ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 жовтня 2019 року № 1918

Про звернення до Національної поліції України щодо нездійснення окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року оплати праці

До Центральної виборчої комісії надходять численні звернення щодо нездійснення окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року (далі - окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 210) оплати праці членів окружної та дільничних виборчих комісій, спеціалістів, експертів та технічних працівників, залучених до роботи у цих виборчих комісіях, та інших виплат.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до частини дев’ятої статті 46 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) (далі - Закон) окружна виборча комісія у п’ятнадцятиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів народних депутатів України складає та подає до Центральної виборчої комісії фінансовий звіт про надходження та використання коштів Державного бюджету України (2629-19) на підготовку і проведення виборів народних депутатів України.
Результати позачергових виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 офіційно оприлюднено в газетах "Голос України" (№ 158) та "Урядовий кур’єр" (№ 159) 21 серпня 2019 року, а отже, відповідно до вказаної норми Закону (4061-17) окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 фінансовий звіт про надходження та використання коштів Державного бюджету України (2629-19) на підготовку і проведення виборів народних депутатів України мав бути поданий до 5 вересня 2019 року включно.
Водночас окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 фінансовий звіт про надходження та використання коштів Державного бюджету України (2629-19) на підготовку і проведення виборів народних депутатів України подано до Центральної виборчої комісії 10 вересня 2019 року.
Таким чином, Центральна виборча комісія констатує, що окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 фінансовий звіт про надходження та використання коштів Державного бюджету України (2629-19) на підготовку і проведення виборів народних депутатів України подано до Центральної виборчої комісії з порушенням законодавчо встановленого строку.
При цьому фінансовий звіт окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 містить недостовірні дані, у зв’язку з чим не був прийнятий Центральною виборчою комісією.
Згідно з показниками фінансового звіту сума здійснених окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 видатків на оплату праці членів окружної, дільничних виборчих комісій та залучених до роботи у виборчих комісіях спеціалістів, експертів і технічних працівників та інших виплат становила без нарахувань 6552459,00 грн. При цьому відповідно до єдиного кошторису видатків для підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року планові бюджетні асигнування окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 на оплату праці становлять без нарахувань 6577269,00 грн.
Також до Центральної виборчої комісії неодноразово надходила інформація від голови окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 Свідрун О.М. (включена до складу цієї комісії та призначена її головою постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2019 року № 1890 (v1890359-19) ) про наявність у касі комісії готівкових коштів у сумі 4026354,80 грн. За інформацією Державної казначейської служби України, вказані кошти були отримані окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 для здійснення оплати праці членів окружної, дільничних виборчих комісій, залучених працівників та інших виплат.
Питання оплати праці членів виборчих комісій, спеціалістів, експертів та технічних працівників, які залучаються виборчими комісіями для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень, передбачених Законом, урегульовано статтею 47 Закону (4061-17) , постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2004 року № 966 (966-2004-п) "Про умови оплати праці членів виборчих комісій, комісій всеукраїнського референдуму", Порядком оплати праці членів окружних та дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України (848-2012-п) , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2012 року № 848 (далі - Порядок), Порядком нарахування та виплати одноразової грошової винагороди членам окружних і дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України (v0108359-12) , затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 12 липня 2012 року № 108, постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 213 (213-2003-п) "Про розміри та порядок оплати праці спеціалістів, експертів і технічних працівників, які залучаються до роботи у виборчих комісіях по виборах народних депутатів України, комісіях всеукраїнського референдуму для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень зазначених комісій", Порядком залучення спеціалістів, експертів та технічних працівників для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень виборчих комісій на час підготовки та проведення виборів народних депутатів України (v0122359-12) , затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 19 липня 2012 року № 122.
За рахунок фонду оплати праці, передбаченого єдиним кошторисом видатків окружної виборчої комісії на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, здійснюються, зокрема, оплата за роботу членів виборчих комісій, які виконують свої повноваження у виборчих комісіях на платній основі, оплата за роботу членів виборчих комісій у день голосування та дні встановлення підсумків голосування, виплата винагороди залученим спеціалістам, експертам та технічним працівникам. Крім того, членам виборчих комісій та залученим спеціалістам, експертам та технічним працівникам у межах загальної економії фонду оплати праці, передбаченого кошторисом видатків відповідної виборчої комісії на підготовку і проведення виборів народних депутатів України, може бути нарахована і виплачена одноразова грошова винагорода.
Згідно з частиною шостою статті 36 Закону (4061-17) за рішенням виборчої комісії, яке затверджується виборчою комісією вищого рівня, голова, заступник голови, секретар або інші члени окружної чи дільничної виборчої комісії (загальною кількістю не більше трьох осіб) протягом усього періоду повноважень виборчої комісії або частини цього періоду можуть виконувати свої повноваження у виборчій комісії з оплатою їх праці в комісії відповідно до статті 47 Закону (4061-17) на платній основі на підставі цивільно-правового договору між ними і виборчою комісією.
Пунктом 3 Порядку передбачено, що оплата праці члена виборчої комісії провадиться:
особи, звільненої від виконання виробничих або службових обов’язків за основним місцем роботи, - на підставі довідки з основного місця роботи про середню заробітну плату, розмір якої обчислюється згідно з Порядком обчислення середньої заробітної плати (100-95-п) , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100;
фізичної особи - підприємця, пенсіонера, особи, яка тимчасово не працює, або особи, визнаної в установленому законом порядку безробітною, - згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2004 року № 966 (966-2004-п) "Про умови оплати праці членів виборчих комісій".
Робота членів виборчих комісій (у тому числі тих, які виконують свої повноваження не на платній основі) в день голосування та у дні встановлення підсумків голосування оплачується в межах видатків, передбачених на цю мету в кошторисах відповідних виборчих комісій, у розмірі не більш як 14 відсотків прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня календарного року, за кожний відпрацьований день (пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2004 року № 966 (966-2004-п) "Про умови оплати праці членів виборчих комісій, комісій всеукраїнського референдуму").
Відповідно до пункту 5 Порядку оплата праці членів виборчих комісій (у тому числі тих, які здійснюють повноваження не на платній основі) у день голосування і дні встановлення підсумків голосування провадиться:
для членів окружних виборчих комісій - не більше ніж за три дні;
для членів дільничних виборчих комісій - не більше ніж за два дні.
Крім того, згідно з частиною сімнадцятою статті 33 Закону (4061-17) для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень, передбачених Законом, виборча комісія може залучати на підставі цивільно-правових угод відповідних спеціалістів, експертів та технічних працівників.
Відповідно до частини другої статті 25, частини третьої статті 46 Закону (4061-17) окружна виборча комісія є юридичною особою та здійснює витрати на підготовку та проведення виборів народних депутатів України відповідно до затверджених Центральною виборчою комісією кошторисів видатків у межах коштів, передбачених на вказані цілі у Державному бюджеті України (2629-19) .
Порядком фінансування окружних виборчих комісій та дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів народних депутатів України (v0110359-12) , затвердженим 12 липня 2012 року постановою Центральної виборчої комісії № 110 та наказом Міністерства фінансів України № 825, витрати на підготовку та проведення виборів народних депутатів України здійснюються окружними виборчими комісіями, які є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня, підзвітні та підконтрольні Центральній виборчій комісії.
Обов’язок щодо розпорядження коштами Державного бюджету України (2629-19) окружною виборчою комісією покладається на голову комісії, а за його відсутності - на заступника голови.
Частиною десятою статті 46 Закону (4061-17) встановлено, що контроль за правильним та цільовим використанням коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення виборів народних депутатів України, здійснюється Центральною виборчою комісією та спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Пунктом 6 Порядку контролю за правильним і цільовим використанням коштів Державного бюджету України (2629-19) , що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 3 січня 2019 року № 8 (v0008359-19) та наказом Міністерства фінансів України від 14 січня 2019 року № 9 (далі - Порядок контролю), передбачено, що органи державного фінансового контролю здійснюють контроль за дотриманням законодавства під час використання окружними виборчими комісіями бюджетних коштів шляхом проведення ревізій у порядку, встановленому законодавством України.
Під час ревізії органи державного фінансового контролю перевіряють, зокрема, наявність в окружних виборчих комісіях усіх необхідних документів, перелік яких визначено Центральною виборчою комісією, для здійснення оплати праці членів окружних та дільничних виборчих комісій, які виконують свої повноваження у відповідних комісіях на платній основі, а також оплати послуг спеціалістів і технічних працівників, залучених до роботи у виборчих комісіях; дотримання вимог законодавства України щодо оплати праці членів окружних та дільничних виборчих комісій, спеціалістів і технічних працівників, залучених до роботи в цих комісіях (пункт 7 Порядку контролю (v0008359-19) ).
Відповідно до пункту 8 Порядку контролю (v0008359-19) до Центральної виборчої комісії 16 вересня 2019 року надійшла копія Акта планової ревізії використання коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 6 вересня 2019 року № 05-30/07 (далі - Акт ревізії).
Ревізія проводилася з 8 липня до 6 вересня 2019 року Управлінням Північного офісу Державної аудиторської служби України в Чернігівській області. Тричі ревізію було зупинено з подальшим поновленням.
Як вбачається з Акта ревізії, під час використання окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, мали місце численні порушення, зокрема в частині оплати праці членів окружної та дільничних виборчих комісій та залучених до роботи в комісіях працівників.
При цьому Управлінням Північного офісу Державної аудиторської служби України в Чернігівській області встановлено факти порушення щодо оформлення первинних документів бухгалтерського обліку; ведення бухгалтерського обліку; безпідставного нарахування та виплати коштів членам виборчих комісій та залученим спеціалістам, експертам та технічним працівникам та інші.
Також окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 не здійснено в повному обсязі оплати праці членам виборчих комісій, які виконували свої повноваження у комісіях на платній основі; членам виборчих комісійза роботу в день голосування і дні встановлення підсумків голосування; залученим спеціалістам, експертам та технічним працівникам.
Відповідно до частин п’ятої, шостої статті 46 Закону (4061-17) Центральна виборча комісія затверджує середні норми видатків окружної виборчої комісії, а також середні норми видатків для потреб дільничних виборчих комісій, які повинні включати в себе, зокрема, витрати на оплату праці членів комісій.
Окружна виборча комісія у десятиденний строк з дня її утворення на основі середніх норм видатків складає єдиний кошторис видатків для підготовки і проведення виборів із включенням до нього видатків окружної виборчої комісії та видатків для потреб дільничних виборчих комісій. Єдиний кошторис видатків окружної виборчої комісії затверджується Центральною виборчою комісією.
Постановою Центральної виборчої комісії від 3 червня 2019 року № 925 (v0925359-19) затверджено середні норми видатків окружної виборчої комісії та середні норми видатків для потреб дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 18 червня 2019 року № 1057 (v1057359-19) затверджено єдиний кошторис видатків окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 для підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року за КПКВ 6731020 "Проведення виборів народних депутатів України" із загальним фондом у сумі 8705472,00 грн.
Із зазначеної суми затверджених бюджетних призначень 7469223,00 грн передбачено на оплату праці з нарахуваннями.
У зв’язку із зверненням окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 постановою Центральної виборчої комісії 8 серпня 2019 року № 1860 (v1860359-19) внесено зміни до єдиного кошторису видатків указаної окружної виборчої комісії в частині збільшення бюджетних призначень, зокрема на оплату праці.
Як вбачається із наданих цією окружною виборчою комісією обґрунтувань, потреба у збільшенні бюджетних призначень на оплату праці виникла у зв’язку з оплатою послуг водіїв і збільшенням видатків на оплату праці членів дільничних виборчих комісій у зв’язку із поданням ними довідок про середню заробітну плату, що не було враховано під час складання єдиного кошторису видатків окружної виборчої комісії.
Враховуючи зазначене, остаточні бюджетні призначення окружній виборчій комісії одномандатного виборчого округу № 210 на оплату праці з нарахуваннями становили 8024288,00 грн із загальної суми бюджетних призначень 9032864,00 грн.
Фактично на реєстраційний рахунок окружної виборчої комісії надійшло 8823958,53 грн, які в повному обсязі списано з рахунку на здійснення видатків згідно із зареєстрованими бюджетними зобов’язаннями.
Залишок невикористаних асигнувань у сумі 208 905,47 грн відкликано до Державного бюджету України (2629-19) на підставі довідки про зменшення від 16 серпня 2019 року № 129/210.
За інформацією, відображеною в Акті ревізії, в ході ревізії встановлено лишки коштів у касі окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 на суму 4024954,00 грн (пункт 3 Акта ревізії). Указана сума менша на 1400,80 грн від суми, інформація щодо якої надійшла до Центральної виборчої комісії від окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210.
Суми в розмірі 10642,45 грн, зняту зазначеною комісією з розрахункового рахунку, не виявлено (в лишках) та не підтверджено документально її фактичне використання.
Тобто фактична сума касових видатків окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 становить 4799004,53 грн (8823958,53 - 4024954,00 = 4799004,53).
Разом з тим указаною окружною виборчою комісією в річній фінансовій звітності за 2019 рік відображено фактичну суму касових видатків у розмірі 8823959,00 грн, що не відповідає даним бухгалтерського обліку.
Слід також зазначити, що за інформацією, отриманою від голови окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 Свідрун О.М. (заява № 292, отримана Комісією 2 вересня 2019 року), членами вказаної комісії 29 серпня 2019 року в приміщенні бухгалтерії виявлено проєкти цивільно-правових договорів з членами дільничних виборчих комісій, які виконували свої повноваження в них на платній основі. При цьому вказані договори не були підписані сторонами договору, не містили відтиску печатки тощо. Зазначене може свідчити про відсутність в окружній виборчій комісії одномандатного виборчого округу № 210 усіх необхідних для здійснення оплати праці документів.
Таким чином, фінансовий звіт про надходження та використання коштів Державного бюджету України (2629-19) на підготовку і проведення виборів народних депутатів України окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 містить недостовірні відомості.
За результатами ревізії дотримання порядку ведення та обліку касових операцій, а також операцій на рахунках, відкритих в органах Державної казначейської служби України, встановлено факт оприбуткування в касі 5463510,90 грн, що підтверджено Прилуцьким управлінням Державної казначейської служби України в Чернігівській області. При цьому встановлено, що 1400511,59 грн видано за видатковими касовими ордерами та розрахунковими відомостями.
Враховуючи зазначене, залишок невикористаних коштів повинен становити 4024954,80 грн. За результатами ревізії встановлено, що 10642,45 грн відсутні та не підтверджені відповідними первинними (касовими) та бухгалтерськими документами про їх використання.
Кошти в сумі 4024954,80 грн, визнані як лишки під час проведення інвентаризації, згідно з пунктом 53 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 (v0148500-17) , є понадлімітними, оскільки їх було прийнято в касу за прибутковими касовими ордерами 6, 13 та 14 серпня 2019 року та не видано за призначенням і не відображено в обліку. Окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 не використано їх за цільовим призначенням - на оплату праці та всупереч пункту 31 указаного Положення не депоновано після закінчення встановлених строків виплат (пункт 5 Акта ревізії).
