ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 21 листопада 2020 року № 511

Про скаргу Київської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 листопада 2020 року за № 21-34-25777

До Центральної виборчої комісії 20 листопада 2020 року надійшла скарга Київської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка за підписом її голови, суб’єктом оскарження в якій визначено Калинівську селищну територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (далі - Калинівська селищна територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати бездіяльність Калинівської селищної територіальної виборчої комісії, що полягає у невиконанні постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20, такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; зобов’язати Калинівську селищну територіальну виборчу комісію виконати вказану постанову суду та здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області (далі - Калинівська селищна рада) в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулися 25 жовтня 2020 року, шляхом повторного підрахунку голосів виборців на всіх виборчих дільницях в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з дотриманням положень частини дванадцятої статті 254, статті 250 Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс); зобов’язати Калинівську селищну територіальну виборчу комісію забезпечити встановлення результатів виборів депутатів Калинівської селищної ради відповідно до вимог частини шостої статті 64, статті 250, частини дванадцятої статті 254, статей 255 - 260 Кодексу (396-20) з урахуванням постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20, що набрала законної сили.
Свої вимоги суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що постановою Шостого апеляційного адмінінстративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20 визнано протиправним та скасовано рішення Калинівської селищної територіальної виборчої комісії у вигляді протоколу про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року, а також зобов’язано Калинівську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
Натомість, як вказує Київська територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка, Калинівська селищна територіальна виборча комісія вимогу суду щодо зобов’язання здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради не виконала, повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях не провела, протоколів про повторний підрахунок голосів на кожній дільниці не склала та, проігнорувавши вимоги частини шостої статті 64 Кодексу (396-20) , на своєму засіданні 10 листопада 2020 року склала протокол про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою "Повторний", відомості якого є такими самими, як у протоколі, скасованому судом.
Також у скарзі вказано, що у зв’язку із зазначеними обставинами уповноважена особа Київської територіальної організації Політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" 10 листопада 2020 року Бабаджанян Г.А. звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду із заявою про роз’яснення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20. Ухвалою від 12 листопада 2020 року вказаний апеляційний адміністративний суд відмовив у наданні роз’яснення, оскільки порядок виконання судових рішень не підлягає роз’ясненню, однак серед іншого зазначив, що судом апеляційної інстанції під час постановлення судового рішення було проаналізовано положення статті 254 Кодексу (396-20) та зроблено висновок, що позовні вимоги про зобов’язання відповідача здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради є обґрунтованими і підлягають задоволенню з огляду на те, що вони є похідними позовними вимогами від основних, які судом визнані обґрунтованими, а отже, позивачем обрано правильний спосіб судового захисту для встановлення дійсних результатів голосування. Також у зазначеній ухвалі суд указав, що "позовні вимоги про зобов’язання відповідача здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року, були постановою Шостого апеляційного адміністративного суду задоволені, отже, судове рішення підлягає виконанню шляхом здійснення відповідачем повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року, з дотриманням положень ст. 250, 254 та ч. 6 ст. 64 Виборчого кодексу України (396-20) ".
Окрім того, суб’єкт звернення зі скаргою інформує, що 18 листопада 2020 року Калинівська селищна територіальна виборча комісія проводила засідання, до порядку денного якого було включено питання реєстрації депутатів Калинівської селищної ради. До цього порядку денного членом відповідної комісії було запропоновано включити питання виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20, а саме здійснити повторний підрахунок голосів в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Калинівської селищної ради та встановити результати виборів відповідно до вимог Кодексу (396-20) . Однак включення зазначеного питання до порядку денного половиною від присутніх членів комісії підтримано не було, а отже, відповідного рішення не прийнято.
Як вказує Київська територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка, протиправна бездіяльність Калинівської селищної територіальної виборчої комісії полягає у невиконанні рішення суду - постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20.
