ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 20 листопада 2020 року № 503

Про окремі ухвали Київського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 320/10809/20 та від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20

До Центральної виборчої комісії 5 листопада 2020 року надійшла окрема ухвала Київського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 320/10809/20, якою ухвалено повідомити Комісію про допущені Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області (далі - Обухівська міська територіальна виборча комісія) порушення у вигляді невиконання судового рішення (ухвали суду) та неналежної організації своєї роботи під час виборчого процесу для вжиття відповідних заходів реагування.
У зазначеному судовому рішенні Київським окружним адміністративним судом указано на неодноразове невиконання Обухівською міською територіальною виборчою комісією вимог ухвал цього суду про витребування доказів, необхідних для розгляду справи по суті. Судом зазначено, що "у судове засідання, що відбулося о 16 год 4 листопада 2020 року, відповідач не з’явився, витребувані судом докази не надав, про причини неявки до суду не повідомив, що змусило суд постановити ухвалу про повторне витребування доказів та оголошення перерви у судовому засіданні до 11 год 5 листопада 2020 року".
При цьому в окремій ухвалі вказано, що Обухівською міською територіальною виборчою комісією в порушення вимог статей 24 та 63 Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) не було належним чином організовано роботу під час виборчого процесу, не забезпечено зв’язок для отримання від суду рішень про витребування доказів, не забезпечено явку свого представника в судове засідання, не виконано ухвалу суду про витребування доказів, що потребує вжиття судом заходів реагування на вказане порушення, яке з урахуванням швидкоплинності виборчого процесу перешкоджає здійсненню правосуддя.
Крім того, до Центральної виборчої комісії 16 листопада 2020 року надійшла окрема ухвала Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20, якою Комісію повідомлено про допущені Обухівською міською територіальною виборчою комісією порушення вимог Кодексу (396-20) щодо прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321332 - 321336 та необхідності вжиття відповідних заходів реагування з метою усунення причин та умов, що їм сприяли.
Так, в зазначеній окремій ухвалі вказано, що у протоколі засідання Обухівської міської територіальної виборчої комісії № 20, яке розпочалося 25 жовтня 2020 року, зафіксовано про прийняті відповідачем рішення щодо врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців та стосовно зобов’язання дільничних виборчих комісій виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений".
За змістом окремої ухвали 26 та 27 жовтня 2020 року Обухівською міською територіальною виборчою комісією отримано та перевірено протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців, зокрема, на виборчих дільницях № 321332 - 321336. При цьому цією комісією прийнято постанови щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, зокрема, № 321332, 321333, 321335 та постанови щодо зобов’язання дільничних виборчих комісій виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений" на виборчих дільницях, зокрема, № 321334, 321336, згідно з якими вирішено прийняти протоколи підрахунку голосів виборців, бюлетені та списки виборців на зберігання до Обухівської міської територіальної виборчої комісії.
Обухівською міською територіальною виборчою комісією 5 листопада 2020 року прийнято постанови № 166, 167, 168, 169, 170 щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321332, 321333, 321334, 321335, 321336 відповідно у зв’язку з неможливістю усунення неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій.
Судом встановлено, що 5 та 6 листопада 2020 року Обухівською міською територіальною виборчою комісією на виконання постанов від 5 листопада 2020 року № 166 - 170 було проведено повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях Обухівської об’єднаної територіальної громади Обухівського району Київської області з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а саме на виборчих дільницях № 321332 - 321336.
За результатами проведеного Обухівською міською територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321332 - 321336, Обухівською міською територіальною виборчою комісією на бланках протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321332 - 321336 складено відповідні протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321332 - 321336 з виборів депутатів Обухівської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 3 з поміткою на бланках "Уточнений перерахунок", які підписані всіма присутніми на засіданні членами територіальної виборчої комісії.
Обухівською міською територіальною виборчою комісією 6 листопада 2020 року "підведені підсумки виборів депутатів, про що складені відповідні протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Обухівської міської ради у межах територіальних виборчих округів № 1, 2, 3, 4, а 8 листопада 2020 року прийнято постанову № 174 "Про обрання депутатів Обухівської міської ради".
В окремій ухвалі судом зазначено, що "… аналіз частини дев’ятої статті 254 у взаємозв’язку з частиною п’ятою цієї статті свідчить на користь висновку про те, що рішення про проведення територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців на дільниці не може бути прийнято у разі, якщо такою комісією вже прийнято рішення про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Таким чином, відповідачем 5 листопада 2020 року у порушення вимог частин п’ятої, дев’ятої та десятої статті 254 Виборчого кодексу України (396-20) необґрунтовано прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321332 - № 32136 в той час, як по даним протоколам Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області вже були прийняті рішення про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісії про підрахунок голосів виборців".
У зв’язку з цим Комісія зазначає, що за змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу (396-20) територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема, встановлюють підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу (396-20) ).
Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті 19 Кодексу (396-20) .
Стосовно окремої ухвали Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20 Комісія зазначає, що порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначено статтею 254 Кодексу (396-20) , згідно з частиною першою якої з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Частиною п’ятою статті 254 Кодексу (396-20) визначено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог Кодексу (396-20) під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Кодексом (396-20) .
Відповідно до частини дванадцятої статті 254 Кодексу (396-20) повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією, з урахуванням положень статті 250 Кодексу (396-20) .
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією (частина тринадцята статті 254 Кодексу (396-20) ).
Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (v0386359-20) , затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386.
Згідно з пунктом 6.7 указаного Порядку (v0386359-20) територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296 (v0296359-20) (додатки 5 - 8).
Як вбачається з окремої ухвали, аналізуючи приписи частин п’ятої - сьомої статті 254 Кодексу (396-20) , суд дійшов висновку, що "певного строку для прийняття одного із зазначених трьох рішень територіальної виборчої комісії, яке вона зобов’язана прийняти на своєму безперервному засіданні, Виборчим кодексом не встановлено, проте аналіз даних норм свідчить на користь висновку про те, що таке рішення територіальна виборча комісія приймає за наявності двох умов: за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії; за результатами розгляду скарг про порушення вимог цього кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці.
Як свідчать матеріали справи, досліджені судом, відповідачем в період часу з 25 по 27 жовтня 2020 року були прийняті постанови "Про прийняття протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців", відповідно до яких прийнято рішення: врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців всіх дільничних виборчих комісій (33 дільниці) в межах чотирьох територіальних виборчих округів. При цьому по деяких дільницях комісією приймались постанови про зобов’язання дільничних виборчих комісій виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений" на виборчих дільницях: 321334, 321742, 321337, 320752, 320760, 320751, 320753, 320744, 320745, 320743, 320757, 320758, але по вказаним дільницям були отримані уточнені протоколи дільничних виборчих комісій та цього ж дня відповідачем враховано відомості протоколів про підрахунок голосів виборців.
Отже, відповідачем (Обухівською міською територіальною виборчою комісією) реалізовано надані відповідно до частини п’ятої статті 254 Виборчого кодексу (396-20) повноваження, а саме за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу (396-20) під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, в період з 25 по 27 жовтня 2020 року прийнято рішення про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в межах чотирьох територіальних виборчих округів.
Як встановлено судом, після врахування міською територіальною виборчою комісією відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів 5 листопада 2020 року Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області у зв’язку з неможливістю усунення неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій прийнято постанови № 166, 167, 168, 169, 170 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321332, 321333, 321334, 321335, 321336".
Стосовно окремої ухвали Київського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 320/10809/20 Комісія зазначає, що відповідно до статті 129-1 Основного Закону України (254к/96-ВР) суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
При цьому Кодекс адміністративного судочинства України (2747-15) не містить виключень щодо подання територіальними виборчими комісіями витребуваних судом доказів, зокрема виборчої документації.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) (далі - Закон) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України (254к/96-ВР) , цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною другою статті 1, пунктом 3 статті 17, пунктами 1, 2 статті 21 Закону (1932-15) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу (396-20) передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
При цьому Комісія зауважує, що виборчий процес кожних виборів здійснюється на засадах, гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та Кодексом (пункт перший частини першої статті 21 Кодексу (396-20) ).
Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Комісія наголошує, що виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення.
В окремій ухвалі Київського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 320/10809/20 йдеться про неодноразове невиконання Обухівською міською територіальною виборчою комісією вимог суду щодо надання доказів у справі, що з урахуванням швидкоплинності виборчого процесу, перешкоджає здійсненню правосуддя.
В окремій ухвалі Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20 вказується на порушення Обухівською міською територіальною виборчою комісією порядку прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Разом з тим у рішенні Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у вказаній справі суд констатував, що "на даному етапі виборчого процесу наведені позивачем підстави позову щодо розбіжностей у цифрових даних щодо кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці, кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, сумарної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій у протоколах дільничних виборчих комісій, примірники яких були видані на прохання суб’єктів виборчого процесу після підрахунку голосів на виборах, та протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців, примірники яких надані відповідачем у судовому засіданні, які були враховані під час встановлення результатів виборів, не є підставами для визнання такими, що не відбулись виборів депутатів Обухівської міської ради та визнання протиправною та скасування постанови Обухівської міської територіальної виборчої комісії від 8 листопада 2020 року № 174 "Про обрання депутатів Обухівської міської ради".
Отже, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Обухівської міської територіальної виборчої комісії на неприпустимість невиконання вимог суду та на необхідність недопущення надалі недоліків у її діяльності, встановлених в окремих ухвалах Київського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 320/10809/20, від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20, а також неухильного дотримання цією виборчою комісією Конституції (254к/96-ВР) та законів України під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
При цьому Комісія наголошує, що правові висновки, викладені в рішенні Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20, стосуються загального порядку здійснення територіальними виборчими комісіями повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, а тому вважає за необхідне звернути увагу територіальних виборчих комісій на врахування цих правових висновків в їх роботі під час організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Окремо Центральна виборча комісія зауважує, що особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом (частина третя статті 19 Кодексу (396-20) ).
Статтею 382 Кримінального кодексу України (2341-14) передбачено кримінальне покарання за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню.
Крім того, вказані дії членів Обухівської міської територіальної виборчої комісії можуть свідчити про їх ухилення від виконання своїх обов’язків у роботі комісії без поважних причин, відповідальність за що передбачена частиною п’ятою статті 157 Кримінального кодексу України (2341-14) .
Частиною четвертою статті 13 Закону (1932-15) передбачено, що в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" (580-19) поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності.
Таким чином, Комісія дійшла висновку, що вказані обставини потребують перевірки правоохоронними органами, а тому вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії відповідних документів та матеріалів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 129-1 Конституції України (254к/96-ВР) , частини другої статті 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої, восьмої статті 33, частини четвертої статті 38, статей 202, 206, 254, 255 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернути увагу Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області на неприпустимість невиконання вимог суду та на необхідність недопущення надалі недоліків у її діяльності, встановлених в окремих ухвалах Київського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 320/10809/20, від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20, а також неухильного дотримання цією виборчою комісією Конституції (254к/96-ВР) та законів України під час реалізації повноважень з підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
2. Звернути увагу територіальних виборчих комісій, що правові висновки, викладені в рішенні Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11637/20, які стосуються загального порядку здійснення територіальними виборчими комісіями повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, повинні бути враховані в роботі всіх виборчих комісій під час організації підготовки та проведення місцевих виборів.
3. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування, для чого передати їй копії документів та матеріалів.
4. Копію цієї постанови надіслати Обухівській міській територіальній виборчій комісії Обухівського району Київської області, Київському окружному адміністративному суду.
5. Цю постанову надіслати органам ведення Державного реєстру виборців для доведення до відома територіальних виборчих комісій.
6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО