ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
11.08.2020 N 3308/ІПК/99-00-05-05-02-06
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку направлення повідомлення про укладення договору (контракту) на здійснення операцій з сировинними товарами за спот-договорами для цілей трансфертного ціноутворення, а також застосування періоду часу для формування діапазону цін, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексуУкраїни (далі - Кодекс), в межах повноважень повідомляє.
За інформацією, наданою платником, підприємство здійснює продаж зернових/технічних культур за спот-контрактами.
У платника виникли питання щодо:
форми повідомлення у разі здійснення контрольованих операцій із сировинними товарами за спот-договорами;
побудови діапазону цін для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" та їх джерелі нформації;
порядку обґрунтування цін контрольованих операцій з поставки пшениці, ріпаку, кукурудзи, сої до моменту затвердження Кабінетом Міністрів України переліку сировинних товарів.
Щодо форми повідомлення у разі здійснення контрольованих операцій із сировинними товарами за спот-договорами
Відповідно до п. 2.10 ст. 2 Закону України від 24.06.2004 р. N 1877-IV "Про державну підтримку сільського господарства України" негайна поставка (далі - спот) - поставка товару на організованому аграрному ринку на умовах, що передбачають передання у власність або розпорядження такого товару контрагенту протягом п'яти робочих днів, наступних за днем укладення відповідного цивільно-правового договору, при виконанні таким контрагентом його умов.
Згідно з вимогами пп. 39.3.3.3 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) порівняння ціни контрольованої операції з ціною зіставних неконтрольованих операцій проводиться на підставі інформації про ціни, застосовані протягом періоду, який аналізується, зокрема інформації про ціни на найближчу до дня здійснення контрольованої операції дату.
У разі здійснення контрольованої операції на підставі форвардного або ф'ючерсного контракту порівняння цін проводиться на підставі інформації про форвардні або ф'ючерсні ціни на найближчу до дати укладення відповідного форвардного або ф'ючерсного контракту дату (за умови, що платник податків повідомить центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, про укладення такого контракту засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" (851-15) та "Про електронні довірчі послуги" (2155-19) протягом 10 робочих днів з дня укладення відповідного форвардного або ф'ючерсного контракту).
Форма такого повідомлення та порядок його подання затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форма Повідомлення про укладання форвардного або ф'ючерсного контракту та Порядок подання Повідомлення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 04.04.2018 р. N 405 "Про затвердження форми та Порядку подання Повідомлення про укладання форвардного або ф'ючерсного контракту" (z0547-18) , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.05.2018 р. N 547/31999 (z0547-18) . Законом України від 16 січня 2020 року N 466-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" (466-20) внесені зміни, зокрема, до пп. 39.3.3.5 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) , яким передбачено надання платником податку, що здійснює контрольовані операції з сировинними товарами, повідомлення центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про укладення відповідного договору (контракту) за формою та в порядку, передбаченими пп. 39.3.3.3 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) .
Направлення платником такого повідомлення є підтвердженням того, що узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, здійснювалося сторонами контрольованої операції на момент укладення такої угоди.
Якщо інформація, зазначена у повідомленні, узгоджується із фактичною поведінкою сторін або з іншими фактами контрольованої операції, порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами проводиться на найближчу дату до дати ціноутворення, узгодженої сторонами контрольованої операції.
Враховуючи те, що пп. 39.3.3.5 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) вимагає надання платником податку, що здійснює контрольовані операції з сировинними товарами, повідомлення про укладення відповідного договору (контракту)центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, то платник податку, що здійснює такі операції за спот-договорами, для подання до контролюючого органу повідомлення про укладення такого договору використовує діючу форму повідомлення про укладання форвардного або ф'ючерсного контракту.
При цьому, платник податку подає письмове пояснення, складане в довільній формі, в якому зазначає, що використовує форму Повідомлення про укладання форвардного або ф'ючерсного контракту для подання повідомлення про заключення спот-контрактів на здійснення операцій з сировинними товарами.
Щодо побудови діапазону цін для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" та їх джерел інформації
Підпунктом 39.3.3.4 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) встановлено, що для контрольованих операцій з сировинними товарами встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" здійснюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни.
Для цілей цього підпункту під сировинними товарами розуміються товари, для яких непов'язані особи у якості орієнтира (еталона) для встановлення ціни неконтрольованих операцій використовують котирувальні ціни. Перелік сировинних товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
Під час застосування методу порівняльної неконтрольованої ціни для контрольованих операцій із сировинними товарами порівняння ціни контрольованої операції може проводитись із ціною зіставних неконтрольованих операцій, які фактично здійснені платником податків або іншими особами з непов'язаними особами, та/або з котирувальними цінами.
У разі використання ціни неконтрольованих операцій у якості зіставної для контрольованої операції, такі неконтрольовані операції повинні бути регулярними, з декількома контрагентами та в обсягах, співставних тим, які використовувались у контрольованій операції.
Котирувальні ціни, які використовуються для порівняння з цінами контрольованих операцій, мають відповідати умовам зіставності, визначеним підпунктом 39.2.2 пункту 39.2 цієї статті.
У разі наявності між умовами контрольованої операції та умовами неконтрольованих операцій або умовами, що визначають котирувальну ціну на сировинні товари, значних відмінностей, що суттєво впливають на ціну угод із сировинними товарами, здійснюються відповідні коригування.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, оприлюднює рекомендований (невиключний) перелік джерел інформації для отримання котирувальних цін на своєму офіційному веб-порталі до початку звітного року.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, може визначати відповідно до вимог та методів, передбачених статтею 39 цього Кодексу, окремі порядки встановлення відповідності умов контрольованої операції щодо сировинних товарів принципу "витягнутої руки". Такі порядки та зміни до них повинні бути затверджені до 1 липня поточного року та набирають чинності не раніше ніж з 1 січня року, наступного за роком їх затвердження. У разі затвердження таких порядків, встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки" для контрольованих операцій з сировинними товарами здійснюється платниками податків і контролюючими органами з урахуванням вимог відповідного порядку.
Котирувальні ціни (для цілей статті 39 цього Кодексу (2755-17) ) - ціни на сировинний товар у відповідний період, отримані на міжнародному ринку товарів, які включають, зокрема, результати біржових торгів, ціни, отримані з визнаних агентств із прозорою звітністю щодо цін, статистичних агентств або від урядових агентств із ціноутворення, де такі індекси використовуються в якості орієнтира (еталона) непов'язаними особами для визначення цін в операціях між ними. Котирувальна ціна визначається як ціна (середня ціна) та/або діапазон цін на певну дату або період часу (пп. 14.1.941 п. 14.1 ст. 14 Кодексу (2755-17) ).
Згідно з вимогами пп. 39.3.3.7 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) у разі якщо для порівняння ціни контрольованої операції із сировинними товарами використовувався діапазон котирувальних цін, зазначений у джерелі інформації, мінімальне та максимальне значення такого діапазону відповідає мінімальному та максимальному значенню діапазону цін для цілей підпункту 39.3.2.3 підпункту 39.3.2 пункту 39.3 та підпункту 39.5.4 пункту 39.5 цієї статті.
У разі використання декількох діапазонів котирувальних цін проводиться розрахунок діапазону цін згідно з порядком, передбаченим абзацом четвертим підпункту 39.3.2.3 підпункту 39.3.2 цього пункту.
Таким чином, при визначенні діапазону котирувальних цін для порівняння ціни контрольованої операції із сировинними товарами слід керуватись положеннями пп. 39.3.3.7 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) .
Щодо порядку обґрунтування цін контрольованих операцій з поставки пшениці, ріпаку, кукурудзи, сої зазначаємо, що порядок трансфертного ціноутворення для сировинних товарів, викладений у підпунктах 39.3.3.4 - 39.3.3.8 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Кодексу (2755-17) , буде застосовуватись після затвердження відповідного переліку.
Водночас зазначаємо, що відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу (2755-17) податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію.