ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2019 року
м. Київ
Справа № 909/173/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Вронська Г.О. - головуюча, Баранець О.М., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Варави Ю.В.,
представників учасників справи:
позивача - Вацовська М.М.,
відповідача-1 - не з'явився,
відповідача-2 - Петрук Я.Ю.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області
у складі судді Михайлишин В.В.
від 07.06.2018 та
на постанову Західного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Зварич О.В., Мирутенко О.Л., Скрипчук О.С.
від 03.12.2018
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія"
до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Івано-Франківськгаз", Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
про зобов'язання вчинити дії,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 06 лютого 2018 року позивач подав позовну заяву про: зобов'язання Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Івано-Франківськгаз" здійснювати постачання (розподіл) природного газу до котельні, яка експлуатується позивачем і знаходиться за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Індустріальна, 34 (ЕІС код: 56ХQ000124І7К00С) у обсягах, не нижче ніж передбачені у пунктах 2.1 договорів постачання природного газу № 6209/1718-ТЕ-15 від 27.09.2017, № 6210/1718-БО-15 від 27.09.2017, №6211/1718-КП-15 від 27.09.2017, укладених із Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"; визнання права Товариства з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" на споживання природного газу у обсягах, встановлених у пунктах 2.1 договорів постачання природного газу № 6209/1718-ТЕ-15 від 27.09.2017, № 6210/1718-БО-15 від 27.09.2017, № 6211/1718-КП від 27.09.2017, які укладені із Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" щодо кожного місяця такого споживання; зобов'язання Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" щомісячно надавати номінації Товариству з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" на визначені у пунктах 2.1 договорів постачання природного газу № 6209/1718-ТЕ-15 від 27.09.2017, № 6210/1718-БО- від 27.09.2017, №6211/1718-КП-15 від 27.09.2017 обсяги постачання природного газу у період дії таких договорів.
2. Позовна заява мотивована тим, що Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" у порушення умов договорів постачання природного газу №6209/1718-ТЕ-15 від 27.09.2017, №6210/1718-БО- від 27.09.2017, №6211/1718-КП-15 від 27.09.2017 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р (720-2017-р) було безпідставно не надано позивачу номінацій щодо планових обсягів постачання природного газу у жовтні 2017 року - березні 2018 року, у зв'язку з чим існує ймовірність відключення позивача від газопостачання.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 07.06.2018 позов задоволено частково. Визнано право Товариства з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" на споживання природного газу у обсягах, встановлених у пунктах 2.1 договорів постачання природного газу №6209/1718-ТЕ-15 від 27.09.2017, №6210/1718-БО- від 27.09.2017, №6211/1718-КП-15 від 27.09.2017, які укладені із Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" щодо кожного місяця такого споживання. В іншій частині позову відмовлено.
4. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 03.12.2018 рішення суду першої інстанції скасовано в частині відмови у задоволенні позовної вимоги про зобов'язання Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" щомісячно надавати номінації Товариству з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" на визначені у пунктах 2.1 договорів постачання природного газу № 6209/1718-ТЕ-15 від 27.09.2017, № 6210/1718-БО- від 27.09.2017, №6211/1718-КП-15 від 27.09.2017 обсяги постачання природного газу у період дії таких договорів. Прийнято в цій частині нове рішення, яким зазначені вимоги задоволено.
5. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині визнання права позивача на споживання природного газу у обсягах, погоджених договорами мотивовані тим, що у пунктах 2.1 відповідних договорів постачання природного газу визначена кількість обсягу газу, яка передається споживачу за вказаний період.
6. Постанова суду апеляційної інстанції в частині прийняття нового рішення мотивована тим, що Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на підставі спеціального нормативно-правового акта щодо опалювального сезону 2017/18 року, яким є розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 №720-р (720-2017-р) зобов'язане було забезпечити виділення номінацій на постачання газу позивачеві, оскільки позивач підпадає під дію зазначеного розпорядження.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 26 грудня 2018 року відповідач-2 подав касаційну скаргу.
8. У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 07.06.2018 в частині задоволених вимог та прийняти нове, яким відмовити у позові в оскаржуваній частині; змінити рішення суду першої інстанції, виключивши з її мотивувальної частини деякі висновки та замінити їх іншими висновками; скасувати повністю постанову Західного апеляційного господарського суду від 03.12.2018 в частині задоволених вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ Й АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. 27 вересня 2017 року між Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (надалі - Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" (надалі - Споживач) були укладені договори постачання природного газу для виробництва теплової енергії для потреб населення №6209/1718-ТЕ-15, для виробництва теплової енергії для потреб бюджетних установ №6210/1718-БО-15, для виробництва теплової енергії для потреб інших споживачів №6211/1718-КП-15 (надалі - Договори).
10. Пунктами 2.1 Договорів сторони визначили планові обсяги постачання природного газу у період з жовтня 2017 року до березня 2018 року включно, а саме: за договором №6210/1718-БО-15 - 7 389,00 тис. куб. м, за договором №6211/1718-КП-15 - 2 733,00 тис. куб. м; за договором №6209/1718-ТЕ-15 - 18106,00 тис. куб. м.
11. Відповідно до пунктів 2.4 Договорів допускається відхилення споживання обсягу природного газу протягом відповідного місяця постачання газу в розмірі +/- 5% від підтвердженого Постачальником планового обсягу (номінації) без узгодження сторін.
12. Згідно з пунктами 3.4 Договорів Постачальник застосовує процедуру подання номінацій та реномінацій відповідно до Кодексу газотранспортної системи з урахуванням інформації щодо балансування в більшу чи меншу сторону. Номінація надається в обсязі необхідному Споживачу за Договорами за умови виконання Споживачем пункту 12 Положення.
13. Відповідно до пунктів 3.5 Договорів Постачальник протягом трьох днів з моменту підтвердження оператором газотранспортної системи номінації повідомляє Споживачу про розмір поданої номінації (крім випадків, коли номінація не надається) шляхом надсилання відповідного повідомлення на електронну адресу, зазначену Споживачем у розділі 13 Договорів.
14. Пунктами 12.1 Договорів, з урахуванням додаткових угод №2, №3 від 12.04.2018, визначено, що строк Договорів у частині реалізації природного газу діє до 31.05.2018 (включно), а в частині проведення розрахунків до їх повного здійснення.
15. На січень, лютий, березень 2018 року Постачальник не підтвердив (не надав номінацій споживання природного газу) обсягу природного газу до постачання Споживачу.
16. Відповідно до актів № ІФ 000002334 від 31.01.2018, №ІФ00046798 від 31.01.2018, №ІФ 000011158 від 31.03.2018, №ІФ00056095 від 31.03.2018, №ІФ000006290 від 28.02.2018, №ІФ00051038 від 28.02.2018, № 02-18-1608000116 від 28.02.2018, №03-18-16008000116 від 31.03.2018, у січні - березні 2018 року відбувалось транспортування та розподіл природного газу Споживачу у обсягах: у січні - 3 070,425 тис. куб. м, у лютому - 2 802,33 тис. куб. м, у березні - 2587,575 тис. куб. м.
17. Фактичний обсяг спожитого Споживачем у січні - березні 2018 року природного газу не перевищував обсягів, встановлених пунктами 2.1 Договорів та знаходився у межах технологічного мінімуму споживання природного газу.
18. Товариство з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" використовує природній газ виключно для потреб виробництва теплової енергії для надання важливих суспільних послуг (опалення житла, закладів охорони здоров'я, освіти тощо) і не пристосований до зміни палива та приєднаних мереж.
19. Позивач, як споживач природного газу за Договорами, має право отримувати природний газ у відповідному опалювальному періоді виключно від Постачальника - Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", на якого покладені спеціальні обов'язки.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
20. В касаційній скарзі скаржник зазначає, що оскаржувані судові рішення прийняті судами першої та апеляційної інстанцій з порушенням норм процесуального та матеріального права, а саме, приписів Порядку пооб'єктового припинення (обмеження) газопостачання споживачам (крім населення), затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 08.12.006 №1687, пункту 12 Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 01.10.2015 №758 (758-2015-п) , пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи, глави 5 розділ 6 Кодексу газорозподільних систем, розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання опалювального сезону 2017/18 року", статей 73, 76, 77, 78 Господарського процесуального кодексу України.
21. У клопотанні, поданому до Верховного Суду, скаржник, з урахуванням уточнень представника, наданих у судовому засіданні, просив передати справу на розгляд об'єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, посилаючись на приписи статті 302 Господарського процесуального кодексу України.
22. Скаржником також було подано заперечення на клопотання позивача про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу, в яких просив відмовити у задоволенні такого клопотання.
Позиція позивача, викладена у відзиві на касаційну скаргу
23. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, оскільки вважає, що оскаржувані судові рішення прийнято з додержанням норм чинного законодавства.
24. Позивачем було подано клопотання про відшкодування судових витрат, в якому просив стягнути з відповідача-2 на користь позивача витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 8 205,92 грн, понесені позивачем у зв'язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції.
25. На підтвердження понесення відповідних витрат на професійну правничу допомогу позивачем надано договір про надання правової допомоги від 08.01.2019 №ДГ-0000001, додатковий правочин від 15.03.2019 до зазначеного договору, акт приймання-передачі послуг за договором про надання правової допомоги від 08.01.2019 №ДГ-0000001, платіжне доручення від 27.03.2019 №8585.
НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ
26. Закон України "Про ринок природного газу" (329-19)
Стаття 11 частини 1, 2
З метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб'єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов'язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.
Такі обов'язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання.
Обсяг та умови виконання спеціальних обов'язків, покладених Кабінетом Міністрів України на суб'єктів ринку природного газу, мають бути необхідними та пропорційними меті задоволення правомірного загальносуспільного інтересу та такими, що створюють найменші перешкоди для розвитку ринку природного газу.
Стаття 12 частини 1, 3
Постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов'язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов'язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.
Права та обов'язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України (436-15) , правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.
27. Правила постачання природного газу, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496 (z1382-15) (надалі - Правила)
Розділ І
Пункт 1
Ці Правила розроблені на виконання пункту 17 частини третьої статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" та регулюють відносини, які виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи (далі - Оператори ГРМ/ГТС).
Розділ ІІ
Пункт 1
Підставою для постачання природного газу споживачу є:
наявність у споживача, об'єкт якого підключений до газорозподільної системи, договору розподілу природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГРМ, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального EIC-коду як суб'єкту ринку природного газу;
наявність у споживача, об'єкт якого підключений до газотранспортної системи, договору транспортування природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГТС, та присвоєння споживачу Оператором ГТС персонального EIC-коду як суб'єкту ринку природного газу;
наявність у споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу та дотримання його умов;
відсутність простроченої заборгованості споживача за поставлений природний газ перед діючим постачальником (за його наявності), що має підтверджуватися письмовою довідкою діючого постачальника або складеним з ним актом звірки взаєморозрахунків.
Пункт 2
Постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов'язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об'ємах (обсягах), а споживач зобов'язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.
Пункт 5 підпункт 2
Усі умови поставки природного газу за договором мають бути справедливими та добре відомими заздалегідь. У будь-якому випадку вся відповідна інформація має бути надана споживачеві до укладення договору.
Пункт 9
Постачальник забезпечує споживача необхідним підтвердженим обсягом природного газу на визначений договором період.
Пункт 19
Постачальник зобов'язаний забезпечувати постачання природного газу на умовах та в обсягах, визначених договором на постачання природного газу, за умови дотримання споживачем дисципліни відбору природного газу та розрахунків за нього.
Пункт 21
Споживач має право на отримання природного газу в обсягах, визначених договором постачання природного газу, за умови дотримання його умов.
28. Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 №187 (187-2017-п) (надалі - Положення)
Пункт 1
Це Положення визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов'язків, що покладаються на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов'язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам, не створюючи загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.
Пункт 3 підпункт 4
Цим Положенням покладається обов'язок НАК "Нафтогаз України" постачати природний газ на умовах та у порядку, що визначені цим Положенням виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для всіх категорій споживачів (фізичні або юридичні особи, які використовують теплову енергію на підставі договору).
Пункт 12
Виробник теплової енергії має право до 1 квітня 2018 р. придбавати природний газ для категорій використання природного газу, визначених підпунктом 4 пункту 3 цього Положення, у НАК "Нафтогаз України" за умови, що такий виробник, на якого станом на 30 вересня 2015 р. поширювалася дія статті 19 1 Закону України "Про теплопостачання" (2633-15) , виконав обов'язок щодо відкриття рахунків із спеціальним режимом використання, а виробник теплової енергії, що також придбаває природний газ для виробництва електричної енергії, додатково виконав установлені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 травня 2015 р. N 670 "Про порядок розрахунків за спожитий природний газ виробниками електричної енергії, які використовують природний газ для її виробництва" (670-2015-р) (Офіційний вісник України, 2015 р., N 53, ст. 1722) вимоги щодо проведення розрахунків з використанням механізму розподілу коштів, що надходять в розрахунок за відпущену електричну енергію на рахунки із спеціальним режимом використання.
Постачання природного газу НАК "Нафтогаз України" виробникам теплової енергії здійснюється за цінами, визначеними відповідно до пункту 13 цього Положення, на підставі договору, що враховує положення примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії, що затверджується Кабінетом Міністрів України, а у випадках, передбачених Законом України "Про ринок природного газу" (329-19) , - на підставі типового договору з дотриманням принципу недискримінації.
Обов'язок, передбачений підпунктом 4 пункту 3 цього Положення, покладається на НАК "Нафтогаз України" на період до 1 квітня 2018 р. за таких умов:
укладення виробником теплової енергії з НАК "Нафтогаз України" договору постачання природного газу відповідно до законодавства;
відсутність у виробника теплової енергії заборгованості перед НАК "Нафтогаз України" за використаний природний газ; або
відсутність у виробника теплової енергії заборгованості (без урахування штрафних санкцій) перед ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за спожитий до 1 січня 2017 р. природний газ з урахуванням сум оформлених та не профінансовованих пільг і житлових субсидій населенню згідно з Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 р. N 256 (256-2002-п) (Офіційний вісник України, 2002 р., N 10, ст. 482; 2003 р., N 44, ст. 2309), за усіма укладеними з ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" договорами про постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо), а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ; або
станом на 23 число місяця, що передує місяцю постачання природного газу, рівень розрахунків виробника теплової енергії (без урахування штрафних санкцій) з урахуванням суми нарахованих та не профінансованих пільг і субсидій згідно з Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 р. N 256 (256-2002-п) (Офіційний вісник України, 2002 р., N 10, ст. 482; 2003 р., N 44, ст. 2309), за усіма укладеними з ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" договорами про постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо) становить не нижче 90 відсотків; або
наявність укладеного договору про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ згідно з типовим договором в рамках реалізації Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (1730-19) ; або
надання НАК "Нафтогаз України" та виконання виробником теплової енергії погодженого виконавчим органом ради графіка погашення заборгованості (рівними частинами до 1 січня 2021 р. з розбивкою за всіма договорами з НАК "Нафтогаз України"), складеного на підставі довідки щодо заборгованості, наданої НАК "Нафтогаз України", а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ. Наявність графіка погашення заборгованості не змінює порядок розрахунків, установлений між постачальником та виробником теплової енергії у договорах постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо).
При цьому графіки погашення заборгованості, надані виробниками теплової енергії та прийняті НАК "Нафтогаз України" відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. N 758 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період)" (758-2015-п) (Офіційний вісник України, 2015 р., N 79, ст. 2651), використовуються для цілей цього Положення та не підлягають зміні або корегуванню, крім випадків участі теплопостачальних та теплогенеруючих організацій у процедурі врегулювання заборгованості за спожитий природний газ, визначеній Законом України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (1730-19) , в частині реструктуризації заборгованості за спожитий природний газ.
29. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2017 № 720-р (720-2017-р) "Деякі питання опалювального сезону 2017/2018" (надалі - Розпорядження)
Пункт 1 абзац 2
З метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального сезону 2017/18 року Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" разом з операторами газотранспортних та газорозподільних мереж забезпечити протягом опалювального сезону 2017/18 року безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії в рамках виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню.
30. Господарський процесуальний кодекс України (1798-12)
Стаття 300 частини 1, 2
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої й апеляційної інстанцій
31. З оскаржуваних судових рішень убачається, що спір у даній справі виник внаслідок непідтвердження відповідачем-2 номінацій позивачу.
32. Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, позивач є виробником теплової енергії та використовує природній газ виключно для потреб виробництва теплової енергії для надання важливих суспільних послуг для потреб населення, бюджетних установ (опалення житла, закладів охорони здоров'я, освіти тощо).
33. Також судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивачем вчинено дії з виконання вимог пункту 12 Положення, зокрема, укладено з відповідачем-2 Договори.
34. Пунктами 2.1 Договорів сторони визначили планові обсяги постачання природного газу у період з жовтня 2017 року до березня 2018 року включно.
35. Судами першої та апеляційної інстанцій вірно зазначено, що вказані обставини свідчать про виникнення у Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" обов'язку постачати природний газ позивачу, як споживачу за укладеними між ними Договорами.
36. Крім того, Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" наділене спеціальними обов'язками щодо постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями, є ліцензіатом та монополістом з постачання природного газу.
37. Тому на підставі Договорів та спеціальних підзаконних нормативних актів, якими є Положення, Правила та Розпорядження, було зобов'язане постачати природний газ позивачу, як виробнику теплової енергії для виробництва теплової енергії, у тому числі шляхом своєчасної видачі номінацій, і це є обов'язком Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", а не правом. Зазначена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 22.06.2018 у справі №904/5621/17, від 29.08.2018 у справі №904/8966/17, від 04.09.2018 у справі №904/9570/17, від 06.09.2018 у справі №904/9265/17.
38. При цьому, з огляду на встановлений спеціальним законодавством у сфері газопостачання механізм постачання природного газу, можливість відбору позивачем із газотранспортної системи погоджених у відповідних договорах з Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" обсягів природного газу перебуває у безпосередній залежності від належного виконання Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" своїх зобов'язань з підтвердження обсягів природного газу шляхом своєчасної видачі номінацій, тобто видача Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" номінацій є однією з гарантій безперебійного та безперешкодного постачання виробнику теплової енергії природного газу з метою виробництва теплової енергії в опалювальний сезон.
39. Таким чином, суд вважає обґрунтованими висновки судів першої та апеляційної інстанцій про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог, заявлених до Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України".
40. При цьому, Судом взято до уваги правові висновки Верховного Суду у складі об'єднаної палати Касаційного господарського суду, викладені у постанові від 22.06.2018 у справі № 904/5621/17, щодо покладення на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" саме обов'язку з видачі номінацій виробникам теплової енергії. Не зважаючи на те, що правовідносини між позивачем - виробником теплової енергії та Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" у справі № 904/5621/17 стосувалися опалювального сезону 2016/17 року та врегульовувались іншим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р (742-2016-р) , проте зміст таких правовідносин та їх нормативне врегулювання є аналогічним за своїм змістом зі спірними правовідносинами щодо опалювального сезону 2017/18. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 29.08.2018 у справі №904/8966/17, від 04.09.2018 у справі №904/9570/17, від 06.09.2018 у справі №904/9265/17.
41. З огляду на викладене, Суд відхиляє аргументи скаржника про порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, а саме, приписів: Закону України "Про ринок природного газу" (329-19) , Кодексу газорозподільних систем, Кодексу газотранспортної системи, Правил, Порядку, Положення.
42. Суд також відхиляє аргументи скаржника про порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, оскільки такі аргументи є необґрунтовані, а оскаржувані судові рішення прийнято на підставі повно і всебічно з'ясованих фактичних обставин даної справи.
43. Також Суд відхиляє клопотання скаржника щодо передачі справи на розгляд об'єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, оскільки, Суд не вбачає наявності підстав передачі справи на розгляд об'єднаної палати, передбачених частиною 2 статті 302 Господарського процесуального кодексу України. Натомість, як зазначалось вище, Судом взято до уваги правові висновки Верховного Суду у складі об'єднаної палати Касаційного господарського суду, викладені у постанові від 22.06.2018 у справі № 904/5621/17, щодо покладення на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" обов'язку з видачі номінацій виробникам теплової енергії.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
44. Зважаючи на викладене, Суд дійшов висновку про відмову в задоволенні касаційної скарги.
45. Постанова суду апеляційної інстанції підлягає залишенню без змін.
Судові витрати
46. Судові витрати, понесені відповідачем у зв'язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції покладаються на відповідача, оскільки касаційна скарга залишається без задоволення.
47. Враховуючи приписи статей 126, 129 Господарського процесуального кодексу України, докази, наявні в матеріалах справи щодо понесенням позивачем витрат на професійну правничу допомогу, обставини представництва інтересів позивача адвокатом під час розгляду справи у суді касаційної інстанції та недоведеністю відповідачем-2 неспівмірності таких витрат, витрати позивача на професійну правничу допомогу, понесені у зв'язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції, підлягають покладенню на скаржника.
Керуючись статтями 129, 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" залишити без задоволення.
2. Постанову Західного апеляційного господарського суду від 03.12.2018 у справі №909/173/18 залишити без змін.
3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Б.Хмельницького, 6; ідентифікаційний код 20077720) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Станіславська енергетична компанія" (місцезнаходження: 76014, м. Івано-Франківськ, вул. Індустріальна, 34; ідентифікаційний код 38162272) 8 205 (вісім тисяч двісті п'ять) гривень 92 копійки витрат на професійну правничу допомогу у суді касаційної інстанції. Видачу наказу доручити Господарському суду Івано-Франківської області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуюча Г. Вронська
Судді О. Баранець
В. Студенець