ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 4 грудня 2020 року № 543

Про Роз’яснення щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) після дня голосування

Відповідно до статей 21, 24, 38, 71 Конституції України (254к/96-ВР) , частин першої, другої статті 6, статей 10, 15, 193, частини третьої статті 202, пункту 2-1 частини першої статті 205, пункту 5 частини другої статті 206, частин першої, другої статті 231 Виборчого кодексу України (396-20) , керуючись статтями 11 - 13, частиною другою статті 16, пунктами 1, 2, 4, 5 статті 17, пунктом 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Затвердити Роз’яснення щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) після дня голосування (додається).
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Центральної виборчої комісії від 19 січня 2012 року № 6 (v0006359-12) "Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних, міських голів" у частині скасування рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті ради в багатомандатному виборчому окрузі";
постанову Центральної виборчої комісії від 8 травня 2014 року № 527 (v0527359-14) "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 19 січня 2012 року № 6".
3. Цю постанову надіслати органам ведення Державного реєстру виборців для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 4 грудня 2020 року № 543

РОЗ’ЯСНЕННЯ

щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) після дня голосування

Це Роз’яснення розроблено з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Виборчого кодексу України (396-20) (далі - Кодекс) щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі - кандидат у депутати) відповідною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, обласною, районною, міською, районною в місті (у містах, у яких утворені районні у місті ради), селищною, сільською виборчими комісіями (далі - територіальна виборча комісія) після дня голосування.
Відповідно до статті 71 Конституції України (254к/96-ВР) вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Статтею 21 Основного Закону України (254к/96-ВР) передбачено, що всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Визначене частиною першою статті 38 Конституції України (254к/96-ВР) право громадян України, зокрема, бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування за своїм змістом, як установлено Рішенням Конституційного Суду України від 4 грудня 2001 року № 16-рп/2001 (v016p710-01) , "по суті є правом". Згідно з частиною першою статті 24 Основного Закону України (254к/96-ВР) в цьому праві, як і в інших конституційних правах і свободах, громадяни є рівними.
Добровільність участі у виборах, право бути обраним та право бути кандидатом на місцевих виборах закріплено статтями 6, 10, 15, 193 Кодексу (396-20) , за змістом яких ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у голосуванні на виборах, а також у висуванні кандидатів, передвиборній агітації, в інших виборчих заходах чи у здійсненні інших виборчих процедур, передбачених Кодексом.
Частиною першою статті 33 Кодексу (396-20) встановлено, що територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та Кодексом основних принципів виборчого права, реалізацію виборчих прав громадян України, діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України (частини перша, третя статті 32 Кодексу (396-20) ).
Члени цих виборчих комісій зобов’язані у своїй діяльності додержуватися Конституції України (254к/96-ВР) , Кодексу (396-20) та законів України, виконувати свої обов’язки, виходячи з принципів, зокрема, законності, об’єктивності та неупередженості, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України (стаття 38 Кодексу (396-20) ).
За змістом статті 206 Кодексу (396-20) до повноважень територіальних виборчих комісій, які встановлюють результати виборів депутатів, належать реєстрація кандидатів у депутати та розгляд питання щодо її скасування.
Так, згідно з частиною першою статті 222 Кодексу (396-20) відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків місцевої організації політичної партії (далі - організація партії), зокрема за умови отримання нею заяви особи, включеної до виборчого списку організації партії про згоду балотуватися кандидатом у депутати.
Підстави прийняття територіальною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації окремого кандидата в депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків визначено частиною першою статті 231 Кодексу (396-20) .
До вказаних підстав належить, зокрема, звернення кандидата в депутати не пізніш як за дев’ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат" (3425-12) , або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто.
Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати не пізніше ніж за вісімнадцять днів до дня голосування (частина друга статті 231 Кодексу (396-20) ).
Також на етапі реєстрації осіб, обраних депутатами відповідної місцевої ради, передбачено право особи відмовитися від депутатського мандата. У такому разі особа визнається такою, яка не набула депутатського мандата (частина п’ята статті 283 Кодексу (396-20) ).
Аналогічний порядок застосовується і під час заміщення депутатів, повноваження яких припинені (стаття 284 Кодексу (396-20) ).
Таким чином, у положеннях Кодексу (396-20) послідовно втілюється принцип добровільності участі у виборах, у тому числі через добровільне прийняття рішення бути обраним депутатом (мати представницький мандат).
Вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками організацій партій у територіальних виборчих округах (частина друга статті 192 Кодексу (396-20) ).
Під час встановлення результатів зазначених виборів територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі (частина перша статті 259 Кодексу (396-20) ). Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку залишаються незмінними (частина сьома статті 227 Кодексу (396-20) ).
У разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією (254к/96-ВР) та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії (частина перша статті 284 Кодексу (396-20) ).
Отже, зважаючи на свободу в реалізації права бути обраним та керуючись принципом добровільності участі у виборах, кандидат у депутати, включений до єдиного та територіального виборчого списку організації партії, може звернутися до відповідної територіальної виборчої комісії в будь-який час після дня голосування на відповідних місцевих виборах із заявою щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати, яка може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат" (3425-12) , або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто.
З метою реалізації волевиявлення кандидата в депутати щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати після дня голосування така заява розглядається територіальною виборчою комісією з урахуванням вимог статей 21, 24, 38, 71 Конституції України (254к/96-ВР) та статей 6, 10, 15, 193, 206, 231 Кодексу (396-20) .
При цьому територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації відповідного кандидата в депутати з виключенням його з єдиного та територіального виборчих списків організації партії, незалежно від часу подання зазначеної заяви після дня голосування на відповідних місцевих виборах.
Копія такого рішення територіальної виборчої комісії невідкладно надсилається до Центральної виборчої комісії відповідно до Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (v0200359-20) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200.
Секретар
Центральної виборчої комісії
О.ГАТАУЛЛІНА