ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 5 листопада 2020 року № 447

Про скаргу Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 3 листопада 2020 року за № 21-34-21612

До Центральної виборчої комісії 3 листопада 2020 року надійшла скарга Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" за підписом її уповноваженої особи в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області Карасенко Анастасії Анатоліївни, суб’єктом оскарження в якій визначено Черкаську міську територіальну виборчу комісію Черкаського району Черкаської області (далі - Черкаська міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення зі скаргою просить визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської територіальної виборчої комісії щодо "перешкоджання та недопуску кандидатів в депутати, представника від ЧОПО ПП "Національний корпус" з виборів депутатів Черкаської міської ради, встановити факт порушення Виборчого кодексу України (396-20) Черкаською міською територіальною виборчою комісією з указаного питання, визнати систематичний характер вказаних правопорушень та достроково припинити повноваження усього складу Черкаської міської територіальної виборчої комісії".
Свої вимоги Черкаська обласна партійна організація політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" обґрунтовує тим, що 1 листопада 2020 року під час розгляду її скарг Черкаською міською територіальною виборчою комісією недопущено кандидатів у депутати Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області (далі - Черкаська міська рада), висунутих указаною організацією політичної партії, Бондаренко Я.Ю., Рукебуш В.О., Власенка В.О., Толмачова О.А., Бабака В.С., Герелеса В.В., Костюка О.В., Ромодана Д.В., Мірошниченка К.В., Федіна Б.О., Лубка В.В. та представника Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" з правом дорадчого голосу в Черкаській міській територіальній виборчій комісії Олійника І.О. на засідання цієї комісії.
На виконання частини п’ятої статті 70 Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0192359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення щодо неї.
До Центральної виборчої комісії 4 листопада 2020 року надійшли пояснення від голови Черкаської міської територіальної виборчої комісії Бобра Д.О., у яких зазначено, що на засіданні вказаної виборчої комісії "були присутні уповноважені особи Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Полішкевич Максим Васильович та Карасенко Анастасія Анатоліївна". Також на засіданні був присутній голова Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" та кандидат у депутати Черкаської міської ради Кухарчук Д.В.
Крім того, у поясненнях ідеться, що під час засідання зазначеної виборчої комісії її голові Бобру Д.О. "стало відомо від Кухарчука Д.В., що кандидати в депутати також мають бажання потрапити на засідання комісії, проте вхід в будівлю у зв’язку із закінченням робочого дня Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області був закритий". У зв’язку з цим Бобер Д.О. "спустився в хол адміністративної будівлі Черкаської міської ради", де "працівники правоохоронних органів повідомили про те, що невідомі особи в кількості близько 30 грубо порушуючи громадський порядок намагались потрапити до будівлі". Разом з тим після організації доступу до будівлі Черкаської міської ради "Кухарчук Д.В. повідомив, що вже відсутня необхідність участі інших осіб, пригрозив тюремним ув’язненням, після чого всі особи, які знаходились біля будівлі покинули прилеглу територію".
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України.
За змістом частини четвертої статті 14 указаного Закону (1932-15) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу (396-20) та Порядком (v0192359-20) .
Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу (396-20) , пунктом 10.3 Порядку (v0192359-20) перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Відповідно до частини третьої статті 66 Кодексу (396-20) , підпункту 2 пункту 4.2 Порядку (v0192359-20) скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до Кодексу (396-20) .
Як вбачається зі змісту скарги, суб’єкт звернення оскаржує допущену, на його думку, Черкаською міською територіальною виборчою комісією бездіяльність щодо перешкоджання та недопуску кандидатів у депутати Черкаської міської ради та представника від Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" на безперервне засідання цієї виборчої комісії 1 листопада 2020 року, яке згідно з положеннями частини першої статті 254 Кодексу (396-20) продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Отже, останнім днем для подання скарги було 2 листопада 2020 року.
Разом з тим відповідна скарга до Комісії надійшла 3 листопада 2020 року.
Таким чином, скаргу подано до Центральної виборчої комісії з порушенням установленого Кодексом (396-20) строку оскарження.
За змістом частини третьої статті 72 Кодексу (396-20) та пункту 10.6 Порядку (v0192359-20) виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом (396-20) .
Крім того, зазначені у скарзі Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" вимоги про встановлення факту порушень Кодексу (396-20) Черкаською міською територіальною виборчою комісією, їх систематичного характеру та дострокове припинення повноважень усього складу Черкаської міської територіальної виборчої комісії є похідними від вимог щодо визнання протиправною бездіяльності Черкаської міської територіальної виборчої комісії щодо перешкоджання та недопуску кандидатів у депутати Черкаської міської ради, представника від Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" на безперервне засідання цієї комісії.
Отже, скарга підлягає залишенню без розгляду по суті.
Також Комісія зауважує, що згідно з приєднаним до скарги актом про виявлення порушення виборчого законодавства, складеним 1 листопада 2020 року о 21 год 00 хв уповноваженою особою Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" Карасенко А.А., "недопуск здійснювався працівниками правоохоронних органів за вказівкою комісії". Зазначений акт підписано двома свідками - Бабаком В.С. та Лисенком Я.І., що може свідчити про можливе перешкоджання діяльності суб’єктів виборчого процесу.
При цьому відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України (2341-14) перешкоджання діяльності суб’єкта виборчого процесу є кримінально-караним діянням. Також статтею 212-24 Кодексу України про адміністративні правопорушення (2747-15) передбачено адміністративну відповідальність за перешкоджання діяльності суб’єкта виборчого процесу.
З огляду на викладене вказані обставини потребують перевірки правоохоронними органами.
Частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) визначено основні принципи діяльності Комісії, встановлено, зокрема, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.
Комісія, зокрема, будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, обґрунтованості прийнятих рішень.
Таким чином, Комісія повинна в межах своїх повноважень вживати заходів щодо забезпечення рівності прав і можливостей кандидатів брати участь у виборчому процесі відповідних виборів.
Відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу (396-20) особи, винні в порушенні законодавства про вибори, притягуються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.
Частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Отже, Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 22, частин першої, третьої статті 65, статей 66, 69, частин другої, третьої статті 72, 236 Виборчого кодексу України (396-20) , Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0192359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, частини першої статті 23 Закону України "Про Національну поліцію України" (580-19) , керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 21 Закону України"Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скаргу Черкаської обласної партійної організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС" залишити без розгляду по суті.
2. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
3. Копію цієї постанови надіслати Черкаській обласній партійній організації політичної партії "НАЦІОНАЛЬНИЙ КОРПУС", Черкаській міській територіальній виборчій комісії Черкаського району Черкаської області та Національній поліції України.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО