16.10.2019 № 1303
|
Міністр
|
Г. Новосад
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
16 жовтня 2019 року № 1303
Генеральний директор
директорату дошкільної
та шкільної освіти
|
А.О. Осмоловський
|
Додаток 1
до Стандарту спеціалізованої освіти
наукового спрямування
(пункт 1 розділу I)
Загальні вимоги до дослідницької компетентності
|
Обов'язкові вимоги до дослідницької компетентності
|
||
5-6 класи
|
7-9 класи
|
10-11 (12) класи
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1. Здатність здобувачів освіти застосовувати у дослідницькій діяльності теоретичні та емпіричні методи дослідження
|
|||
Аналіз і порівняння інформації
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
аналізує інформацію, отриману з різних джерел (текстову, цифрову, символьну); формулює судження, індуктивні та дедуктивні умовиводи; відрізняє істинні та хибні судження
|
порівнює об'єкти та явища, інформацію, отриману з різних джерел (текстову, цифрову, символьну); застосовує індуктивний метод пізнання; перевіряє інформацію, отриману із різних джерел
|
критично оцінює інформацію, отриману з різних джерел (текстову, цифрову, символьну); застосовує дедуктивний метод пізнання; робить висновки на основі індуктивних і дедуктивних умовиводів; володіє прийомами перевірки інформації на достовірність
|
|
Систематизація, узагальнення та класифікація інформації
|
визначає головну думку у тексті; узагальнює інформацію (текстову, цифрову, символьну)
|
систематизує, класифікує інформацію за різними ознаками
|
складає порівняльні таблиці, схеми на основі узагальнення інформації
|
Встановлення причинно-наслідкових зв'язків
|
встановлює емпіричним шляхом локальні, односторонні причинно-наслідкові зв'язки
|
встановлює причинно-наслідкові зв'язки між одиночними явищами, об'єктами та загальними правилами, законами
|
встановлює причинно-наслідкові зв'язки між явищами, об'єктами та загальними правилами, законами; відрізняє причинно-наслідкові зв'язки від кореляційних
|
Критичне оцінювання інформації
|
використовує декілька різних джерел інформації та оцінює достовірність інформації, досліджує різноманітні точки зору щодо теми (проблеми); розпізнає техніки пропаганди
|
аналізує і оцінює доказовість і вагу аргументів у своїх твердженнях судженнях інших ураховує протилежні думки, знаходить контраргументи; розпізнає недостовірну інформацію, неповну інформацію, маніпулювання даними; аргументовано обстоює використання надійних джерел і достовірної інформації
|
відрізняє факти від їх інтерпретації; розпізнає спроби маніпуляції фактами; формулює і висловлює власну думку, яка чітко описує зважену позицію, базується на ретельному аналізі різних видів інформації з широкого кола надійних джерел; використовує декілька стратегій для оцінки надійності кількісних і якісних доказів та достовірності інформаційних джерел
|
Проведення емпіричних досліджень відповідно до профілю навчання та галузі знань
|
здійснює вимірювання, спостереження, проводить опитування під керівництвом дорослих, фіксує результати досліджень
|
здійснює довгострокові спостереження, проводить опитування, досліди у супроводі дорослих або у групі, фіксує результати досліджень, інтерпретує результати дослідницької діяльності
|
проводить опитування, спостереження, досліди та експерименти за алгоритмами, узагальнює, описує та презентує результати досліджень, формулює висновки
|
2. Здатність здобувачів освіти здійснювати пошук, технічну обробку, узагальнення та застосування інформації, результатів досліджень
|
|||
Пошукова діяльність
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
знаходить необхідну літературу за каталогом, інші види інформації за пошуковими запитами в інформаційному середовищі; здійснює простий пошук наукових і науково-популярних статей в мережі Інтернет
|
добирає та узагальнює необхідний для дослідження матеріал; укладає список використаних літературних та інших джерел відповідно до встановлених вимог; використовує велику кількість засобів і джерел, щоб виважено обрати достовірну інформацію та наукові дані для проведення дослідження наукових ідей і теорій
|
застосовує пошукові прийоми для отримання інформації та контенту в цифрових середовищах; укладає анотований список літературних та інших джерел; визначає надійні джерела отримання інформації (каталоги і бази даних бібліотек, надійні інтернет-ресурси, місцеві архіви, статистику, дані експертів та артефакти тощо)
|
|
Робота з текстами та джерельною базою
|
читає із розумінням тексти різних типів; структурує текстовий матеріал, складає план тексту
|
перетворює науково-публіцистичний текст на усну доповідь; структурує текстовий матеріал, створює на основі текстів таблиці, схеми, графіки або створює зв'язний текст на основі таблиць, схем, графіків
|
анотує науково-публіцистичні тексти, складає за алгоритмом письмові тексти наукового змісту (звіти, висновки досліджень, тези доповідей та виступів тощо)
|
Робота з понятійним апаратом
|
порівнює визначення понять і знаходить відмінності у них
|
добирає визначення понять, що найбільш повно відображують сутність об'єкта, процесу, явища; використовує абстрактні та узагальнюючі поняття
|
укладає глосарій термінів, що використовує у дослідницькій діяльності
|
Застосування інформації, результатів досліджень
|
застосовує здобуту інформацію під час розв'язання навчальних дослідницьких завдань
|
застосовує інформацію та результати досліджень у навчальних та життєвих ситуаціях
|
застосовує здобуті у дослідницькій діяльності знання та уміння у життєвих ситуаціях
|
3. Здатність здобувачів освіти організовувати власну дослідницьку діяльність, планувати та провадити її, аналізувати та контролювати результати власної діяльності
|
|||
Визначення мети та завдань дослідження
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
розуміє, приймає мету та завдання дослідження
|
бере участь у визначенні мети й завдань дослідження
|
визначає мету і завдання дослідження за визначеними алгоритмами
|
|
Розв'язання дослідницьких навчальних завдань
|
розуміє поставлене завдання; розв'язує завдання під керівництвом дорослого; визначає, яка інформація важлива для розв'язання завдання; пропонує шляхи розв'язання дослідницьких навчальних завдань
|
формулює проблему як ситуацію, що характеризується труднощами (перешкодами); розв'язує у супроводі дорослого або в групі дослідницькі навчальні завдання, що стосуються перегляду, пошуку та відбору даних, інформації та цифрового контенту; формулює обґрунтовані висновки щодо варіантів розв'язання проблеми, прогнозує наслідки кожного з можливих рішень
|
формулює проблему дослідження за наданим алгоритмом; аналізує різні підходи до розв'язання дослідницьких навчальних завдань, обирає найбільш оптимальний підхід
|
Планування дослідження
|
розуміє наданий план проведення дослідження; раціонально розподіляє час на виконання завдань за наданим планом для власної діяльності та групової роботи
|
аналізує план дослідження; визначає пріоритети у виконанні завдань, враховуючи власний темп навчання; розподіляє час на виконання тривалих завдань
|
створює план дослідження за визначеним алгоритмом; аналізує свій реальний розподіл часу та корегує його (за потреби), планує час на відпочинок і відновлення фізичних і емоційних ресурсів під час самостійної роботи над дослідницьким навчальним завданням
|
Організація дослідження
|
бере участь в організованому дослідженні, визначає необхідне обладнання або матеріали для проведення дослідження
|
організує дослідження у співпраці з дорослими та/або однолітками; добирає необхідне обладнання або матеріали для проведення дослідження
|
самостійно або в групі планує та проводить дослідження, самостійно добирає необхідне обладнання, матеріали, визначає додаткові умови для проведення дослідження
|
Взаємооцінювання та самооцінювання результатів дослідження
|
бере участь в аналізі результатів спільних досліджень за наданими критеріями; здійснює оцінювання результатів спільних досліджень за наданими критеріями
|
аналізує результати спільних досліджень за наданими критеріями; здійснює само- та взаємооцінювання результатів досліджень за наданими критеріями
|
аналізує результати власних та спільних досліджень за спільно розробленими критеріями; здійснює самооцінювання процесу та результату дослідження за спільно розробленими критеріями
|
Практичне застосування результатів досліджень
|
визначає економічну цінність продукції, виробів, винаходів як результатів проєктів
|
аналізує маркетингові стратегії і тактики реалізації інноваційних проєктів (досліджень)
|
складає бізнес-план з реалізації розробленого проєкту для потенційного інвестора
|
Проєктна робота
|
бере участь у проєктній роботі; здійснює оцінювання колективних проєктів за наданими критеріями
|
бере участь у спільному плануванні та реалізації проєктної роботи; здійснює само- та взаємооцінювання проектів за наданими критеріями
|
планує проєктну роботу, виконує самостійно проєкти за визначеною методикою або алгоритмом
|
4. Здатність здобувачів освіти ефективно взаємодіяти з іншими (письмово та усно формулювати свої думки, вести дискусію, діалог у процесі спільної діяльності або під час презентації її результатів тощо)
|
|||
Створення письмових текстів та усних висловлювань науково-дослідного змісту
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
розуміє висловлювання наукового змісту із використанням відповідної термінології
|
розуміє наукову термінологію за профілем навчання, письмово та усно формулює висловлювання, що описують наукові здобутки
|
застосовує наукову термінологію в усному та писемному мовленні під час формулювання висловлювань науково-дослідного змісту
|
|
Участь в обговореннях і дискусіях
|
бере участь у діалозі; добирає аргументи для обґрунтування ідеї, позиції
|
ініціює діалог та бере у ньому участь; веде діалог на тематику відповідно до галузі дослідження; аргументує відповіді, пропозиції, рішення, ідеї
|
бере участь у науковій дискусії за профілем навчання та галуззю науки; веде дискусію, обґрунтовуючи власну позицію, аргументовано заперечує опоненту
|
Формулювання запитань відповідно до профілю навчання та дослідницької діяльності
|
формулює запитання для встановлення функцій та призначення об'єкта, встановлення причинно-наслідкових зв'язків
|
формулює запитання за проблемою дослідження, темою доповіді
|
ставить проблемні запитання під час обговорення чи дискусії
|
Співпраця в малих групах
|
обґрунтовує користь співпраці у групі; планує виконання своєї роботи відповідно до ролі в групі; володіє навичками роботи у групі (команді)
|
співпрацює в групі у процесі виконання досліджень; розробляє в команді нестандартні рішення у надзвичайних ситуаціях; планує виконання комплексного завдання групою і визначає пріоритети спільної діяльності; виконує різні ролі в груповій роботі; демонструє уміння запобігати конфліктним ситуаціям
|
ефективно працює у різних групах, налагоджує взаємодію з опонентами; приймає нестандартні рішення у команді; визначає та розподіляє ролі для виконання групового завдання; пропонує шляхи вдосконалення спільної діяльності
|
Презентація результатів досліджень державною мовою
|
презентує результати досліджень, проєктів державною мовою, під час усного виступу чітко дотримується структури (вступ, основна частина, висновок), обґрунтовано добирає докази на підтримку головної мети та теми виступу; розуміє свій емоційний стан перед виступом
|
презентує результати, здобуті у спільних дослідженнях, спільні проєкти державною мовою, пояснює результати, відповідає на запитання; висловлює власну думку, використовуючи вербальні та невербальні засоби, спираючись на план, ключові слова і тези; виявляє здатність керувати емоціями під час виступу
|
презентує проєкти і результати власних досліджень державною мовою, ставить запитання та відповідає на запитання з проблеми дослідження; розробляє структуру доповіді для розкриття теми (досягнення мети) виступу; впевнено та переконливо висловлює власну думку; враховує особливості аудиторії під час доповіді; опановує негативні емоції під час публічного виступу
|
Спілкування іноземною мовою (відповідно до профілю навчання та напрямом дослідницької діяльності)
|
читає та розуміє тексти, створює короткі письмові повідомлення однією з іноземних мов
|
розуміє усні повідомлення та виступи, створює усні та письмові висловлювання однією з іноземних мов
|
бере участь у діалозі, ставить питання за темою доповіді однією з іноземних мов
|
5. Здатність до продукування нових ідей та нестандартного розв'язання дослідницьких навчальних завдань
|
|||
Продукування нових ідей
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
продукує нові ідеї, розглядає об'єкти та ідеї з різних точок зору, використовує знання з профільної галузі під час створення нового продукту
|
доопрацьовує ідеї інших; застосовує знання з різних предметів і галузей знань для створення нових об'єктів, ідей; удосконалює існуючі об'єкти, щоб зробити їх більш ефективними, естетичними чи етичними, зручними, оптимальними
|
генерує нестандартні ідеї, створює нові зв'язки, об'єкти; удосконалює існуючі об'єкти та системи, щоб зробити їх більш ефективними, естетичними, етичними, оптимальними; апробовує нові ідеї
|
|
Володіння методиками та прийомами стимулювання власної творчої активності
|
використовує метод евристичних питань для розуміння та аналізу всіх можливих ідей та рішень
|
використовує різноманітні методики стимулювання творчої активності для продукування нових ідей; використовує спеціальні прийоми теорії розв'язання винахідницьких задач
|
використовує метафори, аналогії, порівняння з галузей знань, відмінних від провідної; застосовує методи теорії розв'язання винахідницьких задач; володіє технологіями індивідуальної та колективної творчої роботи; організовує власну творчу діяльність
|
Визнання помилок як невід'ємної складової успіху
|
визначає свої помилки і навчається завдяки їм; наполегливо працює над досягненням цілей з урахуванням помилок, невдач та труднощів
|
визнає помилки як можливість більше дізнатися про себе, своє навчання, сильні та слабкі сторони; аналізує ризики від прийняття рішень
|
обґрунтовано ризикує, висловлюючи та впроваджуючи нові ідеї; вміє оцінювати ризики та приймати рішення; здійснює самооцінку власних (командних) ресурсів і творчих досягнень
|
Усвідомлення та регулювання емоційного стану
|
усвідомлює, як емоції можуть заважати і допомагати дослідницькій діяльності; знає способи самоналаштування на продуктивну діяльність; визначає наявність та встановлює причину власних негативних емоційних станів
|
прогнозує свої емоції та емоції інших у певних ситуаціях; усвідомлює, що може керувати емоціями, розуміє, як інші особи можуть вплинути на його емоції
|
регулює власний емоційний стан; розуміє, як і коли варто зменшувати (уникати) емоційну (ої) залежність (ості) від інших; може продовжувати роботу в помірно-стресовій ситуації (брак часу, неконструктивна поведінка групи, поганий настрій тощо)
|
Генеральний директор
директорату дошкільної
та шкільної освіти
|
А.О. Осмоловський
|
Додаток 2
до Стандарту спеціалізованої освіти
наукового спрямування
(пункт 1 розділу I)
Загальні результати навчання здобувачів освіти
|
Обов'язкові результати навчання здобувачів освіти
|
||
5-6 класи
|
7-9 класи
|
10-11 (12) класи
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1. Здійснення дослідно-експериментальної діяльності, пов'язаної з розв'язанням дослідницьких навчальних завдань
|
|||
Проведення дослідів та експериментів
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
спостерігає за перебігом дослідів (експериментів); обирає оптимальні способи фіксації та представлення результатів спостережень і експериментів; проводить досліди з тілами (речовинами, об'єктами) за інструкцією педагога; обирає вимірювальні прилади, необхідні для спостереження (експерименту) з переліку, запропонованого педагогом; здійснює вимірювання властивостей деяких тіл (речовин, об'єктів) за допомогою педагога
|
планує перебіг експериментів (спостережень) з тілами (речовинами, об'єктами), добирає необхідні прилади та матеріали; проводить прості досліди та експерименти за наданим планом та алгоритмом у співпраці з дорослими та/або однолітками; фіксує результати спостережень різними способами
|
планує та здійснює експериментальні дослідження з тілами (речовинами, об'єктами) за наданими алгоритмами або методиками; добирає методи дослідження з числа запропонованих; проводить емпіричні дослідження властивостей тіл (речовин, об'єктів), екологічних закономірностей
|
|
Аналіз та інтерпретація результатів дослідів та експериментів
|
аналізує результати спостережень і дослідів із тілами (речовинами, об'єктами); формулює словесні висновки за результатами спостережень і експериментів на підставі попередньо сформульованих проблем, добирає аргументи на їх обґрунтування
|
аналізує та інтерпретує результати емпіричних дослідів з тілами (речовинами, об'єктами), встановлює закономірності між явищами
|
аналізує та інтерпретує результати власних досліджень; підтверджує наукові положення емпіричними результатами власних дослідів з тілами (речовинами, об'єктами); ураховує у висновках етичні, екологічні наслідки вирішення проблеми
|
Моделювання об'єктів, явищ та процесів
|
розробляє за зразком або алгоритмом графічні, матеріальні моделі для опису результатів досліду; графічно ілюструє явища, закономірності тощо
|
застосовує графічні, матеріальні моделі для опису результатів експерименту; використовує математичні або комп'ютерні моделі для аргументації чи ілюстрації виявлених закономірностей
|
застосовує графічні, матеріальні та математичні або комп'ютерні моделі для виявлення та дослідження закономірностей, взаємозв'язків, опису змін у об'єктах, що досліджуються
|
2. Здійснення винахідницької діяльності, спрямованої на пошук шляхів розв'язання навчальних дослідницьких завдань, пов'язаних зі встановленням невідомих раніше ознак, властивостей, характеристик об'єктів
|
|||
Аналіз винаходів (відкриттів)
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
аналізує винаходи (відкриття) речовин та ідеї їх створення; пропонує ідеї та рішення щодо вдосконалення обладнання та пристроїв для експериментування; добирає результати різних досліджень з речовинами (тілами, об'єктами), описаних у наукових джерелах, що призвели до винаходів (відкриттів)
|
аналізує та інтерпретує дані про властивості речовин (тіл, об'єктів); відтворює процес створення відомих винаходів (відкриттів); продукує ідеї винаходів, заснованих на дослідженні властивостей тіл (речовин); збирає та синтезує необхідну інформацію щодо об'єктів, що досліджуються
|
аналізує перебіг дослідів що призвели до винаходів (відкриттів); вибудовує алгоритм здійснення відомих винаходів; прогнозує наслідки дослідів та експериментів з речовинами (тілами)
|
|
Розв'язання дослідницьких навчальних завдань
|
пропонує шляхи розв'язання дослідницьких навчальних завдань, пов'язаних зі встановленням невідомих раніше ознак властивостей, характеристик тіл (речовин)
|
розв'язує у супроводі дорослого або в групі дослідницькі навчальні завдання (проблеми), що стосуються пошуку невідомих раніше ознак властивостей, характеристик тіл (речовин); формулює обґрунтовані висновки щодо варіантів розв'язання проблеми, прогнозує наслідки кожного з можливих рішень
|
відтворює досліди, що призвели до винаходів (відкриттів); аналізує різні підходи до розв'язання проблеми, застосовує різні стратегії розв'язання проблемних задач; застосовує наукові ідеї для пояснення різних явищ і закономірностей; обирає найбільш оптимальний підхід щодо пошуку раніше невідомих ознак властивостей, характеристик тіл (речовин)
|
3. Створення проєктів, у тому числі стартапів, пов'язаних з дослідно-експериментальною та винахідницькою діяльністю
|
|||
Планування проєктів
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
здійснює проєктну діяльність у групі за наданим планом; розуміє, що план проєкту є гнучким та може змінюватись
|
бере участь у спільному плануванні та реалізації проєктної роботи; корегує план проєкту (за потреби)
|
самостійно планує перебіг проєкту і його результат за наданим алгоритмом
|
|
Виконання проєктів
|
виконує у групі свою частину проєкту; проводить та інтерпретує досліди й спостереження, необхідні для реалізації проєкту; знаходить і використовує додаткову інформацію; застосовує ІТ-технології під час виконання проєкту
|
розподіляє обов'язки у групі під час виконання проєктів, здійснює необхідні дослідження для досягнення результату проєкту; оформлює результати проєкту, використовуючи різні засоби, зокрема ІТ-технології
|
самостійно виконує проєкти за методикою або алгоритмами; визначає, які дослідження необхідно провести для досягнення результату проєкту; обґрунтовано добирає інформацію та засоби для виконання проєктів, зокрема ІТ-технології
|
Презентація проектів та оцінювання результатів
|
презентує результати проекту, використовуючи ефективні засоби візуалізації; демонструє навички переконливого виступу; оцінює колективні проекти за наданими критеріями; відмічає етичні, екологічні наслідки виконаної роботи і її результатів, ураховуючи цільову аудиторію проекту
|
оцінює власну діяльність і результати виконання проектних завдань за наданими критеріями; звітує за результатами проекту, який включає в себе всі необхідні компоненти в логічній послідовності
|
пропонує власні ідеї щодо створення проектів, визначаючи критерії оцінювання продукту проекту; аргументовано визначає засоби візуалізації результатів проектів та переконливо їх презентує
|
Практичне втілення результатів проектів
|
встановлює практичне значення результатів проектів і можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
проводить маркетингові спостереження для встановлення практичного значення результатів проектів і можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
оцінює практичне значення результатів проекту щодо можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
Генеральний директор
директорату дошкільної
та шкільної освіти
|
А.О. Осмоловський
|
Додаток 3
до Стандарту спеціалізованої освіти
наукового спрямування
(пункт 1 розділу I)
Загальні результати навчання здобувачів освіти
|
Обов'язкові результати навчання здобувачів освіти
|
||
5-6 класи
|
7-9 класи
|
10-11 (12) класи
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1. Здійснення дослідно-експериментальної діяльності, пов'язаної з розв'язанням дослідницьких навчальних завдань з використанням технологій суспільно-гуманітарних досліджень
|
|||
Аналіз результатів досліджень суспільно-гуманітарних об'єктів та явищ, закономірностей
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
аналізує описи результатів досліджень суспільно-гуманітарних об'єктів та явищ, закономірностей; відмічає методики, що застосовувалися під час досліджень; аналізує шляхи розв'язання суспільно-гуманітарних проблем, запропоновані науковцями, суспільними діячами, іншими фахівцями
|
перевіряє достовірність описаних у різних джерелах досліджень суспільно-гуманітарних об'єктів та явищ, закономірностей; здійснює кількісний аналіз результатів спостережень і даних з різних джерел; констатує наслідки розв'язання суспільно-гуманітарних проблем, запропонованих науковцями, суспільними діячами, іншими фахівцями
|
оцінює достовірність описаних у різних джерелах досліджень суспільно-гуманітарних об'єктів та явищ, закономірностей; співвідносить об'єкти дослідження та методи, що застосовуються до дослідження; здійснює інтерпретацію та аналіз отриманих результатів досліджень
|
|
Розв'язання дослідницьких навчальних завдань суспільно-гуманітарного спрямування
|
визначає суспільно-гуманітарну проблему, яка потребує пошуку конструктивних рішень; розв'язує дослідницькі навчальні завдання, що пов'язані з пошуком необхідної інформації; аналізує ефективність розв'язання проблеми на основі наданих критеріїв
|
визначає обмеження для розв'язання суспільно-гуманітарної проблеми; розв'язує дослідницькі навчальні завдання, що пов'язані зі здійсненням спостережень та/або проведенням опитувань; оцінює ефективність розв'язання проблеми на основі наданих критеріїв
|
визначає суспільно-гуманітарну проблему, пропонує шляхи її розв'язання; пропонує власні варіанти розв'язання дослідницьких навчальних завдань суспільно-гуманітарного спрямування; визначає критерії оцінки ефективності запропонованого розв'язання дослідницького навчального завдання
|
Проведення досліджень суспільно-гуманітарного спрямування
|
бере участь в організованих спостереженнях за суспільно-гуманітарними об'єктами та явищами; проводить опитування за готовими опитувальниками; застосовує прийоми роботи з текстами відповідно до профілю навчання
|
здійснює у групі різні види спостережень за суспільно-гуманітарними об'єктами та явищами, закономірностями; складає перелік запитань до проведення опитування відповідно до його мети, здійснює якісний аналіз документальних джерел; застосовує різні прийоми аналізу текстів відповідно до профілю навчання
|
здійснює різні види досліджень суспільно-гуманітарних об'єктів, явищ закономірностей; розробляє опитувальник і план опитування відповідно до його мети; досліджує тексти відповідно до профілю навчання
|
2. Створення проектів, пов'язаних із дослідно-експериментальною та пошуковою діяльністю
|
|||
Планування проєктів
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
здійснює проектну діяльність у групі за наданим планом; розуміє, що план проєкту є гнучким та може змінюватись
|
бере участь у спільному плануванні та реалізації проєктної роботи; корегує план проєкту (за потреби)
|
самостійно планує перебіг проєкту і його результат за наданим алгоритмом
|
|
Виконання проєктів
|
бере участь у короткостроковому проєкті, пов'язаному з пошуком рішень суспільно-гуманітарних проблем, аналізує моделі соціальних явищ, визначає аспекти моделі, які можна вдосконалити; виконує у групі свою частину проєкту; знаходить і використовує додаткову інформацію щодо виконання проєктного завдання
|
здійснює короткострокові та довгострокові (річні) суспільно-гуманітарні проєкти у групі; розподіляє обов'язки у групі під час виконання проєктів, оформлює результати проєкту, використовуючи різні технічні та художні засоби; проводить нескладні соціологічні дослідження за готовими методиками у межах проєкту
|
здійснює короткострокові та довгострокові (річні) проєкти, пов'язані з дослідженням суспільно-гуманітарних явищ, закономірностей; самостійно виконує проєкти за наданою методикою чи алгоритмами; визначає, які дослідження необхідно провести для досягнення результату проєкту; обґрунтовано відбирає інформацію і засоби для виконання проєктів
|
Презентація проєктів та оцінювання результатів
|
презентує результати проєкту, використовуючи ефективні засоби візуалізації, демонструє навички переконливого виступу; оцінює колективні проєкти за наданими критеріями;визначає правові, етичні, соціальні наслідки виконаної роботи і її результатів, враховуючи цільову аудиторію
|
оцінює власну діяльність і результати виконання проєктних завдань за наданими критеріями; звітує за результатами проєкту, який містить всі необхідні компоненти в логічній послідовності
|
пропонує власні ідеї щодо створення проєктів, визначає критерії оцінювання продукту проєкту; аргументовано визначає засоби візуалізації результатів проєктів та переконливо їх презентує
|
Практичне втілення результатів проєктів
|
встановлює практичне значення результатів проєктів і можливостей їх реалізації у певній сфері суспільного життя
|
проводить маркетингові спостереження для встановлення практичного значення результатів проєктів та можливостей їх реалізації у суспільному житті
|
оцінює практичне значення результатів проєкту щодо можливостей їх реалізації у суспільному житті
|
Генеральний директор
директорату дошкільної
та шкільної освіти
|
А.О. Осмоловський
|
Додаток 4
до Стандарту спеціалізованої освіти
наукового спрямування
(пункт 1 розділу I)
Загальні результати навчання здобувачів освіти
|
Обов'язкові результати навчання здобувачів освіти
|
||
5-6 класи
|
7-9 класи
|
10-11 (12) класи
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1. Здійснення дослідно-експериментальної діяльності, пов'язаної з розв'язанням дослідницьких навчальних завдань з використанням технологічних засобів та ІТ-технологій
|
|||
Проведення дослідів та експериментів з технічними приладами та моделями
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
спостерігає за перебігом дослідів та експериментів з технічними приладами та моделями; обирає оптимальні способи фіксації та представлення результатів спостережень і експериментів; проводить нескладні досліди з технічними пристроями, моделями в лабораторних умовах за визначеними етапами та інструкцією педагога; обирає, як краще фіксувати і представляти дані спостережень і експериментів з використанням технологічних засобів та ІТ-технологій; обирає вимірювальні прилади для спостереження (експерименту) з переліку, запропонованого вчителем
|
планує перебіг експериментів та спостережень, добирає необхідні прилади і матеріали; розв'язує дослідницькі навчальні завдання у супроводі дорослого, має досвід експериментування з технічними пристроями, моделями; фіксує результати дослідів різними способами з використанням технологічних засобів та ІТ-технологій
|
розв'язує дослідницькі завдання за планом та алгоритмом, проводить досліди та експерименти з технічними пристроями, моделями в лабораторних умовах з використанням технологічних засобів та ІТ-технологій; добирає методи дослідження з числа запропонованих
|
|
Аналіз та інтерпретація результатів дослідів та експериментів
|
аналізує результати спостережень і дослідів; формулює словесні висновки зі спостережень і експериментів на підставі попередньо сформульованих проблем, добирає аргументи на їх обґрунтування
|
аналізує та інтерпретує результати спостережень та експериментів з технічними пристроями, моделями в лабораторних умовах, встановлює закономірності
|
інтерпретує результати власних досліджень; підтверджує наукові положення результатами власних досліджень; ураховує у висновках етичні, екологічні наслідки вирішення проблеми
|
Моделювання об'єктів, явищ і процесів
|
розуміє математичні (графічні, комп'ютерні та інші) моделі, що ілюструють роботу технічних пристроїв, спосіб передання інформації; використовує моделі опису технічних можливостей об'єктів, моделей, інструментів
|
використовує математичні (графічні, комп'ютерні та інші) моделі для опису механізму передання інформації, роботи технічних пристроїв; робить опис можливостей об'єктів, моделей, інструментів, технічних об'єктів
|
описує механізми роботи технічних пристроїв, передання інформації за допомогою математичних (графічних, комп'ютерних та інших) моделей; розроблює дослідні зразки для випробовування технічних можливостей запропонованих об'єкта, моделі, інструмента
|
2. Здійснення конструкторської діяльності, що спрямована на створення проєкту певного об'єкта з визначеними формою, розмірами, взаємним розташуванням елементів, способом їх з'єднання, матеріалами
|
|||
Аналіз виробів, конструкцій
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
аналізує вироби та пристрої, співвідносить виріб, пристрій, конструкцію зі схемою, моделлю, кресленням
|
аналізує проєкти виробів, конструкцій, порівнює зі схемою, знаходить причини порушення функцій виробу, конструкції
|
на основі аналізу вносить зміни у проєкт виробу, пристрою, конструкції, що його(її) вдосконалюють
|
|
Вдосконалення конструкцій (моделей)
|
добирає матеріали, інструмент і обладнання, необхідні для виготовлення конструкції; визначає аспекти моделі, які можна вдосконалити; презентує технічні характеристики дослідного зразка
|
розробляє проєкт, спрямований на вдосконалення моделі; оцінює конструкторські рішення за визначеними критеріями
|
моделює вироби, конструкції, моделі, пристрої за допомогою комп'ютерних технологій або інших засобів; виготовляє конструкцію за моделлю, кресленням
|
Випробування дослідних зразків (конструкцій, моделей)
|
робить висновки про успішність випробування дослідних зразків виробів, конструкцій, моделей, пристроїв (за визначеними критеріями)
|
має досвід випробування дослідних зразків виробів, конструкцій, моделей, пристроїв, розуміє моделі, створені за допомогою комп'ютерних технологій, здійснює проєкти, пов'язані з конструюванням виробів, конструкцій, моделей, пристроїв, у групі
|
самостійно або в групі випробовує дослідні зразки виробів, конструкцій, моделей, пристроїв за алгоритмом та критеріями оцінювання їх ефективності; застосовує наукові принципи для розробки, конструювання та тестування пристроїв
|
3. Здійснення винахідницької діяльності, спрямованої на пошук шляхів розв'язання дослідницьких навчальних завдань, пов'язаних зі встановленням невідомих раніше ознак властивостей, характеристик об'єктів
|
|||
Аналіз винаходів та дослідних зразків
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
аналізує винаходи та ідеї їх створення, пропонує ідеї та рішення щодо вдосконалення виробів; добирає результати різних досліджень, описаних у наукових джерелах
|
аналізує дослідні зразки на основі ідей щодо вдосконалення виробів та пристроїв, збирає та синтезує необхідну інформацію щодо об'єктів, що досліджуються; аналізує та інтерпретує дані про явища та об'єкти
|
створює дослідні зразки на основі ідей щодо вдосконалення виробів та пристроїв
|
|
Розв'язання дослідницьких навчальних завдань
|
пропонує шляхи розв'язання дослідницьких навчальних завдань, пов'язаних з пошуком невідомих раніше ознак, властивостей, характеристик об'єктів
|
розв'язує у супроводі дорослого або в групі дослідницькі навчальні завдання, що стосуються пошуку невідомих раніше ознак властивостей, характеристик об'єктів; формулює обґрунтовані висновки щодо рішень проблеми, прогнозує наслідки кожного з можливих рішень
|
застосовує різні стратегії розв'язання дослідницьких навчальних завдань, наукові ідеї для пояснення різних явищ та закономірностей; аналізує різні підходи до розв'язання проблеми, обирає найбільш оптимальний підхід щодо пошуку невідомих раніше ознак, властивостей, характеристик об'єктів
|
4. Здійснення раціоналізаторської діяльності, спрямованої на створення або зміну конструкцій виробів, технології, застосованої техніки або складу матеріалу
|
|||
Визначення функцій та шляхів вдосконалення технічного об'єкта
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
визначає функціональне призначення технічного об'єкта; визначає головну функціональну ланку в технічному об'єкті; знаходить найбільш слабкий елемент у технічному об'єкті; визначає мету вдосконалення чи винаходження нового технічного об'єкта
|
визначає шляхи вдосконалення функцій технічного об'єкта; констатує обмеженість можливостей найбільш слабкої ланки в технічному об'єкті, вдосконалює слабкий елемент у технічному об'єкті
|
демонструє уміння вдосконалення функцій технічного об'єкта; демонструє уміння вдосконалення технічного об'єкта; володіє прийомами подолання технічних суперечностей
|
|
Розв'язання дослідницьких навчальних завдань
|
бере участь у колективному розв'язанні завдань, спрямованих на зміну конструкцій виробів, технологій
|
розв'язує за допомогою фахівців завдання, спрямовані на зміну конструкцій виробів, технології, застосованої техніки або складу матеріалу; розуміє практичну цінність винаходів та можливості впровадження
|
розв'язує завдання, спрямовані на створення конструкцій виробів, використовує різні стратегії розв'язування раціоналізаторських задач
|
Оцінювання практичного значення та можливостей застосування винаходів
|
встановлює практичне значення виробів (конструкцій, моделей, пристроїв) та можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
проводить маркетингові спостереження для встановлення практичного значення виробів (конструкцій, моделей, пристроїв) та можливостей їх реалізації | на ринку товарів і послуг
|
оцінює практичне значення виробів (конструкцій, моделей, пристроїв) щодо можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
5. Створення проєктів, пов'язаних з винахідницькою та раціоналізаторською діяльністю
|
|||
Планування проєктів
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
Здобувач освіти
|
здійснює проєктну діяльність у групі за наданим планом; розуміє, що план проєкту є гнучким та може змінюватись
|
бере участь у спільному плануванні та реалізації проєктної роботи; корегує план проєкту (за потреби)
|
самостійно планує перебіг проєкту і його результат за наданим алгоритмом
|
|
Виконання проєктів
|
виконує у групі свою частину проєкту; виготовляє моделі, використовує технічні пристрої для реалізації проєкту; знаходить і використовує додаткову інформацію щодо виконання проєктного завдання; застосовує ІТ-технології під час виконання проєкту, бере участь у розробленні стартапів
|
розподіляє обов'язки у групі під час виконання проєктів, моделює, реалізує конструкторську (винахідницьку, раціоналізаторську) діяльність, необхідну для досягнення результату проєкту; оформлює результати проєкту, використовуючи різні засоби, зокрема ІТ-технології; спільно з іншими здобувачами освіти розробляє стартапи за наданою методикою, продукує ідеї стартапів
|
виконує проєкти самостійно за наданою методикою чи алгоритмами; визначає способи підвищення ефективності пристрою, конструкції; обґрунтовано добирає інформацію і засоби для виконання проєктів, використовуючи різні засоби, зокрема ІТ-технології, володіє методикою розроблення стартапів, продукує ідеї стартапів
|
Презентація проєктів та оцінювання результатів
|
презентує результати проєкту, використовуючи ефективні засоби візуалізації і навички переконливого виступу; оцінює колективні проєкти за наданими критеріями; визначає етичні, соціальні, екологічні наслідки виконаної роботи і її результатів, враховуючи цільову аудиторію
|
оцінює власну діяльність і результати виконання проєктних завдань за наданими критеріями; звітує за результатами проєкту, який включає всі необхідні компоненти в логічній послідовності
|
пропонує власні ідеї щодо виконання проєктів; визначає критерії оцінювання продукту проєкту; аргументовано визначає засоби візуалізації результатів проєктів і переконливо їх презентує
|
Практичне втілення результатів проєктів
|
встановлює практичне значення результатів проєктів і можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
проводить маркетингові спостереження для встановлення практичного значення результатів проєктів та можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг
|
оцінює практичне значення результатів проєкту щодо можливостей їх реалізації на ринку товарів і послуг; володіє навичками управління проєктами в ІТ-компаніях, високотехнологічних підприємствах
|
Генеральний директор
директорату дошкільної
та шкільної освіти
|
А.О. Осмоловський
|