Верховний Суд
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2018 року
м. Київ
Справа № 5010/301/2012-П-17/31
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Краснова Є.В. - головуючого, Мачульського Г.М., Кушніра І.В.,
розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 01.08.2017 та ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 13.06.2017
за заявою Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради про відстрочку виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.2012 у справі
за позовом Заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, в особі Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго", в особі Виробничої філії Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" "Калуська теплоелектроцентраль" до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради про стягнення 11 000 010,33 грн,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 стягнуто з Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради на користь Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" в особі Виробничої філії Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" "Калуська теплоелектроцентраль" на користь Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" в особі Виробничої філії Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" "Калуська теплоелектроцентраль" 10 981 614,61 грн боргу.
24.05.2017 Комунальне підприємство "Водотеплосервіс" Калуської міської ради звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з заявою про відстрочку виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 у справі № 5010/301/2012-П-17/31 строком на 60 місяців.
В обґрунтування заяви Комунальне підприємство "Водотеплосервіс" Калуської міської ради зазначає, що основним його завданням є забезпечення споживачів (фізичних та юридичних осіб) м. Калуша водо-, теплопостачанням та приймання стічних вод, зокрема стратегічно важливі підприємства міста, тому в разі виконання рішення суду від 10.04.2017 робота Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради стане повністю паралізованою, підприємство буде поставлене в катастрофічне фінансове становище, що в свою чергу тягне за собою неможливість господарської діяльності підприємства, а отже і подачу місту тепла, води та відкачування господарсько-побутових стоків.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 13.06.2017 (суддя Неверовська Л.М.) заяву задоволено частково, відстрочено виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 у справі № 5010/301/2012-П-17/31 строком на 16 місяців до 13.10.2018.
Ухвалу мотивовано посиланнями на обґрунтованість заявником підстав для надання відстрочки виконання рішення суду строком на 16 місяців.
Постановою Львівського апеляційного господарського суд від 01.08.2017 (колегія суддів у складі: Бонк Т.Б., Бойко С.М., Якімець Г.Г.) ухвалу змінено, відстрочено виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 у справі № 5010/301/2012-П-17/31 строком на 12 місяців.
Постанова мотивована наявністю підстав для відстрочки виконання рішення суду, проте за для дотримання балансу інтересів обох сторін строк відстрочки підлягає зменшенню до 12 місяців.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.
У касаційній скарзі Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" посилається на порушення судами попередніх інстанцій приписів статей 13, 41, 55, 129 Конституції України, статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та статей 4-2, 4-5 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) (далі - ГПК України (1798-12) ; у редакції, чинній до 15.12.2017).
Короткий зміст вимог касаційної скарги.
У касаційній скарзі Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" просить скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове рішення про відмову у задоволенні заяви Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради про відстрочку виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 у справі № 5010/301/2012-П-17/31.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.
Відзив на касаційну скаргу Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" від Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради до Верховного Суду не надходив.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши наведені обставини, Верховний Суд у межах перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування попередніми судовими інстанціями норм процесуального права під час ухвалення оскаржуваних судових рішень, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 стягнуто з Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради на користь Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" в особі Виробничої філії Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" "Калуська теплоелектроцентраль" на користь Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" в особі Виробничої філії Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" "Калуська теплоелектроцентраль" 10 981 614,61 грн боргу.
24.05.2017 Комунальне підприємство "Водотеплосервіс" Калуської міської ради звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з заявою про відстрочку виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 у справі № 5010/301/2012-П-17/31 строком на 60 місяців, яку мотивовано наступним.
У відповідності до протоколу № 1 територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах від 29.05.2017 за Комунальним підприємством "Водотеплосервіс" Калуської міської ради зарезервовано різницю в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, які надані населенню станом на 01.01.2016 на загальну суму 1 912 105,06 грн, в т.ч. за послуги з централізованого водопостачання на суму 848 761,94 грн, та послуги з водовідведення на суму 1 063 343,12 грн, на послуги з теплопостачання на загальну суму 6 679 931,04 грн. Окрім цього, узгоджено обсяг заборгованості з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, які надані бюджетним споживачам станом на 01.01.2016 на загальну суму 2 051 890 грн, в т.ч. на послуги з централізованого водопостачання на суму 630 363 грн та на послуги з водовідведення на суму 1 421 527 грн, на послуги з теплопостачання на загальну суму 13 126 452 грн.
Згідно з процедурою погодження різниці в тарифах, передбаченої нормами чинного законодавства України така різниця в тарифах буде перерахована Комунальному підприємству "Водотеплосервіс" Калуської міської ради не раніше травня-червня 2018 року після її кінцевого погодження і перерахування коштів Міністерством фінансів України через спец-рахунки Держказначейства України.
Окрім цього, при задоволенні заяви про відстрочку виконання рішення, з моменту розблокування рахунків Комунальне підприємство "Водотеплосервіс" Калуської міської ради матиме змогу ініціювати процедуру стягнення через відповідні суди заборгованості за надані Комунальним підприємством "Водотеплосервіс" Калуської міської ради послуги населенню (заборгованість складає 23 004 000 грн), бюджетні організації (заборгованість складає 1 674 500 грн), підприємства (заборгованість складає 14 650 900 грн), пільги та субсидії (заборгованість складає 47 72 100 грн).
Комунальним підприємством "Водотеплосервіс" Калуської міської ради ініційовано процес скасування тарифів на послуги з постачання води та водовідведення за заниженими тарифами по місту (5,20 грн - водопостачання та 3,10 грн - водовідведення) до Калуської міської ради до економічно обґрунтованого рівня, що на сьогоднішній день становить 17 грн. Відтак, через вихід КП "Водотеплосервіс" з-під регулятора - НКРЕКП і передачі підприємству усіх документів від регулятора займе близько 3 місяців. Після підготовки відповідних розрахунків щодо економічно-обґрунтованого тарифу для затвердження його сесією Калуської міської ради, Комунальне підприємство "Водотеплосервіс" зможе винести це питання на погодження Калуською міською радою, що надасть йому можливість збільшити дохід від реалізації води та здійснення водовідведення в рік понад 17 000 000 грн, та перші такі кошти за економічно обґрунтованими тарифами підприємство зможе отримати вже до кінця 2018 року, що в свою чергу сприятиме погашенню заборгованості Комунального підприємства "Водотеплосервіс".
12.04.2017 Комунальним підприємством "Водотеплосервіс" подано до Мінрегіонбуду заяву та пакет документів для включення підприємства в реєстр підприємств, що беруть участь в процедурі врегулювання заборгованості згідно Закону від 03.11.2016 № 1730-VIII (1730-19) . На сьогоднішній день Комунальне підприємство "Водотеплосервіс" включено до вказаного вище реєстру, що додатково надасть йому змогу акумулювати додаткові кошти для погашення заборгованості перед кредиторами за рахунок списання інфляційних, неустойки (штрафу, пені), відсотків річних перед НАК "Нафтогаз України" за спожитий до 01.07.2016 природний газ.
Судами встановлено, що згідно наявних в матеріалах справи копій матеріалів виконавчого провадження у Комунального підприємства "Водотеплосервіс" відсутні кошти для одноразової сплати заборгованості, що і стало причиною тривалого невиконання рішення суду у даній справі. Наявність на виконанні у Відділі примусового виконання рішень Управління Державної виконавчої служби та дії державного виконавця щодо блокування рахунків Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради паралізує всю роботу підприємства, штучно створює борги по заробітній платі, податках, платі за електроенергію, та загалом може призвести до екологічного лиха (фізичної неможливості здійснювати водовідведення міста через зупинку електричних насосів, зупинення станції знезараження, неможливості виїзду аварійних бригад через відсутність оплати палива, та зупинки постачання тепла в дошкільні, шкільні та спеціалізовані навчальні заклади).
Відповідно до статті 4-5 ГПК України (1798-12) господарські суди здійснюють правосуддя шляхом прийняття обов'язкових до виконання на усій території України рішень, ухвал, постанов. Рішення і постанови господарських судів приймаються іменем України.
За змістом статті 115 ГПК України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому цим Кодексом та Законом України "Про виконавче провадження" (1404-19) .
Статтею 121 ГПК України (у редакції, чинній до 15.12.2017) господарському суду надано право при наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його виконання неможливим, за заявою сторони надавати відстрочку або розстрочку виконання рішення у виняткових випадках.
Підставою для відстрочки рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом.
Вирішуючи питання про відстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
В основу судового рішення про надання відстрочки виконання рішення суду має бути покладено обґрунтований висновок про наявність обставин, що ускладнюють або роблять неможливим його виконання. При цьому господарський суд повинен враховувати можливі негативні наслідки для боржника у разі виконання рішення у встановлений строк чи попередньо встановленим способом, а також такі ж наслідки і для стягувача у випадку затримки виконання рішення.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 17.05.2005 у справі "Чижов проти України" (заява № 6962/02) зазначено, що на державі лежить позитивне зобов'язання організувати систему виконання рішень таким чином, щоб гарантувати виконання без жодних невиправданих затримок, і так, щоб ця система була ефективною як у теорії, так і на практиці, а затримка у виконанні рішення не повинна бути такою, що порушує саму сутність права, яке захищається відповідно до параграфу 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
У рішенні від 07.10.2003 Європейський суд з прав людини у справі "Корнілов проти України" дійшов висновку, що короткі затримки, менше ніж один рік, не вважаються настільки надмірними, щоб піднімати питання про порушення пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а у рішенні від 17.09.2002 Європейський суд з прав людини у справі "Крапивницький та інші проти України" зазначив, що навіть 2 роки та 7 місяців не визнавались надмірними і не розглядалися як такі, що суперечать вимогам розумного строку, передбаченим статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
Таким чином, питання про надання відстрочки виконання рішення суду повинно вирішуватися господарськими судами із дотриманням балансу інтересів сторін. Необхідною умовою задоволення заяви про надання відстрочки виконання рішення суду є з'ясування питання щодо дотримання балансу інтересів сторін, господарські суди повинні досліджувати та оцінювати доводи та заперечення як позивача, так і відповідача, а також дотримуватися розумного строку відстрочки.
Приписами статті 33 ГПК України (у редакції, чинній до 15.12.2017) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Суди попередніх інстанцій надали належну правову оцінку як доводам боржника, так і доводам кредитора у цій справі, врахували фінансовий стан обох сторін, а також те, що одночасне стягнення заборгованості з відповідача суттєво вплине на його фінансово-господарську діяльність та призведе до його неплатоспроможності, робота Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради стане повністю паралізованою, підприємство буде поставлене в катастрофічне фінансове становище, що в свою чергу тягне за собою неможливість господарської діяльності підприємства.
При цьому суд апеляційної інстанції, за для дотримання балансу інтересів сторін обґрунтовано зменшив строк відстрочки виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.12 у справі № 5010/301/2012-П-17/31 до 12 місяців, з чим погоджується колегія суддів Верховного Суду.
Зважаючи на викладене, наведені у касаційній скарзі доводи про те, що судами попередніх інстанцій не було належним чином досліджено доводи скаржника про відсутність підстав для відстрочки виконання рішення суду та про порушення судами загальних конституційних принципів, не знайшли свого підтвердження при перегляді у касаційному порядку судових рішень, тому відхиляються судом як необґрунтовані.
Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах "Пономарьов проти України" та "Рябих проти Російської Федерації", у справі "Нєлюбін проти Російської Федерації") повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Отже, зазначені рішення Європейського суду з прав людини суд касаційної інстанції застосовує у цій справі як джерело права.
За таких обставин, оскільки фундаментальних порушень не встановлено, оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції прийнято з додержанням вимог процесуального права, тому підстав для її зміни чи скасування немає.
Судові витрати.
Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 ГПК України (у редакції, чинній з 15.12.2017), покладається на скаржника.
Керуючись статтями 300, 301, 304, 306, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VІІІ (2147а-19) , Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ :
1. Касаційну скаргу Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" залишити без задоволення.
2. Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 01.08.2017 у справі № 5010/301/2012-П-17/31 залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий
Судді:
Є. Краснов
Г. Мачульський
І. Кушнір