ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 21 листопада 2020 року № 512

Про скаргу члена Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області Туринського В.І., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-33/1-25948

До Центральної виборчої комісії 17 листопада 2020 року надійшла скарга члена Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі - Коцюбинська селищна територіальна виборча комісія) Туринського Володимира Ігоровича, суб’єктом оскарження в якій визначено Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію.
Враховуючи оформлення скарги Туринського В.І. без дотримання вимог, передбачених статтею 67 Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) та розділом 6 Порядку (v0192359-20) розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (v0192359-20) (далі - Порядок), її повернуто суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду відповідно до статті 68 Кодексу (396-20) та пунктів 6.10 - 6.12 Порядку (v0192359-20) .
При цьому увагу Туринського В.І. було звернуто на те, що відповідно до частини першої статті 65 Кодексу (396-20) та розділу 2 Порядку (v0192359-20) члени територіальних виборчих комісій до кола суб’єктів звернення до виборчої комісії зі скаргою не належать.
До Центральної виборчої комісії 21 листопада 2020 року повторно надійшла скарга члена Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Туринського В.І.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправною бездіяльність Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії, достроково припинити повноваження всього її складу у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України та зобов’язати вказану виборчу комісію після сформування її нового складу визначити дату та час засідання, про які повідомити скаржника відповідно до частини п’ятої статті 36 Кодексу (396-20) .
Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зазначає, що в період з 6 до 13 листопада 2020 року засідання Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії не скликались, унаслідок чого він був позбавлений можливості скласти присягу та приступити до виконання своїх обов’язків члена цієї виборчої комісії, які гарантовані частиною третьою статті 38 Кодексу (396-20) .
Крім того, у скарзі зазначено про перешкоджання щодо його участі в засіданнях Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії, що спонукало скаржника викликати працівників Національної поліції України та звернутися із заявою "про навмисне перешкоджання діяльності суб’єктам виборчого процесу".
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України.
Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону (1932-15) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу (396-20) .
Частиною другою статті 72 Кодексу (396-20) , пунктом 10.3 Порядку (v0192359-20) передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини першої статті 65 Кодексу (396-20) , розділу 2 Порядку (v0192359-20) суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути:
кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб’єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата в Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії;
політична партія (організація політичної партії) - суб’єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника, уповноваженого представника, уповноваженої особи партії(організації партії) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії (керівного органу організації партії);
офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб’єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації;
виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження.
Натомість члени територіальних виборчих комісій до кола суб’єктів звернення до виборчої комісії зі скаргою не належать.
Отже, скаргу до Комісії подано неналежним суб’єктом.
За змістом частини третьої статті 72 Кодексу (396-20) та пункту 10.6 Порядку (v0192359-20) виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
За таких обставин скарга члена Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Туринського В.І. підлягає залишенню без розгляду по суті.
Разом з тим до Центральної виборчої комісії надходять звернення щодо окремих питань діяльності Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії.
Зокрема, 20 листопада 2020 року до Комісії надійшла заява кандидата в депутати Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області (далі - Коцюбинська селищна рада) Матюшиної О.В. про бездіяльність Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії стосовно виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20 щодо здійснення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321315, 321316, 321317, 321318, 321319.
Згідно зі статтею 1 Закону (1932-15) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України (254к/96-ВР) , цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною першою статті 2 Закону (1932-15) встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону (1932-15) , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Крім того, частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути питання здійснення повноважень та організації роботи Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті 32 Кодексу (396-20) в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті 33 Кодексу (396-20) ).
Частиною третьою статті 32 Кодексу (396-20) передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України (254к/96-ВР) , Кодексом та законами України.
Відповідно до статті 129-1 Основного Закону України (254к/96-ВР) суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20 визнано протиправною бездіяльність Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії.
Указаним судовим рішенням "зобов’язано Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по ДВК №№ 321315, 321316, 321317, 321318 та 321319 у смт. Коцюбинське Київської області".
З метою недопущення порушення виборчих прав громадян України листом Комісії від 17 листопада 2020 року № 21-33/1-4606 Коцюбинській селищній територіальній виборчій комісії наголошено на необхідності дотримання нею вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) під час реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи, а також на обов’язковості забезпечення виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20, яка набрала законної сили, зобов’язано вказану територіальну виборчу комісію невідкладно повідомити про виконання судового рішення.
Однак станом на час розгляду на засіданні Комісії вказаного питання жодних повідомлень та пояснень від Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії не надійшло.
При цьому ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20 за результатами розгляду заяви Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії про роз’яснення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі за адміністративним позовом кандидата в депутати Коцюбинської селищної ради Матюшиної О.В. до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області та Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов’язання вчинити дії, Шостий апеляційний адміністративний суд звернув увагу що постанова цього суду від 10 листопада 2020 року є чіткою, зрозумілою, не містить положень, стосовно яких можуть виникнути суперечності щодо їх розуміння, зокрема, в частині задоволення вимог прямо зазначено - зобов’язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію "провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року по визначеному переліку ДВК", у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення заяви Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії про роз’яснення судового рішення.
Водночас на момент прийняття цієї постанови Коцюбинська селищна територіальна виборча комісія вказане рішення суду не виконала.
Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України (254к/96-ВР) встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Відповідно до частини першої статті 21 Кодексу (396-20) виборчий процес кожних виборів, передбачених Кодексом, здійснюється на засадах, зокрема, гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; публічності і відкритості виборчого процесу, всіх його процедур з урахуванням обмежень, установлених законом
Частиною другою статті 19 Кодексу (396-20) гарантовано забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів.
Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу (396-20) передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Комісія вважає, що нездійснення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на визначених судом виборчих дільницях на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20 свідчить про протиправну бездіяльність цієї комісії, яка в умовах швидкоплинності виборчого процесу, незворотності його етапів у часі та неможливості їх поновлення є одноразовим грубим порушенням вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України.
Таким чином, Комісія констатує факт одноразового грубого порушення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією вимог Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України.
Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу (396-20) повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Комісія зазначає, що наведені факти свідчать про неможливість належного виконання обов’язків нинішнім складом Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії.
Зважаючи на викладене, Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України.
Разом з тим Центральна виборча комісія вважає за потрібне звернути увагу новоутвореного складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії на необхідність здійснення відповідних виборчих процедур на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20, а також неухильне дотримання цією виборчою комісією Конституції (254к/96-ВР) та законів України під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Окремо Комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу (396-20) ).
При цьому частиною першою статті 382 Кримінального кодексу України (2341-14) передбачено кримінальну відповідальність за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) , статей 32, 33, частин першої - третьої статті 65, статті 69, частин другої, третьої статті 72, статті 208 Виборчого кодексу України (396-20) , Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (v0192359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Скаргу члена Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області Туринського Володимира Ігоровича, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2020 року за № 21-33/1-25948, залишити без розгляду по суті.
2. Встановити факт одноразового грубого порушення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області Конституції України (254к/96-ВР) , Виборчого кодексу України (396-20) та законів України.
3. Достроково припинити повноваження всього складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України (254к/96-ВР) , Виборчого кодексу України (396-20) та законів України.
4. Зобов’язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію Київської області не пізніше 14 години 00 хвилин 22 листопада 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 22 години 00 хвилин 22 листопада 2020 року до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.
5. Зобов’язати Бучанську районну територіальну виборчу комісію Київської області не пізніше 18 години 00 хвилин 23 листопада 2020 року сформувати новий склад Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.
6. Зобов’язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області після сформування її нового складу привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства та забезпечити виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року в справі № 320/10760/20, зокрема провести повторний підрахунок голосів виборців на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях № 321315, 321316, 321317, 321318 та 321319 у смт Коцюбинське Київської області.
7. Звернути увагу Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області на необхідність неухильного дотримання цією виборчою комісією Конституції (254к/96-ВР) та законів України під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
8. Копію цієї постанови надіслати Бучанській районній територіальній виборчій комісії Київської області, Коцюбинській селищній територіальній виборчій комісії Бучанського району Київської області, Туринському В.І.
9. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО