ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
11.08.2020 N 3306/ІПК/99-00-05-05-02-06
Державна податкова служба України розглянула звернення обслуговуючого кооперативу щодо оподаткування неприбуткових організацій та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Заявник звернувся з питаннями стосовно:
відповідності вимогам для перебування у статусі неприбуткової організації обслуговуючого кооперативу у разі внесення одним із засновників благодійного внеску для погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам такого кооперативу та отримання поворотної фінансової допомоги;
обмежень щодо розміру суми внесення благодійного внеску у касу обслуговуючого кооперативу.
Правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні визначає Закон України від 10 липня 2003 року N 1087-IV "Про кооперацію" (1087-15) із змінами (далі - Закон N 1087).
У статті 2 Закону N 1087 наведено, зокрема, термін "обслуговуючий кооператив", що визначає кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.
Як передбачено ст. 23 Закону N 1087, інші кооперативи, що не є виробничими, надають послуги своїм членам, не маючи на меті одержання прибутку.
Статтею 19 Закону N 1087 встановлено, що серед джерел формування майна кооперативу є, зокрема такі: майно, добровільно передане кооперативу його членами; грошові та майнові пожертвування, благодійні внески, гранти, безоплатна технічна допомога юридичних і фізичних осіб, у тому числі іноземних; інші надходження, не заборонені законодавством.
Дохід кооперативу, як визначено ст. 25 Закону N 1087, формується з надходжень від господарської діяльності після покриття матеріальних і прирівняних до них витрат та витрат на оплату праці найманих працівників.
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Згідно з пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України (435-15) ), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) ;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) ).
Отже, отримання обслуговуючим кооперативом, внесеним до Реєстру, коштів у вигляді благодійних внесків та поворотної фінансової допомоги не є підставою для втрати статусу неприбуткової організації, за умови, що отримані кошти використовуються неприбутковою організацією виключно для фінансування видатків на її утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, як це передбачено пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) , та не здійснюється розподіл доходів серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) , така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (2755-17) .
Разом з тим наголошуємо, що відповідно до пп. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів, віднесено, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Надання консультацій, що стосуються юридичних аспектів оформлення тих чи інших господарських операцій, не належить до повноважень ДПС.
Щодо питання обмежень стосовно розміру суми внесення благодійного внеску у касу обслуговуючого кооперативу повідомляємо, що Порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами визначається Положенням про ведення касових операцій в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 р. N 148 (v0148500-17) (далі - Положення N 148).
Відповідно до пунктів 6 і 7 розділу ІІ Положення N 148 (v0148500-17) суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:
1) між собою - у розмірі до 10 000 (десяти тисяч) гривень уключно;
2) з фізичними особами - у розмірі до 50 000 (п'ятдесяти тисяч) гривень уключно.
Платежі понад установлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи/юридичних осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку (далі - небанківські установи), шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку. Кількість суб'єктів господарювання та фізичних осіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується.
Фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:
1) із суб'єктами господарювання протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами - у розмірі до 50 000 (п'ятдесяти тисяч) гривень уключно.
Платежі на суму, що перевищує 50 000 гривень, проводяться через банки або небанківські установи шляхом переказу коштів із поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку;
2) між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50 000 (п'ятдесяти тисяч) гривень уключно.
Платежі на суму, яка перевищує 50 000 гривень, здійснюються шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення та/або переказу коштів на поточні рахунки (у тому числі на депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті).
Водночас, згідно з п. 7 розділу ІІ Положення N 148 (v0148500-17) обмеження, установлені в пунктах 6 та 7 розділу II цього Положення, не стосуються:
1) розрахунків суб'єктів господарювання з бюджетами та державними цільовими фондами;
2) добровільних пожертвувань та благодійної допомоги;
3) використання готівки, виданої на відрядження;
4) виплат, пов'язаних з оплатою праці;
5) використання готівкових коштів з фонду оперативно-розшукових (негласних слідчих) дій, створеного на виконання частини третьої ст. 24 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України".
Враховуючи викладене, слід зазначити:
положення N 148 не містить обмежень для неприбуткових організацій щодо отримання від одного із своїх засновників благодійних внесків для погашення заборгованості з виплати заробітної плати;
оскільки згідно з п. 7 обмеження, установлені у пунктах 6 та 7 розділу II Положення N 148 (v0148500-17) , не стосуються благодійної допомоги, то розмір суми благодійної допомоги у касу підприємства не обмежується.
Водночас, благодійний внесок у касу кооперативу від засновника кооперативу (фізичної особи) для погашення заборгованості з виплати заробітної платине має перевищувати граничну суму у 50 000 гривень.
У разі, якщо сума такого внеску перевищує 50 000 гривень, то необхідно скористатися послугами банку шляхом внесення готівкових коштів та подальшого їх перерахування на рахунок кооперативу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу (2755-17) індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.