Верховний
Суд
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2018 року
м. Київ
справа № 912/2934/16
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О.О. Мамалуй - головуючий, Г.О. Вронська, І.В. Ткач
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду
у складі суддів: І.М. Подобєд - головуючий, І.Л. Кузнецова, Л.О. Чимбар
від 23.11.2017р.
та на ухвалу господарського суду Кіровоградської області
суддя: Т.В. Макаренко
від 10.10.2017р.
за скаргою публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області щодо примусового виконання рішення суду
за позовом публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
до спільного підприємства товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут"
про стягнення 4 312 357,41 грн..
ВСТАНОВИВ:
1. Встановлені судами попередніх інстанцій обставини, що передували прийняттю оскаржуваних судових рішень
Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - ПАТ "НАК "Нафтогаз України") звернулось до господарського суду Кіровоградської області з позовом до спільного підприємства товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" (далі - СП ТОВ "Світловодськпобут") про стягнення заборгованості у сумі 4 312 357,41 грн., з яких: 2 797 144,40 грн. - інфляційних втрат, 223 405,42 грн. - 3% річних, 1 291 807,58 грн. - пені.
Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 17.08.2016р. у справі №912/2934/16 стягнуто з СП ТОВ "Світловодськпобут" на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 2 797 144,40 грн. інфляційних втрат, 223 405,42 грн. 3% річних, 1 291 807,58 грн. пені та 64 685,36 грн. судового збору. Рішення мотивовано несвоєчасною сплатою СП ТОВ "Світловодськпобут" за природний газ, отриманий протягом січня-березня та жовтня-грудня 2014 року.
02 вересня 2016р. на виконання рішення суду, було видано відповідний наказ.
28 вересня 2016р. заступником начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області Санкаускас Н.В. прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження (ВП№52370235) з виконання наказу господарського суду Кіровоградської області у справі №912/2934/16.
06 жовтня 2016р. постановою заступника начальника відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області виконавче провадження №52370235 приєднано до зведеного виконавчого провадження №45611726, яке веде Відділ примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області.
31 липня 2017р. головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області прийнято постанову про зупинення вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №52370235, на підставі п.10 ч.1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".
ПАТ "НАК "Нафтогаз України" звернулось до суду зі скаргою на дії органу державної виконавчої служби, в якій скаржник просив визнати незаконними дії Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області в особі Відділу примусового виконання рішень щодо зупинення вчинення виконавчих дій в межах виконавчого провадження №52370235; визнати недійсною постанову про зупинення вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №52370235 від 31.07.2017р.
Скарга мотивована тим, що для застосування положень п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження" необхідною умовою є наявність кредиторської заборгованості боржника за спожитий природний газ.
2. Короткий зміст ухвали місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Ухвалою господарського суду Кіровоградської області від 10.10.2017р. у справі №912/2934/16, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.11.2017р., відмовлено у задоволенні скарги ПАТ "НАК "Нафтогаз України" на дії Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області щодо примусового виконання рішення суду у справі №912/2934/16.
Судові рішення мотивовані приписами п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження", відповідно до якого підставою для зупинення вчинення виконавчих дій є включення підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та центральних підприємств водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз", постачальники електричної енергії, а боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №157 від 26.06.2017р. СП ТОВ "Світловодськпобут" включено до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії відповідно до положень Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (1730-19) .
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
ПАТ "НАК "Нафтогаз України" звернулось до касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу господарського суду Кіровоградської області від 10.10.2017р., постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.11.2017р. у справі №912/2934/16 та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Скарга мотивована порушенням судами попередніх інстанцій приписів ст. 43 ГПК України, оскільки судами не надано належної оцінки доводам позивача щодо тлумачення змісту поняття "заборгованості за спожитий природний газ, використаний станом на 01.07.2016р.".
Крім того, позивач вказує на те, що реструктуризується заборгованість, яка виникла у зв'язку з неналежним виконанням саме договору купівлі-продажу природного газу, а не заборгованість за судовими рішеннями в межах конкретної справи.
4. Позиції інших учасників справи
Відзиви чи заперечення на касаційну скаргу учасниками справи не подані.
5. Норми права та мотиви, з яких виходить суд касаційної інстанції при прийнятті постанови
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України (254к/96-ВР) , цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно з пп. 10 п. 1 ст. 34 вказаного Закону, підставою для зупинення вчинення виконавчих дій є включення підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та центральних підприємств водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз", постачальники електричної енергії, а боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).
У п. 4 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження" зазначено, що виконавче провадження з підстави, передбаченої пунктом 10 частини першої цієї статті, зупиняється у частині стягнення заборгованості за спожитий природний газ, використаний станом на 1 липня 2016 року для виробництва теплової та електричної енергії, послуг з опалення та постачання гарячої води (з урахуванням суми неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), крім заборгованості, раніше реструктуризованої (розстроченої та/або відстроченої), у тому числі згідно з рішенням суду.
П. 6 ст. 35 вказаного Закону передбачено, що у випадку, передбаченому пунктом 10 частини першої статті 34 цього Закону, виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій до виключення боржника з реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (1730-19) . У разі поновлення виконавчого провадження, зупиненого на підставі пункту 10 частини першої статті 34 цього Закону, виконавче провадження повторному зупиненню з цих підстав не підлягає.
' 'br' Законом України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (1730-19) (далі - Закону) визначено комплекс організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 1 Закону заборгованістю, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону, зокрема, є кредиторська заборгованість перед постачальником природного газу теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Процедура врегулювання заборгованості - заходи, спрямовані на зменшення, списання та/або реструктуризацію заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію шляхом проведення взаєморозрахунків, реструктуризації та списання заборгованості.
Згідно зі ст. 2 Закону дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії.
Ч. 1 ст. 3 Закону передбачено, що для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
У ч. 3 ст. 7 Закону зазначено, що на заборгованість за природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, погашену до набрання чинності цим Законом, неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються, а нараховані підлягають списанню з дня набрання чинності цим Законом.
' 'br' Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017р. № 93 (93-2017-п) затверджено Порядок ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, та користування зазначеним реєстром (далі - Порядок), який визначає механізм формування, ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, а також користування його даними.
Так, відповідно до пункту 14 Порядку у реєстрі відображаються дані про підприємства, зокрема, зазначається обсяг нарахувань із сплати неустойки (штрафу, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, а також інфляційних нарахувань і процентів річних, що підлягають стягненню на підставі рішення суду, на заборгованість за спожитий природний газ, електричну енергію, теплову енергію, централізоване водопостачання і водовідведення, що утворилася в період до 01.07.2016р.
Як встановлено судами попередніх інстанцій наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №157 від 26.06.2017р. СП ТОВ "Світловодськпобут" включено до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії відповідно до положень Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (1730-19) .
Згідно з Додатком до Наказу "Перелік суб'єктів господарювання до Реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії" до Переліку включено як кредиторську заборгованість, так і нараховану неустойку (штраф, пеня), інші штрафні, фінансові санкції, а також інфляційні нарахування і проценти річних, що підлягають стягненню на підставі рішення суду, нараховані на заборгованість за спожитий природний газ, електричну енергію, теплову енергію, централізоване водопостачання і водовідведення, що утворилася в період до 01.07.2016р.
Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про правомірність дій державного виконавця щодо винесення постанови ВП №52370235 від 31.07.2017р. про зупинення проведення виконавчих дій з примусового виконання наказу господарського суду Кіровоградської області від 02.09.2016р. у справі №912/2934/16, з посиланням на п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".
Отже, аргументи касаційної скарги є безпідставними та не спростовують обґрунтованих висновків суду про відсутність правових підстав для задоволення скарги позивача.
Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду відхиляє доводи позивача щодо можливості реструктуризації заборгованості, яка виникла у зв'язку з неналежним виконанням договору купівлі-продажу природного газу, а не заборгованості за судовим рішенням та не з'ясування судами механізму врегулювання кредиторської заборгованості з таких підстав.
Скаржник посилається на ст. 5 Закону України України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та центральних підприємств водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", відповідно до якої реструктуризації підлягає лише кредиторська заборгованість за спожитий природний газ, і не підлягають реструктуризації неустойка, пеня, штрафи, інфляційні нарахування та проценти річних, нараховані на таку заборгованість. Скаржник вважає, що оскільки рішення суду стосується стягнення саме цих нарахувань, а не основної заборгованості, виконання такого рішення не повинно зупинятись.
Однак, скаржник залишає поза увагою той факт, що відповідно до ст.7 цього ж Закону неустойка, пеня, штрафи, інфляційні нарахування та проценти річних, нараховані на заборгованість за газ підлягають списанню (за умови виконання договору про реструктуризацію заборгованості за газ). Саме тому законодавець у ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження" вказав, що виконавче провадження з підстави, передбаченої пунктом 10 частини першої цієї статті, зупиняється у частині стягнення заборгованості за спожитий газ саме з урахуванням суми неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на таку заборгованість.
7. Висновки суду касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
З дотриманням передбачених законодавством меж перегляду справи в касаційній інстанції, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вважає, що постанова суду апеляційної інстанції та ухвала місцевого господарського суду прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, підстави для їх зміни чи скасування відсутні.
8. Судові витрати
З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 304, 308, 309, 314, 315 ГПК України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду Кіровоградської області від 10.10.2017р. та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.11.2017р. у справі №912/2934/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О. О. Мамалуй
Суддя Г. О. Вронська
Суддя І. В. Ткач