ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 16 листопада 2020 року № 486

Про скарги Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 та 15 листопада 2020 року за № 21-34-24166, № 21-36/1-24320

До Центральної виборчої комісії 14 та 15 листопада 2020 року надійшли скарги Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", суб’єктом оскарження в яких визначено Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (далі - Харківська міська територіальна виборча комісія).
У скаргах суб’єкт звернення просить, зокрема:
визнати бездіяльність Харківської міської територіальної виборчої комісії "такою що систематично порушує Виборчий кодекс України (396-20) " (далі - Кодекс) та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження її складу;
зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію виконати рішення Другого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 520/15545/2020;
зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 та 631138;
зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію у зв’язку з грубим порушенням законодавства (невиконання рішень суду) достроково припинити повноваження Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (далі - Слобідська районна у місті Харкові виборча комісія) та Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (далі - Шевченківська районна у місті Харкові виборча комісія);
зобов’язати Слобідську та Шевченківську районні у місті Харкові виборчі комісії виконати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 відповідно.
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 зобов’язано Шевченківську районну у місті Харкові виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 631138, проте вказана виборча комісія "відмовилася виконувати рішення Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 року. Про що була складена постанова щодо проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці від 8 листопада 2020 року № 20 та протокол засідання Шевченківської районної у місті Харкові виборчої комісії № 19 від 08.11.2020 року".
Також суб’єкт звернення зазначає, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15483/2020 зобов’язано Слобідську районну у місті Харкові виборчу комісію повторно у межах компетенції та повноважень розглянути скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" від 27 жовтня 2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
У зв’язку з цим, на думку суб’єкта звернення, Слобідська районна у місті Харкові виборча комісія "систематично і грубо порушує норми Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України; Шевченківська та Слобідська районні у місті Харкові виборчі комісії систематично порушують норми Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України. Це виражається у невиконанні рішень суду, систематичного порушення норм Кодексу (396-20) при розгляді скарг, відмовах в розгляді скарг".
Крім того, зі змісту скарг вбачається, що суб’єкт звернення обґрунтовує свої вимоги бездіяльністю Харківської міської територіальної виборчої комісії, зокрема, зазначає, що звертався до Харківської міської територіальної виборчої комісії щодо порушень законодавства України вказаними виборчими комісіями, але відповідні звернення було залишено без розгляду по суті. Також суб’єкт звернення зауважує, що "маючи можливість, для встановлення точних і достовірних результатів виборів на відповідних дільницях Харківська міська територіальна виборча комісія цим правом не скористалася".
На підтвердження вказаного суб’єктом звернення додано, зокрема, копії рішень Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справах № 520/14980/2020, № 520/14982/2020 та від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15843/2020, постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 та від 4 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020, постанови Шевченківської районної у місті Харкові виборчої комісії від 8 листопада 2020 року № 20, постанови Харківської міської територіальної виборчої комісії від 12 листопада 2020 року № 100 та протоколу Харківської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Харківської міської ради від 14 листопада 2020 року.
Разом з тим до Комісії 14 та 15 листопада 2020 року надійшли від суб’єкта звернення копії постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 520/15545/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 520/16057/2020 (не набрало законної сили) відповідно.
Також у скарзі від 15 листопада 2020 року, зареєстрованої в Комісії за № 21-36/1-24320, суб’єкт звернення вказує, що 14 листопада 2020 року Харківська міська територіальна виборча комісія "на своєму засіданні склала та оголосила новий протокол про результати виборів депутатів до Харківської міської ради без врахування виконання постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020, яке набрало законної сили 4 листопада 2020 року на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року, які так і не були виконані".
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу (396-20) та пункту 8.6 Порядку (v0192359-20) розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (v0192359-20) (далі - Порядок), копію скарг надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарг.