Відповідно до частини восьмої статті 46 Закону (4061-17) окружна виборча комісія зобов’язана не пізніш як у десятиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів народних депутатів України повернути не використані нею на підготовку і проведення виборів народних депутатів України кошти Державного бюджету України на рахунок Центральної виборчої комісії.
При цьому окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 після відкликання Центральною виборчою комісією невикористаних асигнувань у сумі 208905,47 грн залишок невикористаних коштів у сумі 4035597,25 грн не повернуто на рахунок Центральної виборчої комісії та не зареєстровано відповідну кредиторську заборгованість, чим порушено вимоги частини восьмої статті 46 Закону (4061-17) та пунктів 1, 2 розділу ІV Порядку фінансування окружних виборчих та дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, затвердженого 12 липня 2012 року постановою Центральної виборчої комісії № 110 та наказом Міністерства фінансів України № 825 (пункт 5 Акта ревізії).
Разом з тим на порушення Закону (4061-17) та вказаного Порядку фінансування головою окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210 Свідрун О.М. готівкові кошти в сумі 4023954,80 грн (встановлені за результатом інвентаризації каси кошти за мінусом 1 000,00 грн на оплату комісії банку) внесено через АТ "Ощадбанк" на розрахунковий рахунок 31116090025006 "Інші надходження", відкритий у Державній казначейській службі України.
Кодексом України про адміністративні правопорушення (80731-10) передбачено відповідальність за ведення бухгалтерського обліку з порушенням установленого порядку, внесення неправдивих даних до фінансової звітності, несвоєчасне подання річного фінансового звіту (стаття 164-2 указаного Кодексу (80731-10) ).
Кримінальним кодексом України (2341-14) встановлено відповідальність (стаття 175) за безпідставну невиплату громадянам заробітної плати чи інших установлених законом виплат.
Частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) визначено, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку.
У разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передано вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи у встановлений законом строк (частина четверта статті 13 указаного Закону (1932-15) ).
Згідно зі статтею 114 Закону (4061-17) особи, винні в порушенні законодавства про вибори народних депутатів України, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України.
Проведення перевірки викладених у заявах чи повідомленнях відомостей про можливі ознаки вчинення злочину або адміністративного правопорушення, прийняття за ними рішень, вирішення питань про притягнення винних осіб до відповідальності виходять за межі повноважень Центральної виборчої комісії.
Натомість статтею 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) встановлено повноваження Національної поліції України щодо вжиття заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень, припинення виявлених кримінальних та адміністративних правопорушень, здійснення своєчасного реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події.
З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України та передати копії матеріалів, що стосуються нездійснення окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 оплати праці членів окружної та дільничних виборчих комісій, які виконували свої повноваження у комісіях на платній основі; членів виборчих комісій за роботу в день голосування і дні встановлення підсумків голосування; залучених спеціалістів, експертів та технічних працівників та несвоєчасності подання до Центральної виборчої комісії недостовірного фінансового звіту про надходження та використання коштів Державного бюджету України на підготовку і проведення виборів народних депутатів України.
Крім того, Центральна виборча комісія вважає за необхідне копію цієї постанови надіслати до Державної казначейської служби України.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 46, 47, статті 114 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) , керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною першою статті 16, пунктом 3 статті 17, пунктами 2, 4 статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернутися до Національної поліції України та передати їй копії матеріалів, що стосуються нездійснення окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 оплати праці членів окружної, дільничних виборчих комісій, які виконували свої повноваження у комісіях на платній основі; членів виборчих комісій за роботу в день голосування і дні встановлення підсумків голосування; залучених спеціалістів, експертів та технічних працівників, а також несвоєчасності подання до Центральної виборчої комісії фінансового звіту про надходження та використання коштів Державного бюджету України на підготовку і проведення виборів народних депутатів України та його недостовірності.
2. Копію цієї постанови надіслати Національній поліції України та Державній казначейській службі України.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО