ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2018 року
м. Київ
Справа № 918/896/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Сухового В.Г. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.,
за участю секретаря судового засідання - Журавльова А.В.,
за участю представників:
позивача - Сурікова С.І., Кириловець Л.А., Богданець О.А.
відповідача - Трипілка А.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Рокитнівської селищної ради на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 27.07.2018 (головуючий суддя Маціщук А.В., судді Петухов М.Г., Олексюк Г.Є) у справі №918/896/17
за позовом Рокитнівської селищної ради
до Рокитнівської сільської ради
про скасування рішень сільської ради та визнання недійсним Генерального плану забудови в частині включення до нього земельної ділянки площею 24,4 га,
Історія справи
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. У грудні 2017 року Рокитнівська селищна рада (далі - позивач) звернулася в Господарський суд Рівненської області з позовом до Рокитнівської сільської ради (далі - відповідач) про визнання незаконним та скасування рішення від 04.11.2011 № 236 "Про затвердження Генерального плану села Рокитне" та рішення від 22.03.2012 № 354 "Про зміну меж населених пунктів Рокитне, Лісове, Старики", а також про визнання недійсним Генерального плану забудови села Рокитне в частині включення до нього земельної ділянки площею 24,4 га.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач, посилаючись на статті 12, 173, 174 Земельного кодексу України, доводить, що земельна ділянка площею 24,4 га на момент прийняття вищевказаних рішень, належала не Рокитнівській сільській раді (далі - сільська рада), а Рокитнівській селищній раді (далі - селищна рада).
3. Рішенням Господарського суду Рівненської області від 10.04.2018 у справі № 918/896/17 (суддя Церковна Н.Ф.) позов задоволено, визнано незаконним та скасовано рішення Рокитнівської сільської ради "Про затвердження Генерального плану села Рокитне" від 04.11.2011 № 236 в частині включення до Генерального плану села Рокитне земельної ділянки площею 24,4 га. Визнано недійсним Генеральний план забудови села Рокитне в частині включення до нього земельної ділянки площею 24,4 га. Визнано незаконним та скасовано рішення Рокитнівської сільської ради "Про зміну меж населених пунктів Рокитне, Лісове, Старики" від 22.03.2012 № 354 в частині зміни межі населеного пункту села Рокитне шляхом включення земельної ділянки площею 24,4 га.
4. Місцевим господарським судом під час розгляду справи встановлено, що 05.08.2011 між головою сільської ради та головою селищної ради було підписано акт приймання-передачі земельної ділянки № 1, за змістом якого відповідач (в особі голови Гончара Петра Михайловича) передав, а позивач прийняв в розпорядження земельні ділянки в урочищах "Свинарник", "Прохорове", "Зайці" загальною орієнтовною площею 24,1 га та землі по вулиці 17 Вересня у селищі міського типу Рокитне площею 6,52 га. У вказаному акті також було зазначено, що датою набуття сільською радою права розпорядження цією земельною ділянкою є дата реєстрації цього акту.
4.1. Також, 05.08.2011 між головою селищної ради та головою сільської ради було підписано акт приймання-передачі земельної ділянки № 2, за змістом якого позивач (в особі голови Басича Володимира Григоровича) передав, а відповідач прийняв в розпорядження земельну ділянку площею 24,4 га, що знаходиться в урочищі "Мосток". У вказаному акті також було зазначено, що датою набуття Сільською радою права розпорядження цією земельною ділянкою є дата реєстрації цього акту.
4.2. Рішенням селищної ради від 21.09.2011 № 256 "Про затвердження актів приймання-передачі земельних ділянок" було затверджено вищенаведені акти приймання-передачі земельних ділянок.
5. Рішенням сільської ради від 04.11.2011 № 236 "Про затвердження Генерального плану села Рокитне" було затверджено Генеральний план села Рокитне, розроблений Рівненською філією Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Діпромісто", а організацію виконання цього плану доручено виконавчому комітету відповідача. До цього плану було включено, зокрема, землі площею 24,4 га, що були передані сільській раді на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки від 05.08.2011 № 2 та знаходяться в урочищі "Мосток".
6. Рішенням сільської ради від 22.03.2012 № 354 "Про зміну меж населених пунктів Рокитне, Лісове, Старики" вирішено надати згоду на виготовлення проекту змін меж сіл Рокитне, Лісове, Старики Сільської ради та доручити сільському голові укласти відповідну угоду на проведення необхідних робіт з ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою".
7. Також, судом встановлено, що рішенням селищної ради від 18.01.2012 № 88 рішення від 21.09.2011 № 256 "Про затвердження актів приймання-передачі земельних ділянок" було відмінено.
8. Керуючись ч.ч. 1, 2, 4 ст. 83, ст.ст. 125, 131, ч.ч. 1, 2 ст. 132 Земельного кодексу України (далі - ЗК України (2768-14) ) місцевий господарський суд дійшов висновку, що нормами ЗК України (2768-14) не передбачено можливості розпорядження землями територіальної громади шляхом підписання актів приймання-передачі таких земельних ділянок без попереднього прийняття органом місцевого самоврядування відповідного рішення та укладення договору, а також, враховуючи, що землі площею 24,4 га, що знаходяться в урочищі "Мосток", у встановленому законом порядку не вибули з розпорядження селищної ради на підставі акту приймання-передачі №2 від 05.08.2011, дійшов висновку, що оскаржувані рішення сільської ради та Генеральний план, в частині включення до меж сільської ради спірної земельної ділянки площею 24,4 га, порушують права позивача, як належного власника цієї земельної ділянки.
9. Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 27.07.2018 у справі №918/896/17 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено.
10. Апеляційним господарським судом встановлено, що з наявних в матеріалах справи доказів, вбачається, що адмінмежа селища Рокитне та села Рокитне, відповідно до офіційної землевпорядної документації, розробленої Рівненською філією УкрНДІземпроект у 1991-1992 роках, підтверджується такою технічною документацією: по встановленню адміністративних границь Рокитнівської селищної ради народних депутатів Рокитнівського району Рівненської області, інвентарний № 473 від 02.03.1992, експлікація з технічної документації інвентарний № 648 від 03.03.1992; по встановленню адміністративних границь Рокитнівської сільської ради народних депутатів Рокитнівського району Рівненської області, інвентарний № 1660-2 від 23.12.1991, інвентарний № 5599 від 25.12.1991. Проектні рішення затверджено Рокитнівською районною радою рішенням від 10.03.1992 № 69.
10.1. Відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю КСГП "Колос" серія РВ № 00001 від 27.12.1995, виданого відповідно до рішення Рокитнівської сільської ради народних депутатів від 25.09.1995 № 20, плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність відповідно до рішення Рокитнівської сільської ради народних депутатів від 25.09.1995 № 20, кадастрового плану земельних ділянок СГПП "Рокитне" Рокитнівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області інвентарний № 238 від 25.06.2002 земельна ділянка загальною площею 53,0 га відноситься до меж земель Рокитнівської сільської ради, в адмінмежах сільради, а не смт Рокитне.
11. Щодо розпорядження голови районної державної адміністрації від 13.03.1996 № 118 "Про вилучення земель з землекористування Масевицької і Рокитнівської сільських рад і включення їх в межі смт Рокитне", відповідно до якого з посиланням на ст. 11, 17, 19, 27 ЗК України припинено право користування земельними ділянками Масевицькою сільською радою 16,0 га та Рокитнівською сільською радою 53 га і передано такі земельні ділянки Рокитнівській селищній раді та включено їх в межі смт Рокитне, то суд апеляційної інстанції не прийняв його до уваги, як таке, що прийнято в перевищенням повноважень і суперечить нормам чинного законодавства, тому не може створювати юридичних наслідків, та застосовуватися судом.
12. Враховуючи положення ст.ст. 13, 14, 19 Конституції України, ч.1 ст. 155, ст.ст. 174, 176 ЗК України, ст.ст. 10, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 55 Закону України "Про землеустрій", ст. 21 Закону України "Про основи містобудування", встановивши, що Генеральний план забудови села Рокитне розроблений сільською радою у 2011 році відповідно до вимог ст.16-18 Закону України "Про містобудівну діяльність" з перспективою розвитку населеного пункту з одержанням позитивного висновку управління Держземагенства у Рокитнівському районі, погодженням Генплану відповідними установами району та області, у тому числі Рокитнівською селищною радою; проект Генплану розглянуто на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування і архітектури Рокитнівської райдержадміністрації, яка також погодила його, надавши оцінку актам прийому-передачі №№1,2 від 05.08.2011, як таким, що складені для погодження змін меж населених пунктів між сільською та селищними радами, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що рішення Рокитнівської сільської ради від 04.11.2011 № 236 "Про затвердження Генерального плану села Рокитне" та рішення Рокитнівської сільської ради від 22.03.2012 року № 354 "Про зміну меж населених пунктів Рокитне, Лісове, Старики" прийнято органом місцевого самоврядування в межах компетенції відповідно до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. 12 Закону України "Про планування і забудову територій", ст. 122, п. 12 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14) .
12.1. Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить її скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)
13. Постанова суду апеляційної інстанції прийнята з порушенням норм матеріального права, неповним дослідженням матеріалів справи, помилковим тлумаченням норм чинного законодавства.
14. Зокрема, судом апеляційної інстанції не досліджено ту обставину, що земельна ділянка площею 53 га, до складу якої входить спірна земельна ділянка площею 24,4 га, включена в межі селища Рокитне і ці межі погоджені головою Рокитнівської сільської ради, на виконання постанови Верховної Ради України "Про прискорення земельної реформи та приватизації земель" (2200-12) №2200 від 13.03.1992 року.
15. Акти приймання-передачі №№1, 2 від 05.08.2011, які в подальшому були затверджені рішенням Рокитнівської селищної ради від 21.09.2011 №256, визначають, що датою набуття сільською радою права на розпорядження спірною земельною ділянкою є дата реєстрації цього акту, однак, зазначені акти не вказують осіб, на яких покладено обов'язок реєстрації, спосіб та порядок її проведення.
16. Положеннями ЗК України (2768-14) , зокрема, ст. 79, ч.ч. 1, 2, 4 ст. 83, ст.ст. 125, 131, 132 вказаного Кодексу не передбачено можливості розпорядження землями територіальної громади шляхом підписання головами рад актів приймання-передачі земельних ділянок одноосібно без попереднього прийняття органом місцевого самоврядування рішення щодо такої передачі.
Позиція учасників справи
17. У відзиві на касаційну скаргу відповідач зазначає про необґрунтованість її доводів, просить залишити її без задоволення, оскаржувану постанову апеляційної інстанції - без змін з тих підстав, що доводи, викладені в касаційній скарзі, не відповідають фактичним обставинам справи.
17.1. Обґрунтовуючи свої доводи, викладені у відзиві, відповідач зазначає, зокрема, про те, що суд апеляційної інстанцій дійшов правильних висновків щодо належності спірної земельної ділянки до меж села Рокитне, а також щодо відповідності оскаржуваних рішень сільської ради та Генерального плану законодавству, що регулює встановлення/зміну меж населених пунктів.
17.3. 24.10.2018 від відповідача надійшла заява в порядку ст. 169 ГПК України, в якій він просить врахувати викладені у вказаній заяві аргументи під час розгляду справи.
17.4. 29.10.2018 від скаржника надійшли додаткові правові обґрунтування до касаційної скарги, які залишаються без розгляду на підставі ч.2 ст. 118 ГПК України, оскільки подані поза межами строку на касаційне оскарження.
Позиція Верховного Суду
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
18. Статтею 13 Конституції України визначено, що земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Аналогічні за змістом положення містяться і у статті 324 Цивільного кодексу України.
19. Главою 29 ЗК України (2768-14) , у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень, визначався порядок встановлення зміни та посвідчення меж адміністративно-територіальних утворень.
20. Згідно з частиною 2 статті 173 ЗК України у наведеній редакції межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, які розробляються відповідно до техніко-економічного обґрунтування їх розвитку, генеральних планів населених пунктів; частиною 3 цієї статті визначалося, що включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, якщо не буде проведено їх вилучення (викуп) відповідно до цього Кодексу.
21. Відповідно до положень статті 176 вказаного Кодексу у згаданій редакції, межі адміністративно-територіальних утворень посвідчуються державним актом України (частина 1). Форма та порядок видачі державного акта України на межі адміністративно-територіального утворення встановлюються Верховною Радою України (частина 2).
22. Статтею 46 Закону України "Про землеустрій" (в редакції чинній на час прийняття рішення про надання дозволу на розробку документації) визначено, що для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних утворень.
23. Судами встановлено, що у 1991 році Рівненським філіалом УкрНДІЗЕМПРОЕКТ (інв. № 1660 від 23 грудня 1991 року) було розроблено Технічну документацію по встановленню адміністративних границь Рокитнівської сільської ради народних депутатів Рокитнівського району Рівненської області, яку погоджено Рокитнівською сільською радою (висновок від 13 грудня 1991 року) та проект рішення затвердженого Рокитнівською районною радою (рішення № 69 від 10 березня 1992 року), з якої вбачається, що земельна ділянка загальною площею 53,0 га розташована в адміністративних межах Рокитнівської сільської ради за межами населених пунктів.
24. Водночас, відповідно до інформації відділу Держгеокадастру у Рокитнівському районі від 15.01.2018 №18-17-0.31-1/114-18 відсутній розроблений у встановленому законодавством порядку проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту і відповідна землевпорядна документація щодо спірної земельної ділянки площею 24,4 га. За даними відділу Держгеокадастру у Рокитнівському районі згідно державної статистичної звітності з кількісного обліку земель форми № 6-зем в період з 01 січня 1997 року та по даний час у Рокитнівському районі та згідно планово-картографічних матеріалів (в тому числі і електронної індексної чергової карти смт Рокитне) межа, площа смт Рокитне є незмінна та становить 561,3 га.
25. Щодо доводів скаржника викладених в п.14 даної постанови, то вони колегією суддів не приймаються, оскільки, як встановлено судами, рішення Рокитнівської районної ради від 07.12.2012 року №220 "Про встановлення межі селища Рокитне Рокитнівської селищної ради Рокитнівського району Рівненської області" скасоване Рокитнівською районною радою 03.06.2015, як таке, що суперечить чинному законодавству, оскільки при затвердженні технічної документації по встановленню меж смт Рокитне сесією районної ради не було враховано те, що 06 листопада 2012 року Методичні рекомендації, на основі розділу 4 яких була розроблена технічна документація, були скасовані наказом Держземагенства № 455 від 06.11.2012.
26. Доводи скаржника, викладені в п.п. 15, 16 даної постанови, колегією суддів не приймаються, оскільки, як встановлено судом апеляційної інстанції, підписання актів приймання-передачі свідчить про проведення процедури погодження змін меж населених пунктів між сільською та селищною радою та жодним чином не спростовує висновку про належність спірної земельної ділянки до меж села Рокитне.
27. За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що позивачем не доведено наявності його порушеного права внаслідок прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, за відсутності належних і допустимих доказів того, що спірна земельна ділянка належить до земель селищної ради.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
28. Враховуючи викладене вище та межі перегляду справи судом касаційної інстанції, касаційна скарга позивача задоволенню не підлягає, а оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції підлягає залишенню без змін як законне та обґрунтоване.
Щодо розподілу судових витрат
29. Оскільки суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги та залишає без змін оскаржуване судове рішення, судові витрати, відповідно до статті 129 ГПК України, покладаються на заявника касаційної скарги.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Рокитнівської селищної ради залишити без задоволення.
2. Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 27.07.2018 у справі № 918/896/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Суховий В.Г.
Судді Берднік І.С.
Міщенко І.С.