До Комісії 15 листопада 2020 року надійшли пояснення Харківської міської територіальної виборчої комісії, у яких, зокрема, зазначалося, що Шевченківська районна у місті Харкові виборча комісія "не відмовлялася виконувати вказане судове рішення (у справі № 520/14980/2020), а виконала його виключно у спосіб та в порядку, що визначений Кодексом"; "на виконання вказаного вище судового рішення (у справі № 520/14982/2020) Слобідська районна в місті Харкові виборча комісія керуючись частиною першою статті 33, абзацом третім частини першої, частини дванадцятої, частини чотирнадцятої статті 36, а статтею 206 Кодексу (396-20) , скликала засідання 06.11.2020 р. повторно розглянула скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" за результатами розгляду якої більшістю голосів відмовила в її задоволенні". Також у вказаних поясненнях повідомляється, що Харківською міською територіальною виборчою комісією "поставлено на контроль виконання Слобідською районною у місті Харкові виборчої комісії рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15483/2020, яким зобов’язано останню повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Вивчивши скарги та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
За змістом частини четвертої статті 14 указаного Закону (1932-15) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу (396-20) та Порядком (v0192359-20) .
Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу (396-20) , пунктом 10.3 Порядку (v0192359-20) перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 65 Кодексу (396-20) суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника.
Частиною першою статті 22 Кодексу (396-20) визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Згідно з частинами першою, шостою, сьомою статті 66 Кодексу (396-20) , пунктом 4.1, підпунктами 4, 6 пункту 4.3 Порядку (v0192359-20) скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій вказаної статті Кодексу (396-20) . Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Таким чином, скарги подано належним суб’єктом звернення зі скаргою з дотриманням встановленого Кодексом (396-20) строку.
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданих скарг до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає, що відповідно до пункту 2 частини третьої статті 65 Кодексу (396-20) та підпункту 1 пункту 3.1 Порядку (v0192359-20) до Комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Однак, як вбачається зі змісту скарг, суб’єкт звернення фактично оскаржує дії Харківської міської територіальної виборчої комісії зі встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради (протоколи Харківської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Харківської міської ради від 5 та 14 листопада 2020 року).
Комісія зазначає, що виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених Кодексом (396-20) випадків (пункт 1-1 частини другої статті 64).
Інші вимоги, зазначені у скаргах, ґрунтуються на доводах щодо неправомірних дій зі встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради та є похідними.
Отже, Центральна виборча комісія є неналежним суб’єктом розгляду скарг Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", а тому скарги підлягають залишенню без розгляду по суті.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому вказаним Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга зазначеної статті).
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути окремі питання, викладені у скаргах, за власною ініціативою.
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши наявні в неї документи та матеріали, зазначає.
Як вказує суб’єкт звернення, Харківська міська територіальна виборча комісія 5 листопада 2020 року встановила результати виборів депутатів Харківської міської ради на підставі протоколів районних у місті Харкові територіальних виборчих комісій про підсумки голосування.
При цьому Харківська міська територіальна виборча комісія під час встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради не взяла до уваги наявність судових спорів щодо оскарження правильності підрахунку голосів на окремих дільницях міста Харкова, встановлення підсумків голосування в окремих територіальних виборчих округах з виборів депутатів Харківської міської ради та відповідних дій Слобідської та Шевченківської районних у місті Харкові виборчих комісій.
Так, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 зобов’язано Шевченківську районну у місті Харкові виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 631138.
Також Слобідською районною у місті Харкові виборчою комісією не виконано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020 (набрало законної сили 4 листопада 2020 року) щодо належного розгляду скарги Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" про повторний перерахунок голосів виборців на декількох виборчих дільницях, у зв’язку з чим рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 520/15483/2020 була визнана протиправною бездіяльність зазначеної комісії, її зобов’язано повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325.
На адресу Центральної виборчої комісії надійшла постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року у справі № 520/15545/2020, якою скасовано протокол Харківської міської територіальної виборчої комісії від 5 листопада 2020 року про результати виборів депутатів Харківської міської ради; зобов’язано Харківську міську територіальну виборчу комісію продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради з урахуванням виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020, яке набрало законної сили 4 листопада 2020 року на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року.
Як встановлено судом апеляційної інстанції у зазначеному судовому рішенні, Харківська міська територіальна виборча комісія 5 листопада 2020 року склала протокол про результати виборів депутатів Харківської міської ради без з’ясування питання виконання районними у місті Харкові територіальними виборчими комісіями Харківської області постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 1 листопада 2020 року у справі № 520/14982/2020, яке набрало законної сили 4 листопада 2020 року, тобто Харківською міською територіальною виборчою комісією "не були виконані всі дії зі встановлення достовірних підсумків голосування виборів депутатів Харківської міської ради, тобто прийнятий передчасно, а тому протокол від 05.11.2020 року про результати виборів депутатів Харківської міської ради підлягає скасуванню".
Також судом апеляційної інстанції у мотивувальній частині ухваленої постанови зазначено, що Харківська міська територіальна виборча комісія "повинна вжити всіх заходів контролю щодо усунення порушень виборчого законодавства, зазначених в судових рішеннях, та прийняти рішення про визначення результатів виборів депутатів Харківської міської ради лише після усунення всіх порушень, оскільки інше суперечитиме запровадженому статтею 8 Конституції України (254к/96-ВР) принципу верховенства права та вимогам Кодексу (396-20) ".
Водночас, як зазначає суб’єкт звернення, у протоколі Харківської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Харківської міської ради від 14 листопада 2020 року також не враховано зазначені судові рішення.
Відповідно до статті 129-1 Основного Закону України (254к/96-ВР) суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу (396-20) територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства; надають правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям у частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради; встановлюють результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу (396-20) ).
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті 19 Кодексу (396-20) .
Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Відповідно до частини четвертої статті 65 Кодексу (396-20) до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів.
Згідно з частиною сьомою статті 203 Кодексу (396-20) міські виборчі комісії (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) формують склад районних у місті виборчих комісій не пізніш як за шістдесят днів до дня чергових виборів.
Положеннями частини третьої статті 208 Кодексу (396-20) виборча комісія, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, наділена повноваженнями щодо дострокового припинення всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Частиною першою статті 256 Кодексу (396-20) передбачено, що міська виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені Кодексом, або його ненадходження до міської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії відповідна міська виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі міська виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 Кодексу (396-20) , а також може витребувати інші документи.
Таким чином, саме на Харківську міську територіальну виборчу комісію як територіальну виборчу комісію, яка встановлює результати виборів депутатів Харківської міської ради, виборчим законодавством покладено необхідність забезпечення дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом (396-20) , точне і достовірне встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради, для чого вона наділена певними контрольними повноваженнями щодо територіальних виборчих комісій нижчого рівня, зокрема тих, що встановлюють підсумки голосування в окремих територіальних виборчих округах.
За вказаних обставин Комісія дійшла висновку про необхідність зобов’язання Харківської міської територіальної виборчої комісії забезпечити встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області відповідно до вимог Кодексу (396-20) з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили.
При цьому Комісія зауважує, що обрання Харківською міською територіальною виборчою комісією способу реалізації контрольної функції щодо Слобідської та Шевченківської районних у місті Харкові виборчих комісій належить до дискреційних повноважень Харківської міської територіальної виборчої комісії, які реалізуються нею в межах загальної функції зі встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною другою статті 1, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) на Комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу (396-20) передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) , частини другої статті 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 64, 65, 72, 202, 205, 206, частини третьої статті 208, частини першої статті 256 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скарги Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 та 15 листопада 2020 року за № 21-34-24166, № 21-36/1-24320, залишити без розгляду по суті.
2. Зобов’язати Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області забезпечити встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області відповідно до вимог Виборчого кодексу України (396-20) з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили.
3. Звернути увагу Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
4. Копію цієї постанови надіслати Харківській регіональній організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Харківській міській територіальній виборчій комісії Харківського району Харківської області.
5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО