ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
10.07.2020 N 2809/6/99-00-05-01-02-06/ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо отримання індивідуальної податкової консультації та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
Платник податків звернувся з наступними питаннями:
1. Чи наявні у податкової міліції станом на дату надання індивідуальної податкової консультації повноваження брати безпосередньо участь у проведенні перевірок, що здійснюються контролюючими органами, та проводити перевірки суб'єктів підприємницької діяльності з питань оподаткування?
2. Чи наявні у податкової міліції станом на дату надання індивідуальної податкової консультації повноваження щодо проведення оперативно- розшукової діяльності, досудового розслідування у кримінальних провадженнях, складання протоколів та розгляд справ про адміністративні правопорушення?
3. Чи відноситься податкова міліція до контролюючих органів і які способи контролю, передбачені статтею 62 Податкового кодексу України, вона здійснює?
4. Чи повинні ми допускати посадових осіб підрозділів податкової міліції щодо проведення перевірок у податковій сфері?
Щодо питання 1 та питання 4
Пунктом 61.3 статті 61 Кодексу (2755-17) встановлено, що органи Служби безпеки України, внутрішніх справ, податкової міліції, прокуратури та їх службові (посадові) особи не можуть брати безпосередньої участі у проведенні перевірок, що здійснюються контролюючими органами, та проводити перевірки суб'єктів підприємницької діяльності з питань оподаткування.
Крім того, працівникам податкової міліції забороняється брати участь у проведенні планових та позапланових виїзних перевірок платників податків, що проводяться контролюючими органами, якщо такі перевірки не пов'язані з веденням оперативно-розшукових справ або здійсненням кримінального провадження стосовно таких платників податків (посадових осіб платників податків), що знаходяться в їх провадженні. Перевірки платників податків податковою міліцією проводяться у межах повноважень, визначених законом, та в порядку, передбаченому Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) , Кримінальним процесуальним кодексом України (4651-17) та іншими законами України (п. 78.3 статті 78 Кодексу (2755-17) ).
Щодо питання 2
Пошук і фіксація фактичних даних про протиправні діяння окремих осіб та груп, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом України (2341-14) , розвідувально-підривну діяльність спеціальних служб іноземних держав та організацій з метою припинення правопорушень та в інтересах кримінального судочинства, а також отримання інформації в інтересах безпеки громадян, суспільства і держави регулюється Законом України від 18 лютого 1992 року N 2135-XII "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) (далі - Закон N 2135-XII (2135-12) ).
Відповідно до абзацу восьмого частини першої статті 5 Закону N 2135-XII оперативно-розшукова діяльність здійснюється оперативними підрозділами, зокрема органів доходів і зборів - оперативними підрозділами податкової міліції та підрозділами, які ведуть боротьбу з контрабандою.
Частиною першою статті 41 Кримінального процесуального кодексу України встановлено, що оперативні підрозділи органів Національної поліції, органів безпеки, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового і митного законодавства, органів Державної прикордонної служби України, органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України здійснюють слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії в кримінальному провадженні за письмовим дорученням слідчого, прокурора, а підрозділ детективів, оперативно-технічний підрозділ та підрозділ внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України - за письмовим дорученням детектива або прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Щодо питання 3
Відповідно до підпунктів 41.1.1 та 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 Кодексу (2755-17) контролюючими органами є : податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи; митні органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань митної справи та оподаткування митом, акцизним податком, податком на додану вартість, іншими податками та зборами, які відповідно, до податкового, митного та іншого законодавства справляються у зв'язку із ввезенням (пересиланням) товарів на митну територію України або територію вільної митної зони або вивезенням (пересиланням) товарів з митної території України або території вільної митної зони.
Правовий статус та основні завдання податкової міліції врегульовано розділом XVIII2Кодексу.
Відповідно до пункту 348.1 статті 348 Кодексу (2755-17) (зі змінами внесеними згідно із Законом України від 16.01.2020 р. N 466-IX (466-20) ) податкова міліція складається із спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних контролюючих органів, і здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, виконує оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.
Так, пунктом 348.2 статті 348 Кодексу (2755-17) встановлено, що завданнями податкової міліції є: запобігання кримінальним та іншим правопорушенням у сфері оподаткування та бюджетній сфері, їх розкриття, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення; розшук осіб, які переховуються від слідства та суду за кримінальні та інші правопорушення у сфері оподаткування та бюджетній сфері; забезпечення безпеки діяльності працівників контролюючих органів, захисту їх від протиправних посягань, пов'язаних з виконанням службових обов'язків.
Крім того, абзацом 2 пункту 7 Положення про Державну фіскальну службу України, (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.09.2019 р. N 846 (846-2019-п) ) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05. 2014 р. N 236 (236-2014-п) ) зазначено, що у складі Державної фіскальної служби України та її територіальних органах діють підрозділи податкової міліції, які здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, виконують оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.
Слід зазначити, що згідно з пунктом 351.1 статті 351 Кодексу (2755-17) посадовим особам податкової міліції для виконання покладених на них обов'язків надаються права, передбачені підпунктами 20.1.2 (в частині отримання належним чином засвідчених копій документів), 20.1.4 (в частині проведення перевірок у встановленому цим Кодексом порядку), 20.1.8 і 20.1.20 пункту 20.1 статті 20 цього Кодексу (2755-17) , а також пунктами 1 - 4, абзацами другим, третім пункту 5, пунктами 6 - 14, підпунктами "а" і "б" пункту 15 (з урахуванням положень цього Кодексу (2755-17) ), пунктом 16 з дотриманням встановлених цим Кодексом правил проведення податкових перевірок, статтями 32 - 34, пунктом 3, пунктом 5 частини першої, частиною другою статті 35, статтями 36 - 37, пунктом 2 частини першої, частинами другою і третьою статті 38, статтями 42 - 46 Закону України "Про Національну поліцію".
Враховуючи викладене вище, у розумінні Кодексу (2755-17) податкова міліція не є контролюючим органом та не бере безпосередньої участі у проведенні перевірок, що здійснюються контролюючими органами, а також не проводить перевірки суб'єктів підприємницької діяльності з питань оподаткування, якщо такі перевірки не пов'язані з веденням оперативно-розшукових справ або здійсненням кримінального провадження стосовно таких платників податків (посадових осіб платників податків), що знаходяться в їх провадженні.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу (2755-17) індивідуальна податкова консультація має індивідуальних характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.