послуг балансування обсягів природного газу, оформлений оператором газотранспортної системи відповідно до умов договору транспортування природного газу (в редакції Закону постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 28.04.2017р. № 615).
Згідно з п. 4 глави 4 розділу ХІV Кодексу газотранспортної системи оператор газотранспортної системи до 14-го числа наступного місяця надає замовнику послуг транспортування звіт про надані послуги та рахунок на оплату. Замовник послуг транспортування повинен здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.
Оператор газотранспортної системи до 14-го числа місяця, наступного за звітним, надає замовнику послуг транспортування односторонній акт про надання послуг балансування на обсяги природного газу, місячного небалансу замовника послуг транспортування, що був не врегульований ним відповідно до пунктів 3 - 5 глави 3 цього розділу, рахунок на оплату, звіт по точкам входу/виходу замовника послуг транспортування (що має містити деталізацію по споживачах замовника послуг транспортування на точках виходу). Замовник послуг транспортування повинен здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів з дня отримання ним зазначених документів (в редакції Закону постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 28.04.2017р. № 615).
Пунктом 9.4 договору передбачено, що оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів.
Частиною 2 п 9.4. договору, в редакції додаткової угоди №1 від 29.12.2017р., дія якої відповідно до її умов розповсюджується на відносини, що склалися між сторонами станом на 29.12.2016р. встановлено, що оплата вартості послуг балансування оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій з державного бюджету на покриття пільг, субсидій та компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005р. №20 (20-2005-п) , у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період.
Аналіз наведених положень законодавства дає підстави для висновку, що для визначення коефіцієнту компенсації, що підлягає застосуванню, коли обраховується вартість послуг балансування обсягів природного газу (при негативному місячному небалансі), процентне співвідношення розміру небалансу визначається від обсягу природного газу, відібраного замовником з газотранспортної системи - з врахуванням всіх обсягів газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за 2016 та 2017 роки АТ "Укртрансгаз" надано ПАТ "Сумигаз" послугу балансування.
Розрахунок вартості послуг балансування у період лютий, березень, травень - грудень 2016р. проведений позивачем на підставі п. 9.2 договору, виходячи з коефіцієнта компенсації рівного 1, та у період січень - квітень 2017р., виходячи з коефіцієнта компенсації рівного 1.
Тобто, по закінченню зазначених періодів позивач встановив, що негативний місячний небаланс відповідача у визначений період не перевищив 5% від обсягу відібраного відповідачем природного газу з газотранспортної системи.
Однак, у 2017 році позивач перерахував вартість послуг балансування за січень - грудень 2016 року; у червні - липні 2017 року позивач перерахував заборгованість за січень - березень 2017 року.
Таким чином позивач безпідставно провів перерахунок місячних небалансів відповідача за вищевказані періоди, застосовуючи коефіцієнт компенсації рівного 1.2, виходячи з співвідношення небалансу до обсягу газу, відібраного з газотранспортної системи відповідачем для власного споживання.
З урахування викладеного, Верховний Суд констатує, що повторне здійснення балансування газу на підставі додаткових або коригуючих актів, не передбачене положеннями договору та Кодексу ГТС, тому відсутні підстави для стягнення з відповідача заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу за коригуючими актами.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, сума 61 170 147,89 грн. є сумою коригувань за період з січня 2016 року по квітень 2017 року, яка була скорегована позивачем, з урахуванням коефіцієнта компенсації 1.2, і яка за 2016 рік збільшилася на 35 626 024,10 грн., а за період з січня 2017 року по квітень 2017 року - на 25 544 123,80 грн.
Враховуючи викладене, судами попередніх інстанцій правомірно відмовлено позивачеві у задоволенні позовних вимог в частині стягнення з відповідача 61 170 147,89 грн.
Оскільки судами встановлено, що вартість послуг балансування обсягів природного газу, сплачена, як на виконання постанови Кабінету Міністрів України №20 від 11.01.2005р. (20-2005-п) , так і у січні - лютому 2018 року на виконання постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002р. (256-2002-п) , судами попередніх інстанцій правомірно відмовлено позивачеві в частині стягнення пені, інфляційних та 3% річних.
Верховним Судом відхиляються доводи позивача щодо неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм 1, 2 гл. 3, гл. 4 р. ХІV Кодексу газотранспортної системи, та щодо наявності у позивача права на здійснення ним корегувань попередньо наданих послуг з огляду на вищевказане.
7. Висновки Верховного Суду за результатами розгляду касаційної скарги
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
На підставі вищевикладеного, Верховний Суд, в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених господарськими судами попередніх інстанцій фактичних обставин справи, перевірив правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що оскаржувані рішення та постанова є законними та обґрунтованими, а тому касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Аргументи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом касаційної інстанції.
8. Судові витрати
З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу акціонерного товариства "Укртрансгаз" залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Сумської області від 14.11.2018р. та постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.02.2019р. у справі №920/344/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О. О. Мамалуй
Суддя Н. М. Губенко
Суддя І. В. Ткач