ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 19 жовтня 2020 року № 399

Про окремі питання діяльності Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії

Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія рішенням від 15 жовтня 2020 року № 75 "Про втрату чинності постанови Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області" постановила вважати такою, що втратила чинність, власну постанову від 30 вересня 2020 року № 56 "Про встановлення загальної кількості інформаційних плакатів та буклетів організацій партій, які висунули виборчі списки та кандидати яких зареєстровані на виборах депутатів Івано-Франківської обласної ради 25 жовтня 2020 року, що необхідно виготовити".
Центральна виборча комісія листом від 17 жовтня 2020 року № 21-33/1-3620 звернулася до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії з вимогою невідкладно здійснити заходи із забезпечення виготовлення інформаційних плакатів та буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу з чергових виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради та передачі їх відповідним територіальним та дільничним виборчим комісіям, а також повідомити Центральну виборчу комісію про стан виконання відповідних вимог Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) та постанови Комісії від 6 жовтня 2020 року № 49.
З листа Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії, що надійшов до Центральної виборчої комісії 19 жовтня 2020 року, вбачається, що на сьогодні заходи із забезпечення виготовлення інформаційних плакатів та буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу з чергових виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради 25 жовтня 2020 року Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією не здійснено.
Вивчивши наявні в Центральній виборчій комісії документи, Комісія зазначає.
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу (396-20) в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Організацію підготовки та проведення місцевих виборів забезпечують територіальні виборчі комісії, які діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України (254к/96-ВР) , Кодексом та законами України (частина третя статті 32, частина четверта статті 33 Кодексу (396-20) ).
Разом з тим згідно з частиною першою статті 23 Кодексу (396-20) підготовка та проведення виборів здійснюються публічно і відкрито.
З метою забезпечення публічного та відкритого характеру виборчого процесу виборчі комісії, що організовують підготовку та проведення відповідних виборів, забезпечують можливість для ознайомлення виборців із передвиборними програмами місцевих організацій політичних партій, кандидатів, виборчими списками організацій політичних партій, відомостями про кандидатів (частина друга статті 23 Кодексу (396-20) ).
Кодексом (396-20) урегульовано порядок інформаційного забезпечення місцевих виборів з метою надання виборцям інформації, потрібної для здійснення усвідомленого вільного вибору.
Так, відповідно до частин першої, третьої статті 233, частин першої, третьої статті 234 Кодексу (396-20) в межах спеціального інформаційного забезпечення відповідна територіальна виборча комісія, зокрема обласна, за рахунок бюджетних коштів, виділених на підготовку і проведення відповідних виборів, забезпечує виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів кожної організації партії - суб’єкта виборчого процесу з виборів обласної ради за формою, розміром та їх поліграфічним виконанням, у порядку виготовлення та передачі дільничним виборчим комісіям, встановлених Центральною виборчою комісією.
При цьому Кодексом у частині п’ятій статті 233 та частині п’ятій статті 234 встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія забезпечує виготовлення інформаційних плакатів кожної організації партії для кожного територіального виборчого округу та інформаційних буклетів організації партії із розрахунку по п’ять примірників на кожну виборчу дільницю та для кожної територіальної виборчої комісії.
Центральна виборча комісія 6 жовтня 2020 року постановою № 349 затвердила Порядок виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям (v0349359-20) (далі - Порядок) та встановила їх форму, розмір, поліграфічне виконання.
Так, у пункті 7 Порядку встановлено, що обласна територіальна виборча комісія забезпечує їх виготовлення не пізніш як за дев’ять днів до дня голосування.
Таким чином, Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія повинна була до 15 жовтня 2020 року включно забезпечити виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Натомість на порушення положень указаних актів Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія не забезпечила виготовлення цієї виборчої документації. Таких дій нею не вчинено і станом на момент розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України (254к/96-ВР) , цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Крім того, частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Частиною першою статті 2 Закону (1932-15) встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку.
Згідно з частиною сьомою статті 233, частиною сьомою статті 234 Кодексу (396-20) інформаційні плакати та інформаційні буклети організацій партій - суб’єктів виборчого процесу використовуються для інформування виборців у приміщенні для голосування, у тому числі в день голосування та під час голосування за місцем перебування виборців.
За змістом пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу (396-20) виборці мають право отримувати інформацію, що стосується підготовки та проведення відповідних виборів.
Частиною другою статті 19 Кодексу (396-20) гарантується забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 235 Кодексу (396-20) в разі прийняття територіальною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати обласної ради або вибуття його з балотування у період виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів організацій партій - суб’єктів відповідного виборчого процесу або після виготовлення таких інформаційних плакатів та інформаційних буклетів, але за той проміжок часу, у який неможливо здійснити передрукування інформаційних плакатів та інформаційних буклетів організацій партій - суб’єктів виборчого процесу, територіальна виборча комісія приймає рішення про внесення змін до інформаційних плакатів та інформаційних буклетів організацій партій - суб’єктів виборчого процесу. Рішення територіальної виборчої комісії негайно передається відповідним територіальним виборчим комісіям нижчого рівня або безпосередньо дільничним виборчим комісіям для внесення відповідних змін.
Такі зміни до інформаційних плакатів та інформаційних буклетів організацій партій - суб’єктів виборчого процесу вносяться членами дільничних виборчих комісій того територіального виборчого округу, до територіального виборчого списку кандидатів у якому включений відповідний кандидат, з використанням штампа "Вибув" на засіданні дільничної виборчої комісії.
Натомість незабезпечення виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу унеможливить внесення таких змін до інформаційних плакатів та інформаційних буклетів організацій партій - суб’єктів виборчого процесу членами дільничних виборчих комісій та інформування виборця про такі зміни під час видачі виборчого бюлетеня.
Комісія вважає, що Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія, приймаючи постанову від 15 жовтня 2020 року № 75 "Про втрату чинності постанови Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області", порушила вимоги Кодексу (396-20) стосовно забезпечення виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу з чергових виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради, а також права відповідних суб’єктів виборчого процесу та виборців.
Таким чином, Комісія констатує одноразове грубе порушення Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією вимог Кодексу (396-20) .
Частиною п’ятнадцятою статті 36 Кодексу (396-20) визначено, що рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.
За наведених вище обставин постанова Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 75 "Про втрату чинності постанови Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області" суперечить положенням Кодексу (396-20) , а отже, підлягає скасуванню.
Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу (396-20) повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Склад Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії (v0172359-20) було сформовано постановою Центральної виборчої комісії 10 серпня 2020 року № 172.
Зважаючи на викладене, Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження усього складу Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Кодексу (396-20) .
Разом з тим з метою забезпечення виборчих прав громадян, політичних партій - суб’єктів виборчого процесу Комісія вважає за необхідне зобов’язати Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію невідкладно забезпечити виготовлення інформаційних буклетів, інформаційних плакатів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу та звернути увагу цієї виборчої комісії на неухильне дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Крім того, Комісія зазначає, що відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу (396-20) особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.
Частиною четвертою статті 13 Закону (1932-15) передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали. Правоохоронний орган, якому передано вказані матеріали, повідомляє Комісію про результати розгляду звернення чи вжиті заходи в установлений законом строк.
Незабезпечення Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією виготовлення інформаційних буклетів, інформаційних плакатів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу може мати ознаки перешкоджання здійсненню виборчого права, відповідальність за яке передбачено статтею 157 Кримінального кодексу України (2341-14) .
За змістом частини першої статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Таким чином, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33 частин третьої, п’ятої статті 208 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21, 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скасувати постанову Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 75 "Про втрату чинності постанови Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області".
2. Встановити факт одноразового грубого порушення Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією Виборчого кодексу України (396-20) .
3. Достроково припинити повноваження всього складу Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Виборчого кодексу України (396-20) .
4. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 15 години 20 жовтня 2020 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.
5. Зобов’язати Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу невідкладно забезпечити виготовлення інформаційних плакатів та інформаційних буклетів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу.
6. Звернути увагу Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії на неухильне дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
7. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів.
8. Копію цієї постанови надіслати Івано-Франківській обласній територіальній виборчій комісії.
9. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО