ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2018 року
м. Київ
Справа № 904/254/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Вронська Г.О. - головуюча, Баранець О.М., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Варави Ю.В.,
представників учасників справи:
позивача - не з'явився,
відповідача - не з'явився,
третьої особи - не з'явився,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Контракт Продрезерв 5"
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
у складі судді Первушин Ю.Ю.
від 17.05.2018 та
на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Березкіна О.В., Кузнецов В.О., Чус О.В.
від 27.08.2018
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Контракт Продрезерв 5"
до Павлоградської загальноосвітньої школи 1-3 ступенів №1
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Приватне підприємство "ВВД"
про скасування рішення про визначення переможця.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 22 січня 2018 року позивач подав позовну заяву про скасування рішення про визначення переможця від 12.01.2018.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що тендерні пропозиції Приватного підприємства "ВВД" не відповідали критеріям, зазначеним замовником у тендерній документації, внаслідок чого відповідачем було грубо порушено порядок проведення процедури закупівлі та права на об'єктивний, неупереджений розгляд та оцінку тендерних пропозицій, що передбачено принципами здійснення закупівель у статті 3 Закону України "Про публічні закупівлі".
Короткий зміст оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 17.05.2018 у задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.08.2018 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
5. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовані тим, що позивачем не було доведено невідповідності тендерної пропозиції Приватного підприємства "ВВД" критеріям, зазначеним замовником у тендерній документації.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. 18 вересня 2018 року позивач подав касаційну скаргу.
7. У касаційні скарзі позивач просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.05.2018, постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.08.2018 та прийняти нове рішення про задоволення позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ Й АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. 26 грудня 2017 року Павлоградською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 Павлоградської міської ради Дніпропетровської області було оголошено тендерну процедуру з допорогової закупівлі за предметом: Код ДК021:2015:55510000-8 Послуги їдалень (послуга з організації гарячого харчування учнів пільгової категорії, учнів в пришкільному оздоровчому таборі з перебуванням) згідно ідентифікатора оголошення, оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу за №UA-2017-12-26-001203-a, за адресою www.prozorro.gov.ua.
9. 09 січня 2018 року о 14 год. 06 хв. відбувся аукціон торгів.
10. У зазначеному тендері на здійснення закупівель брали участь два учасники: Товариство з обмеженою відповідальністю "Контракт продрезерв 5" та Приватне підприємство "ВВД".
11. За результатами тендерної процедури, згідно протоколу тендерного комітету від 15.01.2018 №3, який оприлюднений в системі електронних закупівель за адресою www.prozzoro.gov.ua, переможцем торгів було визнано найбільш економічно вигідну пропозицію Приватного підприємства "ВВД".
12. Згідно з оголошенням для проведення закупівлі через систему електронних закупівель за кодом ДК021:2015:55510000-8 "Послуги їдалень" розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість закупівлі становить 198 567,00 грн, оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації та шляхом застосування електронного аукціону. Критерієм оцінки тендерних пропозицій є ціна.
13. Додатком 2 до оголошення для проведення закупівлі через систему електронних закупівель встановлено такий перелік кваліфікаційних критеріїв: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів. До кожного кваліфікаційного критерію зазначено документи, які вимагаються для підтвердження відповідності вищевказаним кваліфікаційним критеріям.
14. Учасником закупівлі - Приватним підприємством "ВВД" на виконання вимог додатку №2 до оголошення для проведення закупівлі через систему електронних закупівель, в складі тендерної пропозиції було надано:
- довідку про наявність у учасника обладнання та матеріально-технічної бази необхідних для виконання договору про закупівлю без обов'язкової наявності столового посуду;
- гарантійний лист від 30.12.2017 №160, яким Приватне підприємство "ВВД" гарантувало, що у разі перемоги, зобов'язується закупити столовий посуд за необхідністю;
- довідку щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід понад 7 років, і які регулярно проходять медогляд;
- гарантійний лист від 30.12.2017 № 62, згідно якого у разі визначення Приватного підприємства "ВВД" переможцем, останнє зобов'язується працевлаштувати працівників їдалень, що були звільнені замовником у зв'язку із скороченням штатів або найняти на роботу достатню кількість працівників для забезпечення надання послуг;
- інформаційну довідку про досвід виконання аналогічного договору із зазначенням контрагента, номера договору, дати укладання, стан виконання та контакті дані контрагента.
15. Приватним підприємством "ВВД" разом з пропозицією були подані документи у визначений строк, тобто, ним були додержані умови тендеру.
16. Тендерна пропозиція Приватного підприємства "ВВД" відповідає кваліфікаційним критеріям замовника, зазначеним у тендерній документації.
