ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 6 листопада 2020 року № 453

Про окрему ухвалу П’ятого апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 420/11465/20

До Центральної виборчої комісії надійшла окрема ухвала П’ятого апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 420/11465/20, якою доведено до відома Центральної виборчої комісії встановлені судом обставини щодо порушень виборчих прав громадянки Кириленко Світлани Олександрівни як виборця у зв’язку з виключенням її зі списку виборців на виборчій дільниці № 510693.
Указану окрему ухвалу надіслано до Комісії з метою здійснення заходів щодо поновлення порушених виборчих прав Кириленко С.О. як виборця на виборчій дільниці № 510693.
Так, Кириленко С.О. звернулася до Одеського окружного адміністративного суду за захистом свого порушеного права, зокрема, посилаючись на те, що дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 510693 не виконала постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2020 року у справі № 509/5299/20 та не поновила її (та інших 166 осіб) у списках виборців на зазначеній виборчій дільниці, вона не змогла реалізувати своє право голосу, у зв’язку з чим просила суд визнати протиправними дії Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія) щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова), які відбулися 25 жовтня 2020 року; визнати протиправними та скасувати постанову Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатами Кароліно-Бугазької сільської ради у семи територіальних багатомандатних виборчих округах на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та постанову Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року "Про визнання Апанасенка А.В. обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області".
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 420/11465/20 визнано протиправними дії Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, які відбулися 25 жовтня 2020 року; визнано протиправними та скасовано постанови вказаної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року № 246 - 252 про визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах № 1 - 7; визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії № 221 від 27 жовтня 2020 року "Про визнання Апанасенка А.В. обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області".
Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року про визнання протиправними дій щодо встановлення результатів виборів та визнання протиправними і скасування постанов Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні адміністративного позову Кириленко С.О. відмовлено.
У своїй постанові суд апеляційної інстанції зауважив, що "з огляду на те, що голосування з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради у день голосування не було визнано недійсним, позивачем фактично не ставиться питання про недотримання у день голосування порядку організації і проведення голосування, передбаченого статтею 250 Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс), а визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах № 1 - 7 відбулося згідно з приписами пункту 1 частини першої статті 268 Кодексу (396-20) , а саме на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій (які позивачем не оскаржуються), колегія суддів вважає, що оспорювані за цим позовом усі 7 постанов сільської територіальної виборчої комісії були прийняті з дотриманням наведених вище норм чинного виборчого законодавства, що в свою чергу, виключає обставини і підстави для їх скасування, яке в подальшому може призвести до рішень про визнання виборів депутатів у всіх 7-ми багатомандатних виборчих округах такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів".
При цьому апеляційний суд під час прийняття остаточного рішення в указаній справі зазначив, що аналогічних висновків зі спірних питань дійшов П’ятий апеляційний адміністративний суд під час ухвалення постанов від 3 та 4 листопада 2020 року в аналогічних спорах. Так, "3 листопада 2020 року вказаним судом у справі № 420/11490/20 скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року про визнання протиправним та скасування постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії № 246 від 27 жовтня 2020 року "Про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 1". Тобто, постанова виборчої комісії № 246 від 27 жовтня 2020 року (яку оскаржує Кириленко С.О.) судовим рішенням у справі № 420/11490/20, яке набрало законної сили, фактично визнано законною та прийнятою без порушень чинного Кодексу (396-20) .
Подібне рішення за аналогічним позовом іншого кандидата було ухвалено апеляційним судом 4 листопада 2020 року, яким також було скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року про визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії № 246 від 27 жовтня 2020 року.
Крім того, 3 листопада 2020 року П’ятим апеляційним адміністративним судом у справах № 420/11493/20, 420/11492/20, 420/11494/20 було ухвалено аналогічні постанови, якими скасовано (а в справах № 420/11488/20, 420/11491/20 - залишено без змін) рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року щодо визнання протиправними та скасування постанов Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року № 247 - 249, 252 "Про визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах № 2, 3, 4, 7". Тобто, ці постанови виборчої комісії, які також оскаржує Кириленко С.О., вказаними судовими рішеннями у справах № 420/11493/20, 420/11492/20, 420/11494/20, 420/11488/20, 420/11491/20, що набрали законної сили, фактично визнано законними та прийнятими без порушень чинного виборчого законодавства".
Беручи до уваги окрему ухвалу суду, що надійшла на виконання до Центральної виборчої комісії стосовно здійснення заходів щодо поновлення порушених виборчих прав Кириленко С.О. як виборця на виборчій дільниці № 510693, Комісія зазначає.
Згідно з частинами першою - третьою статті 7 Кодексу (396-20) право голосу мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося 18 років. Не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.
Частиною четвертою вказаної статті Кодексу (396-20) передбачено, що підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці відповідно до Кодексу (396-20) .
Право голосу на місцевих виборах мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади або відповідної території (частина п’ята статті 7 Кодексу (396-20) ).
Відповідно до частини шостої зазначеної статті Кодексу (396-20) належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).
За змістом частини першої статті 28 Кодексу (396-20) підготовка організації і проведення голосування та підрахунок голосів виборців здійснюються на виборчих дільницях.
Для підготовки та проведення голосування і підрахунку голосів виборців на місцевих виборах використовуються звичайні виборчі дільниці та спеціальні виборчі дільниці, що існують на постійній основі у стаціонарних закладах охорони здоров’я (частина третя статті 29, частина шоста статті 30 Кодексу (396-20) ).
За змістом статей 39, 43 Кодексу (396-20) до списку виборців на звичайній виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування на виборах виповниться 18 років і які мають право голосу на відповідних виборах та відносяться до цієї виборчої дільниці згідно з відомостями Державного реєстру виборців.
Попередній та уточнений списки виборців на звичайній виборчій дільниці складаються органами ведення Державного реєстру виборців (далі - орган ведення Реєстру) та передаються відповідним дільничним виборчим комісіям у встановлені Кодексом строки (статті 41, 43 Кодексу (396-20) ).
Не пізніш як за одинадцять днів до дня голосування орган ведення Реєстру у приміщенні, в якому він розташований, передає попередній список виборців на паперовому носії та виготовлені іменні запрошення відповідній дільничній виборчій комісії (частина перша статті 41 Кодексу (396-20) ).
Згідно з положеннями частин першої, п’ятої статті 43 Кодексу (396-20) орган ведення Реєстру на підставі відомостей, поданих відповідно до Закону України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) , рішень відповідних виборчих комісій щодо утворення дільничних виборчих комісій спеціальних виборчих дільниць (у частині включення членів дільничних виборчих комісій до списків виборців на відповідній спеціальній виборчій дільниці), за наслідками розгляду заяв виборців, повідомлень дільничних виборчих комісій спеціальних виборчих дільниць про включення виборців до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, на підставі заяв членів окружних та дільничних виборчих комісій, поданих відповідно до частини другої цієї статті, а також рішень судів, отриманих не пізніш як за п’ять днів до дня голосування, виготовляє уточнений список виборців.
Уточнені списки виборців передаються відповідним виборчим комісіям не пізніш як за два дні до дня голосування у порядку, встановленому Кодексом (396-20) для передачі попередніх списків виборців на звичайних виборчих дільницях.
Порядок уточнення попереднього списку виборців, внесення змін до уточненого списку виборців на звичайній виборчій дільниці врегульовано статтями 42 - 44 Кодексу (396-20) .
Зміни до уточненого списку виборців вносить голова або заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії на підставі рішення суду, повідомлень органу ведення Реєстру щодо усунення кратного включення виборця до списку виборців на цій виборчій дільниці. Такі зміни можуть бути внесені до 18 години останньої суботи перед днем голосування (частина перша статті 44 Кодексу (396-20) ).
Організацію і порядок голосування на місцевих виборах регламентовано статтею 248 Кодексу (396-20) , за змістом частини третьої якої під час проведення голосування на виборчій дільниці після пред’явлення виборцем одного з визначених Кодексом документів, за умови його наявності у списку виборців на відповідній виборчій дільниці та наявності у нього права голосу на відповідних місцевих виборах виборцю надається список виборців для підпису за отримання виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах. Також виборець ставить підпис на визначеному місці на контрольному талоні кожного виборчого бюлетеня, після чого член виборчої комісії відокремлює від кожного виборчого бюлетеня контрольний талон та видає виборцю виборчий бюлетень.
Таким чином, реалізація виборцями свого права голосу на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року була можлива за умови внесення виборця до списків виборців на відповідній виборчій дільниці.
Виконання окремої ухвали суду стосовно здійснення заходів щодо поновлення порушених виборчих прав Кириленко С.О. як виборця на виборчій дільниці № 510693 безпосередньо пов’язане з практично наданою можливістю виборцю отримати виборчий бюлетень у день голосування на виборчій дільниці під час проведення відповідних виборів.
Однак за результатами опрацювання наявних у Комісії судових рішень, які набрали законної сили щодо організації, підготовки та проведення виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року, Центральна виборча комісія зазначає, що в указаних рішеннях судів, які набрали законної сили, судом встановлено неможливість поновлення порушених виборчих прав шляхом визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів.
Так, П’ятий апеляційний адміністративний суд у справах № 420/11490/20, 420/11492/20, 420/11493/20, 420/11495/20 зауважив, що "призначення повторних виборів є компетенцією територіальних виборчих комісій, але за наявності підстав, визначених у Кодексі". Однак дійшов висновку щодо "відсутності законодавчо визначених підстав для зобов’язання виборчої комісії прийняти рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів згідно вимог пункту 6 частини першої статті 280 Кодексу (396-20) ".
Суд апеляційної інстанції висловив позицію, що "у даному спорі не може бути застосований такий спосіб захисту та поновлення порушених прав, як визнання виборів такими, що не відбулися та призначення повторних виборів за підставами, визначеними пунктом 6 частини першої статті 280 Кодексу (396-20) , позаяк для цього відсутнє законодавче підґрунтя" (постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду у справі № 420/11492/20).
Як зазначив указаний суд в окремій ухвалі, "усі вищенаведені рішення суду апеляційної інстанції не були змінені чи скасовані та набрали законної сили, а тому згідно із статтею 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) і статтями 14, 370 Кодексу (396-20) адміністративного судочинства України, є обов’язковими до виконання, однак виконані виборчою комісією так і не були".
Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу (396-20) ).
Відповідно до статті 157 Кримінального кодексу України (2341-14) перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права, перешкоджання роботі виборчої комісії, ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин є кримінально караними діяннями.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Беручи до уваги, що механізм поновлення виборчих прав громадян шляхом визнання виборів такими, що не відбулися, та у зв’язку з цим призначення повторних виборів суди визнали неприйнятним, зважаючи на обсяг законодавчо визначених повноважень Центральної виборчої комісії, системний аналіз положень законодавства України та рішень судів щодо встановлення результатів виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, Кароліно-Бугазького сільського голови, Центральна виборча комісія вбачає за необхідне звернутися до правоохоронних органів з метою перевірки вказаних у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.
Враховуючи викладене, з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян, відповідно до статей 124, 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) , статті 19, частини другої статті 33, частини четвертої статті 38, статті 205 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись статтями 1, 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів та матеріалів.
2. Копію цієї постанови надіслати П’ятому апеляційному адміністративному суду.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО