ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 15 жовтня 2020 року № 388

Про окремі питання діяльності Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області

До Центральної виборчої комісії 10 жовтня 2020 року надійшла заява Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", у якій ідеться про порушення виборчого законодавства Добровеличківською селищною територіальною виборчою комісією Новоукраїнського району Кіровоградської області (далі - Добровеличківська селищна територіальна виборча комісія).
У вказаному зверненні наводяться обставини щодо прийняття незаконних рішень цією територіальною виборчою комісією, а саме: постанов Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року № 6 "Про відмову в отриманні документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, включених до Єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської обласної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", від 29 вересня 2020 року № 11 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради включених до Єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської обласної організації політичної партії "Європейська Солідарність", які було визнано протиправними та скасовано відповідними рішеннями Кіровоградського окружного адміністративного суду, що набрали законної сили.
На підтвердження зазначеного до звернення Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" додано відповідні копії рішень Кіровоградського окружного адміністративного суду.
Також суб’єкт звернення вказує на незаконність постанов Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії від 5 жовтня 2020 року № 15 та від 7 жовтня 2020 року № 17 "Про розгляд поданих Кіровоградською територіальною організацію Політичної партії "Європейська Солідарність" документів для реєстрації кандидатів у депутати до Добровеличківської селищної ради".
З метою з’ясування обставин, викладених у заяві Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", телефонним зв’язком було повідомлено Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію про необхідність надати пояснення щодо цих обставин та належним чином завірені копії її постанов від 25 вересня 2020 року № 6, від 29 вересня 2020 року № 11, від 5 жовтня 2020 року № 15 та від 7 жовтня 2020 року № 17.
До Центральної виборчої комісії 13 жовтня 2020 року надійшли копії постанов Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії, зокрема, від 25 вересня 2020 року № 6, від 29 вересня 2020 року № 11, від 5 жовтня 2020 року № 15 та від 7 жовтня 2020 року № 17. Водночас пояснень щодо підстав для прийняття зазначених рішень до Комісії не надходило.
Проаналізувавши наявні документи та інші матеріали, вивчивши викладені у вказаній заяві обставини, Комісія зазначає.
24 вересня 2020 року Кіровоградською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" подано до Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії документи для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (далі - Добровеличківська селищна рада), включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
Добровеличківська селищна територіальна виборча комісія 25 вересня 2020 року прийняла постанову № 6 "Про відмову в отриманні документів для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, включених до Єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської обласної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", якою відмовила в отриманні відповідних документів у зв’язку з їх невідповідністю вимогам Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс).
Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року (справа № 340/4104/20) визнано протиправною та скасовано постанову Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року № 6, а також зобов’язано Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію розглянути документи, подані уповноваженим представником Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
У своєму рішенні Кіровоградський окружний адміністративний суд дійшов висновку, що "вказана постанова прийнята відповідачем безпідставно та недобросовісно, поза межами наданих повноважень, є необґрунтованою, суперечить нормам законодавства про вибори та порушує права позивача як суб’єкта виборчого процесу на етапі висування та реєстрації кандидатів у депутати".
Постановою від 29 вересня 2020 року № 10 Добровеличківська селищна територіальна виборча комісія скасувала своє рішення від 25 вересня 2020 року № 6 та прийняла постанову № 11 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради включених до Єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської обласної організації політичної партії "Європейська Солідарність", якою відмовила в реєстрації відповідних кандидатів у зв’язку з "пропущенням строків подання документів та порушенням встановленого Кодексом (396-20) порядку висування кандидатів".
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2020 року (справа № 340/4226/20) визнано протиправною та скасовано постанову Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 11, а також зобов’язано цю комісію розглянути документи, подані уповноваженим представником Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" для реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
У вказаному рішенні суд установив, що "позивачем (Кіровоградською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність") подано документи до Добровеличківської СТВ у строк, встановлений частиною другою статті 227 Кодексу (396-20) , а отже, у відповідача не було законних підстав для відмови в прийнятті документів для реєстрації кандидатів у депутати в зв’язку з пропуском строків, встановлених вказаною статтею".
Також суд зазначив, що "в матеріалах справи відсутні відомості щодо повідомлення позивача про відсутність обов’язкових документів, а тому посилання відповідача на порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 222 Кодексу (396-20) є безпідставними".
5 жовтня 2020 року Добровеличківська селищна територіальна виборча комісія прийняла постанову № 15, а 7 жовтня 2020 року постанову № 17, якими вкотре було відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської обласної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
Зазначені постанови Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2020 року(справа № 340/4441/20) було визнано протиправними та скасовано, а також зобов’язано Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Добровеличківської селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Кіровоградської обласної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
У своєму рішенні суд установив, що "згідно з протоколом засідання від 05.10.2020 року "за" прийняття спірного рішення проголосувало 9 осіб, проте кількісний склад комісії складає 18 чоловік, а відтак спірна постанова прийнята за відсутності більшості. Отже, враховуючи вищезазначене, а також визнання факту позову відповідачем в цій частині, суд дійшов висновку про те, що постанова № 15 від 05.10.2020 року Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області є протиправною".
Як було зазначено у відповідному судовому рішення, "наразі у Добровеличківській селищній територіальній виборчій комісії наявні всі необхідні документи як у паперовому так і в електронному вигляді, визначені статтею 222 Кодексу (396-20) , щоб прийняти рішення про реєстрацію кандидатами у депутати".
Крім того, суд зауважив, що постанова Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії від 7 жовтня 2020 року № 17 "суперечить нормам законодавства про вибори та порушує права позивача як суб’єкта виборчого процесу на етапі висування та реєстрації кандидатів у депутати. Отже, ця постанова є протиправною".
Також суд звернув увагу, що "зібрані докази дають суду підстави дійти висновку про створення Добровеличківською селищною територіальною виборчою комісією усіх умов для не проведення реєстраційних дій". "Відмовляючи у реєстрації кандидатами в депутати усіх 24 осіб від політичної сили відповідач порушує основні виборчі права громадян відповідної територіальної громади, як право вільно обирати (право голосу на виборах) так і права бути обраним".
При цьому, на думку суду, "з боку виборчої комісії щодо політичної сили "Європейська солідарність" є прояв дискримінації з приводу проведення реєстрації кандидатів від політичної сили "Європейська солідарність".
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України (254к/96-ВР) , цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 32 Кодексу (396-20) в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною третьою статті 32 Кодексу (396-20) передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України (254к/96-ВР) , Кодексом та законами України.
Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті 33 Кодексу (396-20) ).
Відповідно до частини четвертої статті 12 Кодексу (396-20) всі партії (організації партій), які набули статусу суб’єкта виборчого процесу відповідно до Кодексу (396-20) , мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, установлених Кодексом.
Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується, зокрема, забороною привілеїв чи обмежень кандидатів залежно від суб’єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров’я, за мовними або іншими ознаками (пункт 1 частини п’ятої статті 12 Кодексу (396-20) ).
Натомість у діях Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії вбачається упереджене ставлення до Кіровоградської обласної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", що порушує зазначені вимоги Кодексу (396-20) стосовно рівності прав і можливостей указаного суб’єкта виборчого процесу. Такі обставини підтверджено судовим рішенням.
Також Комісія зазначає, що порядок організації роботи виборчих комісій визначено статтею 36 Кодексу (396-20) , а також Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0173359-20) , затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі - Порядок).
Відповідно до частини дванадцятої статті 36 Кодексу (396-20) , пункту 9.2 Порядку (v0173359-20) рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом.
Натомість під час прийняття Добровеличківською селищною територіальною виборчою комісією постанови від 5 жовтня 2020 року № 15 було порушено зазначені вимоги Кодексу (396-20) та Порядку (v0173359-20) , що також установлено рішенням суду.
Частиною першою статті 2 Закону (1932-15) визначено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Крім того, частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Комісія вважає, що неодноразове прийняття протиправних рішень Добровеличківською селищною територіальною виборчою комісією, неврахування нею висновків суду свідчить про систематичне порушення вказаною виборчою комісією вимог Кодексу (396-20) та законів України, що в свою чергу порушує права суб’єкта виборчого процесу.
Таким чином, Комісія констатує систематичне порушення Добровеличківською селищною територіальною виборчою комісією вимог Кодексу (396-20) та законів України.
Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу (396-20) повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Наведене вище вказує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії, у зв’язку з чим Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження усього складу Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії через систематичне порушення нею Кодексу (396-20) та законів України.
Разом з тим з метою недопущення порушення виборчих прав громадян, політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, кандидатів Комісія вважає за необхідне звернути увагу Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії на забезпечення належної організації підготовки та проведення виборів депутатів Добровеличківської селищної ради, зокрема, забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Добровеличківської селищної ради, інформаційних буклетів, інформаційних плакатів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу та неухильне дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 32, 33, 36, частин третьої, п’ятої статті 208 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21, 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Встановити факт систематичного порушення Добровеличківською селищною територіальною виборчою комісією Новоукраїнського району Кіровоградської області Виборчого кодексу України та законів України.
2. Достроково припинити повноваження всього складу Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області у зв’язку із систематичним порушенням нею Виборчого кодексу України та законів України.
3. Зобов’язати Новоукраїнську районну територіальну виборчу комісію Кіровоградської області повідомити 15 жовтня 2020 року місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість не пізніше 15 години 16 жовтня 2020 року подати до Новоукраїнської районної територіальної виборчої комісії Кіровоградської області кандидатур для включення до складу зазначеної селищної виборчої комісії.
4. Зобов’язати Новоукраїнську районну територіальну виборчу комісію Кіровоградської області до 17 жовтня 2020 року включно сформувати склад Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області.
5. Зобов’язати Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію Новоукраїнського району Кіровоградської області після сформування її нового складу привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства.
6. Зобов’язати Добровеличківську селищну територіальну виборчу комісію Новоукраїнського району Кіровоградської області після сформування її нового складу невідкладно вжити передбачених виборчим законодавством заходів щодо забезпечення належної організації підготовки та проведення виборів депутатів Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, зокрема, забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, інформаційних буклетів, інформаційних плакатів місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу.
7. Звернути увагу Добровеличківської селищної територіальної виборчої комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
8. Копію цієї постанови надіслати Кіровоградській територіальній організації Політичної партії "Європейська Солідарність", Новоукраїнській районній територіальній виборчій комісії Кіровоградської області, Добровеличківській селищній територіальній виборчій комісії Новоукраїнського району Кіровоградської області.
9. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО