ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2018 року
м. Київ
Справа № 910/5955/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є.В. - головуючого, Мачульського Г.М., Кушніра І.В.,
розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на постанову Київського апеляційного господарського суду у складі колегії суддів: Власова Ю.Л., Буравльова С.І., Андрієнка В.В. від 12.06.2018 та ухвалу Господарського суду міста Києва суддя: Спичак О.М. від 27.04.2018 у справі
за позовом Державного підприємства матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту України "Укрзалізничпостач"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Енергетичне машинобудування",
третя особа - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця"
про стягнення 318 516 грн,
за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Енергетичне машинобудування" про заміну сторони у виконавчому провадженні,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У березні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Енергетичне машинобудування" (далі - ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування") звернулося до Господарського суду міста Києва із заявою про заміну сторони виконавчого провадження - Державного підприємства матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту України "Укрзалізничпостач" (далі - ДП "Укрзалізничпостач") його правонаступником - Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця") із виконання наказу Господарського суду міста Києва від 29.05.2017 у справі № 910/5955/17, що перебуває на виконанні у Солом'янському районному відділі державної виконавчої служби міста Києва, виконавче провадження № 55012177.
1.2. В обґрунтування заяви ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування" посилалося на те, що згідно відомостей із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200, зведеного передавального акта від 06.08.2015 та статуту ПАТ "Українська залізниця" останнє є правонаступником майна, прав та обов'язків ДП "Укрзалізничпостач".
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 23.06.2017 у справі № 910/5955/17 у задоволенні позову ДП "Укрзалізничпостач" до ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування" про стягнення 318 516 грн відмовлено повністю. Стягнуто з позивача на користь відповідача 5 000 грн витрат на оплату послуг адвоката.
2.2. Постановою Київського апеляційного господарського суду від 06.09.2017 зазначене рішення суду першої інстанції було залишено без змін.
2.3. 25.09.2017 Господарським судом міста Києва видано наказ на виконання рішення Господарського суду міста Києва від 23.06.2017 у справі № 910/5955/17.
2.4. 23.03.2018 ухвалою Господарського суду міста Києва було виправлено описку в рішенні Господарського суду міста Києва від 23.06.2017 та помилку в наказі суду від 25.09.2017 у справі № 910/5955/17.
2.5. Згідно постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200, прийнятої відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", вирішено утворити ПАТ "Українська залізниця" на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, у тому числі на базі ДП "Укрзалізничпостач".
2.6. Відповідно до зведеного передавального акта від 06.08.2015, затвердженого Міністром інфраструктури України 18.08.2015, голова та члени комісії з утворення ПАТ "Українська залізниця", а також голова комісії з реорганізації ДП "Укрзалізничпостач", керуючись статтею 107 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України (435-15) ), склали цей акт та підтвердили вартість і склад активів та зобов'язань. Майно, яке розташоване на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції не включено до переліків і зведених актів інвентаризації майна, а відображено в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за ПАТ "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 604 (604-2014-п) .
2.7. Згідно із статтями 1, 2 статуту ПАТ "Українська залізниця", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735 (735-2015-п) , ПАТ "Українська залізниця" є юридичною особою, що утворена відповідно до Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", Постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 (200-2014-п) "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".
2.8. Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДП "Укрзалізничпостач" перебуває в стані припинення з 22.07.2014, запис про припинення в реєстрі відсутній.
3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3.1. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.04.2018 заяву задоволено, здійснено заміну боржника - ДП "Укрзалізничпостач" на його правонаступника - ПАТ Українська залізниця" у виконавчому провадженні з виконання наказу Господарського суду міста Києва від 25.09.2017 № 910/5955/17.
3.2. Постановою Київського апеляційного господарського суду від 12.06.2018 ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.
3.3. Судові рішення обґрунтовано тим, що правонаступництво ПАТ "Українська залізниця" підтверджується відомостями із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, постановою Кабінету Міністрів України "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200, зведеним передавальним актом від 06.08.2015 та статутом ПАТ "Українська залізниця". Також суди виходили з того, що у разі злиття, без виключень, переходять усі права та обов'язки юридичної особи, що припиняються у такий спосіб, до її правонаступника, новоутвореного підприємства.
4. Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги
4.1. У касаційній скарзі ПАТ "Українська залізниця" посилається на порушення судами попередніх інстанцій вимог статті 59 Господарського кодексу України (далі - ГК України (436-15) ), статей 104, 107 ЦК України, частини 4 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та зазначає про те, що передавальний акт не містить підтвердження переходу обсягу прав від ДП "Укрзалізничпостач" та обов'язків перед ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування" у статутний капітал ПАТ "Українська залізниця", а також про те, що ДП "Укрзалізничпостач" не виключено з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
У касаційній скарзі ПАТ "Українська залізниця" просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заяви ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування".
5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
5.1. Відзиви на касаційну скаргу від інших учасників справи до Верховного Суду не надходили.
6. Позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
6.1. Відповідно до частин 1, 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України (1798-12) ) переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
6.2. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши наведені обставини, Верховний Суд у межах перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи, викладені у касаційній скарзі, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права під час ухвалення оскаржуваних судових рішень, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, зважаючи на таке.
6.3. У відповідності з вимогами частини 1 статті 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.
6.4. Відповідно до частин 6, 7 статті 2 Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту. Оприлюднення затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку підприємств залізничного транспорту, на базі яких утворюється Товариство, є офіційним повідомленням для кредиторів про припинення таких суб'єктів господарювання.
6.5. На виконання цього Закону та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 (200-2014-п) утворено ПАТ "Українська залізниця" на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.
6.6. У наведеному в цьому додатку переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється ПАТ "Українська залізниця", значиться й ДП "Укрзалізничпостач".
6.7. Згідно зі Статутом ПАТ "Українська залізниця" (в редакції від 18.01.2017), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735 (735-2015-п) , ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту (пункти 1, 2 Статуту). Товариство є юридичною особою з дня державної реєстрації (пункт 12 Статуту).
6.8. Дані відомості також підтверджуються витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, згідно якого державна реєстрація новоутвореної юридичної особи проведена 21.10.2015
6.9. Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДП "Укрзалізничпостач" перебуває в стані припинення, запис про припинення в реєстрі відсутній, натомість містяться дані про юридичних осіб, правонаступником яких є ПАТ "Українська залізниця", серед яких зазначено ДП "Укрзалізничпостач".
6.10. Таким чином, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наведених положень Статуту та зазначеного вище спеціального законодавства, ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав і обов'язків ДП "Укрзалізничпостач", та як наслідок, до ПАТ "Українська залізниця" перейшли всі права та обов'язки ДП "Укрзалізничпостач".
6.11. Зазначена правова позиція щодо правонаступництва ДП "Укрзалізничпостач" - ПАТ "Українська залізниця", наведена у постанові Верховного Суду від 06.03.2018 у справі № 910/24431/16.
6.12. Доводи ПАТ "Українська залізниця", наведені у касаційній скарзі, про те, що передавальний акт не містить підтвердження переходу обсягу прав від ДП "Укрзалізничпостач" та обов'язків перед ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування" у статутний капітал ПАТ "Українська залізниця", а також про те, що ДП "Укрзалізничпостач" не виключено з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, не спростовують встановлених судами попередніх інстанцій обставин правонаступництва ДП "Укрзалізничпостач" - ПАТ "Українська залізниця" та зводяться до переоцінки доказів.
7. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
7.1. За таких обставин, суди попередніх інстанцій задовольняючи заяву ТОВ "ТД "Енергетичне машинобудування" про заміну сторони виконавчого провадження - ДП "Укрзалізничпостач" його правонаступником - ПАТ "Українська залізниця" із виконання наказу Господарського суду міста Києва від 29.05.2017 у справі № 910/5955/17, правильно встановили та виходили з того, що правонаступництво підтверджується відомостями із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, постановою Кабінету Міністрів України "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200 та статутом ПАТ "Українська залізниця".
7.2. Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах "Пономарьов проти України" та "Рябих проти Російської Федерації", у справі "Нєлюбін проти Російської Федерації") повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень.
7.3. Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Отже, зазначені рішення Європейського суду з прав людини суд касаційної інстанції застосовує у цій справі як джерело права.
За таких обставин, оскільки фундаментальних порушень не встановлено, оскаржувану постанову судом апеляційної інстанції прийнято з додержанням вимог процесуального права, тому підстав для її зміни чи скасування немає.
8. Судові витрати
8.1. Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 ГПК України (у редакції, чинній з 15.12.2017), покладається на скаржника.
Керуючись статтями 300, 301, 304, 306, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення.
2. Постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.06.2018 та ухвалу Господарського суду міста Києва від 27.04.2018 у справі № 910/5955/17 залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Є. Краснов
Судді: Г. Мачульський
І. Кушнір