ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 червня 2020 року № 106

Про окремі питання діяльності Київської обласної виборчої комісії

До Центральної виборчої комісії 19, 20, 22 травня та 3 червня 2020 року надійшли звернення Гоголіної Анни Василівни, Донець Валентини Петрівни, Парфеси Володимира Миколайовича, Панасюка Юрія Миколайовича, Бондарчука Миколи Логвиновича, Наконечного Григорія Прохоровича та Величенко Тетяни Володимирівни щодо правомірності визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Київської обласної ради, включених до виборчого списку місцевої організації партії після них.
Так, у зверненнях Гоголіна А.В., Донець В.П., Парфеса В.М., Панасюк Ю.М., Бондарчук М.Л., Наконечний Г.П. та Величенко Т.В., які були включені до виборчого списку кандидатів у депутати Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" на чергових виборах депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2015 року, зазначили, що під час заміщення депутатів Київської обласної ради, обраних від указаної місцевої організації політичної партії, повноваження яких були достроково припинені, обраними депутатами визнано кандидатів у депутати, розташованих після них у вказаному виборчому списку від цієї місцевої організації партії.
Також Гоголіна А.В., Донець В.П., Парфеса В.М., Панасюк Ю.М., Бондарчук М.Л., Наконечний Г.П. та Величенко Т.В. у своїх зверненнях просили скасувати постанову Київської обласної виборчої комісії у частині скасування їх реєстрації кандидатами в депутати Київської обласної ради та виключення їх із виборчого списку кандидатів у депутати цієї ради від Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина".
26 березня та 14 квітня 2020 року до Комісії надійшли листи Київської обласної виборчої комісії від 25 березня 2020 року № 25/03/20-1 та від 13 квітня 2020 року № 13/04/20-1 і № 13/04/20-2 відповідно, в яких серед іншого йдеться про те, що до цієї виборчої комісії в березні 2020 року надійшла низка звернень кандидатів у депутати Київської обласної ради, включених до виборчого списку Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", щодо виключення їх з цього виборчого списку, у тому числі заяви Гоголіної Анни Василівни від 12 грудня 2019 року, Донець Валентини Петрівни від 30 вересня 2019 року, Парфеси Володимира Миколайовича від 30 листопада 2019 року, Панасюка Юрія Миколайовича від 2 листопада 2019 року, Бондарчука Миколи Логвиновича від 19 серпня 2019 року, Наконечного Григорія Прохоровича від 1 грудня 2019 року та Величенко Тетяни Володимирівни від 30 серпня 2019 року. У зв’язку з цим постановою Київської обласної виборчої комісії від 6 березня 2020 року № 31 "Про розгляд звернень" задоволено зазначені заяви та скасовано реєстрацію відповідних кандидатів у депутати Київської обласної ради, включених до вказаного виборчого списку, з виключенням їх із цього виборчого списку, зокрема Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В.
При цьому Київська обласна виборча комісія надіслала Центральній виборчій комісії копії заяв, що надходили до вказаної територіальної виборчої комісії від імені Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В.
Копії зазначених заяв було надіслано Гоголіній А.В., Донець В.П., Парфесі В.М., Панасюку Ю.М., Бондарчуку М.Л., Наконечному Г.П. та Величенко Т.В. з проханням невідкладно поінформувати Комісію, чи зверталися вони з відповідними документами до Київської обласної виборчої комісії, зокрема підтвердити чи спростувати написання та надсилання ними заяв, адресованих голові Київської обласної виборчої комісії І. Юхименку, від 12 грудня, 30 вересня, 30 листопада, 2 листопада, 19 серпня, 1 грудня, 30 серпня 2019 року відповідно про виключення їх із виборчого списку кандидатів у депутати Київської обласної ради від Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина". Зміст таких заяв і відповідне прохання про підтвердження або спростування викладеної в них інформації було доведено до відома вказаних осіб також засобами телефонного зв’язку.
У відповідь Гоголіна А.В., Донець В.П., Парфеса В.М., Панасюк Ю.М., Бондарчук М.Л., Наконечний Г.П. та Величенко Т.В. спростували факт написання ними таких заяв та належності їм підписів на них.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.
Крім того, частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
На виконання передбачених наведеними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія з метою забезпечення та захисту виборчих прав громадян, вивчивши вказані вище та беручи до уваги інші наявні в неї документи, зазначає.
Порядок організації підготовки та проведення чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року було врегульовано Законом України "Про місцеві вибори" (595-19) (далі - Закон), який з 1 січня 2020 року у зв’язку з прийняттям Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) визнано таким, що втратив чинність, крім положень щодо організації та проведення повторних, проміжних, додаткових виборів і заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів депутатів місцевих рад.
Згідно з частиною восьмою статті 86 Закону (595-19) результатом виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі є визначення в порядку черговості кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій осіб, обраних депутатами від місцевих організацій політичних партій у кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями політичних партій.
Черговість кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевої організації політичної партії, яка відповідно до частини другої вказаної статті Закону має право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, визначається рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті (у містах, де утворені районні в місті ради) виборчої комісії на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів шляхом формування та затвердження виборчого списку місцевої організації політичної партії. У зазначеному виборчому списку місцевої організації політичної партії кандидати в депутати (крім кандидата в депутати, який не закріплений за територіальним виборчим округом) розташовуються в порядку зменшення відсотка голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію політичної партії у територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації політичних партій у відповідних територіальних виборчих округах. У разі якщо отримані відсотки є рівними у кількох кандидатів у депутати, вони розміщуються у виборчому списку в порядку зменшення кількості голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі за місцеву організацію партії та відповідного кандидата.
Порядок реєстрації обраних депутатів унормовано статтею 89 Закону (595-19) .
За змістом частини другої статті 47 Закону (595-19) територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати з виключенням його з виборчого списку в разі звернення кандидата в депутати в будь-який час після завершення виборчого процесу відповідних місцевих виборів.
Питання щодо порядку заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, унормовано положеннями частин першої, другої статті 90 Закону (595-19) .
Так, згідно з частиною першою статті 90 Закону (595-19) в разі, якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією (254к/96-ВР) та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації політичної партії. Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів.
За підсумками голосування та результатами виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2015 року, надісланими до Комісії Київською обласною виборчою комісією за формою № 4 (v0239359-15) (додаток 4 до Порядку надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Комісії від 9 вересня 2015 року № 239 (v0239359-15) (далі - Порядок), Київська обласна організація політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" отримала 16 депутатських мандатів.
Відповідно до повідомлення Київської обласної виборчої комісії про черговість кандидатів у депутати Київської обласної ради, включених до виборчого списку Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", яка за результатами чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, за формою № 5 (v0239359-15) (додаток 5 до Порядку (v0239359-15) ) рішенням територіальної виборчої комісії такий розподіл здійснювався між 84 кандидатами.
Постановою Київської обласної виборчої комісії від 7 листопада 2015 року № 87 "Про реєстрацію депутатів Київської обласної ради" депутатами Київської обласної ради від Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" зареєстровано 16 осіб, зокрема, Старикову Ганну Віталіївну, Сіренка Михайла Миколайовича, Волинця Олександра Леонідовича, Тищенка Григорія Дмитровича, Будюка Сергія Миколайовича, Дворника Миколу Григоровича, Гринчука Віктора Васильовича, Кудлая Івана Миколайовича, Швидкого Миколу Андрійовича, Нігруцу Олександра Петровича, Світовенка Віктора Вікторовича, Ерікяна Давіда Мартіковича, Хахуліна Владислава Костянтиновича, Бойко Галину Миколаївну, Кищука Олега Євгеновича, Сімановського Олександра Володимировича.
За інформацією Київської обласної виборчої комісії, відповідно до Рішення Політичної ради партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" від 3 березня 2020 року № 06-11-113 "Про відкликання за народною ініціативою депутатів Київської обласної ради, обраних на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року шляхом висування від місцевої організації Політичної ради партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" вказана політична партія вирішила відкликати за народною ініціативою депутатів Київської обласної ради Гринчука В.В., Хахуліна В.К., Дворника М.Г., Ерікяна Д.М., Нігруцу О.П., Тищенка Г.Д., Будюка С.М. та Волинця О.Л.
Розглянувши зазначене рішення Політичної ради партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", Київська обласна виборча комісія постановами від 6 березня 2020 року № 32 - 47 визнала обраними та зареєструвала депутатами Київської обласної ради VII скликання наступних за черговістю кандидатів у депутати від Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина" Овдієнко Маріанну Олександрівну, Гребіня Сергія Миколайовича, Сотнікова Олега Леонідовича, Гарбар Богдану Антонівну, Шаравару Віталія Васильовича, Кириченка Ігоря Валерійовича, Колодія Олександра Миколайовича, Дзюбу Олександра Миколайовича.
Разом з тим пунктом 1 постанови Київської обласної виборчої комісії від 6 березня 2020 року № 31 "Про розгляд звернень" скасовано реєстрацію 23 кандидатів у депутати Київської обласної ради та виключено їх із виборчого списку кандидатів у депутати цієї ради від Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", у тому числі Гоголіну А.В., Донець В.П., Парфесу В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В., на підставі, як зазначено в цій постанові, поданих ними заяв.
Водночас у відповідь на звернення Комісії Гоголіна А.В., Донець В.П., Парфеса В.М., Панасюк Ю.М., Бондарчук М.Л., Наконечний Г.П. та Величенко Т.В. заперечили факт надсилання таких заяв до Київської обласної виборчої комісії, а також належність їм підписів на вказаних заявах.
Україна є демократичною, правовою, унітарною державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (стаття 1, частина друга статті 2, частина друга статті 5, частина перша статті 8, частина перша статті 38 Основного Закону України (254к/96-ВР) ).
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія наголошує, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом, а виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (стаття 1, частини перша, четверта статті 6 Кодексу (396-20) ).
Конституційний Суд України в Рішенні від 29 травня 2013 року № 2-рп/2013 (v002p710-13) вказав, що істотне значення для функціонування демократичної держави, гарантування її республіканських засад має встановлений Основним Законом України (254к/96-ВР) порядок формування органів державної влади та органів місцевого самоврядування (абзац перший пункту 3 мотивувальної частини).
Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України (254к/96-ВР) встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Визначене частиною першою статті 38 Конституції України (254к/96-ВР) право громадян України, зокрема, бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування за своїм змістом, як установлено Рішенням Конституційного Суду України від 4 грудня 2001 року № 16-рп/2001 (v016p710-01) , "по суті є правом" і "право бути обраним не тотожне праву мати відповідний представницький мандат, яке набуває громадянин, обраний за результатами голосування на виборах: саме він має право отримати мандат або відмовитися від нього". Відповідно до частини першої статті 24 Конституції України (254к/96-ВР) в цьому праві, як і в інших конституційних правах і свободах, громадяни є рівними.
Такі самі положення закріплено статтями 6 та 9 Закону (595-19) , якими визначено право бути обраним та встановлено, що ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у виборах.
Тобто підставою виключення особи з виборчого списку кандидатів у депутати місцевої ради може стати заява як результат її волевиявлення, написана нею особисто, а не третіми особами.
Згідно з частинами першою, третьою статті 20, частиною першою статті 25 Закону (595-19) , частинами першою, четвертою, восьмою статті 33, частиною першою статті 206 Кодексу (396-20) постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, є територіальні виборчі комісії.
За змістом статті 25 Закону (595-19) та статті 206 Кодексу (396-20) повноваження територіальних виборчих комісій визначено законами України.
Частиною третьою статті 19 Закону (595-19) , частиною третьою статті 32 Кодексу (396-20) встановлено, що виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) та законів України.
Частиною першою статті 19 Закону (595-19) , частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу (396-20) передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 24 Закону (595-19) , пункту 5 частини першої статті 205 Кодексу (396-20) Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.
Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (частина дев’ятнадцята статті 27 Закону (595-19) , частина п’ятнадцята статті 36 Кодексу (396-20) ).
З огляду на викладене Центральна виборча комісія з метою недопущення порушення виборчих прав громадян України вважає за необхідне скасувати постанову Київської обласної виборчої комісії від 6 березня 2020 року № 31 "Про розгляд звернень" у частині скасування реєстрації Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В. кандидатами в депутати Київської обласної ради та виключення їх з виборчого списку кандидатів у депутати Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина".
Разом з тим стосовно похідних питань, зазначених у зверненнях Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В., Комісія зауважує, що відповідно до частини четвертої статті 4, частини третьої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) спори щодо набуття та дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.
Водночас слід зазначити, що за змістом статті 100 Закону (595-19) та частини третьої статті 19 Кодексу (396-20) особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.
Так, написання заяв від імені Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В. про виключення їх з виборчого списку кандидатів у депутати третіми особами може свідчити про перешкоджання вільному здійсненню громадянами України свого виборчого права, за що статтею 157 Кримінального кодексу України (2341-14) передбачено відповідальність.
Крім того, наведені в цій постанові обставини можуть свідчити про ймовірну підробку документів, зокрема заяв Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П. та Величенко Т.В. про виключення їх із виборчого списку кандидатів у депутати Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина", що відповідно до частини другої статті 158 Кримінального кодексу України (2341-14) є кримінальним правопорушенням.
Таким чином, виявлені Комісією факти потребують перевірки та надання відповідної правової оцінки правоохоронними органами.
Частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передано вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи в установлений законом строк.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
За таких обставин Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки зазначених у цій постанові фактів та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів та матеріалів, отриманих від Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П., Величенко Т.В. та Київської обласної виборчої комісії.
Враховуючи викладене, відповідно до пункту 1 частини першої, частини третьої статті 19, частин першої, третьої статті 20, статей 24, 25, частини дев’ятнадцятої статті 27, статей 86, 90 Закону України "Про місцеві вибори" (595-19) , частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини п’ятнадцятої статті 36, статей 205, 206 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись статтею 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скасувати постанову Київської обласної виборчої комісії від 6 березня 2020 року № 31 "Про розгляд звернень" у частині скасування реєстрації Гоголіної Анни Василівни, Донець Валентини Петрівни, Парфеси Володимира Миколайовича, Панасюка Юрія Миколайовича, Бондарчука Миколи Логвиновича, Наконечного Григорія Прохоровича та Величенко Тетяни Володимирівни кандидатами в депутати Київської обласної ради та виключення їх з виборчого списку кандидатів у депутати Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина".
2. Звернутись до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів та матеріалів, отриманих від Гоголіної А.В., Донець В.П., Парфеси В.М., Панасюка Ю.М., Бондарчука М.Л., Наконечного Г.П., Величенко Т.В. та Київської обласної виборчої комісії.
3. Копію цієї постанови надіслати Київській обласній виборчій комісії, Національній поліції України, Гоголіній А.В., Донець В.П., Парфесі В.М., Панасюку Ю.М., Бондарчуку М.Л., Наконечному Г.П. та Величенко Т.В.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО