ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2018 року
м. Київ
Справа № 903/766/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О.О. Мамалуй - головуючий, Л.В. Стратієнко, І.В. Ткач
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу державного підприємства "Енергоринок"
на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 19.03.2018р.
у складі колегії суддів: В.В. Грязнов - головуючий, Г.Є. Олексюк, О.В. Мельник
та на рішення господарського суду Волинської області від 29.11.2017р.
суддя: О.Г. Слободян
за позовом державного підприємства "Енергоринок"
до приватного акціонерного товариства "Волиньобленерго"
про стягнення 130 000, 61 грн. штрафу
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Державне підприємство "Енергоринок" (далі - ДП "Енергоринок", позивач) звернулося до господарського суду Волинської області з позовом про стягнення з приватного акціонерного товариства "Волиньобленерго" (далі - ПрАТ "Волиньобленерго", відповідач) 130 000,61 грн. штрафу.
Позовні вимоги мотивовані невиконанням відповідачем договірних зобов'язань щодо строків оплати вартості поставленої електроенергії згідно з договором купівлі-продажу електроенергії №4288/02 від 31.10.2007р.
2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Рішенням господарського суду Волинської області від 29.11.2017р. у справі №903/766/17, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 19.03.2018р., частково задоволено позов, присуджено до стягнення з ПрАТ "Волиньобленерго" на користь ДП "Енергоринок" 3 490,08 грн. штрафу та 52,36 грн. судового збору. В частині стягнення з ПрАТ "Волиньобленерго" 126 510,53 грн. штрафу - відмовлено.
Судові рішення мотивовані, укладеними між сторонами спільними протокольними рішеннями про організацію взаємних розрахунків за електроенергію поставлену в січні-травні 2017 року, за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, відповідно до яких сторони дійшли згоди про зміну порядку і строків взаєморозрахунків за придбану електричну енергію протягом періоду, у якому виникли спірні правовідносини.
Судом першої інстанції присуджено до стягнення з відповідача 3 490,08 грн. штрафу за порушення умов договору щодо розрахунку за отриману електроенергію другого етапу червня 2017р., оскільки за червень 2017 року між сторонами відсутні підписані спільні протокольні рішення.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, ДП "Енергоринок" звернулось з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Волинської області від 29.11.2017р., постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 19.03.2018р. у справі №903/766/17 в частині відмови в задоволенні позовних вимог про стягнення з ПрАТ "Волиньобленерго" 126 510,53 грн. штрафу та передати справу в цій частині на новий розгляд.
Скарга мотивована тим, що сторонами не вносились зміни до договору купівлі-продажу електроенергії №4288/02 від 31.10.2007р. щодо порядку та строків проведення розрахунків за договором.
4. Позиції інших учасників справи
У відзиві на касаційну скаргу ПрАТ "Волиньобленерго" просить залишити без змін судові рішення, а касаційну скаргу - без задоволення.
5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій
31 жовтня 2007року ДП "Енергоринок", (ДПЕ) та ВАТ "Волиньобленерго" (ЕК) укладено договір купівлі-продажу електроенергії №4288/02, відповідно до якого ДПЕ зобов'язувалося продати, а ЕК зобов'язувалося купувати електроенергію та здійснювати її оплату відповідно до умов Договору (далі - Договір).
У зв'язку з реорганізацією ВАТ "Волиньобленерго" у ПАТ "Волиньобленерго" сторони уклали додаткову угоду №6906/02 від 29.04.2011р. до Договору відповідно до п. 2 якої, правонаступником всіх зобов'язань (прав та обов'язків) ВАТ "Волиньобленерго" за Договором є ПАТ "Волиньобленерго".
19 травня 2017року ДП "Енергоринок" і ПАТ "Волиньобленерго" укладено додаткову угоду №13401/ 01 до Договору, за умовами якої правонаступником всіх зобов'язань ПАТ "Волиньобленерго" за Договором стало ПрАТ "Волиньобленерго".
Відповідно до п.4.15.2 Договору (в редакції Додаткової угоди №5255/01 від 23.01.2009р.) при перерахуванні ЕК коштів за куплену у ДПЕ електроенергію відповідно до пп. 6.14 - 6.18 - розміри оплати за етапи до 15 (включно) числа розрахункового місяця не коригуються. Коригуються розміри оплат за етапи, наступні після 15 числа розрахункового місяця. При цьому різниця між скоригованою сумарною оплатою вартості етапів до 15 (включно) числа розрахункового місяця та сумарною оплатою вартості етапів до 15 (включно) числа розрахункового місяця враховується в першому етапі після 15 числа розрахункового місяця.
Згідно з п. 6.14 Договору оплата за куплену електроенергію здійснюється ЕК поетапно наступним чином. Першу частку оплати за розрахунковий місяць ЕК зобов'язується здійснити до 12-00 годин першого числа розрахункового місяця в розмірі не меншому 5% вартості електроенергії, замовленої ЕК відповідно до п.4.1.1 цього Договору, на розрахунковий місяць з урахуванням розміру ПДВ; другу частку оплати - не пізніше 6-го числа розрахункового місяця у розмірі не меншому 10% вартості електричної енергії, замовленої ЕК відповідно до п.4.1.1 цього Договору; третю частку оплати, - не пізніше 11-го числа розрахункового місяця у розмірі не меншому 20% вартості електричної енергії, замовленої ЕК відповідно до п.4.1.1 цього Договору; четверту частку оплати - не пізніше 15-го числа розрахункового місяця у розмірі не меншому 15% вартості електричної енергії, замовленої ЕК відповідно до п.4.1.1 цього Договору; п'яту частку оплати - не пізніше 21-го числа розрахункового місяця у розмірі не меншому 20% вартості електричної енергії, замовленої ЕК відповідно до п.4.1.1 цього Договору. Якщо 1-е число припадає на вихідний день, то відповідну частку оплати ЕК зобов'язується здійснити в перший банківський день, що слідує за ним.
У п. 6.19 Договору сторони погодили, що у випадку нездійснення ЕК оплати згідно з п.6.14 Договору, ДПЕ через один банківський день після закінчення відповідного етапу може виставити ЕК вимогу про сплату штрафу в розмірі 0,05% від недоплаченої суми. Штраф повинен бути сплачений в термін не більший 3-x банківських днів з моменту отримання ЕК письмового повідомлення від ДПЕ.
Пунктом п. 7.2.1 Договору передбачено, що ЕК зобов'язана купувати у ДПЕ електроенергію відповідно до умов розділу 4 цього Договору та здійснювати за неї своєчасні розрахунки відповідно до умов розділу 6 цього Договору, а також: виконувати інші умови цього Договору.
Відповідно до ч. 2. п. 7.3.2 Договору пеня та штраф не нараховується на заборгованість по пільгах і субсидіях, якщо ЕК до 20 числа місяця, наступного за розрахунковим, надішле до ДПЕ акт звірки розрахунків між ЕК та розпорядником бюджетних коштів, який підтверджує неотримання ЕК у встановленому порядку належних їй коштів для компенсацій пільг та субсидій.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, на виконання пунктів 4.1 та 4.15 Договору відповідач надсилав позивачеві повідомлення на заявлений обсяг купівлі електричної енергії в ОРЕ в конкретному місяці та скориговане повідомлення від на заявлений обсяг купівлі електричної енергії в ОРЕ в конкретному місяці.
У зв'язку з несвоєчасною оплатою за отриману електричну енергію ДП "Енергоринок" нараховані ПрАТ "Волиньобленерго" штрафні санкції на загальну суму 130 000,61 грн. з яких:- другого - третього етапів січня 2017р. в сумі 9 935,32 грн.;- другого - четвертого етапів лютого 2017р. в сумі 18 556,94 грн.; - третього - шостого етапів березня 2017 в сумі 29 838,21 грн.;- четвертого - шостого етапів квітня 2017р. в сумі 26601,95 грн.; - другого - шостого етапів травня 2017р. в сумі 41 578,11 грн.; - другого етапу червня 2017р. в сумі 3 490,08 грн.
Судами встановлено, що на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005р., № 20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам та надання пільг субсидій та компенсацій" (чинної на момент підписання спільних протокольних рішень) та згідно з чинним порядком проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання та електроенергію, затвердженим наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Міністерства фінансів України від 03.08.2015р. №493/688, Головним управлінням Державної казначейської служби у Волинській області, Департаментом фінансів Волинської облдержадміністрації, ПрАТ "Волиньобленерго", ДП "Енергоринок" укладено спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за електричну енергію від 10.01.2017р. №20/8283, №20/8284 на загальну суму 33 922 446,08 грн.; від 07.02.2017р. №20/8649, №20/8650, №20/8651, №20/8652, на загальну суму 35 168 553,11 грн.; від 09.03.2017р. №20/9031, №20/9032, №20/9033, №20/9034 на загальну суму 32 847 833,95 грн.; від 07.04.2017р. №20/9420, №20/9421, №20/9422 на загальну суму 38 655 615,44 грн. та від 11.05.2017р. №20/9797, №20/9798 на загальну суму 31 286 429,31 грн., які погоджені Міністерством енергетики та вугільної промисловості.
6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 12 Господарського кодексу України держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб'єктів господарювання є, зокрема, надання інвестиційних, податкових та інших пільг; надання дотацій, компенсацій, цільових інновацій та субсидій.
Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №20 від 11.01.2005р. (20-2005-п) (чинний на момент підписання спільних протокольних рішень).
Вказаний Порядок визначає механізм перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню, зокрема, на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення.
Згідно з п. 6 Порядку органи Казначейства на підставі платіжних доручень головних розпорядників коштів місцевих бюджетів перераховують кошти на рахунки постачальників ресурсів (товарів, послуг).
Пунктом 7 Порядку передбачено, що для проведення розрахунків відповідно до цього Порядку всі учасники відкривають рахунки в органах Казначейства, крім енергопостачальних компаній, державного підприємства "Енергоринок", які проводять розрахунки за спожиту електроенергію через поточні рахунки із спеціальним режимом використання, відкриті в уповноваженому банку. Розрахункове обслуговування цих рахунків здійснюється на умовах, визначених договором, що укладається між органами Казначейства та суб'єктами підприємницької діяльності. Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", ПАТ "Укртрансгаз", державне підприємство "Енергоринок", виробники електроенергії та вугледобувні підприємства підписують з учасниками розрахунків спільні протокольні рішення протягом п'яти робочих днів. До розрахунків включаються нараховані суми пільг лише в межах обсягів фактичного використання (споживання) ресурсів (товарів, послуг) відповідно до довідки, що надається постачальниками ресурсів (товарів, послуг). Учасник розрахунку має право відмовитися від підписання спільного протокольного рішення виключно за умови відсутності боргу перед учасником за товари/послуги, який планується погасити відповідно до цього Порядку.
Відповідно до п. 9 Порядку усі учасники розрахунків, що проводяться згідно з цим Порядком, у графі "Призначення платежу" платіжних доручень додатково зазначають: " Постанова Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 р. №20 (20-2005-п) ".
Судами встановлено обставини підписання між Головним управлінням Державної казначейської служби у Волинській області, Департаментом фінансів Волинської облдержадміністрації, ПрАТ "Волиньобленерго", ДП "Енергоринок" спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за електроенергію за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України від 10.01.2017р. №20/8283, №20/8284; від 07.02.2017р. №20/8649, №20/8650, №20/8651, №20/8652; від 09.03.2017р. №20/9031, №20/9032, №20/9033, №20/9034; від 07.04.2017р. №20/9420, №20/9421, №20/9422 та від 11.05.2017р. №20/9797, №20/9798, які погоджені Міністерством енергетики та вугільної промисловості.
Отже, підписання спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за електроенергію за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України мало наслідком зміну порядку та строків проведення розрахунків за електроенергію, яка постачалась позивачем за договором №4288/02 від 31.10.2007р. за січень - травень 2017р.
Враховуючи викладене, судами попередніх інстанцій правомірно відмовлено позивачеві в задоволенні позовних вимог в частині стягнення з відповідача 126 510,53 грн. штрафу за порушення строків оплати за отриману електроенергію.
Верховним Судом відхиляються доводи позивача щодо відсутності досягнення письмової згоди між сторонами про зміну умов договору, оскільки спірними протокольними рішеннями, підписаними між сторонами, досягнуто згоди про зміну порядку та строків проведення розрахунків за електроенергію, яка постачалась позивачем за січень - травень 2017р. та не є підставою для зміни умов договору в цілому.
7. Висновки Верховного Суду за результатами розгляду касаційної скарги
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
З дотриманням передбачених законодавством меж перегляду справи в касаційній інстанції, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд вважає, що рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, підстави для їх зміни чи скасування відсутні. Аргументи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом касаційної інстанції.
8. Судові витрати
З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу державного підприємства "Енергоринок" залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Волинської області від 29.11.2017р. та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 19.03.2018р. у справі №903/766/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О. О. Мамалуй
Суддя Л. В. Стратієнко
Суддя І. В. Ткач