МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.01.2019 № 81

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо використання коштів освітньої субвенції

На виконання пункту 6 розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1012 (1012-2018-р) "Про розподіл резерву коштів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2018 році" та з метою раціонального використання коштів державного бюджету НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо використання коштів освітньої субвенції для придбання засобів навчання, навчального обладнання та забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов у приміщеннях закладів загальної середньої освіти за напрямами, визначеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1012, що додаються.
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.) довести методичні рекомендації до відома обласних, Київської міської державних адміністрацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Карандія В.А.
Т.в.о. Міністра
П. Хобзей
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
28.01.2019 № 81

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо використання коштів освітньої субвенції для придбання засобів навчання, навчального обладнання та забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов у приміщеннях закладів загальної середньої освіти за напрямами, визначеними розпорядженням КМУ від 18.12.2018 № 1012

I. Закупівля дидактичних матеріалів українською мовою для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин

У зв'язку із запланованим поступовим збільшенням кількості навчальних предметів, що вивчаються українською мовою в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин і корінних народів, рекомендуємо видатки, визначені розпорядженням Кабінету Міністрів Україну від 18.12.2018 № 1012 (1012-2018-р) на закупівлю дидактичних матеріалів українською мовою для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин спрямувати на оснащення кабінетів природничо-математичних предметів засобами навчання українською мовою, орієнтовний перелік яких наведено нижче.
Математика
1. Демонстраційна модель "Одиниці об'єму".
2. Демонстраційна модель тригонометричного круга.
3. Комплект плакатів/таблиць з алгебри для кожного класу (7, 8, 9, 10, 11).
4. Комплект плакатів/таблиць з геометрії для кожного класу (7, 8, 9, 10, 11).
5. Демонстраційна модель числової прямої.
6. Комплект "Осі координат".
7. Комплект портретів видатних математиків.
8. Набір класного інструмента.
Біологія
1. Комплекти таблиць з біології для кожного класу (6, 7, 8, 9, 10, 11).
2. Навчальні колекції з біології (за вибором).
3. Комплект портретів видатних біологів.
4. Набори мікропрепаратів з біології (за вибором).
Географія
1. Колекції з географії (за вибором):
Гірські породи та мінерали; Корисні копалини; Нафта та продукти її переробки; Кам'яне вугілля та продукти його переробки; Торф та продукти його переробки; Залізна руда та продукти її переробки; Граніт та його складові частини; Пісок, глина та продукти їх переробки; Типи ґрунтів; Склад ґрунтів; Мінеральні та органічні добрива; Палеонтологічна; Морське дно.
2. Моделі
Глобус фізичний (масштаб 1:30000000; 1:50000000; 1:80000000).
Глобус політичний (масштаб 1:50000000).
Глобуси-моделі:
Паралелі та меридіани Землі (масштаб 1:50000000);
Будова Землі (модель демонструє зовнішню та внутрішню будову Землі, виготовлена у формі глобуса з видаленим сегментом земної поверхні, що демонструє внутрішню структуру будови Землі, масштаб 1:50000000).
Будова вулкана.
3. Карти стінні фізичні
Фізична карта світу (масштаб 1:22000000).
Фізична карта півкуль (масштаб 1:24000000).
Фізична карта України (масштаб 1:500000).
4. Карти стінні тематичні (за вибором, масштаб 1:22000000, 1:30000000, 1:35000000):
Політична карта світу.
Карта океанів (основні форми рельєфу морського дна).
Будова земної кори та корисні копалини.
Географічні пояси та природні зони світу.
Кліматична карта світу.
Кліматичні пояси та області світу.
Географічні відкриття.
Тваринний світ;
Світ. Ґрунти.
5. Карти стінні материків та частин світу (за вибором) масштаб 1:800000, 1:10000000, 1:22000000, 1:30000000):
Африка. Фізична карта;
Африка. Політична карта;
Африка. Економічна карта;
Південна Америка. Фізична карта;
Південна Америка. Політична карта;
Південна Америка. Економічна карта;
Північна Америка. Фізична карта;
Північна Америка. Політична карта;
Північна Америка. Економічна карта;
Євразія. Фізична карта;
Євразія. Політична карта;
Євразія. Економічна карта;
Австралія та Океанія. Політична карта;
Австралія та Океанія. Фізична карта;
Австралія, Нова Зеландія. Економічна карта;
Світ. Екологічні проблеми;
Світ. Годинні пояси
6. Карти України, масштаб 1:1000000 (за вибором):
Політико-адміністративна карта України;
Україна. Населення;
Україна. Екологічна ситуація;
Україна. Клімат;
Україна. Ґрунти;
Україна. Природно-заповідний фонд;
Тектонічна будова України;
Топографічна карта;
Національний склад населення України;
Україна. Економічна карта;
Україна. Транспортна система;
Україна. Паливно-енергетична промисловість;
Україна. Металургійна промисловість;
Україна. Машинобудівна промисловість;
Україна. Лісова та паперово-целюлозна промисловість;
Україна. Хімічна промисловість;
Україна. Промисловість будівельних матеріалів;
Україна. Сільське господарство і харчова промисловість;
7. Карти світу, масштаб 1:22000000 (за вибором):
Світ. Транспортна система;
Світ. Паливна промисловість;
Світ. Електроенергетика;
Світ. Чорна металургія;
Світ. Кольорова металургія;
Світ. Машинобудівна промисловість;
Світ. Хімічна промисловість;
Зернове господарство світу;
Технічні культури світу;
Текстильна промисловість світу;
Світ. Густота населення;
Народи світу
8. Атлас вчителя.
Фізика та астрономія
1. Комплект плакатів/таблиць з фізики для кожного класу (7, 8, 9, 10, 11).
2. Карта зоряного неба.
3. Глобус зоряного неба.
4. Комплект портретів видатних фізиків.
Хімія
1. Колекції (за вибором):
Волокна; Мінеральні добрива; Кам'яне вугілля і продукти його переробки; Каучук та продукти його переробки; Метали і сплави; Нафта і продукти її переробки; Паливо; Пластмаси; Руди металів або Мінерали; Скло і вироби зі скла; Чавун і сталь.
2. Періодична система хімічних елементів.
3. Таблиця розчинності кислот, основ, солей і амфотерних гідроксидів.
4. Ряд активності металів.
5. Електронегативність елементів головних підгруп.
6. Правила безпеки на уроках хімії.
7. Комплект портретів видатних хіміків.

II. Оснащення закладів загальної середньої освіти засобами навчання та обладнанням для кабінетів природничо-математичних предметів

При закупівлі засобів навчання для кабінетів природничо-математичних предметів слід враховувати, що навчальне обладнання, яке поставляється та використовується в освітньому процесі у закладах освіти, на момент поставки повинно мати чинні висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, сертифікат походження продукції та/або технічний паспорт на виріб, декларації про відповідність вимогам технічних регламентів та бути укомплектовано україномовними інструкціями про використання та зберігання.

III. Забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов у приміщеннях закладів загальної середньої освіти

Видатки, передбачені на забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов у приміщеннях закладів загальної середньої освіти, рекомендуємо спрямовувати до закладів загальної середньої освіти I ступеня з кількістю учнів не менше 50 осіб; I-II ступенів - з кількістю учнів не менше 100 осіб; I-II ступенів - з кількістю учнів не менше 120 осіб.
Слід враховувати, що нові державні будівельні норми щодо проектування шкільних навчальних закладів - ДБН В.2.2-3:2018 "Будинки і споруди. Заклади освіти", які з 1 вересня 2018 року вступили в дію, є обов'язковими та поширюються на проектування нових і реконструкцію існуючих приміщень закладів загальної середньої освіти.
У закладах освіти необхідно передбачити внутрішні туалети з підведенням до умивальників холодної та гарячої протічної води.
У загальних туалетах для учнів (окремих для хлопчиків і дівчат), які розміщуються на кожному поверсі закладу освіти, слід передбачати універсальну кабіну загального користування для використання її особами з інвалідністю, у тому числі тими, що пересуваються на кріслах колісних, за допомогою милиць чи інших засобів.
Директор департаменту
Ю. Кононенко
( Текст взято з сайту Міністерства освіти і науки http://www.mon.gov.ua )