На підтвердження викладених доводів до скарги додано, зокрема, копії постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року та ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20, протоколів Калинівської селищної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, датованих 29 жовтня 2020 року та 10 листопада 2020 року.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу (396-20) та пункту 8.6 Порядку (v0192359-20) розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (v0192359-20) (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмового пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2020 року електронною поштою надійшли письмові пояснення Калинівської селищної територіальної виборчої комісії за підписом її голови Поповича В.М., в яких вказано, що відповідна територіальна виборча комісія на своєму засіданні, яке відбулось 10 листопада 2020 року, на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20 здійснила повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради та склала протокол про результати відповідних виборів. Повторний підрахунок голосів здійснювався на підставі наявних протоколів дільничних виборчих комісій, а не шляхом підрахунку бюлетенів. Попович В.М. у поясненнях зауважує, що визначених частинами дев’ятою та десятою статті 254 Кодексу (396-20) підстав для проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях у суб’єкта оскарження не було. Також у поясненні зазначається, що правомірність та обґрунтованість дій виборчої комісії, вчинених на виконання вказаного судового рішення, підтверджено двома рішеннями Шостого апеляційного адміністративного суду у справах № 320/11639/20 та № 320/11651/20. Зокрема, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року у справі № 320/11651/20 визнано протиправним та скасовано рішення Калинівської селищної територіальної виборчої комісії від 10 листопада 2020 року у вигляді протоколу про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року, та зобов’язано вказану територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року. Разом з тим постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року у справі № 320/11651/20 указане рішення Київського окружного адміністративного суду скасовано і прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено повністю.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу (396-20) . Також відповідно до частини сьомої статті 63 Кодексу (396-20) постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено Порядок (v0192359-20) .
Частиною другою статті 72 Кодексу (396-20) , пунктом 10.3 Порядку (v0192359-20) встановлено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку (v0192359-20) ).
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Суб’єкт звернення у своїй скарзі просить визнати "бездіяльність Калинівської селищної територіальної виборчої комісії", що полягає у невиконанні постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20, такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу.
Водночас, проаналізувавши зміст скарги Київської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка, додані до неї документи, а також беручи до уваги отримані від Калинівської селищної територіальної виборчої комісії пояснення та судові рішення, на які посилається суб’єкт оскарження, Центральна виборча комісія зауважує, що Калинівська селищна територіальна виборча комісія на засіданні 10 листопада 2020 року розглянула питання щодо виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2020 року у справі № 320/10771/20 та з урахуванням її виконання склала протокол про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі 25 жовтня 2020 року.
При цьому суб’єкт звернення зі скаргою фактично не погоджується зі способом виконання Калинівською селищною територіальною виборчою комісією вказаного судового рішення, тобто діями, вчиненими на його виконання, та як наслідок її протоколом про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, складеним 10 листопада 2020 року.
У зв’язку з цим Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу (396-20) та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку (v0192359-20) до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Натомість дії чи рішення відповідної територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Кодексу (396-20) , підпункт 5 пункту 3.4 Порядку (v0192359-20) ).
Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу (396-20) та пунктом 10.6 Порядку (v0192359-20) виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги Київської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка в указаній частині, а тому відповідна вимога скарги підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас решта заявлених у вказаній скарзі вимог є похідними від наведеної, ґрунтуються на доводах, які, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, свідчать про наявність протиправної бездіяльності суб’єкта оскарження, що також обумовлює залишення цих вимог без розгляду по суті.
З огляду на зазначене скарга Київської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка підлягає залишенню без розгляду по суті.
Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 64, частин першої, третьої статті 65, частин другої, третьої статті 72 Виборчого кодексу України (396-20) , Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0192359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скаргу Київської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 листопада 2020 року за № 21-34-25777, залишити без розгляду по суті.
2. Копію цієї постанови надіслати Київській територіальній організації Радикальної партії Олега Ляшка та Калинівській селищній територіальній виборчій комісії Фастівського району Київської області.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
|Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО