ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 грудня 2020 року № 542

Про звернення до Верховної Ради України щодо питання доступу Національного агентства з питань запобігання корупції до бази даних Державного реєстру виборців

Згідно з частиною першою статті 1, частиною другою статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції (254к/96-ВР) та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення, зокрема, виборів і референдумів, у порядку та в межах, установлених законами України.
Пунктом 8 статті 17 указаного Закону (1932-15) встановлено, що Центральна виборча комісія є розпорядником Державного реєстру виборців (далі - Реєстр), забезпечує його ведення та функціонування відповідно до закону.
З метою забезпечення виконання своїх повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) та іншими законами України, Комісія зазначає.
Правові та організаційні засади ведення Реєстру визначено Законом України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) (далі - Закон), відповідно до статті 1 якого Реєстр - це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені вказаним Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (254к/96-ВР) (далі - виборці).
Частиною другою статті 2 Закону (698-16) визначено, що база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані виборців, що містяться у базі даних Реєстру (далі - персональні дані Реєстру), можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 Закону (698-16) .
Так, персональні дані Реєстру можуть бути використані державними органами, яким законом надано право доступу до автоматизованих інформаційних систем, реєстрів та банків даних, держателями (адміністраторами) яких є державні органи (частина п’ята статті 26 Закону (698-16) ).
Отже, дані Реєстру можуть бути використані державними органами виключно в разі надання їм такого права законом.
Законом України "Про запобігання корупції" (1700-18) визначено, що центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику, є Національне агентство з питань запобігання корупції.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 12 указаного Закону (1700-18) Національне агентство з питань запобігання корупції з метою виконання покладених на нього повноважень наділено правом, серед іншого, мати безпосередній автоматизований доступ до інформаційно-телекомунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, користуватися державними, зокрема урядовими, засобами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.
Порядок доступу Національного агентства з питань запобігання корупції до бази даних Державного реєстру виборців (v0246359-18) , затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 19 грудня 2018 року № 246, яку прийнято, зокрема, відповідно до пункту 2 частини першої статті 12 Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) . Цим Порядком визначено процедуру доступу Національного агентства з питань запобігання корупції в режимі читання до бази даних Реєстру з автоматизованих робочих місць, організованих у приміщенні зазначеного Національного агентства.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 жовтня 2020 року № 13-р/2020 (v013p710-20) у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) окремих положень Закону України "Про запобігання корупції", Кримінального кодексу України (2341-14) визнано таким, що не відповідає Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційним), зокрема, пункт 2 частини першої статті 12 Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) .
Статтею 151-2 Конституції України (254к/96-ВР) встановлено, що рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов’язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.
Згідно з частиною другою статті 152 Основного Закону України (254к/96-ВР) закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Таким чином, з 27 жовтня 2020 року відповідно до Рішення (v013p710-20) Конституційного Суду України Національне агентство з питань запобігання корупції втратило правові підстави, зокрема, для безпосереднього автоматизованого доступу до реєстрів, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи.
На сьогодні пунктом 3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2020 року № 1363 (1363-2020-р) "Деякі питання діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції" доручено державним органам, органам місцевого самоврядування забезпечити безпосередній автоматизований доступ Національного агентства з питань запобігання корупції до інформаційно-телекомунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких вони є, та надання інформації, у тому числі з обмеженим доступом, за письмовими запитами Національного агентства з питань запобігання корупції.
Крім того, до Центральної виборчої комісії 25 листопада 2020 року надійшов лист Національного агентства з питань запобігання корупції від 23 листопада 2020 року № 54-03/62532/20 стосовно забезпечення безпосереднього автоматизованого доступу Національного агентства з питань запобігання корупції до бази даних Реєстру.
Згідно з Основним Законом держави в Україні визнається і діє принцип верховенства права, Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України (254к/96-ВР) і повинні відповідати їй (частини перша, друга статті 8); органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України (частина друга статті 19).
За Законом України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) :
Центральна виборча комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (частина друга статті 2);
Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України (частина друга статті 3).
Кримінальним кодексом України встановлена відповідальність за умисне невиконання службовою особою рішення Конституційного Суду України та умисне недодержання нею висновку Конституційного Суду України (частина четверта статті 382 Кримінального кодексу України (2341-14) ), а також за несанкціоновані дії з інформацією, що міститься в базі даних Державного реєстру виборців, чи інше несанкціоноване втручання у роботу бази даних Реєстру (частина перша статті 158 Кримінального кодексу України (2341-14) ).
Ураховуючи зазначене та керуючись частиною п’ятою статті 26 Закону (698-16) , Комісія зазначає, що положення її постанови від 19 грудня 2018 року № 246 (v0246359-18) "Про забезпечення доступу Національного агентства з питань запобігання корупції до бази даних Державного реєстру виборців" не можуть бути реалізованими до моменту прийняття відповідного закону, яким буде врегульовано право Національного агентства з питань запобігання корупції мати безпосередній автоматизований доступу до реєстрів, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи.
Беручи до уваги викладене, а також усвідомлюючи покладений законами України на Центральну виборчу комісію обов’язок забезпечення безпеки персональних даних виборців відповідно до Законів України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) , "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах" (80/94-ВР) , "Про захист персональних даних" (2297-17) , міжнародних договорів у сфері захисту інформації, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, Комісія висловлює стурбованість ситуацією, що склалася у зв’язку з правовою невизначеністю щодо права Національного агентства з питань запобігання корупції як спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції на безпосередній автоматизований доступ до бази даних Реєстру.
Зазначені обставини обумовлюють висновок про необхідність врегулювання на законодавчому рівні питання доступу Національного агентства з питань запобігання корупції, зокрема до бази даних Реєстру, що є виключною компетенцією Верховної Ради України.
Згідно зі статтею 75 Конституції України (254к/96-ВР) єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.
Прийняття законів належить до повноважень Верховної Ради України (пункт 3 частини першої статті 85 Основного Закону України (254к/96-ВР) ).
У зв’язку із указаним Центральна виборча комісія, беручи до уваги значний суспільний резонанс, викликаний ухваленням Конституційним Судом України Рішення від 27 жовтня 2020 року № 13-р/2020 (v013p710-20) , вважає за необхідне звернутись до Верховної Ради України як до єдиного органу законодавчої влади в Україні щодо невідкладного законодавчого вирішення зазначеного питання.
Водночас Центральна виборча комісія зазначає, що поінформована про низку зареєстрованих у Верховній Раді України законопроєктів, які спрямовані на врегулювання питань щодо здійснення Національним агентством з питань запобігання корупції своїх повноважень, зокрема, про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства (реєстр. № 4288 від 29 жовтня 2020 року, № 4288-1 від 2 листопада 2020 року, № 4288-2 від 4 листопада 2020 року), про відновлення дії окремих положень Закону України "Про запобігання корупції" (1700-18) та Кримінального кодексу України (2341-14) (реєстр. № 4304 від 2 листопада 2020 року), про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення конституційності антикорупційного законодавства (реєстр. № 4343 від 6 листопада 2020 року).
Враховуючи викладене, відповідно до статей 8, 19, 75, 85, 151-2, частини другої статті 152 Конституції України (254к/96-ВР) , частини другої статті 2, частини п’ятої статті 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) , керуючись частиною першою статті 1, статтею 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, пунктом 8 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернутися до Верховної Ради України щодо невідкладного вирішення питання законодавчого врегулювання права доступу Національного агентства з питань запобігання корупції до бази даних Державного реєстру виборців.
2. Цю постанову надіслати Верховній Раді України та Національному агентству з питань запобігання корупції.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО