ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2018 року
м. Київ
Справа № 916/3270/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Корнієнко О.В.,
за участю представників:
Дочірнього підприємства "Клінічний санаторій
"Лермонтовський" закритого акціонерного
товариства лікувально-оздоровчих закладів
профспілок України "Укрпрофоздоровниця" - не з'явився,
Одеської міської ради - Чернової Г.А.,
Приморської районної адміністрації Одеської
міської ради - не з'явився,
Приватного акціонерного товариства
лікувально-оздоровчих закладів
профспілок України "Укрпрофоздоровниця" - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Одеської міської ради
на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.07.2018 (у складі колегії суддів: Величко Т.А.(головуючий), Бєляновський В.В., Будішевська Л.О.)
та рішення Господарського суду Одеської області від 03.04.2018 (суддя Цісельський О.В.)
у справі № 916/3270/17
за позовом Дочірнього підприємства "Клінічний санаторій "Лермонтовський" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця"
до Одеської міської ради, Приморської районної адміністрації Одеської міської ради,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця",
про визнання незаконними та скасування окремих положень рішень та розпоряджень,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2017 року Дочірнє підприємство "Клінічний санаторій "Лермонтовський" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (далі - ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський") звернулося до суду з позовом до Одеської міської ради та Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, у якому просило визнати незаконними та скасувати окремі положення:
- пункту 4.2 рішення Одеської міської ради "Про надання згоди щодо передачі з колективної власності до комунальної власності територіальної громади м. Одеси об'єктів комунального призначення, інженерних мереж, будівель та споруд санаторіїв Закритого акціонерного товариства "Укрпрофоздоровниця" від 28.04.2000 № 426-ХХІІІ щодо внесення змін до рішення міської ради від 09.12.1999 № 460-ХХІІІ "Про передачу будівель і споруд здравниць Закритого акціонерного товариства "Укрпрофоздоровниця" у частині включення до цього рішення житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а;
- пункту 1.2 рішення Одеської міської ради "Про передачу будівель та споруд здравниць Закритого акціонерного товариства "Укрпрофоздоровниця" від 09.12.1999 № 460-ХХІІІ зі змінами, внесеними рішенням Одеської міської ради "Про надання згоди щодо передачі з колективної власності до комунальної власності територіальної громади м. Одеси об'єктів комунального призначення, інженерних мереж, будівель та споруд санаторіїв Закритого акціонерного товариства "Укрпрофоздоровниця" від 28.04.2000 № 426-ХХІІІ, у частині прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Одеси житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а;
- пункту 1 розпорядження Одеського міського голови "Про прийняття на баланс житлових підприємств Приморської, Суворовської, Київської районних адміністрацій зовнішніх інженерних мереж, житлових будинків, сімейних гуртожитків, будівель Закритого акціонерного товариства "Укрпрофоздоровниця" від 31.03.2000 № 243-01р у частині розпорядження головам Приморської, Суворовської, Київської районних адміністрацій, управлінню житлово-комунального господарства провести прийом-передачу на баланс житлових підприємств житлових будинків, сімейних гуртожитків, будівель за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а, з усіма вбудованими та прибудованими нежитловими приміщеннями, зовнішніми мережами тепло-, водопостачання, водовідведення в існуючому технічному стані;
- пунктів 1, 2 розпорядження Приморської районної адміністрації виконавчого комітету Одеської міської ради "Про анулювання свідоцтв про право власності на житлові будинки по вул. Чорноморській, 2 а, Тополевій, 117, Піонерській, 3, 28, пров. Обсерваторному, 2, 6 у м. Одесі, виданих Закритому акціонерному товариству "Укрпрофоздоровниця" від 29.11.2001 № 1158 у частині анулювання свідоцтва про право власності на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а, у м. Одесі, виданого Закритому акціонерному товариству "Укрпрофоздоровниця" (пункт 1 розпорядження) і розпорядження ОМБТІ та РОН анулювати реєстрацію свідоцтва про право власності на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а, у м. Одесі (пункт 2 розпорядження).
Позовні вимоги з посиланням на положення статей 21, 319, 321, 391 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) обґрунтовано тим, що ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" є власником нежитлових приміщень першого поверху ясел-садка "Чайка", загальною площею 794,1 кв. м, розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а, які використовуються для здійснення господарської діяльності з надання освітніх послуг, пов'язаних з одержанням дошкільної освіти за напрямом виховання і навчання дітей дошкільного віку.
У 2016 році позивачу стало відомо про існування рішень і розпоряджень Одеської міської ради та Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, прийнятих у 1999-2001 роках, щодо передачі, зокрема, зазначених приміщень до комунальної власності територіальної громади м. Одеси.
Позивач вважає окремі пункти оскаржених рішень і розпоряджень такими, що не відповідають вимогам закону, оскільки їх було прийнято за відсутності необхідних повноважень щодо розпорядження майном Закритого акціонерного товариства "Укрпрофоздоровниця" (далі - ЗАТ "Укрпрофоздоровниця"), без укладення договору про передачу цих об'єктів до комунальної власності з урахуванням умов погашення боргів та сплати податків, як було визначено рішенням зборів акціонерів ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" "Про передачу житла та трьох оздоровниць у комунальну власність м. Одеси" від 23.06.1999, а також без попереднього погодження цього питання з управлінням майном Федерації професійних спілок України.
Крім того, позивач зазначає, що Приморська районна адміністрація виконавчого комітету Одеської міської ради, приймаючи розпорядження від 29.11.2001 № 1158 про анулювання свідоцтва про право власності на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а, у м. Одесі, не мала законних підстав для скасування свого попереднього рішення "Про видачу свідоцтв ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" про право власності на житлові будинки по вул. Чорноморській, 2 а, Тополевій, 17, Піонерській 3, 28, пров. Обсерваторному, 2, 6" від 18.05.2000 № 474 з огляду на те, що ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, які вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Одеська міська рада проти позову заперечила та заявила про застосування позовної давності.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.03.2018 до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача залучено Приватне акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (далі - ПрАТ "Укрпрофоздоровниця").
Рішенням Господарського суду Одеської області від 03.04.2018, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 12.07.2018, позов ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" задоволено частково. Визнано незаконними та скасовано положення:
- пункту 1.2 рішення Одеської міської ради "Про передачу будівель та споруд здравниць ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" 09.12.1999 № 460-ХХІІІ у частині прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Одеси житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а;
- пункту 4.2 рішення Одеської міської ради "Про надання згоди щодо передачі з колективної власності до комунальної власності територіальної громади м. Одеси об'єктів комунального призначення, інженерних мереж, будівель та споруд санаторіїв ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" від 28.04.2000 № 426-ХХІІІ щодо внесення змін до рішення міської ради від 09.12.1999 № 460-ХХІІІ "Про передачу будівель та споруд здравниць ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" у частині включення житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а;
- пункту 1 розпорядження Одеського міського голови "Про прийняття на баланс житлових підприємств Приморської, Суворовської Київської районних адміністрацій зовнішніх інженерних мереж, житлових будинків, сімейних гуртожитків, будівель ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" від 31.03.2000 № 243-01р у частині розпорядження головам Приморської, Суворовської, Київської районних адміністрацій, управлінню житлово-комунального господарства провести прийом-передачу на баланс житлових підприємств житлових будинків, сімейних. гуртожитків, будівель за адресою: вул. Чорноморська, 2 а, з усіма вбудованими та прибудованими нежитловими приміщеннями, зовнішніми мережами тепло-, водопостачання, водовідведення в існуючому технічному стані";
- пункту 1 і пункту 2 розпорядження Приморської районної адміністрації виконавчого комітету Одеської міської ради "Про анулювання свідоцтв про право власності на житлові будинки по вул. Чорноморській, 2 а, Тополевій, 117, Піонерській, 3, 28, пров. Обсерваторному, 2, 6 у м. Одесі, виданих ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" від 29.11.2001 № 1158 у частині анулювання свідоцтва про право власності на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а, у м. Одесі, виданого ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" (пункт 1 розпорядження) та розпорядження комунальному підприємству "Одеське міське бюро інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості" анулювати реєстрацію свідоцтва про право власності на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а (пункт 2 розпорядження).
Стягнуто з Одеської міської ради та Приморської районної адміністрації Одеської міської ради на користь ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" витрати зі сплати судового збору по 3 200,00 грн з кожного.
Судові рішення мотивовано тим, що рішення Одеської міської ради від 09.12.1999 № 460-ХХІІІ та від 28.04.2000 № 426-ХХІІІ, а також розпорядження Одеського міського голови від 31.03.2000 № 243-01р в частині прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Одеси житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а, не відповідають вимогам закону, оскільки передача зазначеного майна шляхом укладення відповідного договору між ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" і виконавчим комітетом Одеської міської ради, за попереднім погодженням такої передачі з Федерацією професійних спілок України, не відбулася, а міська рада фактично розпорядилася майном ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" за відсутності необхідних правомочностей і підстав.
Разом із тим суд дійшов висновку, що розпорядження Приморської районної адміністрації виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.11.2001 № 1158 у частині анулювання свідоцтва про право власності на зазначений будинок та його реєстрацію прийнято всупереч положенням частини 9 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", оскільки рішення Приморської районної адміністрації виконавчого комітету Одеської міської ради "Про видачу свідоцтв ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" про право власності на житлові будинки по вул. Чорноморській, 2 а, Тополевій, 17, Піонерській 3, 28, пров. Обсерваторному, 2, 6" від 18.05.2000 № 474, на підставі якого ці свідоцтва було видано, у встановленому законом порядку не скасовано.
Також суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування позовної давності, оскільки позивачем строк звернення до суду з відповідним позовом не пропущено.
Не погоджуючись із висновками судів першої та апеляційної інстанції, у серпні 2018 року Одеська міська рада подала касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Касаційну скаргу Одеська міська рада обґрунтовує неповним з'ясуванням судами обставин справи, що призвело до неправильного вирішення спору та безпідставного задоволення позовних вимог, зокрема скаржник посилається на те, що:
- обраний ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" спосіб захисту є неефективним, оскільки прийняття судового рішення на користь позивача у цій справі не призведе до поновлення його прав чи захисту охоронюваних законом інтересів з огляду на те, що оскаржені рішення та розпорядження не стосуються суб'єктивних прав саме позивача;
- суди не дали оцінки тим обставинам, що ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" як юридичну особу створено у 2003 році, право власності на нежитлові приміщення загальною площею 794,1 кв. м, розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а, зареєстровано за позивачем у 2017 році, тому оскаржені рішення та розпорядження, які прийнято у 1999-2001 роках, не можуть порушувати прав та законних інтересів позивача; натомість ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" вирішило передати зазначене майно до комунальної власності, що підтверджується відповідним рішенням зборів акціонерів цього товариства від 23.06.1999 "Про передачу житла та трьох оздоровниць у комунальну власність м. Одеси" та актом приймання-передачі відомчого житлового фонду у комунальну власність від 30.03.2000;
- розпорядження Приморської районної адміністрації виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.11.2001 № 1158 прийнято у межах делегованих повноважень.
ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" у відзиві на касаційну скаргу зазначає про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні спору, тому просить залишити оскаржені судові рішення попередніх інстанцій без змін.
ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський", Приморська районна адміністрація Одеської міської ради, ПрАТ "Укрпрофоздоровниця" у судове засідання своїх представників не направили, хоча були повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.
Ураховуючи наведене, те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов'язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов'язком сторони, Верховний Суд у складі колегії дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника Одеської міської ради, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
При вирішенні справи судами попередніх інстанцій установлено, що 23.06.1999 на загальних зборах ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" прийнято рішення "Про передачу житла та трьох оздоровниць у комунальну власність м. Одеси", за змістом якого, зокрема, дозволено передачу у комунальну власність м. Одеси житлового фонду Одеського дочірнього підприємства ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" площею 20,85 тис. м-2 та трьох оздоровниць - санаторіїв "Фонтан", "Жемчужина" та будинку відпочинку "Маяк", як компенсацію витрат на реконструкцію, ремонт та утримання житла, що передається, та доручено голові правління товариства укласти з Одеським міськвиконкомом договір про передачу цих об'єктів у комунальну власність з урахуванням також умов погашення боргів та сплату податків. Умови договору мали бути попередньо погоджені із управлінням майном Федерації профспілок України.
09.07.1999 виконавчим комітетом Одеської міської ради прийнято рішення № 601 "Про передачу відомчого житлового фонду, будівель та споруд здравниць ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" до комунальної власності міста", відповідно до якого, вирішено прийняти до комунальної власності міста, зокрема, житлові будинки по вул. Піонерській, 28, Тополевій, 17, пров. Обсерваторному, 6, вул. Чорноморська, 2 а.
Відповідно до пункту 2 зазначеного рішення доручено ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", управлінню житлово-комунального господарства оформити акти прийняття-передачі вищевказаних житлових будинків, будівель та споруд здравниць, зовнішніх інженерних мереж до комунальної власності міста, передаточний фінансовий план об'єктів житлово-комунального господарства на 1999 рік.
Згідно з пунктами 3, 4, 7 цього рішення зобов'язано ЗАТ "Одесводоканал", ООО "Одестеплокомуненерго", ТМ ВАТ "Одесобленерго", Одеські електричні мережі, ВАТ "Одесагаз" прийняти на баланс зовнішні інженерні мережі тепло-водо-електро-газопостачання вищевказаних житлових будинків, здравниць у існуючому технічному стані, безоплатно; Приморську та Суворовську районні адміністрації - прийняти на баланс місцевих рад вищевказані житлові будинки; Одеському міському бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості (далі - ОМБТІ та РОН) ОМБТІ та РОН - внести зміни до реєстраційних документів із зазначенням власника житлових будинків, будівель та споруд, вказаних у пункті 1 цього рішення, - Одеську міську раду.
09.12.1999 Одеською міською радою прийнято рішення 460-ХХІІІ "Про передачу будівель та споруд здравниць ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", відповідно до пункту 1 якого вирішено прийняти до комунальної власності територіальної громади м. Одеси: будівлі та споруди відділення № 1 санаторію "Перлина" (колишній санаторій "Якір"), розташований за адресою: м. Одеса, вул. Амундсена, 51 (пункт 1.1); після повного погашення заборгованості ЗАТ "Укрпрофоздоровниця": житлові будинки, розташовані по вул. Піонерській, 28, вул. Тополевій, 17, пров. Обсерваторному, 6, вул. Чорноморській, 2 а (підпункт 1.2.1 пункту 1.2).
Відповідно до пункту 2 цього рішення зобов'язано ОМБТІ та РОН внести зміни до реєстраційних документів із зазначенням Одеської міської ради власником будівель та споруд санаторію "Перлина", зазначених у пункті 1 рішення.
Скасовано рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 09.07.1999 № 601 "Про передачу відомчого житлового фонду, будівель та споруд здравниць ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" до комунальної власності міста".
13.03.2000 ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" звернулося до Приморської районної адміністрації виконавчого комітету Одеської міської ради із листом № 10-14/60, в якому просило оформити свідоцтва про право власності на належні йому будинки, у тому числі на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а.
31.03.2000 Одеським міським головою винесено розпорядження № 243-01р "Про прийняття на баланс житлових підприємств Приморської, Суворовської, Київської районних адміністрацій зовнішніх інженерних мереж, житлових будинків, сімейних гуртожитків, будівель ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", у пункті 1 якого уповноважено голів Приморської, Суворовської та Київської районних адміністрацій, управління житлово-комунального господарства провести прийом-передачу на баланс житлових підприємств житлових будинків, сімейних гуртожитків, будівель за адресами: вул. Піонерська, 3, 28, 28/1, вул. Тополева, 17, пров. Обсерваторний, 6, вул. Чорноморська, 2 а, вул. Затонського, 19, вул. Дача Ковалевського, 81 з усіма вбудованими та прибудованими - нежитловими приміщеннями, зовнішніми мережами тепло-, водопостачання, водовідведення в існуючому технічному стані.
У пункті 3 зазначеного розпорядження уповноважено ОМБТІ та РОН внести зміни у реєстраційні документи із зазначенням власника житлових будинків, сімейних гуртожитків та будівель - Одеську міську раду.
28.04.2000 Одеською міською радою прийнято рішення № 426-ХХІІІ "Про надання згоди щодо передачі з колективної власності до комунальної власності територіальної громади м. Одеси об'єктів комунального призначення, інженерних мереж, будівель та споруд санаторіїв ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", відповідно до пункту 4 якого внесено зміни до рішення міської ради від 09.12.1999 № 460-ХХІІІ "Про передачу будівель і споруд здравниць ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", а саме: вважати такими, що втратили чинність пункти 1.1, 1.2 цього рішення; пункт 1.2.1 вирішено вважати пунктом 1.2 і викласти його в новій редакції: "житлові будинки, розташовані за адресами: м. Одеса, вул. Піонерська, 28, вул. Піонерська, 28/1, вул. Піонерська, 28/2, вул. Тополева, 17, пров. Обсерваторний, 6, вул. Чорноморська, 2 а" (пункт 4.2).
18.05.2000 Приморською районною адміністрацією виконавчого комітету Одеської міської ради видано розпорядження № 474 "Про видачу свідоцтв ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" про право власності на житлові будинки по вул. Чорноморська, 2 а, Тополева, 17, Піонерська, 3,28, пров. Обсерваторний, 2, 6, яким вирішено видати ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" свідоцтва про право власності на житлові будинки та господарські будівлі, які розташовані на прибудинкових територіях за адресами: вул. Чорноморська, 2 а, Тополева, 17, Піонерська, 3, 28, пров. Обсерваторний, 2, 6. Також було зобов'язано ОМБТІ та РОН провести реєстрацію свідоцтв виданих ЗАТ "Укрпрофоздоровниця".
На підставі зазначеного розпорядження Приморською районною адміністрацією виконавчого комітету Одеської міської ради 18.05.2000 ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" видано свідоцтво про право власності № 8 на багатоквартирний будинок № 2 а по вул. Чорноморській у м. Одесі, житлова площа якого становить 1 652 кв. м, загальна площа - 3 194 кв. м; форма власності - колективна. Це свідоцтво зареєстровано у ОМБТІ та РОН 26.06.2000 за № 3298-стр.41-кн. 20м/с.
29.11.2001 Приморською районною адміністрацією виконавчого комітету Одеської міської ради на підставі того, що розпорядження від 18.05.2000 № 474 прийнято без урахування розпорядження міського голови від 31.03.2000 № 243-01р "Про прийняття на баланс житлових підприємств Приморської, Суворовської, Київської районних адміністрацій зовнішніх інженерних мереж, житлових будинків, сімейних гуртожитків, будівель ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", видано розпорядження № 1158 "Про анулювання свідоцтв про право власності на житлові будинки по вул. Чорноморська, 2 а; Тополева, 17; Піонерська, 3, 28; пров. Обсерваторний, 2, 6, виданих ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", згідно з яким було анульовано свідоцтва про право власності на житлові будинки, у тому числі, на житловий будинок по вул. Чорноморській, 2 а, виданого ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" та зобов'язано ОМБТІ та РОН анулювати реєстрацію зазначеного свідоцтва про право власності.
22.01.2003 на загальних зборах ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" прийнято рішення "Про зміни організаційно-правової структури ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" № 3/1, відповідно до пункту 1.27 якого вирішено реорганізувати філію "Клінічний санаторій "Лермонтовський" Одеського дочірнього підприємства ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" шляхом виділення в Дочірнє підприємство "Клінічний санаторій "Лермонтовський" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", затверджено його статут та доручено правлінню ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" здійснити перерозподіл майна, активів та пасивів ліквідованих дочірніх підприємств та представництв, а також здійснити реєстрацію у встановленому законодавством порядку.
Згідно з актом прийому-передачі майна цілісного майнового комплексу від 24.04.2003 Одеське дочірнє підприємство ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" передало, а ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" прийняло у володіння та користування майно, без права прийняття рішення про відчуження основних засобів, що належать на праві власності ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", інших активів, зобов'язань, власного капіталу і складає цілісний майновий комплекс - ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" за адресою: м. Одеса, пров. Лермонтовський, 2, згідно з передаточним балансом станом на 31.03.2003 та додатками до нього.
За змістом статуту ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" це підприємство створене одним засновником - ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", яке також є власником цього підприємства (пункти 1.1, 1.2); підприємство є правонаступником Одеського дочірнього підприємства ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" стосовно цивільно-правових відносин, що виникли в результаті діяльності філії Одеського дочірнього підприємства ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" "Клінічний санаторій "Лермонтовський" (пункт 1.3); підприємство має у своєму складі філію - "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Чайка", яка йому підпорядковується (пункт 1.5); майно підприємства складається із основних фондів (засобів), обігових коштів, а також інших цінностей, набутих згідно із законодавством України, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства (пункт 3.8); підприємство володіє і користується майном на праві господарського відання, відповідно до мети своєї діяльності, з обмеженням дій підприємства щодо відчуження, міни, застави, позики, оренди нерухомого майна, транспортних засобів, інших основних фондів підприємства, отримання кредиту, укладення договорів про спільну інвестиційну діяльність, що здійснюється органами управління ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" відповідно до статуту та норм законодавства України (пункт 3.11); продаж, передача іншим підприємствам, організаціям і установам, обмін, здавання в оренду, передача в заставу, а також списання з балансу майна, що знаходиться у господарському та оперативному віданні підприємства, здійснюється лише у встановленому ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" порядку (пункт 3.12).
У червні 2016 року на адресу ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" направлено звернення, за змістом якого Департамент комунальної власності Одеської міської ради у зв'язку з проведенням робіт з інвентаризації нежилих об'єктів розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а, просив надати інформацію щодо нежилих об'єктів нерухомості в частині знаходження цих приміщень в управлінні, на балансі або наданих в орендне користування.
У лютому 2017 року Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до суду з позовом до ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський", за участю третьої особи - Одеської міської ради, у якому просив усунути перешкоди у користуванні майном шляхом виселення відповідача з нежитлових приміщень першого поверху № 101, загальною площею 794,1 кв. м, за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 14.03.2017 у справі № 916/392/17, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 01.06.2017, у задоволенні позову Департаменту комунальної власності Одеської міської ради відмовлено. Зазначені судові рішення залишено без змін постановою Вищого господарського суду України від 03.10.2017. Судові рішення мотивовано тим, що будинок № 2 а по вул. Чорноморській у м. Одесі на відповідних правових підставах належить на праві колективної власності ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" згідно із свідоцтвом про право власності від 18.05.2000 № 8; позивачем не доведено належними і допустимими доказами, що територіальна громада м. Одеси є власником спірних нежитлових приміщень; Департамент комунальної власності не є органом, який має право виступати від імені територіальної громади з відповідним позовом.
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 22.11.2017, номер інформаційної довідки 104699786, нежитлові приміщення першого поверху ясла-садок "Чайка", загальною площею 794,1 кв. м, за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморська, 2 а, зареєстровано 31.10.2017 (номер запису про право власності 23163576) на праві приватної власності за ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський"; підстава виникнення права власності: акт приймання-передачі нерухомого майна від 24.04.2003, видавник: ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", Одеське дочірнє підприємство ЗАТ "Укрпрофоздоровниця"; акт приймання-передачі нерухомого майна від 24.01.1992, видавник: Федерація незалежних профспілок України, АТ "Укрпрофоздоровниця"; протокол № 3, рішення № 3/1 від 22.01.2003 загальних зборів ЗАТ "Укрпрофоздоровниця".
Звертаючись до суду з позовом про скасування рішень та розпоряджень органів місцевого самоврядування у справі, яка розглядається, ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" послалося на те, що зазначені акти прийнято з порушенням норм законодавства, тому вони підлягають визнанню незаконними та скасуванню.
Суди попередніх інстанцій при вирішенні спору дійшли висновку про невідповідність оскаржених рішень та розпоряджень органів місцевого самоврядування вимогам законодавства, оскільки їх було прийнято за відсутності необхідних правомочностей щодо розпорядження майном ЗАТ "Укрпрофоздоровниця".
Проте, Касаційний господарський суд не погоджується із вказаними висновками судів попередніх інстанцій, оскільки вони є передчасними, зробленими без належного з'ясування і оцінки обставин справи та з порушенням вимог законодавства.
Статтею 15 ЦК передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Отже, наведена норма визначає об'єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов'язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.
Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб'єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.
Згідно з частиною 1 статті 21 ЦК суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і, одночасно, порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
За змістом статей 316, 317, 319, 321 ЦК правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Отже, для реалізації власником майна свого права, законом передбачено сукупність правомочностей, які включають в себе володіння, користування та розпорядження цим майном.
Відповідно до статті 393 ЦК правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
Судами попередніх інстанцій установлено, що предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" про визнання незаконними та скасування рішень і розпоряджень органів місцевого самоврядування у частині передачі будинку № 2 а по вул. Чорноморській у м. Одесі до комунальної власності територіальної громади м. Одеси, прийняття яких у 1999-2001 роках було зумовлено рішенням загальних зборів ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" від 23.06.1999 "Про передачу житла та трьох оздоровниць у комунальну власність м. Одеси".
Вирішуючи спір, суди попередніх інстанцій, обмежившись посиланням на прийняття оскаржених актів органами місцевого самоврядування за відсутності необхідних правомочностей і підстав щодо розпорядження майном ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", у порушення вимог процесуального закону належним чином не з'ясували характер спірних правовідносин, не дали належної правової оцінки тим обставинам, що ДП "Клінічний санаторій "Лермонтовський" яке створене у 2003 році, є власником лише нежитлових приміщень першого поверху ясла-садка "Чайка", загальною площею 794,1 кв. м, розташованих у будинку № 2 а по вул. Чорноморській у м. Одесі, право власності на які зареєстровано за позивачем 31.10.2017; при цьому згідно зі статутом позивача останній володіє і користується переданим йому ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" майном на праві господарського відання з обмеженням певних дій, отже, з огляду на це суди не з'ясували наявність/відсутність порушення у зв'язку з прийняттям відповідних актів прав та охоронюваних законом інтересів саме позивача у справі.
Загальними вимогами процесуального права, закріпленими у статтях 74, 76, 77, 86 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК (1798-12) ) визначено обов'язковість встановлення судом під час вирішення спору обставин, що мають значення для справи, надання їм юридичної оцінки, а також оцінки всіх доказів, з яких суд виходив при вирішенні позову. Без виконання цих процесуальних дій ухвалити законне й обґрунтоване рішення у справі неможливо.
Ураховуючи наведене, суди першої та апеляційної інстанцій не дотрималися вимог процесуального закону щодо прийняття судового рішення на підставі всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, належним чином не дослідили зібрані у справі докази та не встановили пов'язані з ними обставини, що входили до предмета доказування, тому висновки цих судів щодо наявності підстав для задоволення позову є передчасними.
Порушення попередніми судовими інстанціями норм процесуального права унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення цієї справи.
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 308 ГПК суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.
Зважаючи на викладене, а також відповідно до положень статті 310 ГПК постановлені у справі судові рішення підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до суду першої інстанції. При новому розгляді справи суду необхідно врахувати викладене, перевірити доводи сторін та подані ними докази, дати їм належну правову оцінку і в залежності від встановленого вирішити спір відповідно до закону. За результатами нового розгляду має бути вирішено й питання щодо розподілу судових витрат зі справи.
Керуючись статтями 300, 301, 308, 310, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Одеської міської ради задовольнити частково.
2. Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.07.2018 та рішення Господарського суду Одеської області від 03.04.2018 у справі № 916/3270/17 скасувати.
3. Справу № 916/3270/17 передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя І.С. Берднік
Судді І.С. Міщенко
В.Г. Суховий