ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 5 серпня 2019 року № 1853

Про факти порушення виборчих прав в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року

Центральна виборча комісія постановою від 2 серпня 2019 року № 1849 (v1849359-19) "Про забезпечення встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", зокрема, визначила, що Комісією здійснюються повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 (далі - окружна виборча комісія № 50) стосовно встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Указана постанова була обумовлена бездіяльністю окружної виборчої комісії № 50 щодо виконання нею визначеного Законом України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) (далі - Закон) та постановою Центральної виборчої комісії від 1 серпня 2019 року № 1840 (v1840359-19) обов’язку встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, що могло унеможливити встановлення Комісією результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в цьому одномандатному виборчому окрузі.
На виконання зазначеної постанови 3 серпня 2019 року уповноваженими представниками Центральної виборчої комісії транспортовано до Комісії наявні в окружній виборчій комісії № 50 та передані членами вказаної окружної виборчої комісії пакети з виборчими документами дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 140760, 140762, 140766, 140767, 140769, 140771, 140773, 140774, 140775, 140756, 140782, 140784, 140787, 141065 щодо підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50, зокрема з виборчими бюлетенями з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також за наявності окремими думками членів дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць, викладеними в письмовій формі, та іншу документацію, необхідну для здійснення Комісією повторного підрахунку голосів виборців на зазначених виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50 та встановлення підсумків голосування в цьому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Водночас під час приймання пакетів з виборчими документами дільничних виборчих комісій зазначених виборчих дільниць представниками Центральної виборчої комісії було встановлено відсутність серед документів дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 140756, 140787, 141065 пакетів із контрольними талонами виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50; серед документів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 140773 - пакету із списком виборців на цій виборчій дільниці, що відображено в акті приймання-передачі виборчої документації з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року одномандатного виборчого округу № 50 від 3 серпня 2019 року.
На виконання судових рішень Донецького окружного адміністративного суду від 26 та 27 липня 2019 року в справах № 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, залишених без змін постановами Першого апеляційного адміністративного суду від 30 та 31 липня 2019 року, а також ухвали Першого апеляційного адміністративного суду від 2 серпня 2019 року в справі № 200/9466/19-а Комісією 4 серпня 2019 року на засіданні проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 140760, 140762, 140766, 140767, 140769, 140771, 140773, 140774, 140775, 140756, 140782, 140784, 140787, 141065 одномандатного виборчого округу № 50.
У ході проведення повторного підрахунку голосів виборців на вказаних виборчих дільницях Центральною виборчою комісією, крім відсутності зазначених вище пакетів з документами, виявлено обставини, які можуть свідчити про те, що такі документи зазнали впливу з метою спотворення результатів волевиявлення виборців на відповідних виборчих дільницях, що може бути кваліфіковано правоохоронними органами як кримінальне правопорушення.
Зокрема, на восьми виборчих дільницях Комісією виявлено таке.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140756.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Требушкіна Р.В., виявлено 172 виборчі бюлетені, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Указані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140760.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Аксьонова А.А., виявлено 100 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Указані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140762.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Аксьонова А.А., виявлено 205 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Указані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140769.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Аксьонова А.А., виявлено 147 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Указані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140771.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Аксьонова А.А., виявлено 118 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Указані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140782.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Аксьонова А.А., виявлено 94 виборчі бюлетені, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Указані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнані Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140787.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Аксьонова А.А., виявлено 251 виборчий бюлетень, на якому зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України, а також 233 виборчі бюлетені, на яких проставлено позначку напроти цього кандидата в народні депутати України, водночас відокремлено правий нижній кут виборчого бюлетеня.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Требушкіна Р.В., виявлено 44 виборчі бюлетені, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Усі вказані бюлетені відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією недійсними.
Щодо документів дільничної виборчої комісії № 141065.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 Требушкіна Р.В., виявлено 251 виборчий бюлетень, на якому зазначено номер виборчої дільниці № 141066.
Указані бюлетені відповідно до частини тринадцятої статті 90 Закону (4061-17) визнано Комісією такими, що не підлягають врахуванню.
Також Комісією встановлено суттєву розбіжність між сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці № 141065, підписи яких наявні у списку виборців (313 осіб), та сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, зазначеною у протоколі про підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці від 22 липня 2019 року (566 осіб). Крім того, Комісією виявлено фактичну відсутність 253 виборчих бюлетенів, про що було складено акт.
Наведені обставини можуть свідчити про підробку виборчих документів, незаконне знищення виборчої документації, ухилення членів виборчої комісії у роботі комісії без поважних причин, що відповідно до Кримінального кодексу України (2341-14) є кримінальним правопорушенням, а отже, виявлені Комісією під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50 факти системних порушень вимог Закону (4061-17) потребують перевірки та надання відповідної оцінки правоохоронними органами.
Реалізація наданих Комісії пунктом 21 частини другої статті 30 Закону (4061-17) повноважень окружної виборчої комісії у зв’язку з ненадходження протоколу відповідної комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі передбачає складення Комісією такого протоколу.
Водночас Комісія зазначає, що відповідно до статті 99 Закону (4061-17) встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі відбувається на підставі протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі, складеному відповідно до вимог Закону.
За таких обставин Законом (4061-17) не передбачено можливості прийняття рішень або вчинення Комісією інших дій, ніж встановлено вказаною статтею Закону.
Водночас Комісія вважає за необхідне відреагувати на виявлені нею факти порушення законодавства України про вибори в одномандатному виборчому окрузі № 50 з метою захисту прав суб’єктів та учасників виборчого процесу з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передані вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи у встановлений законом строк.
Частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) встановлено, що поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки наведених у цій постанові обставин та вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 1 - 3, 11 - 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин порушення законодавства України про вибори в одномандатному виборчому окрузі № 50 під час позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року та вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.
2. Копію цієї постанови надіслати Національній поліції України.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
Т.СЛІПАЧУК