17. Позивачем не доведено невідповідність тендерної пропозиції Приватного підприємства "ВВД" критеріям, зазначеним замовником.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
18. Позивач вважає, що судами першої та апеляційної інстанцій було порушено норми процесуального та матеріального права, а саме, статті 86, 236 Господарського процесуального кодексу України, статті 3, 16, 17, 22, 30 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки, на думку позивача, третьою особою не було подано всіх визначених замовником документів, тому тендерна пропозиція третьої особи не відповідала критеріям замовника.
НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ
19. Закон України "Про публічні закупівлі" (922-19)
Стаття 1 частина 1 пункт 30
Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Стаття 16 частини 1, 2, 4
Замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником.
Стаття 25 частини 1, 3
Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.
Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система повинна забезпечити можливість подання пропозиції всім особам на рівних умовах.
Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота). Отримана тендерна пропозиція вноситься автоматично до реєстру, форма якого встановлюється Уповноваженим органом.
Тендерні пропозиції, отримані електронною системою закупівель після закінчення строку їх подання, не приймаються та автоматично повертаються учасникам, які їх подали.
Стаття 27
Розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни / приведені ціни тендерних пропозицій.
У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.
Під час розкриття тендерних пропозицій автоматично розкривається вся інформація, зазначена в пропозиціях учасників, та формується перелік учасників у порядку від найнижчої до найвищої запропонованої ними ціни / приведеної ціни. Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником конфіденційною. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 і вимогам, установленим статтею 17 цього Закону.
Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.
Стаття 28 частини 1, 2
Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.
У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.
Критеріями оцінки є:
у разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, що виробляються, виконуються чи надаються не за окремо розробленою специфікацією (технічним проектом), для яких існує постійно діючий ринок, - ціна;
у разі здійснення закупівлі, яка має складний або спеціалізований характер (у тому числі консультаційних послуг, наукових досліджень, експериментів або розробок, дослідно-конструкторських робіт), - ціна разом з іншими критеріями оцінки, зокрема, такими як: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, експлуатаційні витрати, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів.
До початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.
У разі якщо крім ціни установлені інші критерії оцінки до початку електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично, відповідно до методики оцінки, установленої замовником в тендерній документації, визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.
Під час проведення електронного аукціону в електронній системі відображаються значення ціни пропозиції учасника та приведеної ціни.
20. Господарський процесуальний кодекс України (1798-12)
Стаття 300 частини 1, 2
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої й апеляційної інстанцій
21. Суд зазначає, що касаційна скарга позивача, її доводи, фактично зводяться до переоцінки обставин справи, що не є компетенцією Суду, враховуючи вимоги статті 300 Господарського процесуального кодексу України.
22. Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, тендерна пропозиція Приватного підприємства "ВВД" відповідала кваліфікаційним критеріям замовника, зазначеним у тендерній документації. Пропозиція разом з доданими до неї документами була подана Приватним підприємством "ВВД" у визначений строк.
23. Таким чином, встановивши всі фактичні обставини справи та враховуючи недоведеність позивачем тих доводів, на які він посилався, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
24. З огляду на викладене, Суд відхиляє аргументи позивача, наведені у касаційній скарзі про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, зокрема, приписів статей 3, 16, 17, 22, 30 Закону України "Про публічні закупівлі".
25. Суд також відхиляє аргументи позивача про порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, оскільки, як вбачається з оскаржуваних судових рішень, вони прийняті на підставі встановлення всіх обставин справи в їх сукупності за наслідками всебічного, повного, об'єктивного дослідження наявних у справі доказів.
26. При цьому з огляду на імперативні приписи статті 300 Господарського процесуального кодексу України Суд не вправі здійснювати переоцінку обставин, з яких виходили суди першої та апеляційної інстанцій, а повноваження суду касаційної інстанції обмежуються виключно перевіркою дотримання судами норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених фактичних обставин справи та виключно в межах доводів касаційної скарги.
27. Отже, звертаючись з касаційною скаргою, позивач не спростував висновків судів першої та апеляційної інстанцій та не довів неправильного застосування норм матеріального і процесуального права як необхідної передумови для скасування прийнятих ними судових рішень.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
28. Зважаючи на викладене, Суд дійшов висновку про відмову в задоволенні касаційної скарги.
29. Рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції підлягають залишенню без змін.
Судові витрати
30. Судові витрати, понесені позивачем у зв'язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції покладаються на позивача, оскільки касаційна скарга залишається без задоволення.
Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Контракт Продрезерв 5" залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.05.2018 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.08.2018 у справі №904/254/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуюча Г. Вронська
Судді О. Баранець
В. Студенець