ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2018 року
м. Київ
Справа № 916/377/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.
учасники справи:
Заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі:
позивач-1 - Головне управління Держгеокадастру в Одеській області,
позивач-2 - Головне управління Державної казначейської служби в Одеській області
позивач-3 - Одеська обласна рада
позивач-4 - Авангардівська селищна рада Овідіопольського району Одеської області
відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полімер - Граніт"
розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу заступника прокурора Одеської області
на постанову Одеського апеляційного господарського суду у складі Головея В.М. - головуючого, Діброви Г.І., Савицького Я.Ф. від 18 липня 2018 року та рішення Господарського суду Одеської області у складі Смелянець Г.Є. від 04 червня 2018 року
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. СУТЬ СПОРУ
1.1. Наказом ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 21.06.2017р. №259-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності", у зв'язку із виявленням факту зняття та пересування ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) з земельних ділянок, розташованих на території Овідіопольського району Одеської області, кадастрові номери НОМЕР_40, НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28, наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо зняття та пересування ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) з вищезазначених земельних ділянок та здійснити захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів у термін з 19.06.2017 по 19.07.2017, який в подальшому змінений наказом ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 17.07.2017р. №321-ДК на термін з 19.06.2017 - 01.09.2017.
1.2. 20.07.2017р. Управлінням контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складений акт обстеження земельних ділянок, розташованих на території Овідіопольського району Одеської області, кадастрові номери НОМЕР_37, НОМЕР_34, НОМЕР_31, НОМЕР_28, НОМЕР_25 НОМЕР_22, НОМЕР_20, НОМЕР_17, НОМЕР_14, НОМЕР_13, НОМЕР_10, НОМЕР_7, НОМЕР_4, НОМЕР_1. Результатами обстеження встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" зняло та перенесло ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на земельних ділянках загальною орієнтовною площею 10,5 га, розташованих на території Овідіопольського району Оденської області, кадастрові номери - НОМЕР_37, НОМЕР_34, НОМЕР_31, НОМЕР_28, НОМЕР_25 НОМЕР_22, НОМЕР_20, НОМЕР_17, НОМЕР_14, НОМЕР_13, НОМЕР_10, НОМЕР_7, НОМЕР_4, НОМЕР_1. Стан ґрунтового покриву задовільний, відсутні ознаки засмічення.
1.3. 22.08.2017р. Управлінням контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складений акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №259-ДК/582/АП/09/01-17 за результатами проведення перевірки земельних ділянок, розташованих на території Овідіопольського району Одеської області, кадастрові номери НОМЕР_40, НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28.
1.4. З акту вбачається, що в результаті перевірки встановлено:
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_1, площею 1,8528 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_2 знаходиться у власності ОСОБА_8 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3, виданого 30.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.07.2015р., ОСОБА_8 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_1, площею 1,8528 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,74га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_4, площею 1,8528 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_5 знаходиться у власності ОСОБА_9 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_6, виданого 30.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.07.2015р., ОСОБА_9. передав належну йому земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_1, площею 1,8528 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,86 га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_7, площею 1,8306 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_8 знаходиться у власності ОСОБА_10 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_9, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови. Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.07.2015р., ОСОБА_10 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_7, площею 1,8306 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,79га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_10, площею 1,8308 га, розташована за адресою; Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_11 знаходиться у власності ОСОБА_11 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серн НОМЕР_12, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 30.06.2015р. ОСОБА_11 передав належну йому земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_10, площею 1,8308 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар грушу) на площі 0,81га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці правлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_13, площею 1,9004 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив №10, земельна ділянка, 194/2 знаходиться у власності ОСОБА_12 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №384908, виданого 16.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 29.08.2016р ОСОБА_12 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_13, площею 1,9004 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,88га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_14, площею 1,5871 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_15 знаходиться у власності ОСОБА_13 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_16, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови. Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.06.2014р. ОСОБА_14 передала належну їй земельку ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт"здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_14, площею 1,5871 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,72га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався. З урахуванням вказаної інформації, документів отриманих в ході перевірки, вбачається порушення вимог ст. 168 Земельного Кодексу України.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_17, площею 1,9005 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_18 знаходиться у власності ОСОБА_15 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_19 виданого 16.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 01.09.2016р. ОСОБА_15 передав належну йому земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_17, площею 1,9005 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар фунту) на площі 0,75га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_20, площею 1,3841 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_21, земельна ділянка знаходиться у власності ОСОБА_16 згідно договору купівлі-продажу від 01.08.2012р., посвідченого приватним нотаріусом Овідіопольського районного нотаріального округу Одеської області Гурською В.С., реєстровий номер 1116. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибний ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 19.06.2014р. ОСОБА_16 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером; НОМЕР_20, площею 1,3841 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,85 га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_22, площею 0,3528 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_23 знаходиться у власності ОСОБА_13 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_24, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.06.2014р. ОСОБА_13 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт". здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_22, площею 0,3528 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,14 га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_25 площею 1,9404 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_26 знаходиться у власності ОСОБА_18 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_27, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житловою будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови). Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 19.06.2014р. ОСОБА_18 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_25 площею 1,9404 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,80 га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття га перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_28, площею 1,9488 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_29 знаходиться у власності ОСОБА_19 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_30, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови. Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 17.07.2015р. ОСОБА_19 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р. виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_28, площею 1,9488 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,89 га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_31, площею 1,8590 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_32 знаходиться у власності ОСОБА_20 згідно державного акту нa право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_33, виданого 30.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови. Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.07.2015р. ОСОБА_20 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017p. виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_31, площею 1,8590 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,71 га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_34, площею 1,8589 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_35 знаходиться у власності ОСОБА_21 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_36 виданого 26.11.2009 відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови. Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 23.07.2015р. ОСОБА_21 передала належну їй земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на місце встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з кадастровим номером: НОМЕР_34, площею 1,8589 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,77га. Також перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
- земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_37, площею 1,9485 га, розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, масив НОМЕР_38 знаходиться у власності ОСОБА_22 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_39, виданого 26.11.2009р. відділом Держкомзему у Овідіопольському районі Одеської області. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови. Склад угідь - рілля. Згідно договору оренди земельної ділянки від 12.02.2016р. ОСОБА_22 передав належну йому земельну ділянку в оренду ТОВ "Полімер-Граніт". Згідно акту обстеження земельної ділянки від 22.08.2017р., виїздом на встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу, а також, що на земельній ділянці з тим номером: НОМЕР_37, площею 1,9485 га, знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на площі 0,83 га. Крім того, перевіркою було встановлено, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву на вищевказаній земельній ділянці Управлінням Держгеокадастру в Одеській області не видавався.
1.5. З урахуванням вказаної інформації, документів отриманих в ході перевірки, вбачається порушення вимог ст. 168 Земельного Кодексу України. Згідно з Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства, ТОВ "Полімер-Граніт" зняло та перенесло ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на земельних ділянках загальною площею 10,54 га.
1.6. Відповідно до постанови Овідіопольського районного суду Одеської області від 18.04.2014р. (справа №509/1454/14-а) земельні ділянки використовуються за цільовим призначенням. Інших порушень земельного законодавства перевіркою не виявлено.
1.7. При цьому в акті перевірки зазначено, що додатком до нього є план-схема земельних ділянок.
1.8. Акт перевірки підписаний Кривошеєнком В.Є. та ОСОБА_24 Відомості у графах акту "підписи осіб, які були присутні при перевірці", "підпис представника юридичної особи чи уповноваженої ним особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, які перевірялись", "з актом ознайомлений, копію акта отримав", "копія цього акту відправлена поштою" відсутні.
1.9. 06.10.2017р. ГУ Держгеокадастру в Одеській області складений протокол про адміністративне правопорушення №259/ДК/0221П/07/08/-17, згідно з яким старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель в Березівському, Миколаївському, Лиманському районах Одеській області Кривошеєнком В.Є. при перевірці дотримання вимог земельного законодавства щодо зняття та пересування ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) з земельних ділянок кадастрові номер: НОМЕР_40, НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28, встановлено, що на земельних ділянках кадастрові номери: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28, НОМЕР_31, НОМЕР_34, НОМЕР_37 частково знятий ґрунтовий покрив загальною площею 10,54 га. Вказані земельні ділянки знаходяться в оренді ТОВ "Полімер-Граніт". Ґрунт знятий та вивезений за межі земельних ділянок ТОВ "Полімер-Граніт". Дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок не видавався, що є порушенням ч.2 ст.168, п.п. "и". ч.1 ст. 211 Земельного кодексу України. Правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджується розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу у сумі 320 338 грн. в протоколі також зазначено: відомості про особу, яка вчинила адміністративне правопорушення - ОСОБА_25, директор ТОВ "Полімер-Граніт".
1.10. 10.10.2017р. ГУ Держгеокадастру в Одеській області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №259-ДК/0171По/08/01-17, відповідно до якої встановлено, що громадянином ОСОБА_25, директором ТОВ "Полімер-Граніт" порушено вимоги п. "и" ч.1 ст. 211 Земельного кодексу України, а саме на земельних ділянках: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28, НОМЕР_31, НОМЕР_34, НОМЕР_37 частково знятий ґрунтовий покрив загальною площею 10,54 га. Вказані земельні ділянки знаходяться в оренді ТОВ "Полімер-Граніт". Ґрунт знятий та вивезений за межі земельних ділянок ТОВ "Полімер-Граніт". Дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок не видавався, що є порушенням ч.2 ст.168, п.п. "и". ч.1 ст. 211 Земельного кодексу України. Даною постановою визнано ОСОБА_25 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-3 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн.
1.11. Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна станом на 02.04.2018, за ТОВ "Полімер-Граніт" зареєстровано право оренди земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28, НОМЕР_31, НОМЕР_34, НОМЕР_37.
1.12. Узагальнені аргументи прокурора та позивачів зводились до наступного:
(1) відповідачем знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) без спеціального дозволу на земельних ділянках загальною площею 10,54 га, які розташовані на території Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області;
(2) крім цього, при перевірці дотримання вимог земельного законодавства було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства за обєктом - земельна ділянка та встановлено, що ТОВ "Полімер-Граніт" зняло та перенесло ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) загальною площею 10,54 га на земельних ділянках кадастрові номери НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28, НОМЕР_31, НОМЕР_34, НОМЕР_37, які розташовані на території Овідіопольського району Одеської області, чим допущено порушення статті 168 Земельного кодексу України;
(3) у зв'язку з виявленими порушеннями складений протокол про адміністративне правопорушення, а постановою заступника головного державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням законодавства України про охорону земель в Одеській області директора ТОВ "Полімер-Граніт" притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 850,00 грн.;
(4) Головним управлінням Держгеокадастру в Одеської області на підставі наказу від 21.06.2017 №259-ДК було здійснено перевірку додержання вимог земельного законодавства щодо зняття та перенесення ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) з вищевказаних земельних ділянок, які відповідач використовує на підставі договорів оренди. При перевірці складений акт перевірки від 22.08.2017 та за результатами здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту);
(5) розрахунок проведено відповідно до вимог Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 (963-2007-п) .
1.13. Узагальнені аргументи відповідача зводились до наступного:
(1) у Головного управління Держгеокадастру в Одеській області відсутні повноваження на звернення до суду з даним позовом;
(2) позапланову перевірку відповідача було здійснено за відсутності жодних з підстав, зазначених у ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Будь-яких заяв чи скарг від власників земельних ділянок, які перебувають у приватній власності та які використовуються відповідачем, до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області не подавались, що могло б бути підставою для встановлення шкоди та визначення її розміру відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №963, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007;
(3) позаплановий захід Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, проведений щодо відповідача, було здійснено протиправно, без наявності підстав, встановлених законом, за відсутності директора та не в спосіб, що встановлений законами України та відповідно матеріали такої перевірки не можуть бути допустимими, адже обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть бути підтверджені іншими засобами доказування відповідно до ст. 77 ГПК України. Для застосування такого заходу відповідальності як відшкодування шкоди слід встановити наявність у діях винної особи чотирьох елементів складу цивільного правопорушення. Відповідно до п.3.2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затверджений наказом Держкомзему від 04.01.2005р. №1, дозвіл не вимагається у випадках, якщо переміщення ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) здійснюється в межах однієї і тієї самої земельної ділянки, що надана для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів;
(4) не встановлено та не доведено ким, коли та за яких обставин вчинено правопорушення, яке призвело до нанесення шкоди, що стягується. Постанова про накладення адміністративного стягнення не є допустимим доказом відповідно до ч.1 ст. 38 КУпАП;
(5) фактично перевірка була здійснена в інший термін, ніж встановлено наказом на перевірку від 21.06.2017 №259-ДК, без зазначення виду перевірки та за відсутності порядку її проведення, що свідчить про відсутність у перевіряючих органів прав на її здійснення та відповідно неправомірність висновків за її результатами. Розрахунок розміру шкоди здійснено на підставі Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №783, який втратив чинність. У розрахунку наведено 4 земельні ділянки загальною площею 3,23 га, тоді як а розрахунку застосовується площа 10,54 га, що свідчить про необґрунтованість здійсненого розрахунку. Площа, з якої знято ґрунт наведена в акті, не обґрунтована та базується на припущеннях.
2. РОЗГЛЯД СПОРУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
2.1. Рішенням Господарського суду Одеської області від 04.06.2018 у задоволенні позову відмовлено повністю.
2.2. Приймаючи вказане рішення, суд виходив з наступних аргументів:
2.3. Проведення перевірки і складання акту, який є додатком 1 до п.5.1. Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003р. №312 (z1223-03) , який станом на момент проведення перевірки втратив чинність, а також проведення перевірки з порушенням порядку визначеного Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) суперечить принципу правової визначеності, який є невід'ємною складовою принципу верховенства права, про що неодноразово зазначалось Європейським судом з прав людини у низці своїх рішень та Конституційним Судом України, який посилаючись на принцип правової визначеності та наголошує на тому, що він є необхідним компонентом принципу верховенства права.
2.4. Документи, які складені під час проведення перевірки ГУ Держгеокадастру в Одеській області не дозволяють суду встановити обставини порушення відповідачем вимог земельного законодавства щодо зняття та перенесення родючого шару ґрунту без спеціального дозволу.
2.5. З акту перевірки від 22.08.2017 неможливо встановити, що зняття та перенесення родючого шару ґрунту без спеціального дозволу здійснено саме відповідачем, адже земельні ділянки перебувають у приватній власності та надані відповідачу у користування на праві оренди на підставі відповідних договорів. При цьому, доказів вчинення будівництва на спірних земельних ділянках саме відповідачем до суду не надано.
2.6. Щодо розміру завданої шкоди господарський суд зауважив, що розрахунок проведений щодо земельних ділянок 197/2, 195/2, 196/1, 195/1, інші вказані в акті перевірки земельні ділянки до розрахунку не включено. Також вказано, що розрахунок проведено на підставі Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабміну України від 12.05.2000р. №783, який станом на момент перевірки втратив чинність.
2.7. Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що прокуратурою та позивачами не доведено наявності в діях відповідача складу господарського правопорушення, а тому правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
3. РОЗГЛЯД СПОРУ СУДОМ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
3.1. Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 18.07.2018 рішення Господарського суду Одеської області від 04.06.2018 залишено без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
3.2. Суд апеляційної інстанції погодився з мотивацією суду першої інстанції стосовно того, що прокуратурою та позивачами не доведено наявності в діях відповідача складу господарського правопорушення, а тому правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні, а наведені скаржником в апеляційній скарзі доводи не спростовують висновків місцевого суду та не доводять їх помилковість, а тому не можуть бути підставою для скасування судового рішення.
4. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4.1. Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції та рішенням суду першої інстанції, заступник прокурора Одеської області подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 04.06.2018 та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 18.07.2018 у справі № 916/337/18 та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
4.2. Узагальнені доводи касаційної скарги зводяться до наступних аргументів.
4.3. Оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню у зв'язку з порушенням та невірним застосуванням норм матеріального права, а саме: ст. 162 Земельного кодексу України, ст.ст. 11, 1166 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 19 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 5, 6, 9, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та порушенням норм процесуального права, а саме: ст.ст. 2, 10, 13, 74, 76, 129, 236, 238 ГПК України.
4.4. Скаржник наголошував, що:
(1) Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області видано наказ про проведення перевірки, предметом якої є державний контроль за використанням та охороною земель, а не перевірка господарської діяльності відповідача, у зв'язку з чим посилання судів на положення Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) в якості обґрунтування відсутності повноважень у позивача та порушення порядку проведення позапланової перевірки - є передчасними;
(2) матеріали перевірки, а саме: акт обстеження земельної ділянки від 20.07.2017 № 259-ДК/325/АО/10/01/-17 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22.08.2017 № 259-ДК/582/АП/09/01/-17, оформлені на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 21.06.2017 №259-ДК із змінами, внесеними наказом від 17.07.2017 № 321-ДК, - є належними та допустимими доказами, які підтверджують факт зняття та перенесення відповідачем шару ґрунту та заподіяння державним інтересам шкоди, яка розрахована згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. №963 (963-2007-п) ;
(3) реальну площу зняття ґрунтового покриву із земельних ділянок, які були об'єктом перевірки, зафіксовано саме у акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22.08.2017 № 259-ДК/582/АП/09/01/-17, і факт зняття ґрунтового покриву саме відповідачем підтверджується наявними у справі доказами, зокрема і договорами оренди, на підставі яких відповідач здійснює будівництво об'єктів;
(4) прокуратурою в підтвердження здійснення на земельних ділянках, орендованих відповідачем, будівництва надано копію постанови Окружного адміністративного суду Одеської області від 27.12.2016 по справі № 815/6704/16, якій судом першої інстанції не надано належної оцінки, а судом апеляційної інстанції залишено поза увагою, а також факт будівництва підтверджено деклараціями про початок будівельних робіт та про готовність об'єкту до експлуатації, які зареєстровані Державною архітектурно- будівельною інспекцією в Одеській області.
(5) суди першої та апеляційної інстанцій, мотивуючи свою відмову в задоволенні позовних вимог прокурора, посилались на невідповідність рішень Головного управління Держгеокадастру в Одеській області вимогам законодавства без встановлення таких обставин рішенням суду в адміністративній справі згідно з ст. 19 КАС України, вийшли за межі своєї юрисдикції, визначеної ст. 20 ГПК України;
(6) в матеріалах справи наявні всі елементи складу цивільного правопорушення: факт наявності шкоди підтверджено розрахунком контролюючого органу розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу (у межах населеного пункту), відповідно до якого розмір заподіяної шкоди завданої відповідачем складає 320 338,00 грн.; протиправна поведінка - актом обстеження земельної ділянки від 20.07.2017 № 259-ДК/325/АО/10/01/-17 та актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22.08.2017 № 259-ДК/582/АП/09/01/-17 та іншими матеріалами, які підтверджують здійснення будівельних робіт на орендованих земельних ділянках; про наявність причинного зв'язку між шкодою та протиправною поведінкою свідчать матеріали справи, в тому числі і зазначені вище акти та розрахунок; вина - притягнення директора відповідача до адміністративної відповідальності (постанова про адміністративне правопорушення від 10.10.2017 № 259-ДК/0771 По/08/01-17), яку не оскаржено.
4.5. Головне управління Держгеокадастру в Одеській області у відзиві на касаційну скаргу підтримало позицію скаржника в касаційній скарзі з аналогічних підстав та доводів.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ І ВИСНОВКІВ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5.1. Верховний Суд наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції судом касаційної інстанції, згідно з положеннями ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.2. Як встановлено судами попередніх інстанцій, предметом спору у даній справі є вимога про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок зняття та перенесення ґрунтового покрову без отримання спеціального дозволу на земельних ділянках, що перебувають в оренді відповідача.
5.3. Верховний Суд вважає висновки судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позову передчасними, з огляду на наступне.
5.4. Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України "Про охорону земель" (в редакції, чинній на час спірних правовідносин), охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
5.5. Згідно зі ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
5.6. Згідно з приписами ч. 4 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
5.7. Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначене статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
5.8. Отже, за змістом статті 1166 Цивільного кодексу України однiєю з пiдстав виникнення зобов'язання є заподiяння шкоди iншiй особi. На вiдмiну вiд зобов'язань, якi виникають з правомiрних актiв, цей вид зобов'язань виникає з неправомiрних актiв, яким є правопорушення, тобто протиправне, винне заподiяння шкоди делiктоздатною особою. Делiктне (позадоговiрне) зобов'язання виникає у випадку, коли заподiювач шкоди i потерпiлий не перебували мiж собою у зобов'язальних вiдносинах або шкоду заподiяно незалежно вiд iснуючих мiж сторонами зобов'язальних правовiдносин.
5.9. З урахуванням наведеного, Верховний Суд зазначає, що за приписами вказаних статей для відшкодування понесених збитків необхідною умовою є наявність всіх елементів правопорушення. Таким чином, прокурор разом з позивачами мали довести, в першу чергу, наявність протиправної поведінки відповідача, тобто порушення чинного природоохоронного законодавства.
5.10. Відповідно до ст. 95 Земельного кодексу України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право самостійно господарювати на землі; власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об'єкти, а також інші корисні властивості землі. Також землекористувачі зобов'язані виконувати свої обов'язки відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України.
5.11. Частиною 1 ст. 19 Закону України "Про охорону земель" визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
5.12. Аналогічні положення містяться в ч.1 ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", якою встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
5.13. Відповідно до положень п.а) ч.1 ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою.
5.14. Пунктом г) ч.1 ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать: видачі спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до затверджених в установленому законом порядку проектів.
5.15. Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15 (15-2015-п) , встановлено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
5.16. З огляду на вищенаведені приписи чинного законодавства, судами першої та апеляційної інстанцій вірно встановлено, що Держгеокадастр є органом, до повноважень якого віднесено і видачу спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок, і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою.
5.17. Згідно з ч.ч.1,2 ст. 168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків: а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов'язаних з їх обслуговуванням об'єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під'їзних доріг, ліній електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення; б) проведення робіт, пов'язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов'язаних з їх експлуатацією об'єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під'їзних дорогах, лініях електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення. У випадках, визначених підпунктами "а" і "б" цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою.
5.18. Відповідно до ч.3 ст. 168 Земельного кодексу України при здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.
5.19. Частиною 1 ст. 211 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту.
5.20. Процедура видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок регулюється Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 01.01.2005р. №1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 20.01.2005р. №70/10350 (z0070-05) (далі - Порядок).
5.21. Відповідно до п.2 Порядку спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.
5.22. Згідно з п.3.1 Порядку власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.
5.23. Відповідно до п.3.2 Порядку дозвіл не вимагається у випадках, якщо переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) здійснюється в межах однієї й тієї самої земельної ділянки, що надана для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів.
5.24. Відповідно до абз. 1,2,3 ч.1 ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
5.25. У пп.1,2,7 п.6 Положення про Головне Управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016р. №308, також встановлено, що посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності, давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобовязання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно обстежувати у встановленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відео зйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства.
5.26. Згідно з пп.31, 34 п.4 Положення про Головне Управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016р. №308, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань обстежує земельні ділянки, які підлягають рекультивації, та видає спеціальні дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів, затверджених у встановленому порядку, а також обстежує земельні ділянки, яким заподіяна шкода внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів щодо відшкодування в установленому законодавством порядку.
5.27. Таким чином, Верховний Суд зазначає, що документи, які складені Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області під час проведення перевірки є доказами, оцінка яких здійснюється з урахуванням таких категорій як належність, допустимість, достовірність та достатність, що узгоджується з приписами ст.ст. 77- 79 Господарського процесуального кодексу України.
5.28. Проте, судові рішення першої та апеляційної інстанцій вказаним вимогам не відповідають з огляду на наступне.
5.29. Надаючи оцінку наданим позивачем доказам, суди у зазначили, що у наказі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 21.06.2017 №259-ДК, з урахуванням наказу ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 17.07.2017 №321-ДК зазначено, що підставою проведення перевірки стало виявлення факту зняття та пересування ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) з земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_40, НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_7, НОМЕР_10, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_17, НОМЕР_20, НОМЕР_22, НОМЕР_25 НОМЕР_28.
5.30. Згідно акту обстеження земельної ділянки від 20.07.2017 №259-ДК/325/АО/10/01-17, факт зняття та пересування ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) з земельних ділянок за вищевказаними кадастровими номерами виявлено лише 20.07.2017, що свідчить про здійснення обстеження земельної ділянки після прийняття наказу від 21.06.2017, тому не може засвідчувати факт зняття та пересування ґрунтового покриву, як підстава для прийняття вищезазначеного наказу.
5.31. Згідно акту перевірки від 22.08.2017, складеного Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області, вказаним органом проведено перевірку щодо земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_31, НОМЕР_34, НОМЕР_37, яких не було зазначено у наказі про призначення перевірки.
5.32. Судами попередніх інстанцій встановлено, що складений і підписаний Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області акт перевірки від 22.08.2017 є додатком 1 до п.5.1. Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, який затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 №312 (z1223-03) та зареєстрований в Мінюсті України 25.12.2003 №1223/8544.
5.33. Вказаний Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, додатком 1 до якого є вказаний акт перевірки, втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 №132 (z0412-13) , який зареєстровано в Мінюсті України 14.03.2013 за № 412/22944, та яким затверджений новий Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства.
5.34. Водночас наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 №132 (z0412-13) втратив чинність згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017 №24 (z0299-17) .
5.35. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №169-р (169-2017-р) наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 №132 (z0412-13) скасовано як такий, що не відповідає Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) .
5.36. Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) встановлено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
5.37. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", в редакції станом на дату проведення перевірки, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Отже, дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) поширюється і на органи Держгеокадастру під час здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства суб'єктом господарювання.
5.38. Судами першої та апеляційної інстанції обґрунтовано відхилено доводи прокурора про те, що Держгеокадастр не входить до переліку органів, які здійснюють перевірку на підставі Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) , оскільки перелік органів, на які не розповсюджується дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) затверджений в ч.2 ст.2 вказаного Закону, до якого органи Держгеокадастру не включені.
5.39. Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 №1104 (1104-2017-п) дійсно затверджено перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (1728-19) .
5.40. Відповідно до даного переліку мораторій на проведення перевірок не розповсюджується на Держгеокадастр та його територіальні органи. Проте, оскільки перелік органів, на які не розповсюджується мораторій, в тому числі Держеокадастр, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 №1104 (1104-2017-п) , набрав чинності з 23.02.2018, у зв'язку з чим вказаний нормативно-правовий акт прийнятий пізніше періоду перевірки та виникнення спірних правовідносин, а тому обгрунтовано не застосований судами першої та апеляційної інстанцій, що узгоджується з приписами статті 8 Конституції України, статті 5 Цивільного кодексу України.
5.41. До принципів державного нагляду (контролю) віднесено, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю). Плановий чи позаплановий захід щодо суб'єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи. Планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб'єкта господарювання та виправлення технічних помилок (ст. 3, ч. 11 ст. 4, ч. 1 ст. 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в редакції станом на час проведення перевірки).
5.42. Так, відповідно до ч.1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу; перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю); звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
5.43. Матеріали справи свідчать, що зміст наказів про проведення перевірки, так і зміст актів обстеження від 20.07.2017 і проведення перевірки від 22.08.2017 не місять відомостей про те, чи була перевірка плановою або позаплановою.
5.44. В свою чергу, судами попередніх інстанцій зроблено висновок про те, що оскільки наказ про призначення винесений у червні місяці 2017 року, відповідно, проведена перевірка є позаплановою. Але вказаний висновок судів попередніх інстанцій не обґрунтовано жодним посиланням на норму чинного законодавства або з посиланням на відповідний доказ, у зв'язку з чим суди попередніх інстанцій зробили висновок, який не може бути визнано ґрунтовним в розумінні приписів ст.ст. 76- 79 ГПК України.
5.45. Таким чином, висновки судів попередніх інстанцій про те, що перевірка, яка проведена Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області є позаплановою є передчасними.
5.46. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що:
- наказ від 21.06.2017 не відповідає вимогам ч. 1 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", згідно з якою для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки;
- акт обстеження від 20.07.2017, так і акт проведення перевірки від 22.08.2017 - не відповідає вимогам ч.6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки не містить відомостей про тип заходу (плановий або позаплановий); найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід;
- вказані в актах план-схеми земельних ділянок, які є додатками до цих актів, в матеріалах справи відсутні.
5.47. При цьому, виходячи з положень п.3.2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, вирішальне значення для визначення наявності порушення вимог земельного законодавства в частині здійснення зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу має встановлення факту переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) в межах однієї й тієї самої земельної ділянки або за її межі.
5.48. Таких відомостей акт обстеження та акт перевірки не містять.
5.49. Відповідно до п.6 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 (963-2007-п) , розмір шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, визначається за такою формулою: Шг = Пг х Нг х Кі (5), де Шг - розмір шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, гривень; Пг - площа, на якій виявлено зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, гектарів; Нг - нормативні втрати від знищення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), визначені у додатку 11; Кі - має таке саме значення, як у формулі 1. Пунктом вказаної Методики визначено, що Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 № 783 (783-2000-п) (Офіційний вісник України, 2000, № 20, ст. 823).
5.50. Отже, вирішальне значення для визначення розміру заподіяної шкоди має саме встановлення площі, на якій виявлено зняття ґрунтового покриву та розташування відповідної площі в межах земельних ділянок, які орендуються відповідачем, та щодо яких проводилась перевірка.
5.51. Відповідно до п.7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 (963-2007-п) , розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 №1619 (1619-2000-п) .
5.52. Між тим, судами попередніх інстанцій вірно встановлено, що постанова Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 №1619 (1619-2000-п) станом на момент проведення перевірки земельних ділянок 22.08.2017 втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 №109 (109-2017-п) .
5.53. З огляду на викладене, Верховний Суд зазначає, що Головним Управлінням Держгеокадастру в Одеській області під час проведення перевірки були складені документи, з посиланням на які прокурор та позивачі наголошували на обставинах порушення відповідачем вимог земельного законодавства щодо зняття та перенесення родючого шару ґрунту без спеціального дозволу а саме: наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 21.06.2017 №259-ДК, з урахуванням наказу ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 17.07.2017 №321-ДК, акт обстеження земельної ділянки від 20.07.2017 №259-ДК/325/АО/10/01-17, акт перевірки від 22.08.2017.
5.55. Судами першої та апеляційної інстанції при оцінці вказаних документів як доказів, зазначено про те, що при їх складанні відповідним органом допущено певні порушення, які стосуються порядку проведення перевірки, і як наслідок, вказані документи відхилені судами як неналежні докази в підтвердження обставин порушення відповідачем вимог земельного законодавства щодо зняття та перенесення родючого шару ґрунту без спеціального дозволу.
5.54. В свою чергу, суди надаючи оцінку вказаним документам як доказам, оцінили лише порядок та форму їх складання, не дослідивши і не надавши оцінки суті зафіксованих у них відомостей в сукупності з необхідністю дослідження та встановлення інших обставин справи, зокрема, щодо загальної площі орендованих відповідачем земельних ділянок, загальної площі знятого ґрунтового покриву та його зняття саме з тих земельних ділянок, які орендуються відповідачем та щодо яких було призначено проведення відповідно перевірки.
5.55. Крім того, Верховний Суд зазначає, що судами попередніх інстанцій не було досліджено взагалі питання перебування саме в оренді у відповідача земельних ділянок в контексті періоду оренди по відношенню до періоду перевірки, а саме питання строку дії договорів оренди, на підставі яких відповідач орендує земельні ділянки.
5.56. Також, судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем на підставі договорів оренди, укладених з власниками земельних ділянок - фізичними особами, орендуються земельні ділянки, і зроблено висновки, що з акту перевірки від 22.08.2017 неможливо встановити, що зняття та перенесення родючого шару ґрунту без спеціального дозволу здійснено саме відповідачем, адже земельні ділянки перебувають у приватній власності та надані відповідачу у користування на праві оренди на підставі відповідних договорів.
5.57. Крім того, слід надати оцінку доводам прокурора про те, що посилаючись на невідповідність рішень Головного управління Держгеокадастру в Одеській області вимогам законодавства без встановлення таких обставин рішенням суду в адміністративній справі згідно з ст. 19 КАС України, суди вийшли за межі своєї юрисдикції, визначеної ст. 20 ГПК України
5.58. Таким чином, Верховний Суд наголошує, що підставою для притягнення особи до відповідальності за правопорушення, передбачене ст. 168 Земельного кодексу України законом передбачено наявність складу господарського правопорушення, який підтверджується сукупністю документів, якими перевіряються обставини справи з врахуванням приписів процесуального закону.
5.59. Проте, судами першої та апеляційної інстанцій вказаних вимог не дотримано, відповідні обставини справи не досліджено з урахуванням в сукупності усіх наявних у справі доказів, а також зроблено висновки, які є передчасними.
ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
6.1. Враховуючи вищенаведене, господарськими судами використано не у повному обсязі свої повноваження, передбачені процесуальним законом щодо повного та всебічного з'ясування обставин справи в частині встановлення всіх елементів складу цивільного правопорушення.
6.2. Враховуючи викладене, постановлені у справі судові рішення не можна визнати законними і обґрунтованими, в зв'язку з чим вони підлягають скасуванню.
6.3. Відповідно до ст. 300 ГПК України Верховний Суд розглядає справи за правилами перегляду судових рішень у касаційному порядку, тому не може встановлювати обставини справи, збирати й перевіряти докази та надавати їм оцінку.
6.4. Відсутність у Верховного Суду процесуальної можливості з'ясувати дійсні обставини справи перешкоджає ухвалити нове рішення, а тому справу слід передати на новий розгляд суду першої інстанції.
6.5. З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню підлягає частково, а справа має бути передана на нових розгляд, згідно ст. 129 ГПК України, розподіл судових витрат зі справи, у тому числі сум судового збору за подання скарги про перегляд рішення в апеляційному і у касаційному, має здійснити господарський суд, який прийматиме рішення по суті спору, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.
6.6. Керуючись статтями 300, 301, 306, 308, 310, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу заступника прокурора Одеської області задовольнити частково.
2. Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 18.07.2018 та рішення Господарського суду Одеської області від 04.06.2018 у справі № 916/377/18 скасувати з мотивів, викладених у даній постанові.
3. Справу направити на новий розгляд до Господарського суду Одеської області.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати складення повного судового рішення, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Міщенко І.С.
Судді Берднік І.С.
Суховий В.Г.