ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2017 року
Справа № 906/1269/16
Вищий господарський суд України в складі колегії
Головуючий суддя
Яценко О.В.,
суддів
Корсака В.А., Кравчука Г.А.
розглянувши матеріали касаційної скарги
Товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт"
на постанову
Рівненського апеляційного господарського суду від 13.07.2017
у справі
№ 906/1269/16
Господарського суду
Житомирської області
за позовом
Державної екологічної інспекції у Житомирській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт"
про стягнення суми,
в засіданні взяли участь представники:
- позивача:
не з'явився
- відповідача:
не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція у Житомирській області звернулася до господарського суду з позов про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" суми збитків, завданих внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 20.02.2017 (суддя Гансецький В.П.) позов задоволено; стягнуто з відповідача 71872 грн збитків, заподіяних внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 13.07.2017 (судді: Маціщук А.В., Гулова А.Г., Петухов М.Г.) рішення Господарського суду Житомирської області від 20.02.2017 залишено без зміни.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою в якій просить постанову апеляційного господарського суду та рішення місцевого господарського суду скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального та процесуального права, прийняти нове рішення про відмову в позові.
Скаржник доводить невірність висновків суду про відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря внаслідок надання судами неправильної юридичної оцінки дозволу № 1821155400-23 від 12.07.2012, яке поширює свою дію на всю територію родовища та земельні ділянки, що перебувають у його користуванні, тому за наявності дозволу відсутній склад правопорушення, зокрема така його складова як неправомірність поведінки; викиди, що надійшли в атмосферне повітря в межах дії дозволу не підпадають під поняття "наднормативних викидів"; акт перевірки не є належним доказом, оскільки не має обов'язкового характеру, не породжує юридичних наслідків; розрахунок розміру збитків не відповідає законодавству; не враховано висновки Верховного Суду України, що висловлені у постанові від 18.11.2015 у справі № 917/2579/14.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 20.11.2017 у складі колегії: головуючий, суддя - Яценко О.В., судді - Корсак В.А., Кравчук Г.А. касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" прийнята до провадження, справа призначена до розгляду у судовому засіданні на 28.11.2017.
Учасників судового процесу відповідно до статті - 111-4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Встановлені обставини справи свідчать, що посадовими особами Державної екологічної інспекції в Житомирській області у період з 05.08.2015 р. по 21.08.2015 р. проведено планову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт", про що складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.
Актом зафіксовано, що товариством з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" з III кварталу 2013 року здійснюється розробка південно - західної частини ділянки № 3 Валки - Гацьківського родовища ільменітів загальною площею 174 га. На частині ділянки № 3 Валко - Гацьківського родовища ільменітів здійснюються роботи по пересипці родючого шару ґрунту та його зберігання та роботи по пересипці пухких порід та їх зберігання (відвали, склади) за допомогою двох крокуючих електроекскаваторів, які супроводжуються викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря - суспендованих частинок, недиференційованих за складом.
Спеціалістами інспекції встановлено, що роботи по пересипці родючого шару ґрунту та його зберігання (відвали, склади) та роботи по пересипці пухких порід та їх зберігання (відвали, склади) за допомогою двох крокуючих електроекскаваторів, що супроводжується викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря - суспендованих частинок, недиференційованих за складом з III кварталу 2013 року в ході розробки південно - західної частини ділянки № 3 Валки - Гацьківського родовища ільменітів товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" не обліковані розробником ПП "Матриця". Таким чином, не обліковані джерела викидів (відвали, склади) є новоствореними стаціонарними (площинними, неорганізованими) джерелами викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Встановлено, що товариством з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" у зв'язку зі зміною якісних та кількісних показників викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зміни територіальних координат в системі координат
- не відкореговано документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів;
- на генеральний план товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" не нанесено нововостворені джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, не визначено їх просторові координати;
- не встановлено вимоги до викидів від новостворених стаціонарних джерел;
- не отримано висновок державної санітарно - гігієнічної експертизи.
Встановлено, таким чином, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (суспендовані частинки недиференційовані за складом) від стаціонарних (площинних, неорганізованих) джерел викидів під час проведення робіт по пересипці родючого шару ґрунту та його зберігання (відвали, склади) та роботи по пересипці пухких порід та їх зберігання (відвали, склади) за допомогою двох крокуючих електроекскаваторів з III кварталу 2013 року в ході розробки південно - західної частини ділянки № 3 Валки - Гацьківського родовища ільменітів товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" загальною площею 174 га здійснювались за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Також в матеріали інвентаризації не включені викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря - суспендовані частинки недиференційовані за складом, які утворюються під час зберігання розкривних порід у відвалах (пухкі породи) та розміщення хвостів збагачення на площі 82,5 га північно - східної частини ділянки № 3 Валки - Гацьківського родовища ільменітів товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт", що призводить до наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Акт перевірки підписаний п'ятьма держінспекторами з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області, які склали цей акт за результатами перевірки, інженером з охорони навколишнього середовища товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" та головним інженером товариства.
Судом апеляційної інстанції надано оцінку акту та зазначено, що він підписаний без будь-яких зауважень чи заперечень; обставин оскарження дій інспекторів Державної екологічної інспекції в Житомирській області та акту перевірки судом не встановлено.
Згідно з довідкою товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" № 866 від 15.12.2015 р. товариством за період з 01.07.2013 р. по 15.10.2015 р. від стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря № 1, № 2, № 3, облікованих матеріалами інвентаризації викидів забруднюючих речовин, було наднормативно викинуто в атмосферне повітря 26,822 т забруднюючих речовин у вигляді твердих суспендованих частинок недиференційованих за складом.
Державна екологічна інспекція у Житомирській області виконала розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" №1, №2, №3 у період з 01.07.2013 р. по 15.10.2015 р. За розрахунком розмір збитків визначений в сумі 71872,00 грн. /а.с.27 у т.1/. Розрахунок виконаний відповідно до "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 р. № 639 (z0048-09) /далі по тексту Методика/, та довідки товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" № 866 від 15.12.2015 р. про час роботи стаціонарних джерел викидів в наднормативному режимі.
Державною екологічною інспекцією в Житомирській відповідно до ст.- 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", п.9 ст.4, ст.ст. 7, 11, 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Положення про Державну екологічну інспекцію у Житомирській області, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища товариству з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" винесено припис № 24/2 від 28.08.15р.
Відповідно до припису посадовими особами Державної екологічної інспекції в Житомирській товариству з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" приписано:
- викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (суспендовані частинки недиференційовані за складом) від стаціонарних (площинних, неорганізованих) джерел викидів під час проведення робіт по пересипці родючого шару ґрунту та його зберігання (відвали, склади) та роботи по пересипці пухких порід та їх зберігання (відвали, склади) в ході розробки Валки-Гацьківського родовища ільменітів ТОВ "Валки-Ільменіт" здійснювати тільки за наявності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Термін виконання - 30.11.2015 р.;
- надати Міністерству екології та природних ресурсів України документи для проведення коригування державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря. Термін виконання - 30.11.2015 р.;
- завести та вести журнал обліку виконання заходів з метою охорони атмосферного повітря за формою ПОД - 2. Термін виконання - 28.09.2015 р.;
- у звітах про охорону атмосферного повітря за формою № 2 - ТП (повітря) (річна) вносити обсяги викидів у повному обсязі. Термін виконання - 28.12.2015 р.
- екологічний податок в частині викидів забруднюючих речовин сплачувати у повному обсязі. Термін виконання - 28.09.2015 р.
- дотримуватись умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів № 1821155400-23. Термін виконання - 30.11.2015 р.
- завершити технічну рекультивацію земельної ділянки площею 82.5 га. На території Лісівщинської сільської ради Коростенського району шляхом зрізання та розрівнювання відвалів розкривних порів з переміщенням їх на нижчезалягаючу поверхню для вирівнювання рекультивуючої території до оптимальних відміток, а також здійснити вертикальне та горизонтальне планування території та розпочати проведення біологічної рекультивації. Термін виконання - 30.11.2015 р.
Судом не встановлено обставин оскарження припису товариством.
Також судом встановлено, що на підставі ч.1 ст. 78, ст.ст. 82-6, 242-1, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" держінспектором з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області притягнуто до адміністративної відповідальності посадових осіб товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" за правопорушення, а саме - викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади або недодержання вимог, передбачених наданим дозволом, що підтверджено постановою про накладення адміністративного стягнення від 01.09.2015 р. № 06503.
У постанові про накладання адміністративного стягнення від 01.09.2015 р. зазначено, що на товаристві з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" не у повному обсязі виконуються умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 1821155400-23.
Відповідно до ст.ст. 13, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів є Міністерство екології та природних ресурсів України га його органи на місцях, а саме Державна екологічна інспекція у Житомирській області, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища на території області.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Судом встановлено, що при проведенні планової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Валки - Ільменіт" Державною екологічною інспекцією у Житомирській області на підставі ст.ст. 6, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (суспендовані частинки недиференційовані за складом) від стаціонарних (площинних, неорганізованих) джерел викидів під час проведення робіт по пересипці родючого шару ґрунту та його зберігання (відвали, склади) та роботи по пересипці пухких порід та їх зберігання (відвали, склади) за допомогою двох крокуючих електроекскаваторів з III кварталу 2013 року в ході розробки південно - західної частини ділянки № 3 Валки-Гацьківського родовища ільменітів товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" загальною площею 174 га здійснюються за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відповідно до п.1.15.5 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 р. № 7 (z0061-95) , зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 15 березня 1995 р. за № 61/597 (z0061-95) стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
Згідно з п. 1.15.9. площинне джерело викидів - джерело викидів забруднюючих речовин в атмосферу, від якого надходження речовин здійснюється з поверхні, що має територіальні координати в системі координат.
У відповідності до п.1.15.11. неорганізований викид - викид, який надходить в атмосферу у вигляді ненаправлених потоків газопилевої суміші від джерел забруднення, не оснащених спеціальними спорудами для відведення газів газоходами, трубами та іншими спорудами.
Судом також встановлено, що на момент проведення перевірки у товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" був в наявний дозвіл № 1821155400-23, виданий 12.07.2012 р. (терміном дії на 5 років з 12.07.12 р. до 12.07.17 р.) на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, відповідно до якого визначені географічні координати викидів забруднюючих речовин: Х1m 2400, Y1m1470, X2 100, Y2 20. Після зміни місцезнаходження стаціонарних джерел - хоча і в межах ділянки, але за іншими координатами у зв'язку із переміщенням розробки в інші місця ділянки - зміни до дозволу № 1821155400-23 внесені не були і новий дозвіл не оформлений, тоді як у п.4.1 Умов до дозволу № 1821155400-23 визначено, що у разі збільшення джерел викидів, зміни сировини чи технологічного процесу негайно внести зміни до дозволу чи проектної документації.
Такі умови відповідають нормам ст.11 Закону України "Про атмосферне повітря".
Новий дозвіл із відповідними координатами товариство з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" отримало 16.10.2015 р. - після завершення перевірки, і у новому дозволі № 1821155400-23 від 16.10.2015 р. на викиди забруднюючих речовин на всій земельній ділянці зазначені інші координати стаціонарних джерел; наведені обставини свідчать про порушення відповідачем вищенаведених норм чинного законодавства та завдання державі збитків внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел.
Оскільки має місце факт викидів забруднюючих речовин від джерел викидів, які здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання, Державна екологічна інспекція правомірно виконала розрахунок збитків розрахунковим методом визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об'ємної витрати газопилового потоку - відповідно до п.2.7 пп. 2.7.1 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008 р. № 639 (z0048-09) , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21 січня 2009 р. за № 48/16064 (z0048-09) .
З розрахунку вбачається також, що позивачем використані вихідні дані, надані відповідачем на запит Державної екологічної інспекції з урахуванням характеристик джерел викиду (джерела утворення), зафіксованими у відповідній документації суб'єкта господарювання. Відповідно до п.4.1. Методики розмір відшкодування збитків за наднормативний викид однієї тонни забруднюючої речовини в атмосферне повітря розрахований на основі розміру мінімальної заробітної плати, установленої на дату виявлення порушення, помноженої на коефіцієнт 1,1, з урахуванням регулювальних коефіцієнтів (додатки 1, 2) і показника відносної небезпечності кожної забруднюючої речовини.
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст.ст. 46, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, стягуються до місцевих бюджетів, при яких створено фонди охорони довкілля, і спрямовуються на виконання робіт по відтворенню, підтриманню цих ресурсів у належному стані.
Згідно зі ст. 34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
У відповідності до ч. 1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
З врахуванням встановлених обставин, касаційна інстанція визнає правомірними висновки судів про наявність підстав для задоволення позову і стягнення збитків.
Відповідно до ст. - 111-7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Доводи касаційної скарги суд відхиляє, оскільки на правильність правових висновків вони не впливають, зводяться до вимог надання іншої оцінки обставинам справи та доказам, зокрема, що стосується меж дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виходить за межі касаційної перевірки оскаржуваних судових актів.
Відповідно до п. 1 ст. - 111-9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.
Враховуючи наведене, підстав для скасування чи зміни оскаржуваної постанови апеляційного господарського суду не вбачається.
Керуючись ст.ст. 108, - 111-5, - 111-7, - 111-9, - 111-10, - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Валки-Ільменіт" на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 13.07.2017 залишити без задоволення.
2. Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 13.07.2017 у спрві № 906/1269/16 Господарського суду Житомирської області залишити без зміни.
Головуючий, суддя
Судді
О.В. Яценко
B.A. Корсак
Г.А. Кравчук